Практична робота № 1
Ров’язування задач з використанням різних видів масштабу
Мета уроку:
навчальна закріпити поняття “масштаб”, вміння перетворювати числовий масштаб в іменований,виробити навики визначення відстані на місцевості, користуючись планом та картою.
розвивальна: розвивати пам’ять, логічне мислення, уміння нестандартного мислення; удосконалювати навички роботи з картами, уміння розв’язувати задачі, розвивати творчі здібності під час розв’язування нестандартних завдань; оцінює практичне значення плану та географічних карт для себе і своєї родини.
виховна: виховувати творчий підхід до навчання, пізнавальний інтерес до предмета, здібності до логічного мислення узагальнювати та робити висновки.
Обладнання: атласи, фізична карта півкуль, план місцевості.
Тип уроку: урок формування практичних вмінь і навичок.
Форми і методи роботи на уроці: розповідь, бесіда, робота в парах,групах, самостійна робота учнів, робота з індивідуальними картками.
Хід уроку
Для виконання даної практичної роботи необхідно повторити основні поняття з попереднього матеріалу: “географічна карта”, “план місцевості”, “масштаб”, види масштабів.
Завдання 1.
Заповніть таблицю за зразком.
Числовий масштаб |
Іменований масштаб |
Характеристика |
1:300000 1:4000 1:5000000 ... ... |
В 1 см – 3 км В 1см - 40 м .. В 1 см – 25 км В 1 см – 220 км. |
Зменшує відстань у 30000 разів ... ... ... ... |
Учні працюють в парах, оскільки це перше завдання, вони мають можливість обговорювати його і спільно шукати рішення.
Завдання 2.
Виразіть числові масштаби іменованими.
Варіант 1 Варіант 2
1:200 ... 1:700 ...
1:30000 ... 1:22000 ...
1:600000 ... 1:50000 ...
1:1000000 ... 1:2000000 ...
Учні виконують завдання самостійно, по варіантах, для того щоб закріпити вміння перетворювати числовий масштаб в іменований.. В кінці виконання завдання перевіряємо його результати.
Завдання 3.
Виразіть іменовані масштаби числовими
Варіант 1 Варіант 2
В 1 см – 10 м ... В 1 см – 25 м ....
В 1 см – 1 км ... В 1 см – 5 км ....
В 1 см – 25 км ... В 1 см – 500км ....
У якому масштабі відстань 15 км на місцевості відповідає відрізкам на карті
А)3 см Б) 5 см
На прикладі а) 3 см пояснюю виконання цього завдання
1.Визначити масштаб карт, на яких відстань у 4 км між населеними пунктами становить
А)5 см Б) 8 см
Тести на встановлення хронологічної послідовності
Розташуйте запропоновані масштаби у порядку їхнього
зменшення:
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
A.1 : 5000.
Б. 1 : 25000.
B.1 : 1000.
Г. 1 : 500000
1.Довжина дороги між двома містами на карті масштабом М 1: 500000 становить 10 см. Якою вона буде на карті масштабу 1:2000000?
Завдання 7
1.Визначте, скільки часу знадобиться для переходу з одного села в інше, якщо вістань між цими селами на топографічній карті з масштабом 1:50 000 дорівнює 20см, а швидкість ходьби- 5кмгод:
а)20год; б)10год; в)4год; г)2год.
Завдання з вибором однієї правильної відповіді.
1.Визначте за наведеними масштабами, яка з указаних карт є дрібномасштабною:а)1:22000 000;б) 1:200 000; в)1650 000; г)1:10 000.
2.Визначте масштаб карти, на якій відстань від Києва до Харкова (408км) зображено відрізком 48см:
а)1:250 000; б)1:1000 000; в)1:850 000;г)01:1 500 000.
3. Визначте відстань між двома населеними пунктами на фізичній карті України(масштаб 1:1000 000),якщо на топографічній карті (масштаб 1:200 000) ця відстань становить 12см:
а)0,6см; б)24см; в)60см; г)2.4см.
Розшифруйте афоризм: «Вивчати географію без підручника важко, а без карти - неможливо».
IV. Узагальнення та систематизація знань.
Картка «Перевір себе».Робота в групах.
1.Відомо, що 20км на місцевості відповідає 1см на карті.Запишіть для цієї карти числовий, іменований та лінійний масштаби.
2.На карті відстань між містами 5см.Яка відстань на місцевості, якщо масштаб карти:
а)М 1:1000;б)М 1:5000 000.
VI. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VIІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника, виконати завдання до параграфу. Додаткове завдання: самостійно скласти задачі на визначення масштабів географічних карт.