Розробка та використання тестів як шлях впровадження стандартів нового покоління в систему роботи професійної (професійно-технічної) освіти в контексті інтеграції змісту освіти з

Про матеріал
Розробка та використання тестів як шлях впровадження стандартів нового покоління в систему роботи професійної (професійно-технічної) освіти в контексті інтеграції змісту освіти з новітніми технологіями
Перегляд файлу

 

 

 

 


 

Методичні рекомендації

 

Манілова Тетяна Володимирівна

майстер виробничого навчання ІІ категорії

Вище професійне училище №7

м. Кременчука

Полтавської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кременчук 2023

ЗМІСТ

 

Вступ

4

І. ОСНОВНА ЧАСТИНА ВИПУСКНОЇ РОБОТИ

 

1.1. Сучасна технологія перевірки обізнаності учнів

 

6

1.2. Значимість тестових технологій при створенні виховного простору

 

7

1.3. Використання тестування для підвищення якісного контролю  обізнаності учнів

 

7

1.4. Використання тестових технологій під час освітнього процесу

 

8

1.5. МЕТОДИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ

10

1.6. ПОСЛІДОВНІСТЬ СТВОРЕННЯ ЕЛЕКТРОННОГО ТЕСТУ У СЕРЕДОВИЩІ EASYQUIZZY

10

1.7. РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ  РОБОТИ

11

Висновок

13

Список інформаційних джерел

14

 

 

 



 ВСТУП

У даний час постала проблема - підготувати учнів до життя в сучасному суспільстві. Здобувачам професійної (професійно-технічної) освіти, щоб жити і працювати в новому тисячолітті, необхідно володіти наступними якостями: гнучко адаптуватися до мінливих життєвих ситуацій, здобуваючи необхідні знання, вміло застосовуючи їх у практичній діяльності; критично і творчо мислити, чітко усвідомлювати, де і яким чином придбані знання можуть бути застосовані у навколишньому середовищі; самостійно працювати над розвитком власного інтелекту, моральності, фізичного стану, культурного рівня; грамотно працювати з інформацією: вміти збирати, аналізувати, зіставляти, узагальнювати, встановлювати закономірності, формулювати висновки; бути комунікабельним; вміти працювати в різних групах.

Однією з сучасних технологій оцінки навчальних досягнень учнів є тестування - форма отримання знань у вигляді тестових завдань.

Актуальність випускної роботи «Розробка та використання тестів в контексті інтеграції змісту освіти з новітніми технологіями» пояснюється необхідністю переосмислення способів подання та перевірки матеріалу: традиційні форми поєднати з інноваційними, використовуючи при цьому інформаційно-комунікаційні технології, інтегруючи зміст професійної (професійно-технічної) освіти з новітніми технологіями.

Виховна година з використанням тестування має безліч переваг. Насамперед, це стимулювання підготовки здобувачів освіти до кожного виховного заходу. Використання тестування на виховних годинах, вікторинах, позаурочних заходах дозволяє активізувати пізнавальну діяльність учня, оскільки в нього виникає бажання до самовдосконалення та самоконтролю. Відбувається мотивація до поглибленого вивчення теми виховної години чи позаурочного заходу, також підвищується самооцінка здобувача освіти. Це той вагомий чинник, який необхідно врахувати при організації позаурочних заходів.

Метою випускної роботи є:  теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити, як розробка та використання тестів в контексті інтеграції змісту освіти з новітніми технологіями впливає на підвищення ефективності обізнаності учнів.

Об’єкт дослідження – процес проведення позаурочних заходів.

Предмет дослідження – організація процесу пізнавальної діяльності учнів шляхом використання тестів в контексті інтеграції змісту освіти з новітніми технологіями.

Експериментальною базою є Вище професійне училище №7 м. Кременчука Полтавської області.

Раціоналізація окремих сторін педагогічної діяльності:

 впровадження тестування в освітній процес (Тема вікторини: У пошуках пригод. Тема вікторини: Комп’ютерні генії. Тема вікторини: Розумні та кмітливі).

Суть випускної роботи полягає в тому, що майстер виробничого навчання чи класний керівник створює виховний простір, використовуючи тестування, що сприяє раціональному розподілу часу між елементами позаурочного заходу та дозволяє інтегрувати зміст освіти з новітніми технологіями.

За допомогою тестування  можна визначити рівень розумового розвитку - інтелектуальний коефіцієнт, ступінь обдарованості в найрізноманітніших областях діяльності, а також, проаналізувавши результати тестів, звернути увагу на питання, в яких найчастіше допускали помилки, та їх доопрацювати.

Систематичне використання тестування не тільки сприяє отриманню об’єктивної оцінки нових знань, а й виховує свідоме ставлення до освітнього процесу, формує акуратність, працьовитість, цілеспрямованість, активізує увагу, розвиває здатність до аналізу.

Тестування забезпечує рівні для всіх учнів умови змагань, тобто підвищує їх об'єктивність, забезпечує успішну реалізацію мети, задовольняє вимоги, що висуваються до якості проведення позаурочних заходів.

 


1 ОСНОВНА ЧАСТИНА

1.1. Сучасна технологія перевірки обізнаності учнів

У даний час постала проблема - підготувати учнів до життя в сучасному суспільстві та професійній підготовці в високорозвиненому інформаційному середовищі, до можливості отримання освіти з використанням сучасних інформаційних технологій. Учням, щоб жити і працювати в новому тисячолітті, необхідно володіти наступними якостями: гнучко адаптуватися до мінливих життєвих ситуацій здобуваючи необхідні знання, вміло застосовуючи їх у практичній діяльності; критично і творчо мислити, чітко усвідомлювати де і яким чином придбані знання можуть бути застосовані до навколишнього середовища; самостійно працювати над розвитком власного інтелекту, моральності, фізичного стану, культурним рівнем; грамотно працювати з інформацією: вміти збирати, аналізувати, зіставляти, узагальнювати, встановлювати закономірності, формулювати висновки, бути комунікабельним, вміти працювати в різних групах.

 Однією з сучасних технологій перевірки обізнаності учнів є електронне тестування.

Електронні тести - стандартизовані завдання, за результатами виконання яких судять про знання, уміння і навички випробовуваного. Саме за допомогою електронного тесту найлегше й найвдаліше проконтролювати обізнаність здобувачів освіти на різних етапах виховних годин та позаурочних заходів.

Мета такої перевірки полягає у формуванні у вихованців системи образного мислення. Справжній, дієвий і ефективно працюючий електронний тест - це закінчений продукт, що володіє певними властивостями і характеристиками, відповідає сучасним методичним вимогам. Тест має склад, цілісність і структуру. Він складається із завдань, правил їх застосування, оцінок за виконання кожного завдання та рекомендацій щодо інтерпретації тестових результатів. Цілісність тесту проявляється у взаємозв'язку завдань, включених у тест.

 

1.2. Значимість тестових технологій при створенні виховного простору

 Використання тестових технологій є доцільним на будь-якому етапі позаурочного заходу, а найефективніше – на початку заходу чи, використовуючи, як одне із завдань.

 Основним призначенням використання тестів  є отримання об’єктивного рівня знань, умінь, навичок, виявлення прогалин у деяких областях обізнаності учнів, забезпечення успішного сприйняття завдання, яке здійснюється завдяки залученню зорової пам’яті.

1.3. Використання тестування для підвищення якісного контролю  обізнаності учнів

Для класного керівника чи майстра виробничого навчання, які створюють виховний простір,  використання тесту допомагає:

коригувати позаурочний захід;

 мати допоміжний засіб для перевірки обізнаності та дидактичні матеріали для створення виховного простору.

Електронне тестування забезпечує рівні для всіх здобувачів освіти об'єктивні умови перевірки. Цей метод вносить розмаїтість у виховну роботу, підвищує інтерес до позаурочних заходів. Варіанти завдань індивідуальні для кожного, що дуже важливо для психологічно нестійких учнів.


1.4. Використання тестових технологій під час освітнього процесу

Необхідно наголосити, що використання даного методу є доречним під час проведення позаурочних заходів.

 Вікторина «У пошуках пригод» (2019 рік) дозволяє узагальнити й систематизувати знання учнів з технології комп’ютерної обробки інформації та з виробничого навчання операторів комп’ютерного набору, розвивати логічне мислення, творчість, працьовитість, впевненість у власних силах, виховувати почуття дружби.

Під час проведення вікторини використовуються змінні ігрові форми в поєднанні з тестуванням. Використання міжпредметних зв’язків у вигляді одного з завдань вікторини  дає можливість учневі більш повно побачити картину. Так як тематичний добір слів має більшу пізнавальну й навчальну цінність, бо асоціативні зв'язки полегшують засвоєння і запам'ятовування слів та сприяють реалізації принципу міжпредметної інтеграції.

Вікторина «Один у полі не воїн» (2020 рік) спрямована на підвищення активізації пізнавальної діяльності учнів та їх інтересів до обраної професії.

Використання мультимедійної презентації, за допомогою якої учасники вікторини мають змогу побачити всі завдання, сприяє налаштуванню учнів для проведення плідної роботи.

Використання у позаурочному заході методу постановки проблемного питання та пошуку істини дає можливість розкриття особистого ставлення учня до того чи іншого моменту, який виникає під час обговорення ситуації, спонукає учнів до активного мислення. Метод дискусії при відповіді на запитання дозволяє учням висловити свою незалежну думку, що сприяє розвитку логічного мислення, впевненості в своєму особистому «Я», вміння слухати та поважати думку інших. Використання на позаурочному заході тестових технологій дозволяє активізувати пізнавальну діяльність та увагу учнів. Процес відгадування кросвордів і їх складання є своєрідною гімнастикою, що мобілізує і тренує розумові сили учня. Відгадування відточує і дисциплінує розум, привчаючи до чіткої логіки, до міркувань. Цілеспрямована робота учнів над відгадуванням слова за його ознаками винятково цінна з погляду збагачення й уточнення словникового запасу.

Вікторина «Розумні та кмітливі» (2020 рік) допомагає  розвивати в учнів пам’ять, творчість, працьовитість. Електронне тестування використовується у вигляді одного із завдань вікторини, що, активізує їх активне та логічне мислення. Метою позаурочного заходу є узагальнити й систематизувати знання учнів з бухгалтерського обліку та з виробничого навчання обліковців з реєстрації бухгалтерських даних.

На протязі заходу вдало поєднано різноманіття методичних прийомів, що спонукають учнів до активного мислення.

У результаті чого було вдало поєднано постановка ключового запитання, розгадування кросвордів, анаграм та ребусів, пов’язування наведених термінів з їх визначенням. Розгадування анаграм та ребусів - це активна самостійна робота над словом, пошуки якого потребують кмітливості, інтелектуального напруження, а відгадування дає задоволення від успіху. Це своєрідне тренування мислення і пам'яті, що є важливою умовою при проведенні вікторини.

При проведенні позаурочного заходу організовується навчальна праця таким чином, щоб у кожного учня сформувати уміння вчитися, виховувати наполегливість, відповідальність, розвивати прийоми саморегуляції у зручному навчальному середовищі.

Використовуючи тестування на позаурочних заходах можна активізувати пізнавальну діяльність учня, викликати в нього бажання до самовдосконалення та самоконтролю.


1.5. МЕТОДИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ

Створювати електронні тести можна за допомогою спеціального тестового середовища easyQuizzy.

Електронні тести, створені за допомогою easyQuizzy, мають наступні переваги:

 унікальна можливість запускати тестове середовище без встановлення на комп’ютер додаткового програмного забезпечення;

 кожен тест являє собою незалежний виконуваний файл, який достатньо скопіювати на будь-який носій, переслати по локальній сітці чи відправити електронною поштою;

 доступний інтерфейс тестового середовища спроектований так, щоб користувач при проходженні тесту зосереджувався тільки над питаннями, а не над тим, як працювати з цією програмою.

Нижче можна побачити «Послыдовність створення електронного тесту у середовищі easyQuizzy». У ній описуються послідовність етапів створення тестів, характеристики налаштування та редагування створеного тесту.

1.6.  ПОСЛІДОВНІСТЬ СТВОРЕННЯ ЕЛЕКТРОННОГО ТЕСТУ У СЕРЕДОВИЩІ EASYQUIZZY

 

Тестове середовище easyQuizzy зручне у використанні із багатофункціональним інтерфейсом.

Дана програма служить для створення нових тестів. З її допомогою можна створити тест, включити в нього критерії оцінки, встановити часові рамки - встановити всі параметри тестування.

Дане тестове середовище дозволяє визначити рівень знань учня в тій чи іншій області, налаштувати тест, щоб після його проходження учневі виставлялася оцінка.

При створенні нового тесту бажано спочатку встановити його властивості: пароль, назву, опис тесту, критерії оцінки.

Пароль встановлюється, щоб будь-який користувач не зміг змінити тест або переглянути відповіді через редактор тестів. Але так як для проходження тесту необхідно тільки окремий exe-файл без наявності самої програми, то необхідність у паролі зникає.

Параметри показу включають у себе кількість показуваних при тестуванні питань, установку перемішування питань.

У формулювання питання можна включати текст, графіки, таблиці, формули та інші об’єкти. Можна переносити дані з текстових редакторів (наприклад з Microsoft Word). У варіанти відповідей можна включати тільки текст. Питання можуть бути декількох типів: з одиничним вибором, з множинним вибором, з самостійною відповіддю

Одиничний вибір передбачає одну правильну відповідь із запропонованого списку. Множинний вибір передбачає кілька правильних відповідей, причому бали учневі зачитаються лише в тому випадку, якщо він зазначить всі правильні варіанти. Питання з самостійною відповіддю передбачає, що учень сам повинен ввести відповідь.

Після повністю створеного тесту на панелі форматування тестового середовища необхідно натиснути кнопку зберегти та запустити, після чого вказати місце збереження.

 По закінченню даної процедури з’являється самостійний, незалежний від програми виконуваний файл, який можна копіювати на різні носії, пересилати по електронній пошті, розміщувати на сайті навчального закладу.

Для початку проходження тесту необхідно відкрити утворений ехе-файл, ввести своє ім’я та пройти тест

1.7. РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ ВИПУСКНОЇ РОБОТИ

На позаурочних заходах, для того щоб визначити ефективність використання тестових технологій, а саме їх вплив на активізацію пізнавальної діяльності, стимуляцію саморозвитку учнів, психофізіологічний стан вихованців, позаурочні заходи були проведені в двох групах першого курсу з однаковою кількістю учнів, при чому учні в обох групах мали однаковий середній бал. У першій групі вікторина проводилася із застосуванням класичних завдань, а у другій - за допомогою електронного тестування. Для того, щоб оцінити функціональний стан учнів в обох групах,  їм був запропонований тест диференційованої самооцінки. (Рис.1.)

 

 

Рис. 1. Диференційована самооцінка функціонального стану учня

 

Із результатів тесту видно, що, використовуючи тестові технології на будь-якому етапі вікторини чи позаурочного заходу, в учнів з’являється певний психологічний комфорт, концентрується увага, знижується психофізіологічне напруження,  стимулюється пізнавальна діяльність, а тому підвищується інтерес до обраної професії.

Поліпшується не тільки запам’ятовування матеріалу, а також і його ідентифікація, використання в повсякденному житті.

Актуальність наведених проблем у випускній роботі полягає в тому, що класний керівник чи майстер виробничого навчання здійснює перевірку обізнаності учнів, використовуючи інформаційно-комунікаційні технології, що сприяє кращому процесу запам’ятовування вивченого матеріалу, дозволяє раціонально розподілити час між етапами виховного процесу та інтегрувати освітній процес із новітніми технологіями. 

ВИСНОВОК

Обговорюючи вище розглянуті питання, можна дійти висновку, що розробка та використання тестів як шлях впровадження стандартів нового покоління в систему роботи професійної (професійно-технічної) освіти  в контексті інтеграції змісту освіти з новітніми технологіями є раціональними. Адже використання тестування у Вищому професійному училищі №7 м.Кременчука Полтавської області з метою діагностики, контролю, моніторингу якості навчально-виховних досягнень дає можливість збільшити об’єктивність контролю, скоротити витрати часу на проведення обізнаності учнів, отримати зворотній зв’язок, що сприяє підвищенню ефективності навчання та виховання учнів.

Досвідом підтверджено, що використання електронного тестування  на позаурочних заходах  призводить до суттєвої зміни статусу учня, який активно організовує свій власний освітній процес, визначає індивідуальну траєкторію в освітньому середовищі.

 


Характеристика джерела

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

 

Книги

 

 

 

 

 

 

 

Один автор

Жук Ю.О. Засоби навчання / Ю.О. Жук // Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; головний ред. В.Г. Кремень. - Київ : Юринком Інтер, 2008. -1040 с.- С. 313.

Камінська А.В. Інноваційні технології навчання на заняттях живопису як засіб активізації навчально-пізнавальної діяльності студента / А.В. Камінська // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка № 8 (195). – 2010. – С. 207-212.

Наконечна Л.М. Використання мультимедійних засобів навчання в навчально-виховному процесі / Л.М. Наконечна // Наукові записки. Серія «Педагогічні науки». – Випуск 82(2). – 2009. – С. 213-215.

Пінчук О.П. Проблема визначення мультимедіа в освіті: технологічний аспект / О.П. Пінчук // Нові технології навчання: наук.-метод. зб. / [Кол. авт.]. – К.: Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, 2007. – Вип.46. – С. 55-58.

Сергеєва Л.М. Лідерство в управлінні професійно-технічним навчальним закладом : навч.-метод. посіб. /Л.М. Сергеєва – К. АртЕк, 2011. – 176 с.

Два автора

Гура О. І., Гура Т. Є. Психологія управління соціальною організацією : навч. посіб. 2-ге вид., доп. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2015. 212 с.

 

 

Три автора

Гуменний О.Д., Кононенко А.Г., Волошин. Методичні рекомендації з розроблення SMART-комплексів для професійної підготовки кваліфікованих робітників аграрної галузі. Житомир: вид. «Полісся», 2019.

Кузнєцов М. А., Фоменко К. І., Кузнецов О. І. Психічні стани студентів у процесі навчально-пізнавальної діяльності : монографія. Харків : ХНПУ, 2015. 338 с.

Чотири і

більше авторів

Основи охорони праці : підручник / О. І. Запорожець та ін. 2-ге вид. Київ : ЦУЛ, 2016. 264 с.

За редакцією

Сергеєва Л.М.Якісна професійно-технічна освіта – соціально вразливій молоді: навчально-методичний посібник / Л. М. Сергеєва, Н. З. Софій /за ред. Л. М. Сергеєвої –  Київ: «АртЕкономі», 2012. – 168 с.

 

 

Інші документи

Законодавчі та нормативні документи

Конституція України : офіц. текст. Київ : КМ, 2013. 96 с.

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Голос України. 2017. 27 верес. (№ 178-179). C. 10–22.

Про професійну (професійно-технічну) освіту: Закон України 103/98-ВР. Дата оновлення  20.05.2020, URL:  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/103/98-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 05.06.2020).

 

 

Частина видання

Тези доповідей, матеріали конференцій

Манілова Т. В. Використання електронного тестування як шлях впровадження стандартів нового покоління в систему роботи ПТНЗ. Регуляторна політика в галузях загальної, технічної і професійної освіти в умовах регіону.  Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції 14 березня 2014 р. / За заг. Ред. А. П. Самодрина, М. Г. Несена. – Кременчук. – 152 с.

 

1

 

docx
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
379
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку