Розробка ноосферного уроку з основ здоров’я для учнів 5 класу на тему: «Вплив комп'ютера на здоров'я»

Про матеріал

Ноосферний урок з основ здоров'я для учнів 5 класу на тему: «Вплив комп'ютера на здоров'я»

Мета:

Ø ознайомити учнів із позитивним і негативним впливом комп'ютера на здоров'я людини;

Ø розвивати навички безпечної роботи за комп'ютером;

Ø виховувати ціннісне ставлення до здоров'я.

Тип: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: мультимедійна презентація, фломастери (жовті, червоні) за кількістю учнів, буклет (за кількістю учнів).

Перегляд файлу

Ноосферний урок з основ здоровя для учнів 5 класу на тему: «Вплив комп'ютера на здоров'я»

 

Мета:

  • ознайомити учнів із позитивним і негативним впливом комп'ютера на здоров'я людини;
  • розвивати навички безпечної роботи за комп'ютером;
  • виховувати ціннісне ставлення до здоров'я.

Тип: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: мультимедійна презентація, фломастери (жовті, червоні) за кількістю учнів, буклет (за кількістю учнів).

ХІД УРОКУ

І. Гармонізація простору

Гра «Установка на позитивний настрій»

Учитель. Добрий день! Діти, вітаю вас, сьо­годні чудовий, світлий, сонячний день, попереду на нас чекають цікаві відкриття, отже, покажіть мені ваші долоні (учні показують долоні), покла­діть на одну долоньку: уважність, наполегливість, творчість. На іншу я покладу вам цікавість і тер­піння. Зберіть усе, що у вас у долоньках, і почнемо наш урок, узявши всі перелічені якості із собою.

Вправа «Релаксація» — «Гімнастика для мозку»

Для того щоб уникнути негативних емоцій, пропоную виконати вправу — «зарядка для моз­ку», це налаштує вас на роботу, і ви з легкістю зможете виконати всі завдання на уроці та будете впевненими у власних силах.

Гімнастика для мозку

Завдання: перехрещувати частини тіла: схрести­ти руки на грудях (права зверху), закласти ногу за ногу (ліва зверху), швидко поміняти (2-3 рази), лівим ліктем торкатися правого коліна, а потім правим — лівого (швидко поміняти 4 рази ).

Вправа «Релаксація» — «Моя мрія»

Учні отримують зірочки й малюють або пи­шуть на них свою мрію. Скотчем прикріплюють зірочки до дошки — на уявне небо або хмаринки.

Діти кажуть, що вони можуть зробити для здійснення мрії. Потім учасники беруться за руки й усі разом промовляють: «Так обов'язково буде!»

Вправа «Очікування»

— Чого ви очікуєте від уроку?

Відповіді учнів:

• Я очікую, що на уроці буде цікаво.

• Я хочу дізнатися багато нового й корисного.

• Я хочу дізнатися, як живуть діти в інших кра­їнах.

• Я очікую, що ми будемо працювати в групах, читати вірші.

• Я очікую побачити цікаву презентацію, ство­рену учнями нашого класу.

Учитель. А я сподіваюся, що всі ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, злагоджено працювати в групах, парах, логічно мислити, чітко знати й виконувати свої права й обов'язки!

 

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

   Розробники програм, що займають солідне положення у світі бізнесу, несподівано зосере­дили свою увагу на сфері освіти й розваг для до­рослих і дітей у домашніх умовах. Персональний комп'ютер — уже давно не дивина, й інтерес до нього не поясниш звичайним інтересом до новин­ки. Навпаки, мікрокомп'ютери стали чимось зви­чайним у нашому повсякденному житті. Дорослі використовують їх для роботи, діти — для навчан­ня в школі. їх можна побачити щодня де завгод­но: у магазині, на вокзалі, у лікарні тощо.

    Група американських учених провела до­слідження про вплив активності використання комп'ютера на загальний розвиток дітей і дорос­лих. За результатами цього дослідження виявило­ся, що, наприклад, «комп'ютеризовані» діти до­шкільного віку у період від 3 до 5 років мають кращі здібності до запам'ятовування порівняно зі своїми однолітками, що не так активно спілкують­ся з ПК. Але! Як завжди, одне велике «АЛЕ». Уче­ні встановили: якщо людина проводить багато часу за комп'ютерними іграми (чи відеоіграми), вона не отримує від цього ніякої користі для свого розви­тку! Навпаки, віртуальний світ «затягує» людину у свої тенета так, що вона втрачає спочатку інтерес до реального життя, а потім і зв'язок із ним, нави­чки співжиття в реальному світі. Вона поступово починає жити за правилами гри, а не реального життя. А в які ігри найчастіше грають люди?.. Отож, на таких персонажів вони й ризикують пе­ретворитись. Але ж ми, я впевнена, не такі.

   Отже, ви (або вам) купили комп'ютер. Без сумніву, практично відразу після його придбання людина, яка піклується про своє здоров'я, ставить безліч запитань:

• Чи правильно вибрано місце для постійної «дислокації» комп'ютера?

• Чи правильно вибрані меблі для устаткування місця?

• Чи не буде шкідливим для зору просиджуван­ня за комп'ютером?

• Чи можна зовсім — на 100 % — захистити себе від шкідливих зовнішніх ефектів, створе­них комп'ютером?

    На деякі з цих запитань ми спробуємо від­повісти на сьогоднішньому уроці, тема якого — «Вплив комп'ютера на здоров'я людини».

 

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Вправа «Асоціативний кущ»

Продовжте речення: «Для мене комп'ютер — це...»

...розваги, спілкування, перегляд фільмів, по­шук додаткової інформації, велика бібліотека, помічник у навчанні...

Анкетування-гра учнів

Мета: допомогти учасникам за допомогою анкети ви­явити рівень впливу комп'ютера на їхнє здоров'я.

Інструкція. Вам буде запропоновано ряд пи­тань, на які можливі лише відповіді «так» чи «ні». Ви будете малювати промінчики сонечка фломастерами жовтого та червоного кольору за­лежно від обраної вами відповіді. Після кожного запитання я буду говорити: якщо «так» — жовта, якщо «ні» — червона, або навпаки.

 

Анкета

1. Ви віддаєте перевагу можливості посидіти біля комп'ютера, ніж зайнятися спортом? (Так — червоний, ні — жовтий)

2. Чи легко Вас відірвати від гри? (Так жов­тий, ні — червоний)

3. Чи користуєтесь комп'ютером більше 5 років? (Так червоний, ні — жовтий)

4. Ви краще поспілкуєтеся з другом, ніж проси­дите над новою комп'ютерною грою? (Так — жовтий, ні — червоний)

5. Ви спершу почитаєте повідомлення з електро­нної пошти, ніж нову цікаву книгу? (Так — червоний, ні — жовтий)

6. Чи робите ви гімнастику для очей? (Так — жовтий, ні — червоний)

7. Комп'ютер для вас є насамперед предметом першої необхідності? (Так червоний, ні — жовтий )

8. Чи втомлюються у вас очі під час роботи за комп'ютером? (Так червоний, ні — жов­тий )

9. Ви вважаєте, що спілкування через комп'ютер краще, ніж безпосереднє? (Так червоний, ні — жовтий)

10. У вас часто мерзнуть руки під час роботи за комп'ютером? (Так — червоний, ні — жов­тий )

11. Після роботи за комп'ютером у вас з'являються крапки перед очима? (Так червоний, ні — жовтий )

13. Ви проводите за комп'ютером більше 2 годин на день? (Так червоний, ні — жовтий)

14. Після роботи за комп'ютером ви відчуваєте біль у шиї та в спині? (Так червоний, ні — жовтий)

15. Чи робите ви перерви, працюючи довгий час? (Так жовтий, ні — червоний)

 

Підбиття підсумків анкетування

Учитель пропонує кожному з учасників підра­хувати кількість червоних і жовтих промінчиків на сонечку.

Учитель. Уявіть собі, що сонечко — це ваше здоров'я, і жовті промінчики підтримують його. А червоні — це та шкода, яку ви наносите своєму здоров'ю, ставлячи комп'ютер на перше місце пе­ред спортом, спілкуванням із друзями та нехтую­чи правилами безпеки для роботи за комп'ютером. Тому, чим більше червоних промінчиків на вашо­му сонечку, тим більше потерпає ваш організм.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Перегляд презентації «Шкідливий вплив комп'ютера на здоров'я»

Зміст презентації (15 слайдів)

Електромагнітне випромінювання

2. Сенсорно – моторний етап

Релаксаційний текст «Прогулянка до осіннього лісу»

діти, сядьте зручніше, розслабте м’язи голови, шиї, рук, тулуба, ніг. Відчуйте, як теплі промені сонця торкаються ваших щік. Ми повільно йдемо стежкою лісу. Листя різного кольору шарудить під ногами. Ми чуємо, як падає листя. Вдихніть запахи осіннього лісу: запах листя змішується з запахом грибів, відчуваємо пахощі яблук. На гілочках дерев висить листя, на якому написані питання, що вплив електромагнітного випро­мінювання (ЕМВ) на організм людини є складним, йому присвячені тисячі наукових статей. Резуль­тати досліджень свідчать про шкідливий вплив ЕМВ усіх діапазонів довжин хвиль на організм людини. Сучасні монітори з кінескопами, здебіль­шого рідинно кристалічні, стали значно безпеч­нішими для здоров'я, ніж монітори десятирічної давнини. Однак, у деяких випадках ЕМВ може призводити до таких змін стану організму, за яких він стає більш уразливим для шкідливих факторів іншої природи, наприклад ксенобіотиків, вірусів. Йдемо далі … Перед нами великий дуб, він простягає нам гілочки з листочками, на яких читаємо:

• комп'ютер потрібно розташувати в кутку чи задньою стінкою до стіни;

• у приміщенні, де працює комп'ютер, необхід­не щоденне вологе прибирання, тому підлогу в кімнаті не треба накривати килимом;

• не забувайте частіше провітрювати кімнату. Акваріум або інші посудини з водою збільшу­ють вологість повітря;

• вважають, що наші зелені друзі — кактуси — також допомагають зменшити негативний вплив комп'ютера.

На зворотному шляху нас золотим листям осипає береза. На її листочках написано:

У пальцях рук унаслідок постійних ударів по клавішах виникає відчуття слабкості, оніміння й «мурашок» у подушечках. Це може призвести до ушкодження суглобного й зв'язкового апарата кисті, а надалі захворювання кисті можуть стати хронічними. Стежте за положенням рук під час роботи за комп'ютером.

• якнайчастіше переривайте роботу для роз­минки;

• якщо є можливість, користуйтесь альтерна­тивними пристроями для введення інформації (мікрофон, ручка тощо);

• виконуйте вправи для рук, пальцеву гімнастику.

Подякуємо осінньому лісу за ті знання, котрі він нам подарував. ( Повторюємо правила). Повільно відкриваємо очі. Я чекаю вас у класі. Наша прогулянка у ліс закінчена. Ми радісні та здорові ( це речення повторити тричі). Зараз ми повертаємося в клас і продовжуємо спільну роботу ( речення вчитель говорить тихіше ніж попереднє)

Вправа « Вільний мікрофон»

  • що ви побачили в лісі?
  • що відчули?
  • що потрібно робити, щоб зберегти та зміцнити своє здоров’я?

3. Символьний етап.

Вправи. Розминка для зап'ястя та всієї руки

Спробуймо разом!

1) Опустіть руки вниз, щоб вони спадали вільно, розслабте їх, затримайтесь у такому положен­ні декілька секунд;

2) стисніть руки в кулак і розімкніть, зробіть це щонайменше 5 разів;

3) зімкніть руки в «замок» на грудях, а потім ви­тискайте їх уперед, зробіть це декілька разів;

4) поставте руки долонями одна до одної, нігтя­ми однієї руки натискайте на пучки пальців іншої руки 10 разів, потім змініть руки.

Фізкультхвилинка

4. Логічний етап.

Підвищене навантаження на зір

Зорова система людини погано пристосована до розглядання зображення на екрані монітора. Очі реагують на найдрібнішу вібрацію тексту або картинки, а тим паче на мерехтіння екрана. Пе­ревантаження очей призводить до втрати гостро­ти зору, очі починають сльозитися, з'являється головний біль, утома, двоїння зображення. Це явище одержало назву «комп'ютерний зоровий синдром».

Слід дотримувати таких правил:

• монітор має знаходитися на відстані 60-80 см від очей (відстань витягнутої руки);

• освітлення робочого місця не повинно призво­дити до відблисків на екрані;

• через кожну годину очам слід давати відпочи­нок на 5-10 хвилин;

• частіше слід протирати монітор вологими сер­ветками;

• ефективна профілактика — зорова гімнастика, її роблять двічі: через 7-8 хвилин після почат­ку роботи за комп'ютером і по її завершенні.

Вправи. Гімнастика для очей

Спробуймо разом!

1) Частіше моргайте повіками очей: це зволожує очне яблуко та знімає втому.

2) Візьміть до рук ручку або олівець. Сконцен­трувавши свій погляд на олівці, наближайте та віддаляйте його від обличчя, не відриваючи погляду.

3) Погляньте у вікно, переводьте погляд із мітки на склі рами на вибраний предмет далеко за ві­кном.

4) Обертайте очима в різні боки: догори, вниз, праворуч, ліворуч.

Фізкультхвилинка

Праця чи відпочинок сидячи

Людина за комп'ютером сидить у розслабле­ній позі, однак унаслідок статичності вона є ви­мушеною й неприємною: напружені м'язи шиї, голови, рук, спини. Результатом напруження м'язів і відносної статичності пози може стати ос­теохондроз, а у дітей — сколіоз. Під час тривалого сидіння за комп'ютером між сидінням стільця та тілом розвивається ефект теплового компресу, що приводить до застою крові в тазових органах. На­слідком цього можуть бути геморой і простатит, тобто захворювання, у разі яких потрібно тривале й малоприємне лікування. Крім того, малорухли­вий спосіб життя часто призводить до ожиріння.

Слід дотримувати таких правил:

• розмістити монітор перед очима так, щоб три­мати голову прямо;

• стілець повинен мати спинку і підлокітники, бути таким заввишки, щоб ноги міцно стояли на підлозі;

• якщо ви працюєте з книгою, вона повинна зна­ходитися на тому самому рівні, що й монітор, не можна нахилятися до книги або убік;

• робити перерву в роботі за комп'ютером та ви­конувати профілактичну гімнастику для хребта.

Ідеальне робоче місце

Здебільшого для людей комфортним є робоче місце, яке можна пристосувати не менше, ніж для двох позицій. При цьому положення крісла, дисплея, клавіатури, маніпулятора «миші» тощо, а також їх якість повинні щоразу відповідати ви­конуваній роботі. Вимоги до робочого місця:

• оптимальна відстань від очей оператора до екрану монітора і оптимальний нахил лінії по­гляду (60-80 см під прямим кутом);

• достатня освітленість робочих документів та брак відблисків на поверхні екрана;

• правильне положення рук на клавіатурі;

• можливість переводити погляд на дальній предмет;

• регулярне дихання;

• правильна поза сидіння і кут нахилу тулуба:

1) коліна мають бути розміщені по горизонталь­ній лінії на рівні стегон; гомілки повинні бути під прямим кутом до ступнів ніг;

2) не треба сідати на краєчок стільця, щоб вагу тіла розподілити на сідниці й стегна, а не на хрестець;

3) ступні повинні стояти на підлозі на ширині стегон (не «бовтатись» у повітрі). Небажано сидіти, схрестивши ноги. Ніколи не треба си­діти, надовго закинувши ногу за ногу, тому що це призводить до викривлення хребта;

4) спину слід намагатися тримати прямо;

5) плечі краще опустити й злегка відводити на­зад, не напружуючись;

6) голову потрібно тримати прямо й рівно, не ви­тягувати шию вперед;

7) сидіти краще так, щоб не доводилося тягтися вперед до клавіатури. Живіт повинен майже торкатися краю стола.

Для ідеального робочого місця необхідні:

• монітор із регульованою яскравістю й конт­растністю екрана, зі спеціальною підставкою для установки екрана під потрібним кутом на­хилу;

• регульований стіл для комп'ютера, що дозво­ляє змінювати висоту положення клавіатури;

• регульоване крісло;

• підставка для ніг, якщо конструкція столу і крісла не дозволяє регулювати їх за висотою;

• досить довгий кабель для клавіатури, щоб роз­містити її в зручному положенні.

5. Лінгвістичний етап.

Півхвилини для гуморинки

А ось як виглядає мрія кожного комп'ютеромана.

Вправа «Правильна посадка»

Спробуймо разом!

Сядьте рівно, руки зігніть у ліктях приблизно на 90°. Якщо в стільця є підлокітники, не ставте на них лікті! Це змушує вас підіймати плечі й защемлювати шийні хребці. Плечі повинні бути роз­слаблені, голова рухається мінімально.

Спробуйте порухати пальцями в такому по­ложенні — і ви відчуєте, що, крім пальців, ніякі інші м'язи не навантажені.

Вправа «Розминка спини»

Найкраще для розминки спини — це прогу­лянка на свіжому повітрі. Але якщо обставини не дозволяють, то поставте руки па талію, долоні ле­жать на спині. Руками тисніть на поясну частину спини, а самі всім корпусом вигинайтесь, відводя­чи лікті назад.

Вправа «Розминка шиї» (через кожні ЗО хвилин)

Попрацювавши деякий час, треба дати відпочи­ти шиї. Для цього стуліть руки на потилиці й одно­часно руками намагайтеся тягнути голову вперед, а головою, навпаки, намагайтеся відкинутися на­зад. При цьому м'язи шиї напружуються і трену­ються, а небезпека остеохондрозу зменшується.

Стрес у разі втрати інформації

Далеко не всі користувачі регулярно роблять резервні копії важливої інформації. Але ж і ві­руси не дрімають, і жорсткі диски кращих фірм ламаються, і найдосвідченіший програміст може іноді натиснути не ту кнопку... У результаті стре­су, викликаного втратою важливої інформації, траплялися й інфаркти.

Тривала робота за комп'ютером призводить до змін у вищій нервовій діяльності, ендокринній, імунній і репродуктивній системах, позначаєть­ся на зорі й кістково-м'язовому апараті людини. Тривалі й стійкі зміни, як правило, завдають шкоди організму.

Слід дотримувати таких правил:

• кожен день дублюйте всю важливу інформа­цію, в якій змінили за день хоча б одну цифру або букву;

• регулярно зберігайте дані;

• забезпечте надійний антивірусний захист сво­го комп'ютера, особливо якщо він підключе­ний до Інтернету, ви маєте електронну пошту або якщо ви періодично «скидаєте» на нього нову інформацію з електронних носіїв;

• використовуйте тільки програми і дані, отри­мані з надійних джерел. Найчастіше вірусами бувають заражені піратські копії програм, осо­бливо ігор;

• використовуйте якісне програмне забезпе­чення;

• захищайтеся від спама;

• регулярно тестуйте свій комп'ютер, у першу чергу жорсткий диск. Обов'язково «проганяй­те» тести за найменших «дивацтв» у його роботі.

І ще декілька важливих моментів із теми.

Фізкультхвилинка

Необхідно суворо дозувати час комп'ютерних занять!

Пам'ятайте, що безперервне заняття за комп'ютером має тривати не більше:

• 10 хвилин — для учнів 1 класу;

• 15 хвилин — для учнів 2-5 класів;

• 20 хвилин — для учнів 6-7 класів;

• 25 хвилин — для учнів 8—9 класів;

• ЗО хвилин — для учнів 10-11 класів.

Загальна тривалість спілкування з комп'юте­ром протягом дня повинна бути не більше:

• 45 хвилин — для дітей 8-10 років;

• 1 година ЗО хвилин — для дітей 11-13 років;

• 2 години 15 хвилин — для дітей 14-16 років.

Заборонено проводити комп'ютерні ігри перед сном.

Після роботи на комп'ютері обов'язково мийте руки!

Британські вчені після низки досліджень з'ясували, що клавіатури деяких офісних комп'ютерів набагато брудніші за громадський туа­лет. Між клавішами й під ними, а також на миш­ці накопичується бруд, у якому розмножуються численні бактерії, зокрема й хвороботворні. До­сить чотирьох місяців після початку використан­ня миші або клавіатури домашнього комп'ютера, щоб у них завелися небезпечні мікроби. А якщо комп'ютер загальнодоступний, у нього десятки користувачів? Чудове середовище перебування для бактерій і мікробів — крихти їжі, крапельки чаю, кави, соку, які потрапили в мишку, клавіа­туру. Тому обов'язково раз на місяць протирайте клавіатуру й мишу, раз на рік прибирайте бруд, який накопичився під клавішами. Після роботи на комп'ютері обов'язково мийте руки з милом, особливо якщо ви користувалися чужою маши­ною або побували в комп'ютерному клубі (відга­дайте, як часто й ретельно співробітники цих клубів чистять клавіатуру?).

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

Відеоролик «Правила роботи за комп'ютером»: коментований перегляд.

Переглядаючи відеоролик, коментуємо його зміст, використовуючи при цьому отриману на уроці інформацію.

VІ. РЕФЛЕКСІЯ

На згадку про сьогоднішній урок я дарую вам буклет із інформаційними матеріалами, які допоможуть зберегти здоров'я, працюючи за комп'ютером.

А вас прошу відповісти: «Що з почутого на сьо­годнішньому уроці для вас було несподіванкою?»

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. § 16, с. 86-89; § 17, с. 94 — опрацювати.

2. У зошиті письмово скласти перелік переваг і недоліків телебачення та комп'ютерів, Інтернету.

РЕЗЕРВ

Шукаючи відповіді на ці запитання, людина зіштовхується не лише з фактами, але і з міфами. А ви зумієте розрізнити міфи та факти? Зараз ми це перевіримо.

Гра «Міфи та факти»

Мета: виявити вміння учнів розпізнавати правдиві й неправдиві факти про вплив комп'ютера на життя та здоров'я людини.

Хід гри

1. За слабкого зору сідати до комп'ютера слід лише в окулярах. (Факт)

2. Відстань від очей до екрана повинна бути біль­шою за 100 см. (Міф, 60-80 см)

3. Потрібно робити гімнастику для очей кожні 7-8 хвилин роботи перед монітором. (Факт)

4. Для роботи за комп'ютером потрібен спеці­альний стілець, без підлокітників, з високою спинкою, на коліщатках. (Факт)

Додаткова інформація. Стілець повинен мати спеціаль­ний природній вигин для спини, щоб не було зазору між спиною та спинкою стільця; висота сидіння пови­нна дозволяти користувачу тримати ступні на підлозі.

5. Якщо в мене ноутбук, мені не потрібно мати спеціально облаштоване місце для роботи на ньому. (Міф. Спеціально облаштоване місце потрібне й для роботи за ноутбуком)

6. Працювати з комп'ютером можна за будь-якого освітлення. (Міф. Адже погане освітлення або його брак може викликати більше наванта­ження на зір, а надалі — його погіршення)

7. Комп'ютерні ігри лише шкодять. (Міф, бо деякі з ігор є загально розвивальними, і гра в них у ро­зумних межах допомагає розвивати пам'ять, увагу, мислення, координацію рухів тощо)

8. Комп'ютер — це місце, у якому зосереджена найбільша кількість бактерій. (Факт)

9. До й після користування комп'ютером слід ви­мити руки та вмитися. (Факт)

1

 

doc
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
1080
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку