Вчитель: Рибченко Н. С. (Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №116, вища кваліфікаційна категорія, старший вчитель)
Тема: Розчин і його компоненти.
Мета: повторити поняття сумішей, їх класифікацію; ознайомити учнів з поняттям «розчин» та типами розчинів, пояснити склад розчину, поняття «розчинник» та «розчинені речовини»; з’ясувати значення розчинів у природі та житті людини; показати роль води як розчинника у різних галузях; встановити причинно-наслідкові зв’язки між складом, властивостями та застосуванням речовин та розчинів; формувати навички самостійно здобувати знання у формі випереджувального завдання, дотримання правил гігієни, БЖД та бережливого ставлення до природних ресурсів.
Обладнання: хімічні склянки з дистильованою водою, ложка, скляна паличка, мідний купорос, калію перманганат, цукор, олія, подрібнена крейда, сода, розчин оцту (9%), духи (одеколон), грунт, склянка з чаєм, яєчний жовток, спиртовий розчин йоду.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент (2 хв.)
ІІ. Актуалізація опорних знань (6 хв.).
А) Яка природна речовина є найпоширенішим розчинником? (вода)
Б) Яку властивість має вода по відношенню до інших речовин? (розчиняти їх у собі)
В) Чи всі речовини здатні розчинятися у воді? (ні)
Г) Які особливості будови молекули пояснюють її здатність бути розчинником? (водневий зв'язок між атомами)
Д) Приведіть приклади однорідних сумішей, до складу яких входить вода.
Е) Приведіть приклади неоднорідних сумішей, до складу яких входить вода.
(представлення групи чистих речовин та групи сумішей з поясненнями)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Пригадавши все про суміші і чисті речовини, ви можете визначити, до якої категорії треба віднести водні розчини або спиртові розчини (до однорідних).
З’ясуємо, що таке розчин, який його склад. Під час групової роботи перша група обирала чисті речовини, серед яких були вода дистильована, калію перманганат, мідний купорос, сода. Чи можна з них виготовити однорідні суміші? (змішати воду з мідним купоросом, або з калію перманганатом, або з содою). Названі речовини розчиняться у воді, таким чином утворяться розчини. Чи можемо умовно назвати ті суміші, які обирали учні другої групи, розчинами? Чому? (можемо віднести до розчинів розчин оцту (9%), духи (одеколон), склянка з чаєм, яєчний жовток, спиртовий розчин йоду, бо обрані зразки складаються з кількох компонентів і є однорідними сумішами; грунт - це неоднорідна суміш, тому не є розчином)
Отже, робимо висновок:
Розчини – це однорідні суміші, які складаються з розчинника та розчинених у ньому речовин.(запишіть у зошити)
Розчинником вважається та речовина, яка має такий агрегатний стан, як і готовий розчин. Більшість розглянутих на уроці зразків розчинів знаходяться у стані рідини (наприклад спиртовий розчин йоду, водні розчини оцту, соди тощо). Але існують також розчини газоподібні (наприклад повітря, туман, аерозолі тощо) та тверді (сплави, скло тощо). У зошитах замалюйте схему:
тверді ← РОЗЧИНИ → рідкі
↓
газоподібні
До кожного різновиду розчинів самостійно підпишіть свої приклади.
Ви вже знаєте, що найпоширенішим розчинником у природі та клітинах живих організмів є вода. Розкажіть про значення різних природних водних розчинів (представлення учнями виконаного випереджувального домашнього завдання):
ІV. Закріплення та узагальнення (10 хв.).
Виконуємо вправи за підручником на ст. 153 №188, 189, ст. 154 №190.
V. Висновки уроку та домашнє завдання (5 хв.).
1. Параграф 26; вправи 191,192.
2. Навчальний проект «Способи очищення води у побуті»