Розробка уроку "Дихальна система людини"

Про матеріал
Розробка уроку "Дихальна система людини" Цілі:ознайомити учнів з особливостями будови й основними органами дихальної системи людини, розглянути механізми формування звуків і мови; розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур на прикладі органів дихальної системи; виховувати розуміння значення нормального функціонування дихальної системи для збереження здоров'я людини.
Перегляд файлу

Тема: ДИХАЛЬНА СИСТЕМА

Цілі:ознайомити учнів з особливостями будови й основними органами дихальної системи людини, розглянути механізми формування звуків і мови;

розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур на прикладі органів дихальної системи;

виховувати розуміння значення нормального функціонування дихальної системи для збереження здоров'я людини.

Обладнання й матеріали: таблиці із зображеннями органів дихання різних хребетних, таблиця «Органи дихання», моделі гортані й легень, діафільм «Будова й робота органів дихання».

Базові поняття й терміни: дихання, зовнішнє й внутрішнє дихання, носова порожнина, носоглотка, глотка, гортань, трахея, бронхи, бронхіальне дерево, бронхіоли, альвеоли, легені, плевра, плевральна порожнина, плевральна рідина.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

Створення психологічного настрою

Доброго дня, друзі!  Ми знову зібралися разом на уроці . Подаруйте один одному посмішку, а я бажаю кожному з вас, щоб на цьому уроці ви були:

У важними;

С покійними;

П рацелюбними;

          І ніціативними;

Х оробрими.

А одним словом, я бажаю вам УСПІХУ! І не тільки на уроках біології, бо як зазначав  філософ Е. Ільєнков: «Усе людське життя – це не що інше, як постійне бажання досягти успіху у вирішенні нових питань та проблем».

Тож  підніміть руку, хто бажає досягти успіху?

Отже, це питання є важливим для всіх нас. Тому давайте звернемо увагу на складові успіху . Це …

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

  • Робота в парах «Еволюція дихальної системи»

(Кожна пара отримує на аркуші у довільному порядку опис дихальних систем безхребетних , риб, амфібій, рептилій, птахів, ссавців. Учні за описом мають визначити яким тваринам належить дихальна система та виписати особливості маркером на окремому аркуші і прикріпити до відповідного фото тварини на дошці. )

  • Губчасті легені, легеневі мішки;
  • У воді шкірне дихання, на суходолі – легеневе;
  • Через усю поверхню тіла;
  • Формуються розгалужені бронхи, легені комірчасті;
  • Зябра;
  • Сформовані повітряні шляхи, легені.
  • ІІІ. Мотивація навчально-виховної діяльності учнів, повідомлення теми, мети
  •      Сьогодні ми продовжуємо досліджувати свій організм. Діти, вдихніть, будь ласка, якомога більше повітря і не дихайте. Простежте за секундною стрілкою годинника скільки часу ви зможете не дихати? ( у середньому 40-60 секунд)
  • Проблемне питання: чому без їжі людина може прожити 40 діб, без води– до трьох, а без повітря – щонайбільше лише шість хвилин?
  • На даному уроці ми зможемо відповісти на поставлене питання. Тому що сьогодні ми з вами будемо вивчати будову та функції органів дихання людини.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Але спочатку давайте згадаємо, які органи дихання  мають тварини, починаючи від найпростіших і закінчуючи ссавцями. Пригадаємо, як відбувалася еволюція дихальної системи у різних класів тварин.

Демонстрація презентації та її обговорення

Найпростіші – шляхом дифузії через оболонку клітини, спеціальні органи дихання відсутня.

Комахи – трахеї, що мають вигляд трубочок із розгалуженням, пристосовані для використання кисню з атмосфери.

Риби – зябра, які здійснюють газообмін у воді, тільки у дводишних риб є одна-дві легені.

Земноводні- легені, у воді дихання відбувається за допомогою шкіри.

Птахи – легеневе дихання, пов’язане з формуванням грудної клітини, яка піднімається і опускається за допомогою міжреберних м’язів; під час польоту повітряними мішками, при цьому об’єм грудної клітки не змінюється – це подвійне дихання.

Ссавці – легені, утворені сукупністю повітряних пухирців – альвеол, у зміні об’єму грудної клітини беруть участь міжреберні м’язи та діафрагма.  

 

Заповнення асоціативного куща

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дихання — сукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню й виділення з нього вуглекислого газу.

Внутрішнє дихання — окисні процеси в клітинах, унаслідок яких виділяється енергія.

Зовнішнє дихання — обмін газів між кров’ю й атмосферним повітрям, що відбувається в органах дихання.

  • Робота в групах «Мозаїка» -Будова та функції органів дихання людини.

Для виконання такої вправи учні поділяються на експертні групи, які отримують завдання для експертизи:

  •  1група «Яка будова і які функції верхніх дитхальних шляхів?»;
  • 2 група «Яка будова і які функції нижніх дитхальних шляхів?»;
  • 3 група «Яка будова і які функції легенів?»;

Працюючи з додатковою літературою чи iншими джерелами інформацї, члени групи складають блок-схем з експертної оцінки. Пiсля завершення роботи утворюються консультацiйнi групи, до яких входять по кілька учнiв з кожної експертної групи. Дiти обмiнюються результатами експертиз, аналiзують матеріал у цiлому, занотовують необхідну iнформацiю, а пiсля завершения роботи повертаються до своїх експертних груп, де остаточно узагальнюють весь матеріал.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ,СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

  • Метод «Шести капелюшків» - Значення дихальної системи.

Учні обирають капелюшок певного кольору – білий, жовтий, чорний, червоний, зелений, синій.

Поки учні обдумують відповідь йде демонстрація відео «Значення дихальної системи», яке дає змогу кожному узагальнити саме йому необхідну інформацію.

Відповідаючи учень одягає капелюшок (можна тримати в руках).

 Білий – детальна і необхідна інформація. Тільки факти.

Жовтий – логічний позитив, переваги.

Чорний – критика. Що може статися поганого або піде не так?

Червоний – емоції. Які почуття в мене викликає?

Зелений – креативність, нові ідеї, можливості, альтернатива.

Синій – управління процесом, його використовують на початку роботи для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте.

 

1. Гра «Світлофор». (Учні за допомогою сигнальних карток дають відповіді на твердження: зелений колір – твердження правильне, червоний колір – неправильне, жовтий – питання не стосується теми уроку)

1) Обмін газів між зовнішнім середовищем і альвеолами називається зовнішнім диханням (З.)

2) Процес дихання забезпечується двома фізіологічними системами: дихальною та кровоносною (З,)

3) Атмосферне повітря не містить домішок, які можуть нашкодити людині (Ч.)

4). Дихальна система складається з повітроносних шляхів і легень (З.)

5). До верхніх дихальних шляхів відносяться: носова порожнина, носоглотка, глотка, гортань і трахея (Ч.)

6). Чихання – це сильний рефлекторний видох через ніздрі (З.)

7). Від глотки починаються дві трубки: дихальна – гортань й травна – стравохід (З.)

8). Вхід до гортані під час прийняття їжі закривається надгортанним хрящем (З.)

9). Щитоподібний хрящ легко прощупується на передній поверхні шиї (З.)

10). Завдяки процесу фотосинтезу в рослинах накопичуються органічні речовини (Ж.)

11). Гортань виконує повітроносну функцію (Ч. й голосоутворюючу)

12). Залозиста оболонка трахеї вистелена залозистим і миготливим епітелієм і виконує захисну функцію (З.)

 

 

 

2. Робота з тестами

Варіант І

1. Людина без повітря може прожити:

  а) кілька хвилин;

  б) кілька годин;

  в) кілька секунд.

2. Вдих і видих належить до дихання:

  а) зовнішнього;

  б) внутрішнього.

3. З організму видаляється:

  а) кисень;

  б) вуглекислий газ.

4. Необхідна умова обміну речовин

  а) надходження кисню;

  б) надходження вуглекислого газу.

5. Клітини потребують безупинного надходження до них:

  а) кисню;

  б) вуглекислого газу.

6. Носослізний канал відкривається до носового ходу:

  а) нижнього;

  б) верхнього;

  в) середнього.

7.Війки епітелію носової порожнини виконують функцію:

  а) провідну;

  б) захисну.

8. Повітря у носовій порожнині:

  а) охолоджується;

  б) зігрівається.

9. Легеневі пухирці це:

  а) бронхіоли;

  б) альвеоли.

10. Права легеня складається з частин:

  а) двох;

  б) трьох;

  в) однієї.

Варіант II

1. Тварина без повітря може прожити:

  а) кілька хвилин;

  б) кілька годин;

  в) кілька секунд.

2. Газообмін у легенях належить до дихання:

  а) зовнішнього;

  б) внутрішнього.

3. Із зовнішнього середовища в організм надходить:

  а) кисень;

  б) вуглекислий газ.

4. У процесі окиснення бере участь:

  а) кисень;

  б)  вуглекислий газ.

5. Окисні процеси в клітинах належать до дихання:

  а) внутрішнього;

  б) зовнішнього.

6. Рецептори, що сприймають запахи, знаходяться в оболонці носового ходу:  

  а) нижнього;

  б) верхнього;

  в) середнього.

7. Лійкоподібну форму має:

  а) гортань;

  б) трахея.

8. Голосові зв'язки містяться:

  а) у гортані;

  б) у носоглотці;

  в) у глотці.

9. Найтонші бронхи називають:

  а) бронхіолами;

  б) альвеолами.

10. Великі парні еластичні органи:

  а) легені;

  б) бронхи;

  в) трахеї.

 

VІ.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Тренінг «Лікувальне дихання»

Промовляючи звук «е», ми лікуємо легені, бронхи; «а»-гортань; «ом»-гайморові пазухи. Звуки будемо співати на одній ноті, промовляючи 9 разів. Вправи слід робити вранці і ввечері.Вдих при цьому легкий, короткий, неглибокий – і відразу ж видих довгий. Найголовніший видих – Хоооо, фууууу. Видих – ФФФ- найбільш цілющій.

( разом виконуємо вправи)

       Дихання теж може бути лікувальним. Для цього нам потрібно насити наш організм киснем і отримати ще більше енергії.

Зараз хочу вам розповісти про Олександру Миколаївну Стрельникову.

У романі Бєляєва «Людина-амфібія» описано юнака, якому пересадили зябра акули і він міг жити під водою. Чи можна насправді створити такого Іхтіандра?

 

1 Проаналізуйте результати досліду: «Королям вставили в ніздрі трубочки, і через деякий час вони захворіли на запалення легень. Поясніть:

«Чому не­обхідно дихати через ніс?»

 

Я читатиму вірш, коли зупинятимусь, ви вставлятимете слово за змістом.

 

Носова порожнина – орган важливий,

Має він праву і ……( ліву) частини,

Між ними є …… ( перегородка),

Вистилає порожнину слизова …… ( оболонка).

Повітря, яке людина вдихає,

Слиз……( зволожує), кров…..( зігріає).

Лізоцим….. ( знешкоджує) бактерій,

Їх з пилом виділяє війчастий …. ( епітелій).

Багато є рецепторів – чутливих…. ( клітин),

Вони сприймають….. ( запах) різних…..( речовин).

 

Гра «Наведи порядок»

  Спробуйте установити послідовність розташування органів дихання:

1.Легені. 2. Бронхи. 3. Носоглотка. 4. Носова порожнина. 5. Гортань. 6. Глотка. 7. Трахея

( Відповідь: 4, 3, 6, 5, 7, 2, 1 )

 

Вправа «Знайди пару»

  1. Легені                                       А. Транспорт повітря
  2. Трахеї                                       Б. Газообмін
  3. Носова порожнина                 В. Утворення голосу 
  4. Гортань                                    Г. Зігрівання повітря
  5. Носоглотка                              Д. Очищення повітря
  6. Бронхи

 

Відповіді: 1-Б;   2-А, Д;  3-А,Г,Д;   4-А,В;   5-А;   6-А,Д.

 

Гра «Хто я?»

Вчитель прикріпляє назву органа так, щоб учень не бачив. Завдання: учень повинен відгадати який це орган, при цьому ставити питання однокласникам, які повинні відповідати тільки «так» чи «ні». 

 

 

VІІ. ПІДСУМОК

- Закінчити речення:

1. Мені було цікаво ……

2. Ми сьогодні розібралися в  …..

3. Я сьогодні зрозумів (-ла)…..

4. Завтра на уроці я хочу……

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ…

 

doc
Додано
15 грудня 2020
Переглядів
3518
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку