Розробка чотирьох рівнів завдань тесту на тему “Спадковість та мінливість” 10 клас (профільний рівень)

Про матеріал
Тест на тему “Спадковість та мінливість” 10 клас(профільний рівень). Розробка містить 4 рівні: Рівень 1 - в завданнях 1-10 оберіть ОДНУ правильну відповідь; Рівень 2 - в завданнях 11-20 встановіть відповідність; Рівень 3 - в завданнях 21-30 необхідно втановити правильну послідовність; Рівень 4 - завдання 31-40 мають відкриту форму відповіді.
Перегляд файлу

Тест на тему “Спадковість та мінливість”

10 клас

(профільний рівень) Рівень І

(в завданнях 1-10 оберіть ОДНУ правильну відповідь)

1.                  Звідки і куди передається інформація під час трансляції?

а) з ДНК на ДНК

б) з ДНК на РНК

в) з РНК на білок

г) з РНК на ДНК

2.                  Ділянка гена, яка позначає місце, де починається синтез РНК — це: а) термінатор

б) кодуюча частина гена

в) оперон

г) промотор

3.                  Закономірність успадкування ознак, яка виявляється водноманітності гібридів першого покоління, було вперше встановлено: а) Т. Морганом

б) Г. Менделем

в) А. Вейсманом

г) М. І. Вавиловим

4.                  При схрещуванні червоної квітки (за домінантною ознакою) збілою, отримали квітку рожевого кольору. Як називається така ступінь домінування?

а) неповне домінування

б) кодомінування

в) множинний алелізм

г) повне домінування

5.                  Що характеризує модифікаційну мінливість?

а) зміна числа хромосом

б) незалежність від умов середовища

в) груповий характер змін

г) різноманітність генотипів

6) У якому схрещуванні розщеплення за фенотипом у потомстві може бути 9 : 3 : 3 : 1? а) АаВв х аавв

б) АаВв х АаВв

в) АаВв х ааВв

г) ААвв х ааВВ

7.                  Молекули ДНК в мітохондріях забезпечують

а) синтез глюкози

б) деплазмоліз

в) фотоліз води

г) цитоплазматичну спадковість

8.                  Через підвищену температуру повітря кількість квіток у суцвіттікошика соняшника змінилась. Яка це мінливість? а) модифікаційна

б) мутаційна генна

в) комбінативна

г) мутаційна геномна

9.                  Геномна мутація може впливати на збільшення кількості:

а) антитіл упродовж інфекційного захворювання

б) гемоглобіну в еритроцитах людей під час сходження з гори

в) хромосом у каріотипі певного виду

г) молока в копитних у врожайний період

10.             У дрозофіли рецесивний алель одного з генів визначає відсутністьпігменту очей, світле забарвлення тіла, знижує плодючість і тривалість життя. Як назівається це явище? а) епістаз

б) плейотропія

в) кодомінування

г) комплементарність

Рівень ІІ

(в завданнях 11-20 встановіть відповідність)

11.             Встановіть відповідність між ферментами та функціями, які вонивиконують:

1)                    Топоізомерази   а) Синтез РНК на матриці ДНК

2)                    imageДНК-залежні; б) Зміна топології ДНК шляхом розрізання й повторного зшивання

РНК-полімерази

3)                    Гелікази    в) Синтез дочірньої ДНК на матриці материської ДНК

4)                    ДНК-залежні; г) Розділення комплементарних ланцюгів ДНК

ДНК-полімерази

Відповідь: 1-б, 2-а, 3-г, 4-в

12.             Встановіть відповідність між основними генетичними символамита їх назвами:

image

13.             Встановіть відповідність між генотипами батьків і потомків:

image

14.             Встановіть відповідність між типом взаємодії генів і механізмомцієї взаємодії:

1)  imageкомплементарність   а) на прояв однієї ознаки впливають кілька неалельних генів

2)  епістаз    б) рецесивна алель пригнічує домінантну

3)  imageнеповне домінування в)                рецесивна            алель          проявляється             в гетерозиготному стані

4)  полімерія         г) два домінантні неалельні гени формують одну ознаку

д) алель одного гена пригнічує прояв алелі іншого гена

Відповідь: 1-г, 2-д, 3-в, 4-а

15. Встановіть відповідність між видом мінливості та її характеристикою:

1)  спадкова а) виникає внаслідок зараження однієї клітини кількома різними варіантами вірусу

2)  imageкомбінативна   б) можлива зміна структури ДНК, наприклад, дві хромосоми об’єднались в одну

3)  неспадкова      в) під час цієї мінливості зміни передаються нащадкам

4)  мутаційна        г) відбувається протягом життя особини під контролем генів

д) виникає, коли вірус покидає клітину, в якій утворився, і захоплює частину її клітинної мембрани, утворюючи

свою зовнішню оболонку

Відповідь: 1-в, 2-а, 3-д, 4-б

16.          Встановіть відповідність між схемою схрещування та ймовірнимспіввідношенням фенотипів потомства:

image

17.          Встановіть відповідність між мутацією та її характеристикою:

1)  imageгенна мутація  а) зміни відбуваються на рівні геному (зміна

                                                                         кількості      окремих      хромосом      чи      всього

хромосомного набору)

2)  геномна мутація        б) збільшення кількості хромосом шляхом

додавання цілих хромосомних наборів в результаті порушення мейозу

3)  хромосомна мутація в) зміна кількості хромосом, що не є кратною гаплоїдному набору

4)  поліплоїдія г) змінює лише один ген (заміна, втрата чи додавання  пари нуклеотидів)

imageд) зачіпається комплекс генів на хромосомі (заміна, втрата, додавання чи зміна місця розміщення ділянки хромосоми)

Відповідь: 1-г, 2-а, 3- д, 4-б

18. Встановіть відповідність між еволюційними факторами та прикладами їх дії:

1)  природний добір а) спалахи розмноження комах (сарани)

2)  міграція б) під час використання антибіотиків виживають ті бактерії, які мають до них стійкість

3)  imageмутації   в) у предків людини внаслідок цього фактору дві хромосоми об’єднались в одну. Тому людина має 23 пари хромосом, а шимпанзе — 24 пари

4)  популяційні     г) риба-голка з Чорного моря мігрувала в р.Дніпро, а хвилі  звідти по каналу Дніпро-Донбас потрапила в р.Сіверський

Донець

д) популяції, які потрапляли на острови, часто не могли контактувати з популяціями материка й утворювали нові види

Відповідь: 1-б, 2-г, 3-в, 4-а

19. Біле забарвлення квітів визначається геном W, кремове — w, плоский віночок — геном S, а лійкоподібний — s. Встановіть відповідність між схемою схрещування та імовірним фенотипом:

1)  imageWwSs x WWSS а) білі з плоским віночком, білі з лійкоподібним віночком, кремові з плоским віночком, кремові з лійкоподібним віночком

2)  WwSs x wwss   б) білі з плоским віночком, кремові з плоским віночком

3)  WwSS x WwSS в) усі білі з плоским віночком

4)  imageWwss x wwss   г) усі кремові з лійкоподібним віночком

д) білі з лійкоподібним віночком, кремові з

лійкоподібним віночком

Відповідь: 1-в, 2-а, 3-б, 4-д

20. Встановіть відповідність між спадковими захворюваннями та їх характеристикою:

1)  муковісцидоз а) пошкодження одного з генів, розташованих на Ххромосомі, що відповідають за процес зсідання крові.

Призводить до порушення процесів зсідання крові

2)  гемофілія         б) пошкодження гена, розташованого на хромосомі 12. Призводить до неможливості переробки амінокислоти фенілаланіну. Ураження нервової системи

3)  серповидноклітинна в) пошкодження одного з трьох генів, що анемія відповідають за синтез білка опсину

4)  imageфенілкетонурія г) заміна нуклеотиду А та Т в гені, який розташований на хромосомі 11. Наслідком мутації є заміна в молекулі      b-ланцюга гемоглобіну амінокислоти глутаміну на валін.

д) пошкодження гена, розташованого на хромосомі 7. Призводить до загущення секретів залоз зовнішньої секреції. Викликає проблеми в роботі травної та дихальної систем

Відповідь: 1-д, 2-а, 3-г, 4-б

Рівень ІІІ

(в завданнях 21-30 необхідно втановити правильну послідовність)

21.             Встановіть логічну послідовність положень хромосомної теорії спадковості:

а) гени в хромосомах розташовані в лінійному порядку. Відстань між генами пропорційна відсотку кросинговеру між ними

б) між гомологічними хромосомами відбувається обмін алельними генами

в) гени знаходяться в хромосомах. Кожний ген займає певне місце в хромосомі

г) кожна хромосома є групою зчеплення генів. Кількість груп зчеплення генів дорівнює гаплоїдному числу хромосом

Відповідь: в, а, б, г

22.             Розташуйте мутації в порядку збільшення генетичного матеріалу,який у них задіяний:

а) точкова заміна нуклеотиду

б) поліплоїдія

в) делеція триплету

г) трисомія

д) вбудовування в хромосому вірусної ДНК

Відповідь: а, в, д, г, б

23.             Розташуйте у правильному порядку етапи функціонуваннялактозного оперона, починаючи від стану, коли оперон неактивний: а) активна робота оперона

б) зв’язування білка-репресора молекулами лактози та вивільнення оператора

в) зниження концентрації лактози в клітині та розщеплення молекул лактози, що зв’язують білок-репресор

г) проникнення великої кількості лактози через мембрану Відповідь: г, б, а, в

24.             Розташуйте у правильному порядку етапи процесу клонуваннятварин:

а) введення ядра соматичної клітини в яйцеклітину

б) перенесення ембріона в матку самки

в) видалення власного ядра яйцеклітини

г) стимуляція дроблення та отримання кількаденного ембріона Відповідь: в, а, г, б

25.             Встановіть правильну послідовність процесів передачі інформаціїв клітині:

а) зворотна транскрипція

б) транскрипція

в) реплікація РНК

г) трансляція

д) реплікація ДНК

Відповідь: д, б, г, а, в

26.             Встановіть правильну послідовність структури генаеукаріотичного організму: а) регуляторна ділянка

б) екзон

в) термінатор

г) промотор

д) інтрон

е) кодуючий ланцюг ДНК

Відповідь: г, а, б, д, в, е

27.             Встановіть правильну послідовність етапів розв’язаннягенетичних задач на дигібридне схрещування: а) розподіл на гамети

б) підрахунок розщеплення за фенотипом

в) знаходження генотипів гібридів другого покоління

г) запис фенотипу гібридів

д) запис ознак насіння

е) визначення генотипу Відповідь: г, е, а, в, б, д

28.             Встановіть правильну послідовність схеми полімеразної ланцюгової реакції:

а) ланцюги ДНК розходяться

б) процес охолодження суміші

в) процес денатурації

г) ДНК-полімераза синтезує ланцюги ДНК

д) взаємодія ДНК з комплементарними затворочними олігонуклеотидами

Відповідь: в, а, д, б, г

29.             Встановіть правильну послідовність етапів розвитку генетики:

а) Період молекулярної генетики (вивчення структури та функціональної природи молекул ДНК)

б) класичний період (етап менделізму та хромосомної теорії спадковості)

в) повністю розшифровано генетичний код людини - він повністю може бути записаний за допомогою хімічних формул

г) Уотсон і Крик розшифрували структуру молекули ДНК

д) сучасний етап - основний напрямок - структурно-системне пізнання глибинної сутності гена

е) Період індукованого мутагенезу (одержання мутацій за допомогою радіації та хімічних речовин)

Відповідь: б, е, а, г, в, д

30.             Встановіть правильну відповідність моделі гомологічноїрекомбінації:

а) розрив двох ланцюгів ДНК

б) проникнення ланцюгів однієї хромосоми в іншу, утворення Д-петлі в) кросинговер

г) з'єднання ланцюга, який вторгнувся, з іншим своїм кінцем

д) видалення деяких ділянок ДНК

Відповідь: а, д, б, г, в

Рівень ІV

(завдання 31-40 мають відкриту форму відповіді)

31.             Доповніть речення:

Мутації, які призводять до загибелі організмів називають _______________ .

Відповідь: летальними

32.             Доповніть речення:

Нащадки першого покоління від схрещування _________ форм, які відрізняються за однією ознакою, мають однаковий _________ та __________ за цією ознакою.

Відповідь: стійких, генотип, фенотип

33.             Назвіть основні положення хромосомної теорії спадковості(мінімум 5 положень).

Відповідь: 1) Матеріальною основою спадковості є хромосоми; 2) гени розташовані в хромосомах у лінійній послідовності; 3) гени, які локалізовані в одній хромосомі, утворюють одну групу зчеплення і передаються нащадкам разом; 4) кількість груп зчеплення дорівнює гаплоїдному числу хромосом; 5) гаплоїдне число хромосом є постійним для кожного виду; 6) ознаки, які визначаються зчепленими генами, також успадковуються зчеплено; 7) між гомологічними хромосомами можуть відбуватися кросинговери й обмін ділянками; 8) частота кросинговеру прямо пропорційна відстані між генами.

34.             Назвіть процеси (три), в результаті яких в еукаріотів, якірозмножуються статевим шляхом, досягається комбінативна мінливість. Відповідь: 1) Незалежне розходження хромосом під час мейозу; 2) випадкове поєднання гамет під час запліднення; 3) рекомбінація генів завдяки кросинговеру.

35.             Заповніть схему успадкування статі у ссавців.

                                               Самка                                               Самець

image

Відповідь: 1-XX, 2-XY, 3-X, 4-X, 5-X, 6-Y, 7-XY, 8-XX, 9-XX, 10-XY

36.             Побудуйте варіаційну криву довжини листка за представленимваріаційним рядом.

image

image

                                   40-59                60-79                 80-99                100-119            120-139             140-159

Довжина, мм

37.             Заповніть таблицю “Порівняльна характеристика спадкової та неспадкової мінливості”:

Властивість

Неспадкова

Спадкова

Об’єкт змін

 

 

Успадкування ознак

 

 

Значення для особини

 

 

Форма мінливості

 

 

Закономірність

 

 

Відповідь:

Властивість

Неспадкова

Спадкова

Об’єкт змін

Фенотип (у межах норми

Генотип

реакції)

 

Успадкування ознак

 

 

Не успадковується (лише

 

Успадковується тільки в

 

норма реакції)

 

статевих клітинах (гаметах)

Значення для особини

 

 

Адаптація          до         умов

 

Корисні зміни призводять до виживання, а шкідливі

 

навколишнього

 

середовища, підвищення

— до загибелі

 

життєдіяльності

 

 

Форма мінливості

 

 

Групова

 

 

Індивідуальна, комбінована

 

 

 

Закономірність

Статистична (варіаційний

 

Закон гомологічних рядів

 

ряд)

 

спадкової мінливості

 

38.             Заповніть таблицю “Порівняльна характеристика типів Хзчепленого успадкування”:

Критерій порівняння

Домінантний

Рецесивний

Локалізація гена

 

 

Для кого характерний

 

 

Які       статі      можуть

хворіти

 

 

Яка       стать      хворіє

частише

 

 

Сини успадковують

 

 

Дочки успадковують

 

 

Стан гена

 

 

Поширеність

 

 

Хворий син

 

 

Хвора дочка

 

 

Відповідь:

 

 

 

Критерій порівняння

Домінантний

Рецесивний

Локалізація гена

Х-хромосома

Х-хромосома

Для кого характерний

Для всіх видів тварин з гетерогаметною чоловічою статтю

Для всіх видів тварин з гетерогаметною чоловічою статтю

Які       статі      можуть

хворіти

Чоловіча і жіноча

Чоловіча і жіноча

 

Яка       стать      хворіє

частіше

Чоловіча

Чоловіча

 

Сини успадковують

Від матері

Від матері

 

Дочки успадковують

Від батька

Від батька

 

Стан гена

Домінантний

Рецесивний

 

Поширеність

Низька

Висока

 

Хворий син

Мати — хвора, гомо- або

 

Мати — хвора або носій

 

гетерозиготна; батько — хворий чи здоровий

аномалії; батько — хворий чи здоровий

 

Хвора дочка

Батько — хворий; мати —

 

Батько — хворий; мати —

 

хвора,          гомо-         чи

хвора або носій

 

гетерозиготна, або здорова

 

39.             Розв’яжіть задачу на успадкування ознак:

Яка ймовірність народження дочки з дальтонізмом у шлюбі чоловіка з дальтонізмом та жінки з нормальним зором (гомозиготна), якщо відомо, що нормальний зір — домінантна ознака?

Відповідь: 0% Розв’язання:

А — нормальний зір, а — дальтонізм

Р: ХАХА  +  ♂ X a Y

G:      XA                          X a , Y

F:     XAX , XAY

40.             Розв’яжіть задачу на встановлення типу мутацій:

Дано послідовність: ала-тре-сер-глу-мет. Під час мутації Ц змінюється на У.

Знайдіть послідовність нового поліпептиду та вкажіть тип мутації.

Відповідь: вал-але-фен-глу-мет; генна мутація

Розв’язання:

ала — тре — сер — глу — мет

ГЦУ — АЦУ — УЦУ — ГАА — АУГ

Після мутації ланцюг ДНК буде мати такий вигляд:

ГУУ — АУУ — УУУ — ГАА — АУГ

Тоді, новий поліпептид буде мати таку послідовність:

вал — але — фен — глу — мет

Зміна нуклеотидів відбувається під час генної мутації.

pdf
Додано
6 грудня 2021
Переглядів
2823
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку