Розробка уроку для 6 класу на тему: "Запилення. Запліднення". (З роздатковим матеріалом та презентацією)

Про матеріал

Урок на тему "Запилення. Запліднення", розроблено за структурою І.П.Підласого, що дозволяє отримання конкретного продукту в результаті самостійної предметної діяльності учня.

Перегляд файлу

Тема: Запилення. Запліднення

Мета:

  • сформувати в учнів знання про запилення та запліднення у квіткових рослин, показати значення запилення та процес подвійного запліднення для збереження виду;
  • продовжити формувати вміння і навички працювати з текстом і малюнками підручника та іншими джерелами знань, уміння розпізнавати різні типи запилення; розкрити біологічне значення подвійного запліднення для квіткових рослин;
  • виховувати розуміння значущості процесів запилення і запліднення в житті рослин, бережне ставлення до рослин.

Завдання уроку:

  • познайомити учнів з біологічною сутністю запилення, різними пристосуваннями квіткових рослин до того чи іншого типу запилення, розкрити процес подвійного запліднення.
  • розвиток мислення, аналізу, вміння працювати з підручником, формування навичок самостійної роботи;
  • виховання інтересу до предмета, комунікативних здібностей, дбайливого ставлення до природи, почуття прекрасного, креативних здібностей, створення ситуації успіху.

Очікувані результати: учні визначають  поняття – запилення та запліднення, називають види запилення, розпізнають на малюнках ознаки комахозапильних і вітрозапильних рослин; описують процес подвійного запилення у квіткових рослин; бережливо ставляться до природи.

Методи навчання: пояснювально-ілюстративний.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: мульмедійний проектор, екран, комп’ютер, презентація  PowerPoint («Слайди до етапів уроку»), підручник «Біологія» - 6 клас, І.Ю. Костіков, робочий зошит, таблиці “Будова квітки”, “Запилення квіток комахами”, “Вітрозапильні рослини”, “Запліднення квіткових рослин”, картки із зображенням рослин, картки із завданнями.

Хід уроку

І. Підготовчий етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

Слово вчителя

 Щоби почати щось нове, треба мати основу, те, що буде фундаментом нового. Вашим фундаментом, основою є знання, одержані на попередніх уроках, те, що ви вчили вдома. Тож зясуємо, як ви підготувалися до уроку

  1.       Робота біля дошки.

Завдання.

Намалювати схематично будову квітки та указати її частини.

  1.       Бесіда. Запитання до учнів.

Що таке квітка?

Що складає осьову частину квітки?

Як побудована тичинка? Що в ній утворюється?

Що таке маточка? Яка її будова?

Що утворюється в середині маточки?

1.3. Прийом «Естафета» (робота по рядах)

Кожна пара учнів відповідає на одне запитання картки та передає її далі.

Картка 1

  1.               Найважливіші частини квітки — …(маточки і тичинки)
  1.               Маточка знаходиться в …(в центрі квітки)
  1.               Маточка оточена …(тичинками)
  1.               Кожна тичинка має тичинкову нитку, що закінчується … (пиляком)
  1.               У пиляку розвивається … (пилкове зерно)

Картка 2

  1.               Складається з зав’язі, стовпчика та приймочки, це …(маточка)
  1.               Зав’язь містить один або кілька …(насінних зачатків)
  1.               У насінному зачатку утворюється …(зародковий мішок)
  1.               Приймочка вловлює …(пилок)
  1.               Пилок утворюється у … (пиляку)

Картка 3

  1.               Квіти які мають і тичинки і маточки називають… (двостатевими)
  2.               Найменші квіти має рослина … (ряска)
  3.               Найбільною у світі важають квітку … (рафлезії Арнольда)
  4.               Тичинки квітки утворюють … (пилкові зерна)
  5.               Маточки утворюють … (насінні зачатки)

Самоперевірення. Перевіряє 1 представник від кожної групи. Відповідь проектується на екран (Презентація № 1)

2.2. Роздаткове завдання на відповідність окремим школярам (на окремих аркушах)

Пронумеруйте термін відповідно з його визначенням:

  1. Квітка

 

А. Внутрішнє коло оцвітини, що складається з пелюсток

  1. Квітконіжка

 

Б. Видозмінений пагін, що слугує для статевого розмноження покритонасінних рослин

  1. Тичинка

 

В. Розширена частина квітконіжки, на якій містяться оцвітина, тичинки і маточки

  1. Віночок

 

Г. Частина квітки, утворена одним чи кількома плодолистиками, складається з зав’язі, стовпчика та приймочки

  1. Оцвітина

 

Д. Видозмінені листки квітки, які оточують тичинки і маточки

  1. Маточка

 

Е . Частина квітки, що складається з тичинкової нитки та пиляка

  1. Чашечка

 

Є. Видовжена основа квітки, якою вона прикріплена до стебла

  1. Квітколоже

 

Ж. Зовнішнє коло подвійної оцвітини, яке складається з чашолистиків

 

Вставте пропущені слова:

Віночок складається з   __________.   Нижче віночка розміщене  __________ з зелених листочків -  ________________.  Віночок і чашечка утворюють __________________, що захищає головні частини квітки від пошкоджень і приваблює комах – запильників. Головні частини квітки - __________ та ____________. Тичинка складається з    ___________    та ____________________. Маточка складається  з __________, ___________, ____________.

 Віночок складається з пелюсток. Нижче віночка розміщене квітколоже з зелених листочків – чашолистків. Віночок і чашечка утворюють оцвітину, що захищає головні частини квітки від пошкоджень і приваблює комах – запилювачів. Головні частини квітки тичинки та маточки. Тичинки складаються з пиляка та тичинкової нитки. Маточка складається з приймочки, стовпчика та завязі.

 Після відповіді учнів, відповіді на завдання проектуються на екран. (Презентація № 2,3)

Вчитель перевіряє завдання, виставляє оцінки.

Виставлення оцінок школярам

ІІ. Орієнтація

Перегляд відео. (Презентація № 4)

 Як ви вважаєте, що ми будемо вивчати сьогодні на уроці?

 Тема уроку: «Запилення. Запліднення» (Презентація № 5)

Етапи визначення мети

  •              Для чого потрібно вивчати цю тему?
  •              Яку користь принесуть знання з цієї теми для майбутнього життя?
  •              Як ви думаєте, що ми повинні дізнатися на уроці? (Як відбувається запилення, яке значення воно має для рослин)

Сьогодні на уроці ми розглянемо, як відбувається запилення і запліднення

План вивчення теми:

  1.               Визначення поняття запилення (розповідь, робота з підручником)
  2.               Способи запилення (розповідь, бесіда, робота з підручником, демонстрація слайду, скласти схему «види запилення»)
  3.               Поняття про пилок, будова пилкового зерна (пояснення з елементами бесіди, перегляд слайду «різноманітність пилку»)
  4.               Запліднення.  Суть подвійного запліднення  квіткових рослин (перегляд відео «Подвійне запліднення квіткових рослин»)

ІІІ. Презентація 

  1.               Визначення поняття запилення

Запилення – це перенесення пилку комахами з однієї квітки на іншу.

Відкрийте підручник малюнок 146. Прочитайте визначення запилення за підручником. Вивчіть.

  1.               Способи запилення

Одні рослини для запилення використовують власний пилок, другі – пилок рослин того ж виду. Тому виділяють кілька два типи запилення.

Самозапилення – запилення в межах однієї рослини, на маточку потрапляє пилок тієї самої квітки. (Презентація № 7)

Самозапилюються такі рослини, як горох, квасоля, льон, ячмінь, овес тощо. Є самозапильні рослини з квітками, що зовсім не розкриваються (арахіс, копитняк, фіалка, деякі види проса)

Перехресне запиленняце перенесення пилку з однієї квітки на приймочку маточки іншої квітки того самого або іншого екземпляра одного виду або сорту рослин. При такому запиленні зародок збагачується різною спадковою інформацією від обох батьківських форм.

Якщо в рослині є маточкові і тичинкові квіти, то рослину називають однодомною,  а якщо маточкові і тичинкові квіти з’являються на різних рослинах, то вони є дводомними. (Презентація № 8)

За способом перенесення пилку перехреснозапильні рослини поділяють на

  •                 вітрозапильні,
  •                 водозапильні,
  •                 тваринозапильні

Робота в групах

Учні обєднуються у 3 групи, кожна група ознайомлюється самостійно (з допомогою підручника) з особливостями запилення та будовою квітки, що забезпечує запилення.

1-а група вітрозапилення

2-а група комахозапилення

3-а група тваринозапилення

Робота з роздатковим матеріалом

Кожна група отримує зображення рослин (додаток 1), і вибирає тільки ті рослини, які належать відповідному типу запилення (перша група вітрозапильні рослини, друга – комахозапильні, третя – тваринозапильні рослини)

Розповідь вчителя

Самозапилення і перехресне запилення зустрічаються в природі, тому їх відносять до природного запилення.

Запилення, в яке втручається людина, називається штучним. Його застосовують при виведенні нових сортів або для підвищення врожайності. (Презентація № 12)

Рефлексія

Вчитель зачитує твердження, якщо воно правильне учень сидить, якщо ні – встає і виправляє неправильне твердження

  1. Запилення – це перенесення пилку з маточки на тичинку…
  2. Рослини, які запилюються вітром мають мало пилку…
  3. У комахозапильних рослин міститься нектар…
  4. Комахозапильні рослини мають малі розміри квіток, квіти не яскраві…

 

 

  1.               Поняття про пилок, будова пилкового зерна

Розповідь вчителя

Пилок – порошок, що складається з пилкових зерен. Ззовні вони вкриті твердою оболонкою із різноманітними виростами поверхні, що виконує захисну функцію і допомагає йому закріпитися на приймочці.

Для різних рослин характерний різний квітковий пилок. (Презентація № 13)

 

  1.               Запліднення.  Суть подвійного запліднення  квіткових рослин

Запліднення – це злиття чоловічої та жіночої статевих клітин.

Як це відбувається давайте переглянемо відео.(Презентація № 14)

Отже, подвійне запліднення — статевий процес у покритонасінних рослин, при якому запліднюються як яйцеклітина, так і центральна клітина зародкового мішка. 

Давайте зясуємо, що утворюється в процесі подвійного запліднення, заповнюючи схему «Результати подвійного запліднення» (Презентація № 15)

Подвійне запліднення відкрив науковець Київського університету Сергій Навашин у 1898 році. (Презентація № 16)

 

V. Керована практика

Учитель пропонує учням скласти за допомогою підручника опорну схему

  1.       Складання опорної схеми

VI. Незалежна практика

6.1. Вирішіть біологічні завдання:

Шановні учні, для того, щоб перевірити свої знання cпробуйте розв’язати біологічні задачі.

  1.               В Австралію завезли й посіяли насіння конюшини. Виросли рослини, які гарно цвіли, але плодів не давали. Як можна пояснити це явище?

(необхідно було завести джмелів, які запилюють конюштну)

2. Народна мудрість говорить: «Немає саду без пасіки, а плодів – без бджіл. Який її біологічний сенс?

6.2. Прийом «Все в моїх руках»

 

 

 

 

 

VIII. Домашня практика

Завдання №1Вивчити §  36, відповісти на запитання для контролю на ст. 164.

Завдання №2 підготувати по 3 тестові завдання групи А (тестові завдання з однією правильною відповіддю)

Завдання №3підготувати цікаву інформацію про рослину Пуйя Раймонда, яка має досить гарне і велике суцвіття

Додаток 1          

ЛіщінаЖито

 

Результат пошуку зображень за запитом "квіти, які запилюються тваринами"

 

Результат пошуку зображень за запитом "квіти, які запилюються тваринами"

Результат пошуку зображень за запитом "квіти, які запилюються тваринами"Пов’язане зображенняРезультат пошуку зображень за запитом "квіти, які запилюються тваринами"

Результат пошуку зображень за запитом "квіти, які запилюються тваринами"

 

Результат пошуку зображень за запитом "квіти, які запилюються вітром"Результат пошуку зображень за запитом "квіти, які запилюються вітром"Результат пошуку зображень за запитом "квіти, які запилюються вітром"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "квіти, які запилюються водою"Результат пошуку зображень за запитом "квіти, які запилюються водою"

Результат пошуку зображень за запитом "квіти, які запилюються водою"Результат пошуку зображень за запитом "квіти, які запилюються водою"

Пов’язане зображення

Результат пошуку зображень за запитом "квіти, які запилюються водою стрілолист"

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трофімова Тетяна Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 березня 2018
Переглядів
6005
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку