Розробка уроку "Будова і утворення статевих клітин. Запліднення."
Матеріал має інформацію про те, як відбувається гаметогенез і запліднення в різних груп організмів (рослин і тварин), а також біологічне значення процесу запліднення. Передбачені цікаві завдання для старшокласників спрямовані на мотивацію вивчення даної теми.
Тема. Будова і утворення статевих клітин. Запліднення.
Мета: показати як відбувається гаметогенез і запліднення в різних груп організмів (рослин і тварин), а також біологічне значення процесу запліднення.
Тип уроку. Комбінований.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно-рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань та згадування раніше набутих.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
5. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки : історія, географія.
Обладнання та матеріали: таблиці зі схемами сперматогенезу та овогенезу, подвійне запліднення у квіткових рослин, схема будови яйцеклітини і сперматозоїда.
Терміни: гаметогенез. Стадії гаметогенезу, запліднення, зовнішнє запліднення, внутрішнє запліднення, подвійне запліднення, запилення, пилкова трубка, зародковий мішок.
Концепція уроку:розповідаючи про формування гамет, звернути увагу на відмінності в перебігу сперматогенезу й овогенезу; пояснити, чому виникають ці відмінності. Звернути увагу на особливості запліднення і різноманітність цього процесу в різних організмів; показати його біологічне значення. Підбити підсумки про вивчені різні способи розмноження.
Хід уроку.
А) Первинне засвоєння нових знань.
А) фаза зближення;
Б) фаза активації;
В) фаза проникнення.
а) кортикальна реакція й утворення оболонок яйця;
б) посилення метаболічної активності яйця.;
в) розшарування складових частин цитоплазми яйця.;
г) андрогенез.
Б) Вторинне засвоєння нових знань.
Виконання лабораторної роботи №1 «Будова статевих клітин»
Розміри яйцеклітини залежать
Заповнити словники, вивчити параграф, повторити терміни, виконати завдання на ст.. 18-19 (тестова перевірка знань) .