Тема уроку: Розклад многочлена на множники двома способами: винесення спільного множника за дужки та спосіб групування.
Мета уроку: узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів з теми «Розкладання многочленів на множники»; розвиток уваги, пам’яті, логічного мислення, вміння аналізувати й робити висновки; виховання наполегливості, самостійності, інтересу до математики
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І Організаційний момент
Добрий день!
Я рада вітати всіх,
Хто уже готовий працювати,
Хто добре приготувався до уроку,
Хто прагне знати більшого.
(Перевірка наявності учнів в класі та їх готовності до уроку.)
Сьогодні у нас незвичайний урок, на ньому присутні гості. Оберніться до них та привітайтеся. А зараз розпочнемо роботу.
ІІ Перевірка домашнього завдання (5хв)
Від верховної ради космічних польотів прийшло замовлення на розробку дуже цікавого і вигідного економічно проекту зоряних польотів. Лабораторія могла б отримати це замовлення. Але верховна рада повинна бути впевнена в результативності нашої роботи. Тому, перш ніж надати замовлення нашій лабораторії, рада вирішила провести ряд випробовувань. Першим випробовуванням було домашнє завдання і ми побачимо, як ви з ним справились. Учні звіряють розв’язування домашніх вправ із правильним розв’язанням, записаним на дошці.
№542 а) (4x – 3y)(x + 2y) + 2x(x + 2y) = (x + 2y)(4x – 3y + 2x) = (x + 2y)(6x – 3y);
б) 5a(3a – b) + (b – 3a)(5a +2b) = (3a – b)(5a – 5a – 2b) = (3a – b)(– 2b);
в) (a + b)(x – y) + (b – a)(y – x) = (x – y)(a + b – b + a) = 2a(x – y);
г) (2a + 7b)(a – 5b) – (8b – 3a)(a – 5b) = (a – 5b)(2a + 7b – 8b + 3a) = (a – 5b)(5a – b).
ІІІ Актуалізація опорних знань (10 хв)
Сьогодні на уроці працює дві команди «Плюс» та «Мінус». За правильні відповіді протягом уроку команда буде отримувати карточки з відповідною кількістю балів. Яка з команд набере більшу кількість балів, та буде оцінена вищим балом.
А наскільки команди обізнані у застосуванні способів розкладання многочленів на множники, покаже опитування.
Вчитель по черзі задає запитання, на які учні повинні дати відповідь.
( 1.Знайти спільний множник для усіх членів многочлена;
2.Записати його перед дужками;
3.В дужках записати кожен член многочлена, поділений на спільний множник.)
(1.Розбити члени многочлена на групи так, щоб після винесення з кожної групи спільного множника за дужки, в кожній групі залишився однаковий вираз в дужках;
2.Винести з кожної груп спільний множник за дужки;
3.Винести за дужки спільний вираз в дужках.)
Молодці! З теорією ви справились блискуче. А зараз перейдемо до практики.
ІІІ Узагальнення й систематизація знань (15 хв)
Ми отримали факс з завданням, але в ньому не все зрозуміло. Деякі місця у факсі виявились погано надрукованими. Потрібно відновити текст . Над завданням працюють всі члени команд. У вас на карточках є завдання вам потрібно записати в дужках що пропущено у факсі.
Команда «Плюси»
3х2у2( )=6х5у2 – 15х2у5 3х2у2(2х3 – 5у3) =6х5у2 – 15х2у5
5а b2( ) =10а3b3 + 15аb2 5аb2( 2а2b + 3) =10а3b3 + 15аb2
Команда «Мінуси»
2c2( ) = 2ac2 – 8c3d; 2c2(a – 4cd) = 2ac2 – 8c3d;
2a2x( ) = 8a4x + 6a2x2; 2a2x(4a2 + 3x) = 8a4x + 6a2x2;
Наступне завдання, яке нам прислали буде у незвичайному вигляді. На кубику вам задано три завдання і три відповіді. Вам потрібно завдання розв’язати і знайти на кубику результати.
(У руках вчителя великий кубик, на 3 гранях якого записи: Розв’язати рівняння 5x2 – x = 0, Обчислити: 8∙3 - 6∙3 + 6 ∙5 - 8∙5, Довести: 512 + 510 ділиться на 13 )
Розв’язати рівняння:
5x2 – x = 0
x(5x -1)=0
x=0 або 5x – 1 = 0
5x=1
x=1/5.
Обчислити: 8∙3 - 6∙3 + 8 ∙5 - 6∙5 = 3(8 – 6) + 5(8 – 6) = 2 ∙ (3 + 5) = 2∙8=16.
Довести: 512 + 510 ділиться на 13
512 + 510 = 510(52+1)= 510∙26=510∙2∙13. А цей вираз ділиться на 13.
Трапляються в документі й помилки. «Знайди помилку»
Вирази з помилками:
Команда «Плюси»
3а2- 3b2=3(а-b); 3а2- 3b2=3(а2-b2)
9а2+ 18аb=9(а+b); 9а2+ 18аb=9a(а+2b)
Команда «Мінуси»
5а2+ 5b2 = 5(а-b) 5а2+ 5b2 = 5(а2+b2)
5а2+ 15аb=5(а+b) 5а2+ 15аb=5a(а+3b)
ІV Підсумки уроку (5хв)
Щоб успішно вивчати математику, необхідно вміти аналізувати, порівнювати, узагальнювати. Треба також мати добре розвинену уяву, увагу, пам'ять, кмітливість. Але ці вміння і якості не приходять самі по собі – вони формуються і міцнішають у процесі важкої, наполегливої праці. І тоді успіх обов’язково до вас прийде, і ви досягнете своїх вершин. А зараз підрахуйте свої бали та дізнаймося,яка з команд у нас виграла та пройшла випробування верховної ради. Оцінювання учнів.
V Домашнє завдання (5хв)
Запишіть будь ласка число, домашня робота та перепишіть з дошки завдання.
Використана література:
1