Ноосферний урок з основ здоров'я для учнів 5 класу на тему: «Вплив комп'ютера на здоров'я»
Мета:
Ø ознайомити учнів із позитивним і негативним впливом комп'ютера на здоров'я людини;
Ø розвивати навички безпечної роботи за комп'ютером;
Ø виховувати ціннісне ставлення до здоров'я.
Тип: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: мультимедійна презентація, фломастери (жовті, червоні) за кількістю учнів, буклет (за кількістю учнів).
Ноосферний урок з основ здоров’я для учнів 5 класу на тему: «Вплив комп'ютера на здоров'я»
Мета:
Тип: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: мультимедійна презентація, фломастери (жовті, червоні) за кількістю учнів, буклет (за кількістю учнів).
ХІД УРОКУ
І. Гармонізація простору
Гра «Установка на позитивний настрій»
Учитель. Добрий день! Діти, вітаю вас, сьогодні чудовий, світлий, сонячний день, попереду на нас чекають цікаві відкриття, отже, покажіть мені ваші долоні (учні показують долоні), покладіть на одну долоньку: уважність, наполегливість, творчість. На іншу я покладу вам цікавість і терпіння. Зберіть усе, що у вас у долоньках, і почнемо наш урок, узявши всі перелічені якості із собою.
Вправа «Релаксація» — «Гімнастика для мозку»
Для того щоб уникнути негативних емоцій, пропоную виконати вправу — «зарядка для мозку», це налаштує вас на роботу, і ви з легкістю зможете виконати всі завдання на уроці та будете впевненими у власних силах.
Гімнастика для мозку
Завдання: перехрещувати частини тіла: схрестити руки на грудях (права зверху), закласти ногу за ногу (ліва зверху), швидко поміняти (2-3 рази), лівим ліктем торкатися правого коліна, а потім правим — лівого (швидко поміняти 4 рази ).
Вправа «Релаксація» — «Моя мрія»
Учні отримують зірочки й малюють або пишуть на них свою мрію. Скотчем прикріплюють зірочки до дошки — на уявне небо або хмаринки.
Діти кажуть, що вони можуть зробити для здійснення мрії. Потім учасники беруться за руки й усі разом промовляють: «Так обов'язково буде!»
Вправа «Очікування»
— Чого ви очікуєте від уроку?
Відповіді учнів:
• Я очікую, що на уроці буде цікаво.
• Я хочу дізнатися багато нового й корисного.
• Я хочу дізнатися, як живуть діти в інших країнах.
• Я очікую, що ми будемо працювати в групах, читати вірші.
• Я очікую побачити цікаву презентацію, створену учнями нашого класу.
Учитель. А я сподіваюся, що всі ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, злагоджено працювати в групах, парах, логічно мислити, чітко знати й виконувати свої права й обов'язки!
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Розробники програм, що займають солідне положення у світі бізнесу, несподівано зосередили свою увагу на сфері освіти й розваг для дорослих і дітей у домашніх умовах. Персональний комп'ютер — уже давно не дивина, й інтерес до нього не поясниш звичайним інтересом до новинки. Навпаки, мікрокомп'ютери стали чимось звичайним у нашому повсякденному житті. Дорослі використовують їх для роботи, діти — для навчання в школі. їх можна побачити щодня де завгодно: у магазині, на вокзалі, у лікарні тощо.
Група американських учених провела дослідження про вплив активності використання комп'ютера на загальний розвиток дітей і дорослих. За результатами цього дослідження виявилося, що, наприклад, «комп'ютеризовані» діти дошкільного віку у період від 3 до 5 років мають кращі здібності до запам'ятовування порівняно зі своїми однолітками, що не так активно спілкуються з ПК. Але! Як завжди, одне велике «АЛЕ». Учені встановили: якщо людина проводить багато часу за комп'ютерними іграми (чи відеоіграми), вона не отримує від цього ніякої користі для свого розвитку! Навпаки, віртуальний світ «затягує» людину у свої тенета так, що вона втрачає спочатку інтерес до реального життя, а потім і зв'язок із ним, навички співжиття в реальному світі. Вона поступово починає жити за правилами гри, а не реального життя. А в які ігри найчастіше грають люди?.. Отож, на таких персонажів вони й ризикують перетворитись. Але ж ми, я впевнена, не такі.
Отже, ви (або вам) купили комп'ютер. Без сумніву, практично відразу після його придбання людина, яка піклується про своє здоров'я, ставить безліч запитань:
• Чи правильно вибрано місце для постійної «дислокації» комп'ютера?
• Чи правильно вибрані меблі для устаткування місця?
• Чи не буде шкідливим для зору просиджування за комп'ютером?
• Чи можна зовсім — на 100 % — захистити себе від шкідливих зовнішніх ефектів, створених комп'ютером?
На деякі з цих запитань ми спробуємо відповісти на сьогоднішньому уроці, тема якого — «Вплив комп'ютера на здоров'я людини».
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Вправа «Асоціативний кущ»
Продовжте речення: «Для мене комп'ютер — це...»
...розваги, спілкування, перегляд фільмів, пошук додаткової інформації, велика бібліотека, помічник у навчанні...
Анкетування-гра учнів
Мета: допомогти учасникам за допомогою анкети виявити рівень впливу комп'ютера на їхнє здоров'я.
Інструкція. Вам буде запропоновано ряд питань, на які можливі лише відповіді «так» чи «ні». Ви будете малювати промінчики сонечка фломастерами жовтого та червоного кольору залежно від обраної вами відповіді. Після кожного запитання я буду говорити: якщо «так» — жовта, якщо «ні» — червона, або навпаки.
Анкета
1. Ви віддаєте перевагу можливості посидіти біля комп'ютера, ніж зайнятися спортом? (Так — червоний, ні — жовтий)
2. Чи легко Вас відірвати від гри? (Так — жовтий, ні — червоний)
3. Чи користуєтесь комп'ютером більше 5 років? (Так — червоний, ні — жовтий)
4. Ви краще поспілкуєтеся з другом, ніж просидите над новою комп'ютерною грою? (Так — жовтий, ні — червоний)
5. Ви спершу почитаєте повідомлення з електронної пошти, ніж нову цікаву книгу? (Так — червоний, ні — жовтий)
6. Чи робите ви гімнастику для очей? (Так — жовтий, ні — червоний)
7. Комп'ютер для вас є насамперед предметом першої необхідності? (Так — червоний, ні — жовтий )
8. Чи втомлюються у вас очі під час роботи за комп'ютером? (Так — червоний, ні — жовтий )
9. Ви вважаєте, що спілкування через комп'ютер краще, ніж безпосереднє? (Так — червоний, ні — жовтий)
10. У вас часто мерзнуть руки під час роботи за комп'ютером? (Так — червоний, ні — жовтий )
11. Після роботи за комп'ютером у вас з'являються крапки перед очима? (Так — червоний, ні — жовтий )
13. Ви проводите за комп'ютером більше 2 годин на день? (Так — червоний, ні — жовтий)
14. Після роботи за комп'ютером ви відчуваєте біль у шиї та в спині? (Так — червоний, ні — жовтий)
15. Чи робите ви перерви, працюючи довгий час? (Так — жовтий, ні — червоний)
Підбиття підсумків анкетування
Учитель пропонує кожному з учасників підрахувати кількість червоних і жовтих промінчиків на сонечку.
Учитель. Уявіть собі, що сонечко — це ваше здоров'я, і жовті промінчики підтримують його. А червоні — це та шкода, яку ви наносите своєму здоров'ю, ставлячи комп'ютер на перше місце перед спортом, спілкуванням із друзями та нехтуючи правилами безпеки для роботи за комп'ютером. Тому, чим більше червоних промінчиків на вашому сонечку, тим більше потерпає ваш організм.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Перегляд презентації «Шкідливий вплив комп'ютера на здоров'я»
Зміст презентації (15 слайдів)
Електромагнітне випромінювання
2. Сенсорно – моторний етап
Релаксаційний текст «Прогулянка до осіннього лісу»
діти, сядьте зручніше, розслабте м’язи голови, шиї, рук, тулуба, ніг. Відчуйте, як теплі промені сонця торкаються ваших щік. Ми повільно йдемо стежкою лісу. Листя різного кольору шарудить під ногами. Ми чуємо, як падає листя. Вдихніть запахи осіннього лісу: запах листя змішується з запахом грибів, відчуваємо пахощі яблук. На гілочках дерев висить листя, на якому написані питання, що вплив електромагнітного випромінювання (ЕМВ) на організм людини є складним, йому присвячені тисячі наукових статей. Результати досліджень свідчать про шкідливий вплив ЕМВ усіх діапазонів довжин хвиль на організм людини. Сучасні монітори з кінескопами, здебільшого рідинно кристалічні, стали значно безпечнішими для здоров'я, ніж монітори десятирічної давнини. Однак, у деяких випадках ЕМВ може призводити до таких змін стану організму, за яких він стає більш уразливим для шкідливих факторів іншої природи, наприклад ксенобіотиків, вірусів. Йдемо далі … Перед нами великий дуб, він простягає нам гілочки з листочками, на яких читаємо:
• комп'ютер потрібно розташувати в кутку чи задньою стінкою до стіни;
• у приміщенні, де працює комп'ютер, необхідне щоденне вологе прибирання, тому підлогу в кімнаті не треба накривати килимом;
• не забувайте частіше провітрювати кімнату. Акваріум або інші посудини з водою збільшують вологість повітря;
• вважають, що наші зелені друзі — кактуси — також допомагають зменшити негативний вплив комп'ютера.
