Розвиток пізнавальної активностіАктуальність досвіду ґрунтується на ефективному поєднанні різноманітних форм і методів включення учнів у пізнавальну діяльність на основі:• розвитку пізнавальної активності молодших школярів з використанням інтерактивних методів навчання;• застосування нових інформаційних технологій в початковій школі як засіб розвитку пізнавальної активності учнів;• проблемного навчання як засобу активізації пізнавальних інтересів учнів на уроках;• формування творчих та пізнавальних здібностей учнів з використанням технології розвитку критичного мислення;• проектно-дослідницька діяльність молодших школярів.
Актуальність даної теми. Навчання людини не може бути успішним, якщо в того, якого навчають, немає бажання учитися. Людина має право робити або не робити те, що від неї вимагають, тому успіх справи значною мірою залежить від бажання (прагнення) робити. Зокрема, чим сильніше бажання навчитися, тим успішніше йде навчання, а без бажання, проти волі, воно не піде – насильно не навчиш. Впевнена, що навчання не буде успішним, якщо в учня не пробуджене бажання учитися. Найголовнішим завданням педагога на кожному уроці є активізація пізнавальної діяльності учнів. МЕТОЮ своєї діяльності вважаю створення організаційних та педагогічних умов для формування успішної особистості, реалізації природних інтелектуальних здібностей школярів, розвитку їхніх талантів, самореалізації, готовності до творчої праці.
У своїй роботі намагаюся дотримуватися загально прийнятих правил дидактики та методик у поєднанні з сучасними, інноваційними технологіями. Про важливість пізнавально – мотиваційного інтересу в освітньому процесі учнів вказували Я. Коменський, І. Песталоці, А. Дістервег, К. Ушинський… Провідна наукова ідея: розвиток пізнавальної активності учнів, з метою створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчує свою успішність, інтелектуальну спроможність, значущість!!!Інноваційна стратегічність – конструктивне поєднання, інтеграція сучасних педагогічних технологій та методик, спрямованих на розвиток особистості, що дозволяє вчителю створювати власні комбінації, а не заглиблюватись в суть однієї технології!!!Наукове підгрунтя актуальності теми
Відповідно до вимог Нового Державного стандарту початкової школи метою початкової освіти є всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей, розвиток самостійності, творчості та допитливості. Провідним засобом реалізації вказаної мети є «запровадження компетентнісного підходу з метою формування предметних і ключових компетентностей, з урахуванням пізнавальних можливостей і потреб учнів початкових класів…»Державний стандарт початкової освіти
Концепція Нової української школи Пізнавальна активність дитини – це її внутрішня готовність до подальшої участі у процесі оволодіння знаннями, уміннями і навичками та виявлення самостійності й творчого підходу до виконання навчальних завдань. У центрі освітнього процесу має бути учень. Активність, бажання і здатність до навчання, уміння спілкуватися, співпрацювати, міркувати, обґрунтовувати свої думки, бути собою закладаються у процесі навчання на уроках у початкових класах.
Пізнавальна активність дитини – це її внутрішня Сьогодні перед вчителем початкової школи стоїть завдання домогтися, щоб діти не лише засвоїли матеріал, а й могли вільно оперувати ним, застосовувати знання для вирішення навчальних та життєвих проблем, для розширення свого пізнавального досвіду. Від його розв’язання залежить ефективність навчальної діяльності та розвиток інтересу до навчання. Як учителю знайти вірний шлях для розвитку пізнавальної активності учнів початкових класів в освітньому процесі? Переконана, що вирішення цього питання безпосередньо пов'язане з організацією самостійної пошукової діяльності учнів, розв’язанні пізнавальних завдань різних типів, поєднання активних та інтерактивних прийомів навчання, формуванні ключових компетентностей
Компетентність — це здатність застосовувати набуті знання, вміння, навички, способи діяльності, власний досвід у нестандартних ситуаціях з метою розв'язання певних життєво важливих проблем!!! Компетентність є особистісним утворенням, яке проявляється в процесі активних самостійних дій людини!!!
Математика в початковій школі – один з провідних навчальних предметів, що сприяє розвитку пізнавальних і розумових якостей учнів. Основною метою в освітній галузі «Математика» є формування в учнів математичної компетентності: розвиток здатності чітко та аргументовано формулювати та висловлювати свої судження; забезпечення інтелектуального розвитку учнів, їх уваги, пам’яті, логіки, культури мислення та інтуїції; розуміння змісту і методів математичного моделювання, уміння бачити й застосовувати математику в реальному житті…
В. О. Сухомлинський: «Без гри немає і не може бути повноцінного дитячого розвитку. Гра – це величезне світле вікно через яке в духовний світ вливається життєвий потік уявлень» Важливим засобом активізації пізнавальної діяльності молодших школярів є дидактичні ігри. Сучасні ігрові технології допомагають учителю математики удосконалити свій урок, зробити його яскравішим, цікавішим. Використання ігор підвищує ефективність засвоєння знань на уроці, формує стійкий інтерес до навчання, зберігає високу трудову активність учнів. Їх можна використовувати на будь-якому етапі уроку. На уроках математики я застосовую різні дидактичні ігри: «Математична естафета», «Кращий обчислювач», «Спустися з гірки», «Магазин», «Допоможи Незнайкові», «Мовчанка», «Відгадай склад числа», «Хто швидше», «Магічні квадрати»
2 клас. Тема: Табличне ділення і множення на 5 Обладнання: картки із завданнями множення і ділення 5 Мета проведення - перевірити знання учнів з таблиці множення і ділення на 5 Гра «Естафета» Клас ділиться на дві команди. На дошці записано стільки прикладів, скільки учнів присутніх на уроці. Приклади містять табличне множення і ділення. За сигналом перші учні виходять до дошки, записують відповідь і передають крейду іншому. Якщо учень бачить помилку гравця своєї команди він може виправити неправильну відповідь, коли прийде його черга. Після розв’язування всіх прикладів перевіряється правильність виконання завдань і визначаються переможці.
1 клас. Тема: Додавання і віднімання в межах 10 Обладнання: картки-сніжинки із завданнями на додавання та віднімання в межах 10 Мета проведення – розвиток усного рахунку при додаванні та відніманні в межах 10. Гра «Віднови числа»Пропоную учням виконати завдання:«На снігу сорока розклала приклади, але повіяв вітерець і частину прикладів засипало сніжком. Допоможіть сороці відновити приклади»...+ 5 = 7 ..+ 4 = 5 .. +7 = 9..+ 2 = 5 ..+ 1 = 4 ..+5 = 7
3 клас. Тема: Додавання круглих чисел в межах 100 Обладнання: картки із прикладами на додавання круглих чисел в межах 100. Мета проведення – розвиток усного рахунку при додаванні круглих чисел в межах 100. Гра « Листоноша » Учитель роздає 5 учням однакову кількість «листів» (картки із записаними прикладами). У дітей, які сидять за партами, в руках картки з номерами будинків (від 1 до 10). Кожен листоноша повинен розв’язати приклади. Відповіді збігаються з номерами будинків. Завдання: швидко та без помилок рознести листи за призначенням. Переможець отримує медаль або емблему «Кращий листоноша»
Ефективними засобами пробудження живого інтересу до вивчення предмету математики поряд з іншими методами є розвиваючі задачі. Такі задачі переключають довільну увагу дітей на навчальний процес, на розв’язання завдання.1 клас Тема: Дадавання і віднімання в межах 10 Зразки цікавих задач1. На полиці стоїть 15 книжок. Якою по порядку буде сьома книжка в ряду, якщо рахувати справа наліво?2. Кавун важить 2 кг та ще стільки ж. Скільки важить його половина?3. Скільки років Кості, якщо, до його років додати 8 і ще 1, то буде 20?4. Трійка коней пробігла 12 км. Скільки кілометрів пробіг кожен кінь?5. На двох деревах сиділи горобці. З першого дерева полетів 1 горобець, а потім з другого дерева на перше перелетіло 3 горобці. Після цього на кожному дереві стало по 5 горобців. Скільки горобців було на кожному дереві спочатку?
Гра «Не скажу»Учні рахують від 30 до 60 по одному, але замість чисел, що діляться на 5, вони говорять «не скажу». Ці числа вчитель записує на дошці. 30, 35, 40, 45 і т. д. Гра “Футбол” ( використання ІКТ ) 1 клас Тема: Дадавання і віднімання в межах 10 Завдання - обчисли вираз, знайди м'яч із відповіддю і натиснути на м’яч . Якщо відповідь правильна, то м'яч полетить у ворота. Якщо обчислив неправильно, то м'яч не потрапить до воріт.
Гра «Спритні стрибки» На дошці записані приклади …що це все один приклад?11 - 4 49 - 8 22 + 9 8 + 14 21 - 6 19 + 4 По класу розкидані “купини” з прикладами. Жабки пропонують нам погратися. Учитель називає число, а учасники гри прагнуть знайти відповідну “купину”. Виграє той, хто займе “купинку” правильно.
Власна практика показала, що використання кросвордів на уроках математики розширює світогляд, розвиває логічне мислення і пам’ять, підвищує мотивацію учнів до навчання і можливість самореалізації особистості школярів. Кросворди складають самі учні, застосовуючи в процесі програми Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Power. Point. Так при вивченні геометричних фігур використовую математичні ребуси, кросворди, загадки …
Метод «Карусель»Цей метод найбільш ефективний для перевірки обсягу й глибини набутих знань, під час активної групової роботи. Наприклад: «Закріплення знань таблиці множення числа 9» Учні стають у два кола. Внутрішнє коло нерухоме - учні високого та достатнього рівня навчальних досягнень. Зовнішнє - рухоме. Учні рухомого кола відповідають на запитання ( називають таблицю множення на 9) учня навпроти і переходять до наступного учня. Аналізуючи, учні мають помітити: в кого були помилки, кому слід ще вчити таблицю множення числа 9.
Метод «Прес» Цей метод використовую, коли потрібно підвести учнів до самостійного виведення правил, формулювання висновків. Діти висловлюють свою думку з даної проблеми стисло, за конкретною схемою.1. Позиція – Я вважаю, що …2. Обґрунтування – Тому що, …3. Приклад - Наприклад, …4. Висновок – Отже, …Наприклад, урок математики. 1 клас Тема. Розв’язування задач Наприклад. У садочку росло 7 груш, а яблунь на 2 більше. Скільки яблунь росло у садочку? 1-й учень. Я вважаю, що ця задача розв’язується за допомогою дії додавання: 7 + 2 = 9. 2-й учень. Ми додаємо, тому що в умові сказано: «Яблунь на 2 більше».
На діагностувально - оцінювальному етапі уроку, з метою формувального оцінювання перевірки засвоєних знань, теоретичного матеріалу використовую прийом «Незакінчене речення». Урок математики у 4 класі. Тема «Знаходження частини числа від цілого»• Множення -…• Дія множення позначається …• Числа при множенні називаються …• Щоб число збільшити в кілька разів, потрібно …• Щоб зменшити число в кілька раз, потрібно …• Щоб знайти половину від числа , треба …• Щоб знайти третину від числа, треба …
4 клас. Вправа “ Пазли”. Завдання : Роздаються пазли , які потрібно скласти і утворити слово. Це слово і є формулою успішного уроку. ( ЗНАННЯ )2. Вправа «Дерево очікувань» Математика 4 клас Тема. Ділення круглих багатоцифрових чисел на 100. Завдання:- А тепер кожен з вас поставить мету перед Подумайте і запишіть на листочках свої очікування від такого уроку, де б кожне очікування починалося буквами вашого імені. Наприклад: «Від уроку я очікую навчитися ділии круглі числа на 100’’ . Зачитайте свої записи на стікерах і прикріпіть їх на плакаті «Очікування» . Мета вправи - сконцентрувати увагу учнів на роботі, на темі заняття, заставити мислити, вишукувати свій словниковий запас, свої знання, творити, спрямовувати свою подальшу роботу в певне русло.
Гра «Так – ні»Сутність гри «Так - ні» полягає в тому, що вона вчить дітей пов’язувати різні факти в одну картину, систематизувати інформацію, яку вони одержали, слухати і чути інших. Вчитель загадує якесь число, предмет або літературного чи історичного героя. Учні намагаються знайти відповідь, при цьому ставлять запитання. На їхні запитання вчитель відповідає тільки словами «так», «ні» або і «так і ні». Урок математики. 4 клас. Тема: Повторення вивченого матеріалу. Я задумала геометричну фігуру (прямокутник). Відгадайте її. - Ця фігура має кути? Так - Кутів три? Ні - Більше, ніж три? Так - Сторін чотири? Так - Кути прямі? Так - Сторони всі рівні? Ні - Протилежні сторони рівні? Так - Це прямокутник? Так.
ВИСНОВКИМаючи досвід роботи учителем початкових класів, аналізуючи власний практичний досвід роботи вчителем Нової української школи, дійшла висновку, що поєднання традиційних і сучасних технологій навчання на уроках в початкових класах, дає можливість формування ключових і предметних компетентностей учнів
ВИСНОВКИШКОЛА покликана вчити, але переконана, що цілісне сприймання світу неможливе без виховання якостей людяності, без формування вмінь і навичок творити добро та красу, служити прогресу. Для якісного оновлення уроку в початкових класах у центрі уваги є, на мій погляд, активізація пізнавальної діяльності учнів, розуміння мотивації освітньої активності, навчатися граючись, діяти і взаємодіяти! Тому намагаюсь креативно, по - новому розв`язувати актуальні завдання сучасної освіти, які спрямовані на гуманізацію та демократизацію освітньо – виховного процесу в школі. Вчу своїх учнів експериментувати, досліджувати, аналізувати, порівнювати, узагальнювати, аргументувати та доводити, самостійно отримувати знання, розвивати прагнення до вдосконалення та творчої самореалізації. Прагну дати дітям такий заряд інтересу до знань, щоб у середніх і старших класах мої учні не знижували якісних показників у навчанні, а навпаки підвищували їх завдяки умінню працювати і здобувати знання самостійно! Має тривати процес усвідомленого формування життєвих компетентностей!!!