Тема. Етносоціальні процеси та рівень життя населення.
Мета: - розкрити основний зміст етносоціальних процесів за роки незалежності;
- дати оцінку державній політиці в даному питанні;
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: урок-дослідження.
Обладнання: посібник, політична карта України, підручник, конспект.
Основні поняття і терміни: середній клас, маргінальні прошарки суспільства, національні меншини, міжнаціональні відносини.
Основні дати: 1989р. – Всесоюзний перепис населення;
1 листопада 1991 р. – Верховна Рада прийняла Декларацію прав національностей України;
5 – 14 грудня 2001 р. – Всеукраїнський перепис населення.
ХІД УРОКУ
І. ПЕРЕВІРКА ЗНАНЬ
Фронтальне опитування.
ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
(введення опорного конспекту)
Основні соціальні процеси, що відбулися за роки незалежності:
1. Поглиблення соціальної поляризації.
2. «Розмивання» середнього класу.
3. Зростання бідності.
4. Поява безробітних і незареєстрованої зайнятості.
5. Зростання чисельності маргінальних прошарків та їх впливу на суспільство.
Викладач історії. Перехід до ринкової економічної системи, докорінна зміна принципів соціальної політики призвели до значних змін у соціальній структурі українського суспільства. Найпомітніше – це майнове розшарування. У 1990р. середній дохід найзаможніших громадян України – 10%, що в 4 рази перевищував показник найбідніших – 10%, то в 1999р. цей показник зріс у 3 рази. За оцінками експертів, 10% населення України концентрують 40% доходів, причому ¾ цих доходів мають кримінальне походження.
У той же час зросли масштаби бідності, яка охопила всі верстви населення, незалежно від професій. Це - молодь з високою професійно-освітньою підготовкою, люди 30 – 50 років, що мали високу кваліфікацію і роботу, пенсіонери, які отримували максимальну пенсію, діти.
Давайте звернемося до експертів, які допоможуть нам розібратися, за рахунок чого відбувається зростання бідності?
Експерти-дослідники. Зростання бідності відбувалось за рахунок «розмивання» середнього класу, тобто людей із середніми доходами, що займають міцне становище у суспільстві. «Доперебудовний» середній клас складався переважно з науково-технічних працівників та службовців. Статус його представників визначався переважно рівнем освіти та способом життя, а не привілейованим економічним становищем. На сучасному етапі основою середнього класу є підприємці, високооплачувані спеціалісти, частина науково-технічних працівників і службовців.
З покращенням економічного становища відбувається зростання середнього класу. Проте він на сьогодні ще не є основою для стабільного розвитку країни.
Аналіз даних про розшарування населення за рівнем доходів, витрат та реального споживання свідчить проте, що переважна частина населення споживає набагато більше, ніж має офіційних доходів.
Значні соціальні зрушення сталої соціальної системи призвели до формування досить помітного прошарку людей, який називають маргіналами ( у народі – бомжі).
Завдання.
Визначити, які соціальні прошарки існують у сучасному українському суспільстві. Скласти графічну схему соціальної структури українського суспільства.
Викладач історії. Попередні підсумки перепису оприлюднені 29 травня 2001 р. Загальна кількість населення становить 48млн. 416тис.осіб ( у 1989 р. – 51, 54 млн. осіб). Населення міст – 32 млн. 538 тис. осіб (67% від загальної кількості населення). Порівняно з 1989 р. кількість місцевого населення скоротилася на 2,3%. Сільське населення складає 15 млн. 878 тис. осіб (32%), порівняно з 1989 р. зросло на 1,8%. Перепис засвідчив значне зниження кількості окремих національних меншин: євреїв, німців, угорців, росіян. Натомість зросла кримських татар, вірмен, грузин тощо.
Які ж фактори, зумовили зменшення населення.
Експерти-дослідники.
3.Етнічні процеси і національна політика України.
Викладач історії. Соціальні дослідження перепису 1989 року населення України показали.
Соціологи-дослідники. Із 52 млн. населення України за переписом 1989 р. українців нараховується 37,4 млн. осіб. Найбільші національні меншини складають росіяни (11,4 млн. осіб), євреї (483,6 тис.), білоруси (440 тис.), молдовани (324,5 тис.), болгари (233 тис,), поляки (219,2 тис.), угорці (163 тис.), румуни (134,8 тис.), татари, греки, цигани, вірмени, німці, чехи, словаки та інші. Під час референдуму 1 грудня 1991 року більшість з них підтримала проголошення незалежності України.
Турбота про розвиток національних меншин стала однією з вузлових проблем національної політики Української держави. 1 листопада 1991 р. Верховна Рада прийняла Декларацію прав національностей України. Іншим важливим документом став Закон «Про національні меншини в Україні».
ІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Бесіда за запитаннями.
ІV.ПІДСУМКИ УРОКУ
Заключне слово викладача. Україна – багатонаціональна держава, на її території проживають представники майже 100 націй і народностей. Усім громадянам, незалежно від їх національностей, гарантуються рівні права і свободи. Держава забезпечує вільний розвиток етнічної, мовної, культурної та релігійної самобутності усіх корінних народів та національних меншин. Створення цивілізованих міжнаціональних стосунків є важливим досягненням Української держави.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати текст підручника: # 36 – 37, 44.
2. Підготувати реферати за темами: «Соціальне становище України на сучасному етапі», «Зміни в національному складі населення України за роки незалежності (на основі перепису 2001 р.)», «Проблема повернення кримських татар».
3. Опрацювати конспект.
1