Розробка - Прості досліди з фізики в домашніх умовах: «Дослід – демонстрація магнітних силових полів за допомогою порошку з ферита»

Щоб «побачити» форму магнітних ліній при взаємодії магнітних полюсів зазвичай використовують залізні ошурки, але робити це небезпечно, а значно краще замість залізних ошурків використати феритовий порошок, який легко отримати в домашніх умовах.

Прості досліди з фізики в домашніх умовах

А. Ейнштейн сказав: «Істина — це те, що витримує перевірку дослідом».

Досліди з фізики допоможуть ввійти до чудесного світу знань. Для учнів 5 -11 класів вони будуть нескладними. Зрозумівши основні фізичні принципи і закони, учні відчувають себе більш впевнено.

Щоб вивчення законів фізики в домашніх умовах було безпечним, необхідно дотримуватися запобіжних заходів:

1.  Абсолютно всі експерименти необхідно проводити за участю дорослих.

2.  Необхідно бути особливо уважними, якщо використовуються гострі, колючо-ріжучі предмети, відкритий вогонь. При цих дослідах присутність дорослих обов'язкова.

3.  Використання отруйних речовин заборонено.

Дослід – демонстрація магнітних силових полів за допомогою порошку з ферита  Для експерименту знадобляться:

ферит від відхиляючою системи телевізора, або від трансформатора ТВС;

молоток, металева пластина;

сито;

пластик – прозорий (органічне скло);

постійні магніти, різної форми;

Більше як 2000 років тому була відкрита властивість магнітної стрілки орієнтуватись вздовж земного меридіана. Кінець стрілки, повернутий на північ, дістав назву північного магнітного полюса, а протилежний – південного. Було також відомо, що різнойменні полюси притягуються, а однойменні – відштовхуються. Відомо також, що утворити магніт з однією полярністю неможливо. Самий великий магніт – це земна куля, і він також має два полюси, тобто північний і південний.

Щоб «побачити» форму магнітних ліній при взаємодії магнітних полюсів зазвичай використовують залізні ошурки, але робити це небезпечно, а значно краще замість залізних ошурків використати феритовий порошок.

Ферит можливо взяти від відхиляючої системи кінескопа телевізора, або з трансформатора ТВС телевізора. Потовкти ферит молотком, просіяти і набрати феритового порошку в сірникову коробку. Матеріали, які використовувались для дослідів показані на фото 1.

image

Фото 1      Насипати феритовий порошок на пластик (не більше чайної ложки) і розгорнути по пластику.

Підносимо знизу до пластика лінійний магніт у якого з одного кінця один полюс, а на протилежному кінці - інший і отримаємо картинку, показану на фото 2.

Фото 2

Забираємо лінійний магніт з під пластика, розгортаємо порошок з фериту по пластині і підставивши підковоподібний магніт отримаєм картину показану на фото 3.

image                               Фото 3

Забираємо підковоподібний магніт з під пластини, розгортаємо порошок з фериту по пластині і підставивши тороїдальний магніт отримаєм картину показану на фото 4.

image

Фото 4     Якщо рухати магніт під пластиком, то картинка під час руху магніту  буде змінюватись.     Цікаво також спостерігати магнітні силові поля при взаємодії двох магнітів однаковими полюсами і різними полюсами.

Література:

1.  Дмитро Бабин, Прості досліди з фізики в домашніх умовах, Дослід – демонстрація               магнітних силових полів за допомогою порошку з ферита              Інтернет https://radioelectronics-ur5ydn.jimdofree.com/

Автор: Бабин Дмитро Святославович

pdf
До підручника
Фізика (академічний рівень, профільний рівень) 11 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О., Кірюхін М.М.)
8 квітня 2021