На зворотному шляху нас золотим листям осипає береза. На її листочках написано:
У пальцях рук унаслідок постійних ударів по клавішах виникає відчуття слабкості, оніміння й «мурашок» у подушечках. Це може призвести до ушкодження суглобного й зв'язкового апарата кисті, а надалі захворювання кисті можуть стати хронічними. Стежте за положенням рук під час роботи за комп'ютером.
• якнайчастіше переривайте роботу для розминки;
• якщо є можливість, користуйтесь альтернативними пристроями для введення інформації (мікрофон, ручка тощо);
• виконуйте вправи для рук, пальцеву гімнастику.
Подякуємо осінньому лісу за ті знання, котрі він нам подарував. ( Повторюємо правила). Повільно відкриваємо очі. Я чекаю вас у класі. Наша прогулянка у ліс закінчена. Ми радісні та здорові ( це речення повторити тричі). Зараз ми повертаємося в клас і продовжуємо спільну роботу ( речення вчитель говорить тихіше ніж попереднє)
Вправа « Вільний мікрофон»
3. Символьний етап.
Вправи. Розминка для зап'ястя та всієї руки
Спробуймо разом!
1) Опустіть руки вниз, щоб вони спадали вільно, розслабте їх, затримайтесь у такому положенні декілька секунд;
2) стисніть руки в кулак і розімкніть, зробіть це щонайменше 5 разів;
3) зімкніть руки в «замок» на грудях, а потім витискайте їх уперед, зробіть це декілька разів;
4) поставте руки долонями одна до одної, нігтями однієї руки натискайте на пучки пальців іншої руки 10 разів, потім змініть руки.
Фізкультхвилинка
4. Логічний етап.
Підвищене навантаження на зір
Зорова система людини погано пристосована до розглядання зображення на екрані монітора. Очі реагують на найдрібнішу вібрацію тексту або картинки, а тим паче на мерехтіння екрана. Перевантаження очей призводить до втрати гостроти зору, очі починають сльозитися, з'являється головний біль, утома, двоїння зображення. Це явище одержало назву «комп'ютерний зоровий синдром».
Слід дотримувати таких правил:
• монітор має знаходитися на відстані 60-80 см від очей (відстань витягнутої руки);
• освітлення робочого місця не повинно призводити до відблисків на екрані;
• через кожну годину очам слід давати відпочинок на 5-10 хвилин;
• частіше слід протирати монітор вологими серветками;
• ефективна профілактика — зорова гімнастика, її роблять двічі: через 7-8 хвилин після початку роботи за комп'ютером і по її завершенні.
Вправи. Гімнастика для очей
Спробуймо разом!
1) Частіше моргайте повіками очей: це зволожує очне яблуко та знімає втому.
2) Візьміть до рук ручку або олівець. Сконцентрувавши свій погляд на олівці, наближайте та віддаляйте його від обличчя, не відриваючи погляду.
3) Погляньте у вікно, переводьте погляд із мітки на склі рами на вибраний предмет далеко за вікном.
4) Обертайте очима в різні боки: догори, вниз, праворуч, ліворуч.
Фізкультхвилинка
Праця чи відпочинок сидячи
Людина за комп'ютером сидить у розслабленій позі, однак унаслідок статичності вона є вимушеною й неприємною: напружені м'язи шиї, голови, рук, спини. Результатом напруження м'язів і відносної статичності пози може стати остеохондроз, а у дітей — сколіоз. Під час тривалого сидіння за комп'ютером між сидінням стільця та тілом розвивається ефект теплового компресу, що приводить до застою крові в тазових органах. Наслідком цього можуть бути геморой і простатит, тобто захворювання, у разі яких потрібно тривале й малоприємне лікування. Крім того, малорухливий спосіб життя часто призводить до ожиріння.
Слід дотримувати таких правил:
• розмістити монітор перед очима так, щоб тримати голову прямо;
• стілець повинен мати спинку і підлокітники, бути таким заввишки, щоб ноги міцно стояли на підлозі;
• якщо ви працюєте з книгою, вона повинна знаходитися на тому самому рівні, що й монітор, не можна нахилятися до книги або убік;
• робити перерву в роботі за комп'ютером та виконувати профілактичну гімнастику для хребта.
Ідеальне робоче місце
Здебільшого для людей комфортним є робоче місце, яке можна пристосувати не менше, ніж для двох позицій. При цьому положення крісла, дисплея, клавіатури, маніпулятора «миші» тощо, а також їх якість повинні щоразу відповідати виконуваній роботі. Вимоги до робочого місця:
• оптимальна відстань від очей оператора до екрану монітора і оптимальний нахил лінії погляду (60-80 см під прямим кутом);
• достатня освітленість робочих документів та брак відблисків на поверхні екрана;
• правильне положення рук на клавіатурі;
• можливість переводити погляд на дальній предмет;
• регулярне дихання;
• правильна поза сидіння і кут нахилу тулуба:
1) коліна мають бути розміщені по горизонтальній лінії на рівні стегон; гомілки повинні бути під прямим кутом до ступнів ніг;
2) не треба сідати на краєчок стільця, щоб вагу тіла розподілити на сідниці й стегна, а не на хрестець;
3) ступні повинні стояти на підлозі на ширині стегон (не «бовтатись» у повітрі). Небажано сидіти, схрестивши ноги. Ніколи не треба сидіти, надовго закинувши ногу за ногу, тому що це призводить до викривлення хребта;
4) спину слід намагатися тримати прямо;
5) плечі краще опустити й злегка відводити назад, не напружуючись;
6) голову потрібно тримати прямо й рівно, не витягувати шию вперед;
7) сидіти краще так, щоб не доводилося тягтися вперед до клавіатури. Живіт повинен майже торкатися краю стола.
Для ідеального робочого місця необхідні:
• монітор із регульованою яскравістю й контрастністю екрана, зі спеціальною підставкою для установки екрана під потрібним кутом нахилу;
• регульований стіл для комп'ютера, що дозволяє змінювати висоту положення клавіатури;
• регульоване крісло;
• підставка для ніг, якщо конструкція столу і крісла не дозволяє регулювати їх за висотою;
• досить довгий кабель для клавіатури, щоб розмістити її в зручному положенні.
5. Лінгвістичний етап.
Півхвилини для гуморинки
А ось як виглядає мрія кожного комп'ютеромана.
Вправа «Правильна посадка»
Спробуймо разом!
Сядьте рівно, руки зігніть у ліктях приблизно на 90°. Якщо в стільця є підлокітники, не ставте на них лікті! Це змушує вас підіймати плечі й защемлювати шийні хребці. Плечі повинні бути розслаблені, голова рухається мінімально.
Спробуйте порухати пальцями в такому положенні — і ви відчуєте, що, крім пальців, ніякі інші м'язи не навантажені.
Вправа «Розминка спини»
Найкраще для розминки спини — це прогулянка на свіжому повітрі. Але якщо обставини не дозволяють, то поставте руки па талію, долоні лежать на спині. Руками тисніть на поясну частину спини, а самі всім корпусом вигинайтесь, відводячи лікті назад.
Вправа «Розминка шиї» (через кожні ЗО хвилин)
Попрацювавши деякий час, треба дати відпочити шиї. Для цього стуліть руки на потилиці й одночасно руками намагайтеся тягнути голову вперед, а головою, навпаки, намагайтеся відкинутися назад. При цьому м'язи шиї напружуються і тренуються, а небезпека остеохондрозу зменшується.
Стрес у разі втрати інформації
Далеко не всі користувачі регулярно роблять резервні копії важливої інформації. Але ж і віруси не дрімають, і жорсткі диски кращих фірм ламаються, і найдосвідченіший програміст може іноді натиснути не ту кнопку... У результаті стресу, викликаного втратою важливої інформації, траплялися й інфаркти.
Тривала робота за комп'ютером призводить до змін у вищій нервовій діяльності, ендокринній, імунній і репродуктивній системах, позначається на зорі й кістково-м'язовому апараті людини. Тривалі й стійкі зміни, як правило, завдають шкоди організму.
Слід дотримувати таких правил:
• кожен день дублюйте всю важливу інформацію, в якій змінили за день хоча б одну цифру або букву;
• регулярно зберігайте дані;
• забезпечте надійний антивірусний захист свого комп'ютера, особливо якщо він підключений до Інтернету, ви маєте електронну пошту або якщо ви періодично «скидаєте» на нього нову інформацію з електронних носіїв;
• використовуйте тільки програми і дані, отримані з надійних джерел. Найчастіше вірусами бувають заражені піратські копії програм, особливо ігор;
• використовуйте якісне програмне забезпечення;
• захищайтеся від спама;
• регулярно тестуйте свій комп'ютер, у першу чергу жорсткий диск. Обов'язково «проганяйте» тести за найменших «дивацтв» у його роботі.
І ще декілька важливих моментів із теми.
Фізкультхвилинка
Необхідно суворо дозувати час комп'ютерних занять!
Пам'ятайте, що безперервне заняття за комп'ютером має тривати не більше:
• 10 хвилин — для учнів 1 класу;
• 15 хвилин — для учнів 2-5 класів;
• 20 хвилин — для учнів 6-7 класів;
• 25 хвилин — для учнів 8—9 класів;
• ЗО хвилин — для учнів 10-11 класів.
Загальна тривалість спілкування з комп'ютером протягом дня повинна бути не більше:
• 45 хвилин — для дітей 8-10 років;
• 1 година ЗО хвилин — для дітей 11-13 років;
• 2 години 15 хвилин — для дітей 14-16 років.
Заборонено проводити комп'ютерні ігри перед сном.
Після роботи на комп'ютері обов'язково мийте руки!
Британські вчені після низки досліджень з'ясували, що клавіатури деяких офісних комп'ютерів набагато брудніші за громадський туалет. Між клавішами й під ними, а також на мишці накопичується бруд, у якому розмножуються численні бактерії, зокрема й хвороботворні. Досить чотирьох місяців після початку використання миші або клавіатури домашнього комп'ютера, щоб у них завелися небезпечні мікроби. А якщо комп'ютер загальнодоступний, у нього десятки користувачів? Чудове середовище перебування для бактерій і мікробів — крихти їжі, крапельки чаю, кави, соку, які потрапили в мишку, клавіатуру. Тому обов'язково раз на місяць протирайте клавіатуру й мишу, раз на рік прибирайте бруд, який накопичився під клавішами. Після роботи на комп'ютері обов'язково мийте руки з милом, особливо якщо ви користувалися чужою машиною або побували в комп'ютерному клубі (відгадайте, як часто й ретельно співробітники цих клубів чистять клавіатуру?).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
Відеоролик «Правила роботи за комп'ютером»: коментований перегляд.
Переглядаючи відеоролик, коментуємо його зміст, використовуючи при цьому отриману на уроці інформацію.
VІ. РЕФЛЕКСІЯ
На згадку про сьогоднішній урок я дарую вам буклет із інформаційними матеріалами, які допоможуть зберегти здоров'я, працюючи за комп'ютером.
А вас прошу відповісти: «Що з почутого на сьогоднішньому уроці для вас було несподіванкою?»
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. § 16, с. 86-89; § 17, с. 94 — опрацювати.
2. У зошиті письмово скласти перелік переваг і недоліків телебачення та комп'ютерів, Інтернету.
РЕЗЕРВ
Шукаючи відповіді на ці запитання, людина зіштовхується не лише з фактами, але і з міфами. А ви зумієте розрізнити міфи та факти? Зараз ми це перевіримо.
Гра «Міфи та факти»
Мета: виявити вміння учнів розпізнавати правдиві й неправдиві факти про вплив комп'ютера на життя та здоров'я людини.
Хід гри
1. За слабкого зору сідати до комп'ютера слід лише в окулярах. (Факт)
2. Відстань від очей до екрана повинна бути більшою за 100 см. (Міф, 60-80 см)
3. Потрібно робити гімнастику для очей кожні 7-8 хвилин роботи перед монітором. (Факт)
4. Для роботи за комп'ютером потрібен спеціальний стілець, без підлокітників, з високою спинкою, на коліщатках. (Факт)
Додаткова інформація. Стілець повинен мати спеціальний природній вигин для спини, щоб не було зазору між спиною та спинкою стільця; висота сидіння повинна дозволяти користувачу тримати ступні на підлозі.
5. Якщо в мене ноутбук, мені не потрібно мати спеціально облаштоване місце для роботи на ньому. (Міф. Спеціально облаштоване місце потрібне й для роботи за ноутбуком)
6. Працювати з комп'ютером можна за будь-якого освітлення. (Міф. Адже погане освітлення або його брак може викликати більше навантаження на зір, а надалі — його погіршення)
7. Комп'ютерні ігри лише шкодять. (Міф, бо деякі з ігор є загально розвивальними, і гра в них у розумних межах допомагає розвивати пам'ять, увагу, мислення, координацію рухів тощо)
8. Комп'ютер — це місце, у якому зосереджена найбільша кількість бактерій. (Факт)
9. До й після користування комп'ютером слід вимити руки та вмитися. (Факт)
1