Методична розробка заняття "Порушення обміну речовин (метаболізму), пов'язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. Значення якості питної води.

Про матеріал
Методична розробка містить кроссенси, які допомагають учням краще запам'ятати і засвоїти матеріал, пов'язують його з життям, шляхом міжпредметної та внутрішньопредметної інтеграції.
Перегляд файлу

Міністерство охорони здоров’я України

Міністерство освіти України

КЗСОР «Шосткинський фаховий медичний коледж»

 

 

 

 

 

Методична розробка теоретичного інтегрованого  заняття з біології і екології «Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. Значення якості питної води для збереження здоров’я людини».

 

 

 

 

 

 

 

Підготував викладач

 біології і екології

Продан Андрій Миколайович

 

 

 

2021-2022 н.р.

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА КАРТА ТЕОРЕТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ №17

З  БІОЛОГІЇ  І ЕКОЛОГІЇ

Тема: «Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. Значення якості питної води для збереження здоров’я людини».

Курс  1       відділення  лікувальна справа

Кількість навчальних годин 2

1.Актуальність теми:

…Перш за все встановимо, що отрут самих по собі не існує: медицина користується найсильнішими отрутами, але, якщо уміло застосовувати, вони перетворюються на рятівні ліки. Проте пам’ятайте: у маленькій дозі – це ліки, у великій – отрута…

 

   2.Цілі лекції:

  • Освітня: сформувати поняття про порушення обміну речовин, пов'язані з нестачею або надлишком надходження певних хімічних елементів та речовин;
  • Розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, аналізувати та порівнювати вплив нестачі та надлишку вітамінів та мікроелементів на живий організм;
  • Виховна: виховувати прагнення до здорового способу життя; розуміння процесів анаболізму та шляхів його реалізації для формування стратегії харчування. Розширити світогляд студентів, переконати у тому, що здоров’я - це безцінний скарб людини.

 

3. Міждисциплінарна інтеграція: біологія рослин, зоологія, анатомія людини, молекулярна біологія, цитологія, генетика, хімія, мистецтво, література, фундаментальні та клінічні дисципліни.

4.Обладнання та матеріали: кроссенси, бутильована вода різних торгових марок, презентація.

5.Базові поняття і терміни: біоелементози, ендемічні хвороби, техногенні біоелементози, ятрогенні біоелементози.

6.Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології; збереження власного здоров’я.

 7. План та організаційна структура заняття:

№п/п

Основні етапи лекції та її зміст

Цілі

Тип лекції.

Засоби активізації.

Матеріали методичного забезпечення

Розподіл часу

1.

Підготовчий етап:

1.Визначення актуальності теми за цитатою з роману А.Дюма «Граф Монте-Крісто».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Постановка навчальних цілей і мотивація.

 

 

 

…Перш за все встановимо, що отрут самих по собі не існує: медицина користає-ться найсильнішими отру-тами, але, якщо уміло зас-тосовувати, вони пере-творюються на рятівні ліки. Проте пам’ятайте: у маленькій дозі – це ліки, у великій – отрута…

 

Які причини порушень процесів обміну речовин та енергії?

 

 

 

Викладач разом зі студентами.

Коло ідей «Чому виникає проблема надходження елементів в організм людини з навколишнього середовища?»

(створення схеми, разом зі студентами ).

 

 

 

10 хв.

2.

Основний етап:

План вивчення нового матеріалу:

 

L II

 

 

Тематична інтегрована лекція з елементами проблемності.

 

55 хв.

1.Хвороби, пов’язані з порушенням вмісту хімічних елементів в організмі: біоелементози.

 

L II

 

1.Обговорення  проблеми: «Де краще жити і як доби-ратись до роботи?».

 2.Гра «Хімічний елемент».

3.Розв’язування кроссенсів:

«Ендемічні хвороби», «Ят-рогенні хвороби», «Техно-генні біоелементози».

 

2.Хвороби, пов’язані з нестачею чи надлиш-ком неорганічних спо-лук.

 

 

L II

 

 

 

 

4. Коло ідей «Придбайте продукти, які покращать стан постійних зубів у дитини» (створення схеми, разом зі студентами ).

5.Розвязування кроссенсу «Хвороби, пов’язані з нес-тачею чи надлишком неор-ганічних сполук».

 

 

3.Питна вода.

 

 

 

L II

 

6.Коло ідей «Ознаки якісної питної води» (створення схеми, разом зі студен-тами ).

7. Робота в групах оцінка якості бутильованої води за органолептичними по-казниками:

Перша група –;

Друга група –;

Третя група –;

Четверта група − .

8.Розвязування кроссенсу «Невідповідність води сані-тарним вимогам», «Пока-зники якості питної води».

 

Заключний етап:

1.Резюме лекції, контроль та корекція отриманих знань.

2.Відповіді на можливі запитання.

3.Завдання для самопідготовки студентів.

4.Домашне завдання: опрац. с.113-116

Література: Соболь В.І. Біо-логія і екологія (рівень стандар-ту) 10 клас. Абетка.

 

L III

 

1.Контроль знань за допо-могою тестів та завдань.

2. Відповіді на питання. 

 

3.Падіння Риму й сатур-нізм.(с.116)

 

15 хв.

 

 

 

гра  «Хімічний елемент?»  Виберіть  із запропонованих хімічних елементів той, визначення якого я зачитаю:

1.Хімічний елемент, що входить до складу кісток, зубів, черепашок, регулює роботу серця, прискорюючи  її і зсідання крові. (кальцій)

2.Хімічний елемент, що впливає на утворення гормонів щитоподібної залози.(йод)

3.Хімічний елемент, що є компонентом гемоглобіну, міоглобіну.(ферум)

4.Хімічний елемент, що входить до складу емалі зубів. (флюор)

5. Елемент, який нормалізує діяльність міокарду, нервової системи, бере участь у серцевих скороченнях. (калій)

6.Хімічний елемент, що входить до складу шлункового соку.(хлор)

7.Хімічний елемент, що входить до складу вітаміну В12 –ціанокобаломіну. (кобальт)

8.Хімічний елемент, що здійснює подразливість, підтримує осмотичний тиск у клітинах. (натрій)

9.Хімічний елемент, що входить до складу кісток, білків, нуклеїнових кислот, АТФ.(фосфор)

10.Хімічний елемент, що входить до складу сірковмісних амінокислот, вітаміну В1-тіаміну. (сульфур)

 

 

 

     Тема: «Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. Значення якості питної води для збереження здоров’я людини.»

Біоелементози (мікроелементози) – тимчасове або тривале порушення біоелементного складу організму, що пригнічує процеси життєдіяльності.

У сучасній медицині стрімко розвивається біоелементна медицина, що вивчає склад, вміст, зв’язки і взаємодію біоелементів в організмі людини в нормі й за патологічних станів. Згідно з найпоширенішою сучасною класифікацією розрізняють природні ендогенні, природні екзогенні, техногенні та ятрогенні біоелементози.

Природні ендогенні біоелементози можуть бути вродженими (наприклад,залізо- чи цинкодефіцитні стани дитини формуються через нестачу Феруму й Цинку в організмі матері) й спадковими (хвороба Вільсона – Коновалова з порушенням обміну Купруму).

Природні екзогенні біоелементози, або ендемічні хвороби, пов’язані з нестачею чи надлишком певних біоелементів в тій чи іншій географічній місцевості (наприклад, ендемічний зоб, флюороз, селеноз, молібденоз).

Серед техногенних біоелементозів, пов’язаних з виробничою діяльністю людини, розрізняють професійні, сусідські та трансгресивні хвороби.

Професійні хвороби виникають у людей, які працюють на шкідливих виробництвах (наприклад, антракоз у шахтарів, силікоз у робітників цементних заводів).

У людей, які проживають неподалік від виробництва, можуть виникнути сусідські хвороби (хвороба Мінамату, хвороба ітай-ітай).

В останні роки привертають увагу трансгресивні хвороби. Цим терміном позначають біоелементози, що виникають на значній відстані від виробництва в результаті атмосферного чи водного перенесення забрудників, якими є сполуки важких металів, радіонукліди, чужорідні речовини-ксенобіотики тощо.

За мірою токсичності елементи можна розмістити в такій послідовності: Hg, Pb, Zn, Cd, Ni, Cu та ін. Прикладами трансгресивних хвороб можуть бути меркуріалізм (за надлишку сполук ртуті),сатурнізм (за надлишку сполук Плюмбуму),сидероз (за надлишку сполук Феруму) та ін.

Ятрогенні біоелементози пов’язані з інтенсивним або тривалим лікуванням різних хвороб препаратами, що містять мікроелементи (наприклад, аргіроз) Профілактику біоелементозів проводять в різні способи, серед яких: вживання харчових продуктів, що містять той чи інший біоелемент (наприклад, йодовану сіль, селянський сир, що багатий на Кальцій, родзинки винограду, що містять багато Калію), використання спеціальних засобів особистої гігієни (наприклад, флуоровмісні зубні пасти), раціональне збалансоване харчування з використанням рослинних продуктів, вживання біологічно активних добавок до їжі, комплексних препаратів тощо.

На відміну від органічних речовин, що в переважній більшості утворюються в клітинах, неорганічні надходять до організмів із навколишнього середовища.

   Хвороби, пов’язані з надлишком біонеорганічних речовин.

Через порушення обміну речовин можуть відбуватися порушення живлення тканин, що спричиняє важкі захворювання – остеохондроз та подагру, за яких спотворюються суглоби кінцівок, втрачається гнучкість хребта, розвиваються напади болю в нирках  У нирках, жовчному міхурі й сечовому міхурі через відкладання солей органічних (сечової та щавлевої) або неорганічних (карбонатної чи ортофосфатної) кислот розвивається жовчокам’яна або сечокам’яна хвороба. Надлишок нітратів у організмі людини перетворюється на нітрити, які взаємодіють з гемоглобіном крові, утворюючи метгемоглобін, що не може транспортувати кисень. В організмі порушується тканинне дихання й розвивається хвороба метгемоглобінемія.

    Хвороби, пов’язані з нестачею неорганічних речовин.

Прикладом захворювань, пов’язаних з дефіцитом Кальцію, є остеопороз, що призводить до підвищення крихкості кісток і високого ризику їх переломів. Цинк є важливим чинником для здорового функціонування чоловічих репродуктивних органів. Цей елемент ще називають «чоловічим металом». Критичний дефіцит Цинку може стати причиною доброякісної гіперплазії простати (аденоми простати). Нестача Феруму в організмі може спричинити залізодефіцитну анемію, що виявляється зниженням рівня еритроцитів і гемоглобіну в крові.

Питна вода – це вода, що призначена для щоденного необмеженого й безпечного вживання людиною.

Серед основних показників якості питної води виокремлюють:

фізичні (смак, забарвлення, запах, каламутність),

хімічні (мінералізація, твердість, рН),

біологічні (наявність бактерій, вірусів і паразитів).

Невідповідність води санітарним вимогам може стати причиною бактеріальних (черевний тиф, дизентерія, холера), вірусних (гепатит А, поліомієліт), інвазійних (амебна дизентерія), гельмінтозів (аскаридоз, лямбліоз), а також хвороб, пов’язаних з хімічним забрудненням води (метгемоглобінемія, флюорози). У фаховому колі вважається, що підвищена твердість питної води є однією із причин

розвитку сечокам’яної хвороби. Підвищений вміст хлоридів у воді може сприяти розвитку хвороб системи кровообігу, новоутворень сечостатевих органів, хлоридів і сульфатів – виникнення новоутворень стравоходу, шлунку. Надлишок Феруму порушує процес кровотворення. Процес хлорування, що й досі є основним методом очищення питної води, веде до появи хлороорганічних токсичних сполук, що мають мутагенний й канцерогенний ефект.

 

 

 

 

 

 

 

 

Кроссенси:

Ендемічні хвороби.

 

C:\Users\user\Desktop\2d639dda695c08ce640ec7ad4fbbfbaa.png

 

C:\Users\user\Desktop\f1c4f333.jpg

 

C:\Users\user\Desktop\tablicja_Mendeljejeva.jpg

 

 

    C:\Users\user\Desktop\img68.jpg

 

 

C:\Users\user\Desktop\slide-0.jpg

 

 

C:\Users\user\Desktop\img27.jpg

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\Kashin-Bek-300x195.jpg

 

 

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\1200px-Goitre.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 надлишком

 

чи  нестачею

 

певних біоелементів

 

молібденоз

 

Природні екзогенні біоелементози, або ендемічні хвороби, пов’язані з …

 

в тій чи іншій географічній місцевості

 

 

селеноз,

 

флюороз,

 

 

ендемічний зоб,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ятрогенні хвороби.

 

 

C:\Users\user\Desktop\Liki.jpg

 

 

C:\Users\user\Desktop\9088b37-farmakonaglyad-3.jpg

 

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\Uchashennoe_serdcebienie_pri_otravlenii_pervaya_pomosh.jpg.crdownload

 

 

C:\Users\user\Desktop\ea5e635854974d8b4b70a113f0cbd27f.jpg

 

-iatros

C:\Users\user\Desktop\5d9deb4839e69-doctor-men.png

 

 

 

  C:\Users\user\Desktop\images.jpg

 

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\3331507489_w700_h500_sanbyulleten-anafilaktichnij-shok.jpg

 

C:\Users\user\Desktop\1e63b1ba69e228d046c2dd6f6d18de4e.jpg

 

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\images (1).jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

препаратами, що містять мікроелементи
 

 

проявляються

побічними діями,

 

отруєннями,

 

 

наприклад аргіроз

 

Ятрогенні біоелементози пов’язані з інтенсивним або тривалим лікуванням різних хвороб …

 

 

алергіями,

 

 

 

шоком,

 

 

несумісністю,

 

 

залежностями,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Техногенні біоелементози.

 

 

C:\Users\user\Desktop\eksperti-doslidzhuvali-toksichni-rechovini-v_1.jpg

 

 

C:\Users\user\Desktop\images.jpg

                C:\Users\user\Desktop\э-емент-ме-и-d-39032607.jpg

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\23-promyslove-vyrobnytstvo.jpeg

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\lead-plumbum-pb-chemical-element-sign-d-rendering-isolated-white-background-89776874.jpg

 

     C:\Users\user\Desktop\unnamed.jpg

 

C:\Users\user\Desktop\э-емент-ка-мия-d-39065978.jpg

 

 

C:\Users\user\Desktop\zink-himicheskii-element.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Токсичні

 

Елементи

За мірою токсичності які можна розмістити в такій послідовності:

 

 

Hg,

 

 

Cu

 

 

Техногенні біоелементози викликають…

 

 

 

Pb,

 

 

Ni,

 

 

Cd,

 

 

Zn,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Наслідки невідповідності води санітарним вимогам.

 

 

CAUSA

         C:\Users\user\Desktop\Dysentery_Art.IWMARTLD6038.jpg

 

C:\Users\user\Desktop\gepatit_A.jpg

 

C:\Users\user\Desktop\34567346346346634634.jpg

 

C:\Users\user\Desktop\Без названия.jpg

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\385f459-9a19864-polio-755.jpg

 

 

 

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\kishechnye-lyamblii-v-tonkom-kishechnike_s.jpg

 

    

     C:\Users\user\Desktop\ascaris_life_cycle_high_ru.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Причиною:

 

 

Дизентерії,

 

 

Гепатиту А,

 

Підвищений вміст хлоридів і сульфатів у воді може сприяти
розвитку новоутворень

 

Невідповідність води санітарним вимогам може стати …

 

Поліомієліту,

 

 

 

 

Флюорозу,

 

 

Лямбліозу,

 

 

Аскаридозу,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Показники якості питної води.

C:\Users\user\Desktop\fizyka.png

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\filtr-ili-butilirovannaja-voda-1200x800.png

 

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\file_69-260x180w.jpg

           

 

 

C:\Users\user\Desktop\1b3d2ae-microbiom-755.jpg

C:\Users\user\Desktop\6906.970.png

 

 

 

  C:\Users\user\Desktop\bf3841480b16c1ee3cdd92f732d915a5.jpg

 

 

C:\Users\user\Desktop\mify-ob-obratnom-osmose-13.jpg

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\20200129152010386654.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

фізичні

 

 

смак, забарвлення, каламутність,

 

 

запах,

 

 

 

наявність бактерій, вірусів і паразитів

 

Серед основних показників якості питної води
виокремлюють:

 

 

 

хімічні

 

 

 

біологічні

 

 

 рН,

 

 

мінералізація,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пальоха Надія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 грудня 2021
Переглядів
1100
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку