Тема: ДИХАЛЬНА СИСТЕМА
Цілі:ознайомити учнів з особливостями будови й основними органами дихальної системи людини, розглянути механізми формування звуків і мови;
розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур на прикладі органів дихальної системи;
виховувати розуміння значення нормального функціонування дихальної системи для збереження здоров'я людини.
Обладнання й матеріали: таблиці із зображеннями органів дихання різних хребетних, таблиця «Органи дихання», моделі гортані й легень, діафільм «Будова й робота органів дихання».
Базові поняття й терміни: дихання, зовнішнє й внутрішнє дихання, носова порожнина, носоглотка, глотка, гортань, трахея, бронхи, бронхіальне дерево, бронхіоли, альвеоли, легені, плевра, плевральна порожнина, плевральна рідина.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Створення психологічного настрою
Доброго дня, друзі! Ми знову зібралися разом на уроці . Подаруйте один одному посмішку, а я бажаю кожному з вас, щоб на цьому уроці ви були:
У важними;
С покійними;
П рацелюбними;
І ніціативними;
Х оробрими.
А одним словом, я бажаю вам УСПІХУ! І не тільки на уроках біології, бо як зазначав філософ Е. Ільєнков: «Усе людське життя – це не що інше, як постійне бажання досягти успіху у вирішенні нових питань та проблем».
Тож підніміть руку, хто бажає досягти успіху?
Отже, це питання є важливим для всіх нас. Тому давайте звернемо увагу на складові успіху . Це …
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
(Кожна пара отримує на аркуші у довільному порядку опис дихальних систем безхребетних , риб, амфібій, рептилій, птахів, ссавців. Учні за описом мають визначити яким тваринам належить дихальна система та виписати особливості маркером на окремому аркуші і прикріпити до відповідного фото тварини на дошці. )
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Але спочатку давайте згадаємо, які органи дихання мають тварини, починаючи від найпростіших і закінчуючи ссавцями. Пригадаємо, як відбувалася еволюція дихальної системи у різних класів тварин.
Демонстрація презентації та її обговорення
Найпростіші – шляхом дифузії через оболонку клітини, спеціальні органи дихання відсутня.
Комахи – трахеї, що мають вигляд трубочок із розгалуженням, пристосовані для використання кисню з атмосфери.
Риби – зябра, які здійснюють газообмін у воді, тільки у дводишних риб є одна-дві легені.
Земноводні- легені, у воді дихання відбувається за допомогою шкіри.
Птахи – легеневе дихання, пов’язане з формуванням грудної клітини, яка піднімається і опускається за допомогою міжреберних м’язів; під час польоту повітряними мішками, при цьому об’єм грудної клітки не змінюється – це подвійне дихання.
Ссавці – легені, утворені сукупністю повітряних пухирців – альвеол, у зміні об’єму грудної клітини беруть участь міжреберні м’язи та діафрагма.
Заповнення асоціативного куща
Дихання — сукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню й виділення з нього вуглекислого газу.
Внутрішнє дихання — окисні процеси в клітинах, унаслідок яких виділяється енергія.
Зовнішнє дихання — обмін газів між кров’ю й атмосферним повітрям, що відбувається в органах дихання.
Для виконання такої вправи учні поділяються на експертні групи, які отримують завдання для експертизи:
Працюючи з додатковою літературою чи iншими джерелами інформацї, члени групи складають блок-схем з експертної оцінки. Пiсля завершення роботи утворюються консультацiйнi групи, до яких входять по кілька учнiв з кожної експертної групи. Дiти обмiнюються результатами експертиз, аналiзують матеріал у цiлому, занотовують необхідну iнформацiю, а пiсля завершения роботи повертаються до своїх експертних груп, де остаточно узагальнюють весь матеріал.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ,СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Учні обирають капелюшок певного кольору – білий, жовтий, чорний, червоний, зелений, синій.
Поки учні обдумують відповідь йде демонстрація відео «Значення дихальної системи», яке дає змогу кожному узагальнити саме йому необхідну інформацію.
Відповідаючи учень одягає капелюшок (можна тримати в руках).
Білий – детальна і необхідна інформація. Тільки факти.
Жовтий – логічний позитив, переваги.
Чорний – критика. Що може статися поганого або піде не так?
Червоний – емоції. Які почуття в мене викликає?
Зелений – креативність, нові ідеї, можливості, альтернатива.
Синій – управління процесом, його використовують на початку роботи для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте.
1. Гра «Світлофор». (Учні за допомогою сигнальних карток дають відповіді на твердження: зелений колір – твердження правильне, червоний колір – неправильне, жовтий – питання не стосується теми уроку)
1) Обмін газів між зовнішнім середовищем і альвеолами називається зовнішнім диханням (З.)
2) Процес дихання забезпечується двома фізіологічними системами: дихальною та кровоносною (З,)
3) Атмосферне повітря не містить домішок, які можуть нашкодити людині (Ч.)
4). Дихальна система складається з повітроносних шляхів і легень (З.)
5). До верхніх дихальних шляхів відносяться: носова порожнина, носоглотка, глотка, гортань і трахея (Ч.)
6). Чихання – це сильний рефлекторний видох через ніздрі (З.)
7). Від глотки починаються дві трубки: дихальна – гортань й травна – стравохід (З.)
8). Вхід до гортані під час прийняття їжі закривається надгортанним хрящем (З.)
9). Щитоподібний хрящ легко прощупується на передній поверхні шиї (З.)
10). Завдяки процесу фотосинтезу в рослинах накопичуються органічні речовини (Ж.)
11). Гортань виконує повітроносну функцію (Ч. й голосоутворюючу)
12). Залозиста оболонка трахеї вистелена залозистим і миготливим епітелієм і виконує захисну функцію (З.)
2. Робота з тестами
Варіант І
1. Людина без повітря може прожити:
а) кілька хвилин;
б) кілька годин;
в) кілька секунд.
2. Вдих і видих належить до дихання:
а) зовнішнього;
б) внутрішнього.
3. З організму видаляється:
а) кисень;
б) вуглекислий газ.
4. Необхідна умова обміну речовин
а) надходження кисню;
б) надходження вуглекислого газу.
5. Клітини потребують безупинного надходження до них:
а) кисню;
б) вуглекислого газу.
6. Носослізний канал відкривається до носового ходу:
а) нижнього;
б) верхнього;
в) середнього.
7.Війки епітелію носової порожнини виконують функцію:
а) провідну;
б) захисну.
8. Повітря у носовій порожнині:
а) охолоджується;
б) зігрівається.
9. Легеневі пухирці це:
а) бронхіоли;
б) альвеоли.
10. Права легеня складається з частин:
а) двох;
б) трьох;
в) однієї.
Варіант II
1. Тварина без повітря може прожити:
а) кілька хвилин;
б) кілька годин;
в) кілька секунд.
2. Газообмін у легенях належить до дихання:
а) зовнішнього;
б) внутрішнього.
3. Із зовнішнього середовища в організм надходить:
а) кисень;
б) вуглекислий газ.
4. У процесі окиснення бере участь:
а) кисень;
б) вуглекислий газ.
5. Окисні процеси в клітинах належать до дихання:
а) внутрішнього;
б) зовнішнього.
6. Рецептори, що сприймають запахи, знаходяться в оболонці носового ходу:
а) нижнього;
б) верхнього;
в) середнього.
7. Лійкоподібну форму має:
а) гортань;
б) трахея.
8. Голосові зв'язки містяться:
а) у гортані;
б) у носоглотці;
в) у глотці.
9. Найтонші бронхи називають:
а) бронхіолами;
б) альвеолами.
10. Великі парні еластичні органи:
а) легені;
б) бронхи;
в) трахеї.
VІ.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Тренінг «Лікувальне дихання»
Промовляючи звук «е», ми лікуємо легені, бронхи; «а»-гортань; «ом»-гайморові пазухи. Звуки будемо співати на одній ноті, промовляючи 9 разів. Вправи слід робити вранці і ввечері.Вдих при цьому легкий, короткий, неглибокий – і відразу ж видих довгий. Найголовніший видих – Хоооо, фууууу. Видих – ФФФ- найбільш цілющій.
( разом виконуємо вправи)
Дихання теж може бути лікувальним. Для цього нам потрібно насити наш організм киснем і отримати ще більше енергії.
Зараз хочу вам розповісти про Олександру Миколаївну Стрельникову.
У романі Бєляєва «Людина-амфібія» описано юнака, якому пересадили зябра акули і він міг жити під водою. Чи можна насправді створити такого Іхтіандра?
1 Проаналізуйте результати досліду: «Королям вставили в ніздрі трубочки, і через деякий час вони захворіли на запалення легень. Поясніть:
«Чому необхідно дихати через ніс?»
Я читатиму вірш, коли зупинятимусь, ви вставлятимете слово за змістом.
Носова порожнина – орган важливий,
Має він праву і ……( ліву) частини,
Між ними є …… ( перегородка),
Вистилає порожнину слизова …… ( оболонка).
Повітря, яке людина вдихає,
Слиз……( зволожує), кров…..( зігріає).
Лізоцим….. ( знешкоджує) бактерій,
Їх з пилом виділяє війчастий …. ( епітелій).
Багато є рецепторів – чутливих…. ( клітин),
Вони сприймають….. ( запах) різних…..( речовин).
Гра «Наведи порядок»
Спробуйте установити послідовність розташування органів дихання:
1.Легені. 2. Бронхи. 3. Носоглотка. 4. Носова порожнина. 5. Гортань. 6. Глотка. 7. Трахея
( Відповідь: 4, 3, 6, 5, 7, 2, 1 )
Вправа «Знайди пару»
Відповіді: 1-Б; 2-А, Д; 3-А,Г,Д; 4-А,В; 5-А; 6-А,Д.
Гра «Хто я?»
Вчитель прикріпляє назву органа так, щоб учень не бачив. Завдання: учень повинен відгадати який це орган, при цьому ставити питання однокласникам, які повинні відповідати тільки «так» чи «ні».
VІІ. ПІДСУМОК
- Закінчити речення:
1. Мені було цікаво ……
2. Ми сьогодні розібралися в …..
3. Я сьогодні зрозумів (-ла)…..
4. Завтра на уроці я хочу……
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ…