Розробка першого уроку в 2 класі "Щоб у серці жила Батьківщина"

Про матеріал
Мета; формувати поняття учнів про Батьківщину як спільний дім українського народу; розширювати знання про рідний край; ознайомити учнів з поняттям герб, гімн, прапор держави; розвивати почуття людяності, патріотизму; виховувати любов до людей, до України, створити святковий мікроклімат в класі. Обладнання. Карта України, Державний Герб, Прапор, Гімн України, відеоролик «Україна - мій дім», "Україно, ми твоя надія" – пісня, віночок із різнокольорових паперових квітів, фігурки українця та україночки, хмаринки, сонечко.
Перегляд файлу

Перший урок    «Щоб у серці жила Батьківщина»

(для учнів 2 класу)

Мета: формувати поняття учнів про Батьківщину як спільний дім українського народу; розширювати знання про рідний край; ознайомити учнів з поняттям герб, гімн, прапор держави; розвивати почуття людяності, патріотизму; виховувати любов до людей, до України, створити святковий мікроклімат в класі.

Обладнання. Карта України, Державний Герб, Прапор, Гімн України, відеоролик «Україна - мій дім»,  "Україно, ми твоя надія" – пісня, віночок із різнокольорових паперових  квітів, фігурки українця та україночки, хмаринки, сонечко.

 

 

 

 

Хід уроку

І. Привітання

1. Сьогодні свято завітало в школу,

Бо перше вересня, і пролунав дзвінок.

Змужнілі, сонцем зласкані улітку,

Ми розпочнемо Перший наш урок.

Я сьогодні всіх вас щиро вітаю в нашім дружнім колі, бажаю щастя, радості та міцного здоров’я, любі мої. От і знову вересень настав, покликав всіх дітей України за шкільні парти, щоб ви могли здобувати знання, вчитися мудрості життя.

2. Декламування віршів.

1 учень  Увага! Увага! Скінчилося літо!

А скільки пригод неймовірних прожито!!

Поїздки до моря, веселі походи,

Ігри та сонце, дарунки природи.

2 учень.  Цей день незвичайний приходить до нас,

І всім до навчання вставати вже час.

Зібрались ми разом знання вшанувати,

Бо трішки набридло відпочивати.

3 учень. Щиро дзвоник шкільний співає,

Закінчилася літня гра.

Світлий вересень всіх зустрічає –

Нам до школи вже  йти пора.

4 учень.  І від квітів повсюди барвисто,

Гарне ж свято сьогодні для всіх!

Ще лунають слова урочисті

І дитячий веселий сміх.

5 учень.  Зайчик сонячний в класі стрибає,

Незабаром почнеться урок.

Школа щиро дітей зустрічає –

Ми до знань робимо крок.

6 учень.  На радість всім ми підросли

У нашу школу йшли щасливі,

Щоб з неї ми знання несли.

Дай, Боже, нам здоров’я й сили.

7 учень.  Щоб цвіла Україна моя,

Ми даємо обіцянку їй:

Вчитись так, щоб набуті знання

Знадобились Вітчизні моїй.

2. Актуалізація опорних знань

Гра «Так чи ні, я чи не я»

- А зараз, діти, прошу відповідати чесно та відверто:

Усі за літо відпочили?

А набралися ви сили?

У школу всі із вас хотіли?

А на сонці загоріли?

Хто улітку грався?

Ну, а хто купався?

У таборі хто із вас був?

А хто букви всі забув?

Хто з вас їздив до бабусі?

Хто допомагав матусі?

Хто книжку нову прочитав?

А хто лише в м’яча ганяв?...

- Питань багато маю я до вас, розповісти про все настав вже час.

Яке ж сьогодні число? Місяць? Рік?

Учитель вивішує дату на хмаринках на дошці біля сонечка.

Чим сьогоднішній день особливий?

Я від щирого серця вітаю вас з цим особливим святковим днем!

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

Сьогодні перший урок у всіх школах нашої країни присвячений Україні і українцям. Тож тема нашого уроку записана на дошці.

Красивий, щедрий, рідний край

І мова наша - солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься … (Україна).

       Наша держава – одна з найбільших країн у Європі. Щасливі ми, що народилися і живемо в Україні. Тут жили наші прадіди, живуть батьки, тут корінь українського народу. І де б не були скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово, вслухаємось у чарівні мелодії пісень, вбираємо в себе ніжні звуки української мови. Україна – це наша історія. Бо поки ми пам’ятаємо історію свого народу, ми існуємо, як нація. Від розуміння і любові кожного з нас залежатиме, яким буде майбутнє України.

ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Асоціативний кущ «Україна»

Батьківщина  рідний дім  країна домівка

 

рідна  мова   слово  культура  родина

 

У К Р А Ї Н А

 

символ  лелека               барвінок  калина

 

Вітчизна  жито  рушник  сім’я   воля

 

Прочитаємо разом виділені слова.( Рідний дім, домівка, родина, сім’я ). Ці слова нагадують нам про єдність нашого народу.

2. Бесіда «Що для кожного з вас Україна?»

(Україна – це рідний дім, рідне село, мелодійна, ніжна мова, вишиванки, верба і калина…).

В кожної людини є своя маленька батьківщина – це її домівка, вулиця, село, що є частиною великої Батьківщини.

- Яке місце на нашій планеті вважається найкращим?

- Але чому ж так ніжно тріпоче серце при згадці про старе дерево чи скромні квіточки. що ростуть біля батьківського порогу? Мабуть тому, що серце приростає саме до рідної землі, яка випестила тебе і яку ти зігрів своїми руками. І так буває завжди – любов до великого і безмежного починається з любові до малого. Рідний куточок землі стає для людини найкрасивішим та наймилішим.

- Ми часто чуємо словосполучення «рідна земля», «рідний край». Що означають вони? Послухаємо вірші:

1. На світі багато чудових країн,

Мені наймиліша, найкраща країна,

Яка піднялася, мов Фенікс, з руїн,

Безсмертна моя Україна.

2. Поле широке, небо високе

В променях сонця сія.

Верби. Калина… В даль пісня лине –

То Україна моя.

3. Є у всіх одна країна,

Найрідніша нам усім.

То прекрасна Україна,

Нашого народу дім.

4. Моя Україно, тебе я кохаю –

Тут дім мій, тут друзі живуть.

Тут мовою рідною пісня лунає

І мальви по селах цвітуть.

5. Україно, земле рідна,

Земле сонячна і хлібна,

Ти навік у нас одна,

Ти, як мати, найрідніша,

Ти з дитинства наймиліша,

Наша отча сторона.

6. У рідному краї і серце співає,

Лелеки здалека нам весни несуть,

У рідному краї і небо безкрає,

І ріки-потоки, мов струни течуть.

7. Одна Батьківщина, і більш не буває.

Місця, де родилися, завжди святі.

Хто рідну оселю свою забуває,

Той долі не знайде в житті.

- А що значить бути громадянином України? (Дотримуватись законів України, дбати про добробут і розквіт України).

-  Назвіть державні символи України. Що ви про них знаєте?

Наша рідна Україна, наша Батьківщина, яка має свою землю, свою мову, культуру, історію, власні звичаї і традиції має також неповторні державні символи.

Про них послухайте легенду.

      Давно-давно жила одна жінка. І було у неї три сини. Росли сини чесними, сміливими і дуже любили свою матір, готові були віддати за неї своє життя.

      Підросли вони і вирішили піти в люди і прославити свою матір.

      Першим пішов старший син. Мати, щоб він про неї пам’ятав, подарувала йому золоту корону з трьома промінчиками. Пішов син. І за корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала дорогу до кращого життя, дали першому сину ім’я – Тризуб.

     Середньому сину мати в дорогу подарувала жовто-блакитний одяг. Своїми хорошими справами прославив він свою матір. Дали люди йому ім’я – Прапор.

     А там, де був молодший син, завжди звучала дзвінкоголоса пісня, тому що мати подарувала молодшому сину голос солов’я. І дали йому ім’я – Гімн.

     З того часу йдуть завжди разом – Тризуб, Прапор і Гімн, прославляючи рідну матір.   (Демонстрація державних символів України)

- То хто ж ця матір?

(Прослуховування Гімну України, вчитель наголошує на тому, як слід поводитися під час його звучання: Слухати його потрібно стояти мовчки, із гордо піднятою головою.)

-  Крім державних символів, Україна має ще й народні символи.

Гра з елементами розповіді «Мій рідний край»

- Зараз ми спробуємо створити картину одного з куточків рідного краю.

На дошці учитель виставляє по черзі предметні малюнки із зображенням української хати, гніздо лелеки, криниця, рушник, хліб-сіль, вишиванки, ...

- Гніздо я кладу на дах хати. У гніздо посаджу лелеку» і т.д. Біля хати «садить» кущ калини.

- В Україні калина завжди росла біля хати. В народі було прийнято садити кущ калини, коли в сім´ї народжувалась дитина. Верба і калина завжди допомагали людям, адже калиною лікували кашель, а порошком меленої вербової кори зупиняли кров. Тому й стали ці дерева народними символами.

Наша країна Україна неповторна та своєрідна своєю красою та талановитими людьми. Нам, українцям, є чим пишатися.

 - Перегляд відеоролика «Україна - мій дім», 

ІІ. Практична колективна робота

-Візьміть квіточку, яка лежить у вас на парті, напишіть побажання Україні.

За допомогою вчителя діти прикріплюють квіти на дошку, заздалегідь оформлену у вигляді віночка.

-Погляньте, діти, на цей чарівний віночок. Чим квіточки схожі? Чим різняться? І дорослі, і діти зовсім як наші квіти. Подивіться один на одного, посміхніться. Чим ми схожі? Чим відрізняємось?

Ми всі різні – маємо різний колір очей, волосся, різний зріст, голос. Нас об’єднала наша школа, наш клас, ми будемо вчитися, співати, танцювати, веселитися. Тепер ми одна родина, один колектив. Цей віночок буде символізувати міцну дружбу нашого класу. Від сьогодні він буде з нами, щоб нагадувати про те, що наша дружба міцна й непорушна, всі ми житимемо у мирі й злагоді. Діти, а що таке сім’я? Де вона може проживати?

 Фізкультхвилинка (встати з – за парт)

Якщо ви знаєте, що наша держава сильна, коли єдина - дайте один одному руку.

Якщо ви вважаєте, що кожен повинен любити і піклуватись про нашу Батьківщину – Україну, - сплесніть у долоні.

Якщо ви вивчаєте рідну мову, дбаєте про її чистоту - сплетіть руки вгорі.

Якщо ви впевнені, що треба з повагою ставитись до Герба, Прапора і Гімну, - встаньте.

 А тепер усі візьміться за руки, щоб утворився віночок, який є у нашому класі. Ми одна дружна сім’я. Тому жити треба у мирі й злагоді, заступатися одне за одного, дружити, ділити з усіма радість і смуток, щоб наше шкільне життя було цікаве і змістовне, насичене хорошими вчинками і цікавими подіями. (виконується танок).

Учитель показує карту України.

     Ось погляньте на карту України – це карта нашої Батьківщини. У кожному куточку України – живуть родини, батьки і діти, бабусі і дідусі у місті чи в селі, але всі ми живемо в одній державі – в Україні, яка є для всіх нас єдиною. Україна – це наш рідний батьківський край, і ми несемо в собі його культуру, звичаї, традиції, його пісні і вірші, вбираємо в свою душу рідні серцю краєвиди.

Перегляд відеоролика

Хіба може душа бути байдужою до цієї краси? Звичайно, ні. Ми повинні берегти і примножувати красу нашого краю. А які ви вірші знаєте про Батьківщину?

Учні розповідають вірші.

1.У всьому світі – кожен знає –

Батьківщина лиш одна є.

І в нас вона одна – єдина.

Це наша славна Україна.

2. Вишита колоссям і калиною,

Вигойдана співом солов’я,

Звешся веселково Україною,

Нене зачарована моя.

3. Струмок серед гаю, як стрічечка.

На квітці метелик, мов свічечка.

Хвилюють, малюють, квітують поля –

Добридень тобі, Україно моя!

4. Красивий, щедрий рідний край

І мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься Україна!

Діти, ми живемо на своїй рідній землі, яка зветься Україна. А як називаються люди, які проживають на території України? (Українці: українець, українка).

Настав час скласти колективного вірша про Україну із щирих і теплих слів. Я почну, а ви будете добирати останнє слово другого рядка в риму.

-А зараз я прочитаю вірш з пропущеними словами, а ви спробуйте їх відгадати і хором назвати.

На землі великій є одна країна:

Гарна й неповторна, мила …(Україна).

І живуть тут люди добрі, працьовиті,

І скажу, до речі, ще й …(талановиті).

Землю засівають і пісні співають,

На бандурі грають і вірші … (складають).

Щоб жила й раділа кожна родина,

Щоб була щаслива наша …(Батьківщина)!

ІV. Підсумок уроку

1. Гра «Конверт запитань»

На  столі лежить конверт, учні підходять і дістають з конверта листи із запитаннями, відповідають

1.          Які ви знаєте народні символи України?

Отже, народними символами українців є батьківська хата і святий хліб, вишитий рушник і материнська пісня, верба і калина, і хрещатий барвінок, дивовижна писанка, вірний своєму краю лелека. Всі вони – наші давні та добрі обереги.

2.          Назвіть державні символи України. (гімн, герб прапор)

3.          Якого кольору прапор України?

Синьо-жовтий прапор маємо: синє - небо, жовте – жито. Прапор свій оберігаємо. Він – святиня, знають діти. Блакитний колір – це колір води, чистого неба, це символ миру. Жовтий колір – колір вогню, сонця, без лагідних променів, якого не було б життя на Землі, це колір зерна, хліба. Ці кольори мають значення миру і багатства, бо наш народ є мирним і працелюбним.

4.          Що таке Державний Гімн?

Гімн – це найголовніша пісня України, в якій висловлюються найсердечніше думки і прагнення народу.

5.          Як виглядає герб України ? (Герб – найголовніший із символів; тризуб символізує мир і творчу працю. А ще в ньому відображено триєдність життя - це Батько, Мати і Дитя, які символізують Силу, Мудрість і Любов.)

6.          Продовжіть синонімічний ряд: Батьківщина -…

2. Рефлексія

- Продовжіть речення.

- Сьогодні на уроці ми вивчали …       Тепер я знаю, що …          Я хочу, щоб …

Любі діти, наш урок добігає кінця. Дякую всім за роботу

(Діти піднімаються, стають біля парти і беруться за руки. Говорять слова за вчителем.)

Ми усі – одна сім’я,

Неповторні – ти і я!

Будемо усі дружити,

В злагоді і мирі жити.

Бо життя – це диво – казка!

В ньому є любов і ласка!

Ми прийшли у світ, щоб жити

Й на Землі добро творити!

 

docx
Додав(-ла)
Гнатенко Люба
Додано
3 липня 2023
Переглядів
489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку