Розрахункові задачі. Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині.

Про матеріал
Мета: Навчальна: закріпити знання про масову частку розчиненої речовини; формувати навички і вміння обчислювати масову частку та масу розчиненої речовини, масу розчину, масу води у розчині; підготувати учнів до практичної роботи з приготування розчинів; Розвивальна: розвивати самостійність, творчу активність, логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; Виховна: виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я та слідкувати за осанкою учнів. Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Перегляд файлу

Вчитель хімії та біології Гавриляк Мар’яна Володимирівна

 

Тема  уроку: Розрахункові задачі. Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму  води в розчині.

Мета:

Навчальна: закріпити знання про масову частку розчиненої речовини; формувати навички і вміння обчислювати масову частку та масу розчиненої речовини, масу розчину, масу води у розчині;  підготувати учнів до практичної роботи з приготування розчинів;

Розвивальна: розвивати самостійність, творчу активність, логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки;

Виховна: виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я та слідкувати  за  осанкою  учнів.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

Форми роботи: розв’язання задач, індивідуальна і групова робота.

Обладнання: таблиця розчинності, картки-завдання.

                                                   Хід  уроку:

І.        Організація класу. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Відповіді на запитання учнів. Учні  розподіляються  на 4 групи .

ІІ.       Мотивація уроку.

Працюючи з розчинами, важливо знати, скільки розчиненої речовини міститься в них, знати кількісний склад розчинів, бо в медицині, напри­клад, в залежності від кількості речо­вини розчини можуть бути шкідливи­ми або корисними.

Сьогодні на уроці ми розглянемо різні типи задач на розчини.

 

ІІІ.      Повідомлення теми, мети уроку.

На всіх етапах уроку учні працюють у складі груп. Результати роботи за­писуються консультантами в листку успішності

 

IV.      Актуалізація знань.

Актуалізація знань учнів проводиться як повторення понять «роз­чин», «насичений розчин», «ненасичений розчин», «розбавлений розчин», «концентрований розчин»:

 А)  Прийом «Мозковий штурм»

1) Що таке розчин? Які компоненти він містить?
(Розчин – це однорідна (гомогенна) система змінного складу, яка містить розчинену речовину, розчинник і продукти їх взаємодії).

2) Що таке розчинник?
(Розчинник – компонент розчину, що перебуває у тому самому агрегатному стані, що й розчин).

3) Як позначається масова частка розчиненої речовини? (W).

4) У чому виражається масова частка? (У відсотках).

5) Що таке  насичений розчин?
( Наси́чений ро́зчин  розчин, в якому розчинена речовина за даних умов досягла максимальної концентрації і більше не розчиняється.)

6) Що таке  ненасичений розчин?
( Ненасичений розчин – це розчин, у якому при даній температурі речовина ще може розчинятися.)

7) Що таке   розбавлений розчин?
(Розбавлений розчин  - це розчин з малою концентрацією розчиненої речовини (далекий від насичення)

8) Що таке   концентрований розчин?
( Концентрований розчин - це розчин з великою кількістю розчиненої речовини в одиниці об'єму розчину або розчинника.)

 

V. Розв’язування задач.

А)  пИСЬМОВО:   Кожна   група  отримує  картку-завдання:

І група.
    шафи  впала склянка, де  було 700 г  розчину  натрій  гідроксиду  з масовою  часткою  натрій  гідроксиду  10%.  Скільки  грамів  води та  скільки  грамів   лугу   візьме  лаборант  для  виготовлення такої  ж  самої  маси  з  такою  ж самою  концентрацією  NaOН  нового   розчину?

ІІ група. 

Учень  виконує  практичну    роботу. Йому  треба  приготувати   100 г  розчину  NaCl  з  масовою  часткою  солі  7%. Скільки йому потрібно взяти солі та води.

ІІІ група.

Визначте масу води для приготування розчину калій нітрату KNO3 з масовою часткою солі 20%, в якому міститься 50 г KNO3

IV група.

В якій масі води необхідно розчинити 1,8 г натрій хлориду NaCl, щоб отримати фізіологічний розчин з масовою часткою натрій хлориду 0,09 %.

 

Б) Вправа «Навмисна помилка »  (Учням пропонується знайти помилки у  розв’язанні задач):

І група.  До 15 г солі додали 285 мл води. Визначити масову частку солі в розчині.

Дано:

m(солі) = 15 г                                   W = *100%

m(H2O) = 285 мл = 285 г                   

W(солі) - ?                                        W(солі)  = 15/285  *100% = 0,052 * 100% = 5,2%

 

                                                          Відповідь: W(солі) = 5,2%

ІІ  група.  Обчисліть масу солі й води, необхідні для приготування розчину

 масою 400 г з масовою часткою розчиненої речовини 15%;

Дано:

m(розч.) = 400 г                                 = m(розч.) * W

W(солі)  = 15%                                  m (солі) = 400 г * 0,15 = 60 г  

m (солі)  - ?                                        m(H2O) = 400 г + 60 г = 460 г

m(H2O) - ?                                         Відповідь: m (солі) = 60 г;   m(H2O) = 460 г

 

ІІІ  група. Обчисліть масу солі й води, необхідні для приготування розчину масою 450 г з масовою часткою розчиненої речовини 16%;

Дано:

m(розч.) = 450 г                                 = m(розч.) * W

W(солі)  = 16%                                  m (солі) = 450 г * 0,16 = 72 г  

m (солі)  - ?                                        m(H2O) = 450 г + 72 г = 522 г

m(H2O) - ?                                         Відповідь: m (солі) = 72 г;   m(H2O) = 522 г

IV група. Обчисліть масу солі й води, необхідні для приготування розчину масою 550 г з масовою часткою розчиненої речовини 20%.

Дано:

m(розч.) = 550 г                                 = m(розч.) * W

W(солі)  = 20%                                  m (солі) = 550 г * 0,2 = 110 г  

m (солі)  - ?                                        m(H2O) = 550 г + 110 г = 660 г

m(H2O) - ?                                         Відповідь: m (солі) = 110 г;   m(H2O) = 660 г

 

VI. Осмислення знань, умінь.

      З обчисленнями масової частки чи маси розчиненої речовини, а також маси розчину й розчинника кожна людина має справу у повсякденному житті. Так, приготування настоянок трав, використання ліків у вигляді розчинів, консервування овочів, приготування варення й компотів, користування мийними засобами тощо – приклади, що доводять необхідність кожному з вас: розумітися на цих обчисленнях.

      Розчини зберігають за температури 15-20 °С у щільно закритих посудинах, виготовлених з інертних матеріалів (поясніть, чому). На кожній посудині з розчином має бути етикетка  (поясніть, чому). На ній зазвичай зазначають розчинник, масову частку розчиненої речовини, дату виготовлення розчину.

Запам'ятайте! Тривале й неправильне зберігання може призвести до псування розчину аж до повної непридатності - появи пластівців і каламуті, зміни кольору й складу тощо.

 

А) Вправа «Ланцюжок»

Кожна група по ланцюжку називає послідовність дій виготовлення розчину:

image184_21.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

Б) Самостійна робота. Вправа «Хто  більше?» (Яка  група  розвже

     більше   задач  за  певний  проміжок  часу)

1. Для консервування огірків, помідорів, кабачків готують маринади з дотриманням певного вмісту солі, цукру, оцту у воді. Для їх приготування необхідно знати масу розчиненої речовини (розчинених речовин) та масу води. Яка маса натрій хлориду (кухонної солі) і води потрібна для приготування розчину масою 5 кг з масовою часткою солі 5 %

2. Яку масу солі слід розчинити у воді масою 540 г, щоб отримати розчин з масовою часткою розчиненої речовини 10 %?

3. У морській воді масова частка солей становить приблизно 13,4 %. Яку масу морської солі можна здобути повним випарюванням 5 кг такої води?

4. Змішали розчин глюкози масою 50 г з масовою часткою розчиненої речовини 20 % і розчин масою 200 г з масовою часткою глюкози 10 %. Обчисліть масову частку глюкози у виготовленому розчині.

5.  До 450 г розчину з масовою часткою кухонної солі 24 % додали ще 50 г цієї самої солі. Яка масова частка солі в утвореному розчині?

 

VIІ. Ознайомлення учнів з табличним способом розв’язування задач.

         Учні по колу виконують задачі, умови яких представлені у таблиці:

№ з/п

m (розч.), г

m (розч. реч.), г

m (H2O), г

W, %

1

200

 

180

 

2

 

50

 

20

3

150

50

 

 

4

120

 

 

5

VIIІ. Рефлексія

Найбільше мене вразило …

Найбільше мені сподобалась вправа …

На наступному уроці я б хотів дізнатися …

ІХ. Виставлення оцінок з поясненням.

Х. Підведення підсумків уроку, повідомлення домашнього завдання:

 

                                         Різнорівневі завдання:

4 – 6 балів – Обчисліть масову частку розчиненої речовини в розчинах з таким складом:   маса розчину – 1200 г, маса розчиненої речовини – 300 г;

7 – 9 балів -  З розчину цукру масою 300 г з масовою часткою розчиненої речовини 6 % випарили 100 г води. Визначте масову частку цукру в отриманому розчині.

10 – 12 балів -  На етикетці йодної настоянки вказано “Спиртовий розчин йоду, 5 %, 20 мл”. Обчисліть масу розчиненої речовини й розчинника в одному флаконі, прийнявши густину розчину за 1 г/мл.

 

                                       

ДОСЛІДЖУЄМО НА  ВДОМА:

Для полоскання горла, при зубних болях ефективним є використання розчину харчової соди з масовою часткою розчиненої речовини 10 %. Здійсніть необхідні розрахунки і приготуйте 200 г такого розчину. Якщо маєте вдома терези, проведіть на них зважування. Якщо терезів немає, то врахуйте, що маса соди в 1 чайній ложці становить в середньому 10 г. Приготуйте розчин, використавши кип’ячену воду кімнатної температури.

Помістіть готовий розчин у банку з кришкою, що щільно прилягає, і закрийте її. Перевірте банку на герметичність, перевернувши догори дном. Наклейте на банку етикетку із зазначенням масової частки соди у виготовленому вами розчині. Зберігайте розчин у домашній аптечці, а в разі необхідності використовуйте розчин злегка підігрітим.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
12 квітня 2020
Переглядів
22345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку