Розробка уроку з фізики у 8 класі
на тему
«ВИПАРОВУВАННЯ І КОНДЕНСАЦІЯ»
Вчителя фізики
Веселобалківської ЗОШ І-ІІ ст.
Казанківської районної ради
Миколаївської області
Канюк Оксани Василівни
2018 - 2019 н.р.
Тема: Випаровування і конденсація
Мета :
освітня: з’ясувати суть процесів випаровування й конденсації на основі атомно-молекулярного вчення;
розвиваюча: розвивати логічне мислення, уміння спостерігати, проводити досліди, робити висновки та доводити власну точку зору;
виховна: виховувати тактовність, уміння працювати в парі, чути інших, сформувати вміння застосовувати отримані знання в житті та прививати любов до предмету.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: проектор, вода, спирт, пензлики, піпетки, спиртівка, скляні пластинки, картон, термометр, вата.
Хід уроку
Те, що ми знаємо - обмежене, а те, чого не знаємо - безмежне.
П’єр Лаплас
І. Організаційний момент.
Діти, уявіть собі, що вам все вдається: ви все знаєте, все вмієте, для вас немає нічого неможливого, вам все під силу. Ви щасливі! За спиною у вас ніби виростають крила ,ви відчуваєте легкість і якусь чарівну мелодію в усьому тілі. Ви успішні! А запорукою успіху є посмішка. То ж:
Посміхніться всім навколо:
Небу, сонцю, добрим людям,-
І тоді обов’язково
Наш урок цікавим буде.
А тепер окрилені, успішні та з гарним настроєм розпочнемо наш урок.
ІІ. Перевірка домашнього завдання .
Учитель. «Ніколи не беріться за наступне, не засвоївши попереднього»,- застерігав відомий фізіолог Іван Павлов. Тож перевіримо домашнє завдання.
1. Один учень біля дошки пояснює розв’язування домашньої задачі.
2. Фронтальне опитування. Метод «Ланцюжок».
ІІІ. Мотивація навчання.
Учитель. Діти, подивіться на картинки. Що ви бачите?(Павутиння,літній пейзаж, поле з маками,вікно,ручка, калюжі на асфальті). Один відомий учений сказав: «Хто знає фізику, на світ той дивиться іншими очима». Хтось із вас погодиться з цими словами, а хтось, можливо, і ні. Щоб переконатися в істинності чи хибності теорії, фізики проводять досліди. Аналогічно: у мене в руках апельсин. Якщо не знати, що це за фрукт, то можна почати їсти його зі шкіркою і смак виявиться не вельми приємним,але якщо зняти шкірку, збагнути його будову, то результат буде зовсім іншим. Так само і в фізиці: якщо набути певних знань, то, здавалося б, очевидні речі стають зовсім іншими. Цікаво, що ви побачите на цих картинах в кінці уроку?
Тема нашого уроку: Випаровування і конденсація.
Метод «Рюкзак очікування».
Учитель. Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
(Дізнатися,що таке випаровування і конденсація. Навчитися їх пояснювати. Дізнатися щось цікаве про ці явища ,з’ясувати, де їх можна використати в житті).
Ця тема дуже важлива і цікава. Ми ознайомимося з процесами випаровування і конденсації на основі атомно-молекулярного вчення,з’ясуємо, від яких чинників залежить швидкість випаровування. Ви зможете пояснити ,чому коли спекотно, користуються віялом, для чого дмуть на гарячий суп або кашу, зрозумієте, чому утворюється туман і випадає роса, зможете дати відповідь на багато інших цікавих запитань.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
Щоб краще зрозуміти ці процеси, дайте відповіді на запитання.
Метод « Мозковий штурм».
V. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Вам відомо, що за певних умов будь-яка речовина може переходити з одного агрегатного стану в інший: тверде тіло може перетворитися на рідину, рідина може знову кристалізуватися або перетворитися на газ.
Є два способи пароутворення: випаровування та кипіння. Сьогодні ознайомимося з випаровуванням. Розглянемо посудину з рідиною. Молекули рідини зображено у вигляді кульок,щільно притиснутих одна до одної. Ми бачимо, що всередині рідини молекули рухаються в різні сторони ,а молекули біля поверхні рідини ті,що рухаються вгору, вилітають з рідини. Над рідиною утворюється пара.
Як пояснити це явище з точки зору молекулярно-кінетичної теорії? Молекули рідини перебувають у безперервному хаотичному русі, постійно змінюючи як значення, так і напрямок швидкості свого руху. Серед молекул поверхневого шару завжди є «швидкі» молекули, тобто такі, що мають велику швидкість і таку кінетичну енергію, що здатні подолати притягання сусідніх молекул і вилетіти з рідини. Ці молекули утворюють над рідиною пару. Це і є випаровування Оскільки пара - це газ, то вона невидима.
Запитання до учнів:
Діти,а за якої температури, на вашу думку відбувається випаровування рідини?
Запам’ятайте:
З’ясуємо, від чого залежить швидкість випаровування.
Учитель. Альберт Ейнштейн казав: «Маючи знання, ми можемо потрапити з точки А в точку В, а, маючи уяву, ми можемо потрапити куди завгодно». Оскільки явище випаровування тривале в часі, то, можливо, виконуючи експериментальні завдання, треба буде включити уяву і спрогнозувати результат.
Робота в парах. (Інструктаж з ТБ).
Учитель. Отже, швидкість випаровування залежить від температури рідини, площі вільної поверхні рідини, від руху повітря та від роду рідини.
Діти, а як ви думаєте, тверді тіла можуть випаровуватися?
Спостереження й досліди показують, що випаровуються й тверді тіла. Випаровується, наприклад, лід, тому білизна висихає й на морозі. Випаровується нафталін, антиміль, мило, тому ми відчуваємо їх запах.
Діти,візьміть скельця і дихніть на них. Що ви бачите? (Скельце спітніло ). Ось це і є конденсація водяної пари, що міститься в повітрі, яке ми видихаємо. Водяна пара, стикаючись з холодним склом, перетворюється у маленькі крапельки води, які осідають на склі
Процес конденсації пари в природі ми спостерігаємо щодня: це крапельки роси на траві і листі (водяна пара накопичується в повітрі вдень, а вночі, охолоджуючись, конденсується), туман (вологе повітря охолоджується поблизу поверхні Землі ) . Саме конденсацією пояснюється утворення хмар: водяна пара, піднімаючись над поверхнею Землі, у більш холодних шарах атмосфери конденсується, тобто перетворюється у дрібні крапельки води, скупчення яких утворюють хмари.
Процес конденсації супроводжується виділенням енергії, тому, наприклад, утворення туману затримує зниження температури і ми відчуваємо потепління.
VІ . Закріплення вивченого матеріалу
Інтерактивний тест «Так-ні»
1.Пароутворення-це процес переходу речовини з рідкого стану в газоподібний.(Так.)
2.Цей процес відбувається двома способами:випаровуванням та кипінням.(Так).
3.Випаровування-це пароутворення з усього об’єму рідини.(Ні.)
4.Випаровування супроводжується виділенням енергії.(Ні.)
5.Випаровування відбувається за будь-якої температури.(Так.)
6.Під час випаровування рідина нагрівається.(Ні.)
7.Швидкість випаровування залежить від роду рідини.(Так.)
8.Швидкість випаровування не залежить від температури.(Ні.)
9.Конденсація-це процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий.(Так.)
Прийом « Вгадай явище»
Отже, ви погоджуєтесь з висловом: «Хто знає фізику,на світ той дивиться іншими очима».
Серпнева ніч. В тумані поле,
В твоїй руці моя рука,
І креслять сиві видноколи
Невтомні руки вітряка.
Земля замислена і строга,
Як бірюза блищить роса,
І зірка впала,наче Бога
Скотилась по щоці сльоза
Прийом «Кошик цікавих запитань»
У мене в руках кошик із цікавими запитаннями. Кожен витягує запитання, обдумує і дає на нього відповідь.(Можна порадитися з товаришем.)
Гра «Бачити невидиме».
Прочитайте прислів’я про випаровування та конденсацію на слайді. Що, немає записаних прислів’їв? Слайд пустий? Спробуємо відтворити їх.(Учні пригадують прислів’я про вивчені явища)
1). Коли гаряче,то студи, козаче.
2). Суши сіно, поки вітер.
3). Краса, як літня роса.
4). Щоб прання сохло скоріше,проси вітер дуть сильніше.
5). Весняний туман сніг з’їдає.
6). Поки сонце зійде, роса очі виїсть.
7). Узимку сонце так сміється,що вікна плачуть.
Учитель. Послухаємо цікаві повідомлення про випаровування та конденсацію в живій природі, які ви підготували .
1 . В пустелях температура земної поверхні може підвищуватися до 70° - 80° С. За помірних температур,щоб збільшити випаровування, ящірка здатна міняти площу поверхні тіла і його забарвлення , а коли температура стає досить високою, ящірка висовує язик і вирячує очі ,щоб збільшити швидкість випаровування і охолодити себе.
2 . Шерсть у собак дуже тепла , а потових залоз в шкірі практично немає. Є тільки на пальцях лап . Собаки ніколи не пітніють . Влітку їм стає особливо спекотно . Щоб охолодити себе , собака широко розкриває рота , висовує язик і посилено дихає. Слина починає інтенсивно випаровуватися , і температура тіла знижується до нормальної.
3 У слона в шкірі немає жодної потової залози. Але водойма у слона завжди під рукою. Набирає слон слини з рота хоботом і розмазує по тілу. Відразу полегшення відчувається - адже слина добре випаровується.
4 .Верблюд має густу шерсть,яка не дає тілу нагріватися більш ніж на 40°.Шерсть перешкоджає випаровуванню.Верблюд ніколи навіть у сильну спеку,не відкриває рота,щоб не випаровувати через слизову оболонку багато води.Частота дихання дуже низька-8 раз за хвилину.Верблюд має цікавий спосіб добування води .Зі своїх горбів він може мати до 50 кг води.
VІІ. Домашнє завдання
VІІІ. Оцінювання роботи учнів на уроці.
IX. Підбиття підсумків уроку.
Інтерактивна гра «Мікрофон»
Учитель. Діти, сьогодні на уроці ви працювали плідно, наполегливо і завзято. Молодці! Дякую вам за співпрацю і бажаю успіхів!