МЕТА: поглибити, узагальнити і закріпити знання учнів за темою « Електричні явища»; продовжити формування вмінь розв’язувати задачі різного типу: розрахункові, якісні, експериментальні; вчити учнів застосовувати знання для пояснення явищ природи;розвивати спостережливість, вміння аналізувати, інтерес до фізики, формувати навички колективної роботи в поєднанні з розвитком індивідуальних творчих здібностей учнів.
ОБЛАДНАННЯ: комп’ютери, електрофорна машина, скляна паличка, пелюсточки фольги, дві кружки (Залізна і алюмінієва), гальванометр, рослина, неонова лампа, лампа без скляного балона, сірники.
СТРУКТУРА УРОКУ: 1. Організаційний момент
2. Змагання між командами
а) аукціон
б) Інтелектуальний (тести для капітанів):
члени команд: « Заморочки з бочки»
в) Дешифратор
г) Експериментальний
д) Домашнє завдання :електронні проекції на теми:
«Все про блискавку»
«Застосування електролізу»
«Жива електрика»
е) Історичний
Де задача – там творчість,
де творчість – там особистість
де освіченість – там безперервний
процес навчання
Б. Паскаль
Учитель: сьогодні у нас підсумковий урок з теми « Електричний струм»
на уроці ми перевіримо ваші знання з цієї теми А проведемо урок у вигляді змагань між трьома командами. Які були розділені заздалегідь і отримали домашнє завдання. Змагання проведено за наступними етапами
а) аукціон
б) Інтелектуальний (тести для капітанів):
члени команд: « Заморочки з бочки»
в) Дешифратор
г) Експериментальний
д) Домашнє завдання (електронні проекції на теми):
«Все про блискавку»
«Застосування електролізу»
«Жива електрика»
е) Історичний
Щоб краще можна було оцінити учнів, ваші капітани отримають аркуші оцінювання, куди вони будуть заносити кількість балів, яку заробив учень за участь у певному конкурсі: Загальну кількість балів, яку учні отримають за певний етап я буду записувати на дошці. А епіграфом до сьогоднішнього уроку, я взяла слова Блуа Паскаль
Де задача – там творчість,
Де творчість – там особистість
Де освіченість – там безперервний процес навчання.
А першим етапом нашої гри буде « Аукціон», але для того, щоб визначити яка команда буде першою розпочинати аукціон вам наступне завдання на дошці зашифроване прізвище американського вченого, який встановив закон збереження електричного заряду, описав конструкцію громовідводу (Франклін)
|
|
|
|
|
|
|
|
Команда, яка першою відгадала слово починає « Аукціон», умови якого наступні:
І так сьогодні лот « Електричний струм»
Команди протягом 3 хвилин ведуть торги
Після закінчення часу команди підраховують бали і учитель записує кількість балів, які отримала кожна команда.
УЧИТЕЛЬ: Наступний етап « Інтелектуальний» (додаток 1)
Капітани команди отримують тестові завдання на комп’ютерах, кількість набраних ними балів іде для команди. А з іншими членами команди ми граємо в гру
« Заморочки з бочки». Команди по черзі витягують з бочки запитання і дають відповідь, за відповідь на питання - 2 бала. Якщо команда не знає - відповідь на питання може дати інша команда і отримати собі 2 бали ( додаток 2)
УЧИТЕЛЬ: Слідуючим етапом сьогоднішньої гри буде етап, який називається
« Дешифратор». Умови цього етапу наступні. Кожен член команди отримує задачу від капітана. Складність задачі позначена зірочками одна, дві, три зірочки. Якої складності учень розв’язує задачу скільки балів і отримує. Всі відповіді, які приводяться в задачах зашифровані буквами. Номер завдання - це номер літери
____________ - розгадка, в яку ви повинні записати букви, що відповідають отриманим відповідям. Завдання для цього етапу ( додаток 3)
Після розв’язування задач учитель підводе підсумок, а капітани виставляють бали в аркуші оцінювання. Якщо команда відгадала слово повністю то отримує 5 балів, якщо є помилки то відповідно бали знімаються.
УЧИТЕЛЬ: А тепер настав час експериментальному етапу (додаток 4).
Я буду показувати вам досліди, а ви повинні пояснити їх зміст. Відповідати має право та команда, яка першою підняла руку.
ДОСЛІД 1: Два кухлі та гальванометр
ДОСЛІД 2: Дві лампи
ДОСЛІД 3: Свіркання квітки
ДОСЛІД 4 Колесо Франкліна
УЧИТЕЛЬ: І ось прийшла черга до наступного етапу « Творчого». За два тижні до уроку групи отримали завдання створити презентацію на наступні теми:
«Все про блискавку»
«Застосування електролізу»
«Жива електрика»
Ваша задача представити презентації
Учні демонструють створені презентації. Після чого учитель виставляє бали на дошці, а в залежності від внеску учнів, які вони внесли під час створення презентацій капітани команд виставляють бали в аркушах оцінювання.
У випадку, якщо залишиться час, учні підготували виступи про відкриття, які зроблені видатними фізиками в області електрики, ( додаток 5), кожна команда може отримати додаткові бали.
Після цього підводиться підсумок всіх змагань і визначаються переможці гри.
Виставляються оцінки
Домашнє завдання: підготувати кросворди, сканворди на тему «Електричний струм»
Додаток 1
Конкурс капітанів ( тести)
Ом , ампер, кулон, вольт
Джоуль, Кулон, Гальвані, Ленц
Спадає, зростає, не змінюється, змінюється, але до певної межі.
Зростає, зменшується, не змінюється
Аноді, катоді, ніде не осідає, випадає в осад
Ампер, Ом,Вольт,Фарадей
Більший, менший, однакова
Більший, менший, однакова
Сили струму, напруги, опору, роботи струму.
Додаток 2
Додаток 3
Група 1
Вам потрібно відгадати ім'я французького фізика та військового інженера, який зробив значний внесок у розвиток будівельної механіки, вчення про тертя, в дослідження електричних і магнітних явищ. Використовуючи залежність закручення металевої нитки від прикладеної сили, вчений у 1784 р. побудував дуже чутливі і точні крутильні терези , користуючись якими через рік він відкрив основний закон електростатики, який названий його ім’ям Допоможе вам шифрограма. Завдання між собою розподіліть самостійно відповідно до складності (чим більше зірочок — тим складніша задача). Якщо у когось виникнуть проблеми, ви допомагатимете після того, як самі впораєтеся зі своїм завданням. Номер завдання — це номер літери.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
№ 1 ***
Яка напруга між кінцями фехралевої дротини завдовжки 20 м і площею поперечного перерізу 1,3 мм2, якщо за 2 хв через неї проходить заряд 60 Кл? Питомий опір фехралю 1,3 Оммм2/м.
5В |
10 В |
100 В |
220 В |
К |
ш |
м |
Ф |
№2**
Яку завдовжки потрібно взяти сталеву дротину площею поперечного перерізу 1 мм2, щоб при напрузі 20 В сила струму в ній дорівнювала 100 мА? Питомий опір сталі 0,1 Ом-мм2/м.
200 м |
20 м |
2,5 км |
2 км |
О |
У |
Е |
А |
№3*
Від яких величин залежить опір провідника?
Маси, |
Довжини, |
Довжини, площі перерізу, перерізу |
Питомого |
кольору |
ширини, |
питомого опору |
опору, |
|
питомого |
|
маси, |
|
опору |
|
кольору |
П |
м |
р |
с |
№ 4**
Обчислити роботу, яку б виконала блискавка, якщо напруга між двома хмарами під час грози 70 МВ та переноситься електричний заряд 10 Кл.
7 МДж |
700 Дж |
700 кДж |
700 МДж |
М |
Д |
Н |
Л |
№5*
Опір електрокип'ятильника 96,8 Ом. Напруга його живлення 220 В. Визначте потужність кип'ятильника.
550 Вт |
500 Вт |
5 кВт |
40 Вт |
О |
Ь |
А |
У |
Група 2
Вам потрібно розшифрувати ім'я людини, в особі якої переплелися наука і практицизм, творчий фанатизм і точність. Перевіряючи факт перетворення механічної енергії в теплову, цей англійський фізик був настільки захоплений ідеєю кількісних співвідношень, що, навіть поїхавши у весільну подорож до Швейцарії, де не лише милувався красою Альп, а й виміряв висоту водоспаду та різницю температур води перед і після падіння, щоб і тут оцінити співвідношення роботи і кількості теплоти.
Крім цього, вчений займався експериментальними дослідженнями в галузі електромагнетизму, конструював електромагніти. Під час цих експериментів він виявив нагрівання проводів зі струмом і встановив факти, від яких залежить кількість теплоти, виділеної при проходженні струму. Копітка і багаторічна праця вченого дала йому можливість заявити: «Могутні сили природи незнищенні й у всіх випадках, коли затрачається механічна енергія, виникає еквівалентна кількість теплоти».
Допоможе вам шифрограма. Завдання між собою розподіліть самостійно відповідно до складності (чим більше зірочок, тим складніша задача). Якщо у когось виникнуть проблеми, ви допоможете після того, як самі впораєтеся зі своїм завданням. Номер завдання — це номер літери.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
№ 1 ***
Яку масу води, взяту при температурі 20 °С, можна за 10 хв довести до кипіння в електричному нагрівнику, що працює при напрузі 220 В і силі струму 10 А? ККД нагрівника 80 %.
30 г |
412 г |
3,14 кг |
3,5 кг |
л |
К |
д |
Н |
№2**
Визначте напругу на кінцях сталевого провідника завдовжки 100 см і площею поперечного перерізу 0,5 мм2, в якому сила струму 100 мА. Питомий опір спіралі 0,1 Ом-мм2/м.
20 мВ |
2В |
4В |
40 мВ |
Ж |
А |
К |
Р |
№3*
Який пристрій використовується для плавного регулювання сили струму в колі?
Амперметр |
Вимикач |
Вольтметр |
Реостат |
О |
А |
У |
Е |
№4**
Два провідники опорами 30 Ом і 60 Ом з'єднані послідовно. Напруга на першому провіднику 60 В. Яка напруга на другому провіднику? Яка загальна напруга на цій ділянці?
90 В; 60 В |
120 В; 180 В |
60 В; 60 В |
90 В; 120 В |
О |
И |
Л |
У |
№5*
Який електричний опір алюмінієвого дроту перерізом 14 мм2 і довжиною 0,2 км? Питомий опір алюмінію 0,028 Оммм2/м.
0,40 м |
40 м |
2,80 м |
0,7 Ом |
М |
С |
Р |
Л |
№6**
Через поперечний переріз провідника за 10 ( пройшло 2-Ю20 електронів. Визначте силу струму н провіднику, якщо заряд електрона 1,6-1019 Кл.
1,6 А |
3,2 мА |
3,2 А |
1,6 мА |
Б |
Ь |
С |
Р |
Група З
Талант цього французького вченого проявився дуже рано: у 13 років він прочитав 20 томів енциклопедії Дідро, хоча у школу не ходив. Своє трудове життя розпочав із приватних уроків у Ліоні, а в 1801 р. працював учителем фізики і хімії. Він писав непогані вірші, був прекрасним математиком (за праці в галузі математики і хімії йому було присуджено звання академіка) і став фізиком зі світовим ім'ям (основні його праці присвячені вивченню електромагнітних одиниць). На могильному камені цього вченого написано: «Він був добрим і простим так само, як і величним». Розшифруйте ім'я цього вченого.
Допоможе вам шифрограма. Завдання між собою розподіліть самостійно відповідно до ступеня складності (чим більше зірочок — тим складніша задача). Якщо у когось виникнуть проблеми, ви допоможете йому після того, як самі впораєтеся зі своїм завданням. Номер завдання — це номер літери.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
№ 1***
Вода нагрівається електрокип'ятильником у посудині ємністю 2,2 л за 32 хв. Визначте силу струму у спіралі кип'ятильника, ввімкненого у мережу з напругою 220 В. ККД кип'ятильника 70 %. Початкова температура води 10 °С, кінцева 100 °С.
ЗА |
4А |
2,8 А |
2мА |
О |
М |
А |
В |
№2**
Який заряд проходить за 2 год через дротину завдовжки 2 км і площею поперечного перерізу 0,5 мм2, якщо напруга між її кінцями 10 В? Питомий опір заліза 0,1 Ом-мм2/м.
180 Кл |
200 Кл |
1,8 Кл |
0,05 Кл |
Н |
Д |
К |
Р |
№3*
Яка дія електричного струму спостерігається в електричній лампі?
хімічна |
теплова |
магнітна |
П |
д |
Р |
№4**
Який питомий опір речовини, з якої виготовлений провідник завдовжки 500 м і площею поперечного перерізу 1 мм2, якщо при напрузі 34 В сила струму в ньому 4 А?
0,028 Ом-мм2/м |
0,017 Ом-мм2/м |
1,1 Ом-мм2/м |
1,3 Оммм2/м |
Н |
Р |
М |
Л |
№5*
Через поперечний переріз нитки електролампи за 8 хв пройшло 100 Кл електрики. Яка сила струму в лампі?
12,5 А |
800 А |
0,21 А |
80 А |
А |
О |
Е |
Ь |
|
|
|
Додаток 5
Інформація про джерела струму з історії старі давнього світу.(1 група)
У 1936 р. австрійський археолог В. Кеніг, який вів розкопки в Іраку, знайшов дивний предмет. Це була глиняна на посудина завдовжки 28 см, всередині якої був мідний циліндр, що, у свою чергу за асфальтовою прокладкою приховував окислений залізний брусок. Як з'ясувалось до рук археологів потрапив справжнісінький гальванічний елемент, створений 2000 років тому.
Незабаром неподалік від місця першої знахідки знайшли ще декілька посудин, з'єднаних залізними і мідними стриж нями. Це вже була справжня гальванічна батарея.
А нещодавно було висловлено гіпотезу, що стародавні єгиптяни користувались електричною енергією під чаї спорудження пірамід. Учених давно цікавило, яким чи ном єгиптяни змогли створити всередині деяких пірамід дуже складні ієрогліфічні письмена, тонкі різноколірні стінні розписи. Філігранна робота вимагала потужного освітлення, якого не можна було створити за допомогою ламп і світильників. Ідея про електричне освітлення здавалась надто сміливою доти, поки під час розкопок Стародавнього Вавилону не були знайдені залишки акумуляторів, які виготовлялися 3-4 тис. років тому.
Секрети електрики суворо охоронялися жерцями і використовувались під час релігійних церемоній.
У Китаї є гробниця відомого полководця Чжоу-Чжу, який помер на початку III ст. Деякі елементи орнаменту цієї гробниці оброблені сплавом, який містить 85 % алюмінію. Але як удалося у III ст. дістати цей метал без електричного струму?
Ще один факт. Майстри єгипетської цариці Клеопатри вміли покривати різні культові вироби тонким шаром золота і срібла. Однак цей процес, який ми називаємо гальванопластикою, неможливий без використання електрики.
Напевно людству давно було відомо секрети електрики, потім вони були забуті, й ученим у XVIII ст. довелося затратити багато часу і зусиль, щоб відновити ці знання.
Історія відкриття закону Ома (2 група)
Дослідження залежності сили струму відрізних гальванічних елементів і природи провідника, по якому він проходить, проводив на початку XIX ст. учитель гімназії німецький фізик Георг Сімон Ом (1787-1854). Проводячи досліди, Ом помітив, що довжина провідника суттєво впливає на роботу електричного кола. Взявши для досліду вісім відрізків мідного проводу довжиною від 5 до 325 см і вмикаючи їх у коло з постійною ЕРС, він виявив лінійну залежність між довжиною проводу і силою, яка діє на магнітну стрілку крутильних терезів.
У 1826 р. вийшла друком стаття «Визначення закону, за яким метали проводять контактну електрику, спільно з теорією вольтаїчного апарата і мультиплікатора Швей-гера». У ній було вперше сформульовано закон, який увійшов в науку під назвою «Закон Ома».
У подальшому теоретичні дослідження (1827 р.) Ома привели до того самого результату. Для пояснення закону Ома довелося вводити терміни, сутність яких не була достатньо зрозумілою, навіть для нього самого — «величина електричного потоку» (прообраз терміна «сила струму»), «електроскопічна сила» (прообраз терміна «напруга») і опір. З усіх термінів прижився лише останній, а решта лише заплутали справи.
Учителю фізики довгий час довелося безуспішно доводити вченим, що він зробив відкриття, але його просто не хотіли зрозуміти. У той час у рецензіях на праці Ома можна було прочитати, що його висновки — «хвороблива фантазія, єдиною метою якої є намагання принизити гідність природи». У 1826 р. шкільного вчителя було звільнено з роботи за особистою вказівкою міністра освіти. Високопоставлений чиновник дотримувався думки, що внесення математики в класичну фізику Омом — недопустима єресь. Усім інспекторам він наказав уважно стежити за чистотою натурфілософії і вважати в ній головним саме умоглядний підхід до явищ природи. В результаті Ом, втративши роботу, шість років жив у злиднях.
У 1831 р. німецький фізик Густав Фенхер перевірив закон Ома і, як жартівливо відзначив А. С. Столєтов, «переклав книгу Ома німецькою».
Перше офіційне визнання праці Ома дістали не в Німеччині, а в Англії. У 1841р. Лондонське королівське товариство обрало його своїм почесним членом і нагородило золотою медаллю Коплея. І лише в 1845 р. цей закон і визнання Ома повернулися в Німеччину. Його обрали дійсним членом Баварської академії наук, а посаду ординарного професора, про яку він мріяв усе життя, було йому надано лише за два роки до смерті (1852).
Протягом кількох десятиліть перевірялась справедливість закону Ома для різних провідників. Серед учених ми знаходимо імена Максвелла, Дж. Томсона, Кальрауша, Не-рнста... Ідеї Ома взяли гору.
Серед причин такого упередженого ставлення фізиків до закону Ома відомий англійський фізик Г. Ліпсон наводить одну: «Можливо, саме простота закону Ома викликала в них підозру». І справді, закономірність, виведена Омом, на фоні «багатоповерхових» формул електродинаміки виглядає досить скромно. Але ця скромність прикрашає і людину, і науку.
Цікаво, що у Франції закон Ома було відкрито вдруге, у 1837 р. Це зробив французький фізикМ. Пуйєознайомившись з монографією Ома «Гальмівні кола, математично опрацьовані», в яких містилися теоретичні дослідження. Не знаючи про роботу Ома з експериментальної перевірки цих положень, Пуйє самостійно провів такі лсамі експерименти, тому у французьких підручниках закон Ома і досі іменують законом Пуйє.
Історія відкриття електричних лампочок. (3 група)
Початок використання електричного струму для освітлення відноситься до 60-х років XIX ст., коли дугова лампа була встановлена на маяках. Але використання цих ламп мало великі труднощі. Справа в тому, що дугову лампу треба було безперервно регулювати, оскільки кінці вугільних електродів згоряли, відстань між ними збільшувалась, в результаті цього коло розривалось, і дуга згасала.
Російський винахідник Павло МиколайовичЯблочков (1847— 1894) багато думав над вдосконаленням таких ламп і прийшов до нового і оригінального розв'язання цієї проблеми.
Замість двох електродів, які розміщувались в стик в дуговому світильнику Петрова, Яблочков розмістив їх паралельно і між ними помістив ізоляційну прокладку, яка згоряла разом з вугіллям. Ця конструкція дістала назву свічки Яблочкова. В 1876 р. Яблочков одержав патент на свій винахід. Своє відкриття вчений вперше продемонстрував у Парижі. Парижани були вражені яскравістю нового джерела світла.
Вони навіть його порівнювали з низкою дорогих перлів, підвішених на фоні темного оксамиту. Париж захоплювався «російським світлом». Ці слова, за вимогою Яблочкова, були викарбувані на оправі кожного ліхтаря.
Незважаючи на визначні відкриття і світове визнання, Яблочков жив досить бідно. Проводячи досліди зі створенням натрієвих батарей, він підірвав здоров'я і помер, не доживши до 47 років.
Дугові лампи Яблочкова недовго залишалися універсальним джерелом світла. На зміну їм прийшли зручніші й економічніші лампи розжарення.
їх винайшов у 1872 р. тульський слюсар, а згодом електротехніко. М. Лодигін(\847—1923). Двадцятип'ятирічний О. М. Лодигін створює практичну й ефективну лампу розжарювання. Одна з конструкцій лампи Лодигіна являла собою скляний балон, всередині якого у вакуумі між двома мідними стрижнями поміщався вугільний стрижень.
Вже в 1873 р. Лодигін демонстрував освітлення своїми лампами однієї з вулиць Петербурга.
[ У 1874 р. він організовує Товариство електричного освітлення. Нажаль, його довелось ліквідувати в 1875 р. через спекуляції і торгівлю паями.
і У 1878 р. розорений Лодигін не може заплатити за вже оформлений в Америці патент на свій винахід і втрачає авторські права. А тим часом в США ТомасЕдісон (1847—1931)с вирішив зайнятись проблемою електричного освітлення.
На початку 1880 р. він одержує патент на вдосконалену лампу розжарення з вугільною ниткою у вакуумній колбі. Фактично саме він вважається у світі «батьком» електричної лампочки. Проте Лодигін не здається. У 1884 р. за його активної участі в Парижі починається спорудження заводу з виробництва ламп розжарення. Через 6 років він добивається патенту в США на електричну лампу розжарення сучасного типу — з ниткою з тугоплавких металів. Ці лампи демонструвалися в 1900 р. на Міжнародній електротехнічній виставці у Парижі.
9 клас
Підготувала:
учитель фізики Шандриголівської
ЗОШ І-ІІІ ступенів
Гринько Ірина Миколаївна
Мета: поглибити, узагальнити й закріпити знання учнів з різних розділів фізики ; продовжити формування вмінь розв'язувати задачі різного типу: якісні, експериментальні; вчити учнів застосовувати знання для пояснення явищ природи; розвивати спостережливість, вміння аналізувати, інтерес до вивчення фізики, формувати навички колективної роботи в поєднанні з розвитком індивідуальних творчих здібностей учнів.
Обладнання : прилади для дослідів, повітряні кульки,
плакати:
Фізика написана у величній книзі, , яка завжди відкрита у нас перед очима,— я маю на увазі Всесвіт...
Г. Галілей
Радість бачити й розуміти є найбільш прекрасний дарунок природи.
А. Ейнштейн
Я думаю — значить, існую.
Декарт
Розум — це не стільки знання, а й уміння прикласти ці знання на ділі.
Арістотель
Без сумніву, вся наші знання починаються з досліду...
Кант
Етапи гри:
1 Бліц-турнір
2 Історичний етап
3 Таємниці чорних ящиків
4 Музичний етап
5 Літературний етап
6 Фізична показуха
7 Артистичний етап
8 Загадки НЛО
ХІД ТУРНІРУ
Вед1 Від слова « фюзіс» слово фізика
А «фюзіс» значить у перекладі « природа»
І ми природу завжди прагнем зрозуміти,
В її законах розібратися зуміти
Вед.2 На всі» чому? не так то просто відповісти:
Чому то хмарне небо, а то раптом чисте?
Вед 1. Чому пищить комар, а то бджола гуде?
Вед.2 Чому в морозний день не дощ іде, а сніг?
Вед.1. Чому зелений у рослини лист?
Вед.2. Чому в комети виникає хвіст?
Вед.1. Чому пакують в чорне фотоплівку?
Вед 2. Чому на схилі дня так жарко влітку?
Вед 1. Чому, чому… Так завдання собі дамо
І хоч на деякі чому відповімо
Вед 2. Добрий день шановні гості, учні і вчителі!
Ми раді вітати вас на нашому турнірі юних фізиків. Який називається «Наука, природа і ми»
Вед.1. Сьогодні ми зібрались на гру між двома командами « Ньютончики» і
« Архимедики». І так, вітайте, команда « Ньютончики», капітан ____________
Вед 2. Команда « Архімедики» запрошуємо вас на своє місце. Капітан команди _____
Вед 1. Наша гра складатиметься з 7 раундів. Кожне завдання оцінене в певну кількість балів. Виграє та команда, яка набере найбільшу кількість балів, якщо команда відповідає неправильно, то слово надається команді суперниці, яка відповівши правильно може отримати бал.
Вед 2. Почнемо змагання з бліц - турніру, відповідає та команда, яка першою підніме червону картку
Запитання бліц турніру
Вед 1.Наступний раунд нашого змагання « Історичний».
На ваших столах є плакати на яких зображено дерево фізики, є стовбур і гілки, а листочками будуть стікери, на кожному окремому стікері ви повинні написати прізвища фізиків, які вам відомі, на виконання цього завдання вам дається 3 хвилини, а поки команди виконують завдання гра з глядачами:
Вед 2.Вам необхідно відгадати наступні загадки:
За кожну правильну відповідь, тому учню, який відгадав, солодкий приз.
Вед 1. А зараз прийшла черга для розгадок таємниць чорних ящиків.
Вед.2 І так таємниця першого ящика: Назвіть перший екіпаж людини:
( на обдумування 30 с)
А зараз таємниця другого чорного ящику: Назвіть будильник часів Олександра Македонського ( на обдумування 30 с)
Вед 1. Назвіть замінник футбольного м’яча ( на обдумування 30 с)
Вед 2. Назвіть агрегат миттєвої зйомки ( на обдумування 30 с)
Вед 1. А тепер наступний раунд, який називається « Музичний»
У мене в бочці знаходяться жетони з різними фізичними явищами, їх 4
( механічні, світлові, теплові, звукові). Зараз я витягну жетон і вам необхідно по-черзі буде виконувати по одному куплету пісні , в якому йдеться мова про те явище, яке випало. Кожен виконаний куплет додає команді 1 бал ( змагання починаються)
Вед.2. А тепер наступний раунд «Літературний» Ми будемо зачитувати уривки з творів, а ви повинні будете назвати фізичне явище про яке йде мова.
Вед 1 уривок з поеми «Євгеній Онєгін» О.С. Пушкіна
Татьяна пред окном стояла,
На стекла хладные дыша,
Задумавшись, моя душа,
Прелестным пальчиком писала
На отуманенном стекле
Заветный вензель О да Е
Питання :Про яке фізичне явище йде мова?
Вед 2 Уривок з української народної пісні:
… Туман яром, туман долиною,
За туманом нічого не видно,
Тільки видно дуба зеленого…
Питання :Чому туман яром і долиною?
Вед 1 У творі Миколи Васильовича Гоголя «Ніч перед Різдвом »читаємо наступні рядки «Под плотным кожухом тепло с хорошо подогнанным ремешком»
Питання: чому тепло під щільним кожухом?
Вед 2: У творі М.В.Гоголя «Вечер на кануне Ивана Купала» э такі рядки «Ветки деревьев убрались инеем будто заячьим мехом»
Питання: Коли з’являється іній на деревах?
Вед 1. А тепер фізична показуха: Командам необхідно пояснити досліди
Вед.2 Настав час конкурсу артистичного. Ваша задача буде показати мімікою, жестами фізичні явища, фізичні тіла, закони; в залежності від того, яке завдання ви витягнете.
1) броунівський рух, , закон Архімеда
2) дифузію, рух молекул водяної пари;
3)ІІІ- закон Ньютона , рух молекул води
Вед.1. Поки команди обдумують свої завдання, гра з глядачами, називається
« Весела перерва». За правильну відповідь солодкий приз
Вед.2. А зараз слово надається командам, вони повинні показати жестами, або мімікою свої завдання, а команда суперниця їх відгадати; команди можуть отримати по 1 балу за кожне правильно відгадане і продемонстроване слово.
Вед.1 І нарешті настав час, о до нас завітали гості, у яких ми візьмемо інтерв’ю, а ви повинні відгадати запитання, які будуть поставлені в кінці кожного інтерв’ю. Команда, яка першою знає відповідь на питання піднімає сигнальну картку і відповідає на поставлене питання.
Вед 2. А зараз для підведення підсумків змагань надається слово журі.
( Журі визначає переможців команд і найактивніших гравців з кожної команди)
Вед 1. Сьогодні ми грали розмірковуючи і розмірковували граючи. Як сказав великий фізик Томас Едісон
«Найголовніша задача цивілізації – научити людину мислити»
Вед.2. Під час нашої зустрічі ми ще раз переконалися в тому, який захоплюючий і несподіваний світ фізики!
Фізика – це не тільки математичний символ і правила
Фізика – це наука, яка вчить мислити
Вед 1. Слово ти сказав, а він почув
. Це - фізика
Вед 2. Вело мчить, бо я педаль кручу
Це – фізика
Вед 1. М’яч підкинули, а він упав
Це – фізика
Вед 2. Штепсель вимкнули, і звук пропав
Це – фізика
Вед 1. Окуляри виправляють зір
Це – фізика
Вед 2. Телевізор, ти мені повір
Це – фізика
Разом: Більше знатимеш, то менше буде ризику
І давайте разом добре вчити фізику.
Члени команд і ведучі співають підсумкову пісню « Кличе фізика»