2 березня о 18:00Вебінар: Як казка допомагає навчати образотворчому мистецтву учнів 5-7 класів

Розробка уроку з фізики у 8 класі "Випаровування і конденсація"

Про матеріал
Конспект уроку з фізики у 8 класі. Мета : освітня: з’ясувати суть процесів випаровування й конденсації на основі атомно-молекулярного вчення; розвиваюча: розвивати логічне мислення, уміння спостерігати, проводити досліди, робити висновки та доводити власну точку зору; виховна: виховувати тактовність, уміння працювати в парі, чути інших, сформувати вміння застосовувати отримані знання в житті та прививати любов до предмету. Тип уроку: комбінований Обладнання: проектор, вода, спирт, пензлики, піпетки, спиртівка, скляні пластинки, картон, термометр, вата.
Перегляд файлу

 

Розробка уроку з фізики у 8 класі

на тему

 

«ВИПАРОВУВАННЯ І КОНДЕНСАЦІЯ»

H:\tiger-1300883669.png

 

                                                    Вчителя фізики  

                                                            Веселобалківської ЗОШ І-ІІ ст.

                                                       Казанківської районної ради

                                           Миколаївської області

                                                 Канюк Оксани Василівни

 

 

 

2018  - 2019  н.р.

 

Тема:      Випаровування і конденсація

Мета  : 

освітня:   з’ясувати суть процесів випаровування й  конденсації на основі атомно-молекулярного вчення;

розвиваюча: розвивати логічне мислення, уміння спостерігати,  проводити                    досліди, робити висновки та доводити  власну точку зору;

виховна: виховувати тактовність, уміння працювати в парі, чути інших, сформувати вміння застосовувати отримані знання в житті та прививати любов до предмету.

Тип уроку: комбінований

Обладнання:  проектор, вода, спирт, пензлики, піпетки, спиртівка, скляні пластинки, картон, термометр, вата.

                                            Хід уроку

 

 Те, що ми знаємо - обмежене, а те, чого не   знаємо  - безмежне.

                                             П’єр Лаплас

І. Організаційний момент.

 Діти, уявіть собі, що вам все вдається: ви все знаєте, все вмієте, для вас немає нічого неможливого, вам все під силу. Ви щасливі! За спиною у вас ніби  виростають крила ,ви відчуваєте легкість і якусь чарівну мелодію в усьому тілі. Ви успішні! А запорукою успіху є посмішка. То ж:

Посміхніться всім навколо:

Небу, сонцю, добрим людям,-

І тоді обов’язково

Наш урок цікавим буде.

А тепер окрилені, успішні та з гарним настроєм  розпочнемо наш урок.

ІІ. Перевірка домашнього завдання .

Учитель. «Ніколи не беріться за наступне, не засвоївши попереднього»,- застерігав відомий фізіолог Іван Павлов. Тож перевіримо домашнє завдання.

1. Один учень біля дошки пояснює розв’язування домашньої задачі.    

2. Фронтальне опитування. Метод «Ланцюжок».

  • Який процес називають плавленням?
  • Як змінюється температура рідини в процесі плавлення?
  • Що називають температурою плавлення?
  • Який процес називають кристалізацією?
  • Чому дорівнює температура кристалізації речовини?
  • За якою формулою можна обчислити  кількість теплоти, необхідної для плавлення кристалічної речовини чи яка виділяється в процесі кристалізації?

ІІІ. Мотивація навчання.

Учитель. Діти, подивіться на картинки. Що ви бачите?(Павутиння,літній пейзаж, поле з маками,вікно,ручка, калюжі на асфальті). Один відомий учений сказав:  «Хто знає фізику, на світ той дивиться іншими очима». Хтось із вас погодиться з цими словами, а хтось, можливо, і ні. Щоб переконатися в істинності чи хибності теорії, фізики проводять досліди. Аналогічно: у мене в руках апельсин. Якщо не знати, що це за фрукт, то можна почати їсти його зі шкіркою і смак виявиться не вельми приємним,але якщо зняти шкірку, збагнути його будову, то результат буде зовсім іншим. Так само і в фізиці: якщо набути певних знань, то, здавалося б, очевидні речі стають зовсім іншими. Цікаво, що ви побачите на цих картинах в кінці уроку?

  Тема нашого уроку: Випаровування і конденсація.  

Метод «Рюкзак очікування».

Учитель. Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

(Дізнатися,що таке випаровування і конденсація. Навчитися їх пояснювати.  Дізнатися щось цікаве про ці явища ,з’ясувати, де їх можна використати в житті).

Ця тема дуже важлива і цікава. Ми ознайомимося з процесами випаровування і конденсації на основі атомно-молекулярного вчення,з’ясуємо,  від яких чинників залежить  швидкість випаровування. Ви зможете пояснити ,чому коли спекотно,  користуються віялом, для чого дмуть на гарячий суп або кашу, зрозумієте, чому утворюється туман і випадає роса, зможете дати відповідь на багато інших цікавих запитань.

ІV.  Актуалізація опорних знань учнів.

 Щоб краще зрозуміти ці процеси, дайте відповіді на запитання.

Метод « Мозковий штурм».

  • В яких агрегатних станах може перебувати речовина?(Твердому, рідкому і газоподібному).
  • Чим відрізняються  агрегатні стани речовини?(Взаємним розташуванням частинок та характером їхнього руху).
  • Який зв’язок між швидкістю руху молекул і температурою?(Чим вища температура речовини , тим швидше рухаються молекули у ній).
  • Що таке внутрішня енергія тіла?(Сума кінетичної енергії теплового руху частинок, із яких складається тіло і потенціальної енергії їх взаємодії називають внутрішньою енергією тіла). 
  • Від чого залежить кінетична енергія тіла?(Кінетична енергія залежить від швидкості руху тіла або частинок з яких складається тіло). 

 V. Вивчення нового матеріалу. 

Учитель. Вам відомо, що за певних умов будь-яка речовина може переходити з одного агрегатного стану в інший: тверде тіло може перетворитися на рідину, рідина може знову кристалізуватися або перетворитися на газ.

  • Процес переходу речовини з рідкого стану в газоподібний називають пароутворенням.(Учні записують визначення в зошити).

Є два способи пароутворення: випаровування та кипіння. Сьогодні ознайомимося з випаровуванням. Розглянемо посудину з рідиною. Молекули  рідини зображено у вигляді кульок,щільно притиснутих одна до одної. Ми бачимо, що всередині рідини молекули рухаються в різні сторони ,а  молекули біля поверхні рідини ті,що рухаються вгору, вилітають з рідини. Над рідиною утворюється пара.  

  • Випаровування — це пароутворення, що відбувається з вільної поверхні рідини.(Учні записують визначення в зошити).    

Як пояснити це явище з точки зору молекулярно-кінетичної теорії? Молекули рідини перебувають у безперервному хаотичному русі, постійно змінюючи  як значення, так і напрямок швидкості свого руху.  Серед молекул поверхневого шару завжди є «швидкі» молекули, тобто такі, що мають велику швидкість і таку кінетичну енергію, що здатні подолати притягання сусідніх молекул і вилетіти з рідини.  Ці молекули утворюють над рідиною пару. Це і є випаровування  Оскільки пара - це газ, то вона невидима. 

  Запитання до учнів:

Діти,а за якої температури, на вашу думку відбувається випаровування рідини?

 Запам’ятайте:

  • випаровування відбувається за будь-якої температури , тому що в рідині завжди є молекули, що рухаються досить швидко (наприклад, калюжі після дощу висихають і влітку, і пізньої осені);
  • оскільки під час випаровування  рідину залишають найшвидші молекули, то середня кінетична енергія решти молекул зменшується. Це призводить до зменшення внутрішньої енергії рідини, а отже і температури, тому під час випаровування  рідина охолоджується, якщо вона не отримує енергії ззовні;
  • під час випаровування виконується робота проти сил міжмолекулярного  притягання та проти сил зовнішнього тиску, тому процес випаровування супроводжується поглинанням енергії.

 

З’ясуємо, від чого залежить швидкість випаровування. 

Учитель. Альберт Ейнштейн казав: «Маючи знання, ми можемо потрапити  з точки А в точку В, а, маючи уяву, ми можемо потрапити куди завгодно». Оскільки явище випаровування тривале в часі, то, можливо, виконуючи експериментальні завдання, треба буде включити уяву і спрогнозувати результат.

Робота в парах. (Інструктаж з ТБ).

  • Завдання для пари №1. Нанесіть на дві скляні пластинки,одну з яких попередньо нагрійте  на спиртівці,по краплі води. Стежте за швидкістю випаровування . Зробіть висновок.
  • Завдання для пари №2. Нанесіть по одній краплі води на дві скляні пластинки,На одному склі краплю води розмажте. З якого скла слід води зникне швидше? Зробіть висновок.
  • Завдання для пари  №3. На дві скляні пластини нанесіть мазки води. Одне скло обдувайте феном. Спостерігайте за швидкістю випаровування . Якого результату слід чекати? Зробіть висновок.
  • Завдання для пари №4. На дошці зробіть пензликом мазки олією, спиртом і водою. Спостерігайте за швидкістю випаровування рідин. Зробіть висновок.

Учитель. Отже, швидкість випаровування залежить від температури рідини, площі вільної поверхні рідини, від руху повітря та від роду рідини.

Діти, а як ви думаєте, тверді тіла можуть випаровуватися?

Спостереження й досліди показують, що випаровуються й тверді тіла. Випаровується, наприклад, лід, тому білизна висихає й на морозі. Випаровується нафталін, антиміль, мило, тому ми відчуваємо їх запах.

  • Процес випаровування твердих тіл називають сублімацією.

Учитель.  Одночасно з переходом молекул з рідини в пару відбувається й зворотний процес. Безладно рухаючись над поверхнею рідини, частина молекул пари знову повертається в неї .

  • Процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий називають конденсацією (від латин. condensatio-згущення,  ущільнення).

 Діти,візьміть скельця і дихніть на них. Що ви бачите? (Скельце спітніло ). Ось це і є конденсація водяної пари, що міститься в повітрі, яке ми видихаємо.   Водяна пара, стикаючись з холодним склом, перетворюється у маленькі крапельки води, які осідають на склі

 

Процес конденсації пари в природі ми спостерігаємо щодня: це крапельки роси на траві і листі (водяна пара накопичується в повітрі вдень, а вночі, охолоджуючись, конденсується), туман (вологе повітря охолоджується поблизу  поверхні Землі ) . Саме конденсацією    пояснюється утворення хмар:   водяна пара, піднімаючись над поверхнею Землі, у більш холодних шарах атмосфери конденсується, тобто перетворюється у  дрібні крапельки води, скупчення яких утворюють  хмари.

Процес конденсації супроводжується виділенням енергії, тому, наприклад, утворення туману затримує зниження температури і ми відчуваємо потепління.

 

VІ .  Закріплення вивченого матеріалу

  • Які процеси ми сьогодні вивчили?(Випаровування і конденсацію).

Інтерактивний тест «Так-ні»

1.Пароутворення-це процес переходу речовини з рідкого стану в газоподібний.(Так.)

2.Цей процес відбувається двома способами:випаровуванням та кипінням.(Так).

3.Випаровування-це пароутворення з усього об’єму рідини.(Ні.)

4.Випаровування супроводжується виділенням енергії.(Ні.)

5.Випаровування відбувається за будь-якої температури.(Так.)

6.Під час випаровування рідина нагрівається.(Ні.)

7.Швидкість випаровування залежить від роду рідини.(Так.)

8.Швидкість випаровування не залежить від температури.(Ні.)

9.Конденсація-це процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий.(Так.)

Прийом « Вгадай явище»

  • А які явища  ви бачите на картинках, запропонованих на  початку уроку? (ранкова роса, хмаринки на небі, краплинки води на склі, які утворилась внаслідок конденсації водяної пари, випаровування води на асфальті).

Отже, ви погоджуєтесь з висловом: «Хто знає фізику,на світ той дивиться іншими очима».

  • Яке явище описано у вірші?

Серпнева ніч. В тумані поле,

В твоїй руці моя рука,

І креслять сиві видноколи

Невтомні руки вітряка.

Земля замислена і строга,

Як бірюза блищить роса,

І зірка впала,наче Бога

Скотилась по щоці сльоза

Прийом  «Кошик цікавих запитань»

У мене в руках кошик із цікавими запитаннями. Кожен витягує запитання, обдумує і дає на нього відповідь.(Можна порадитися з товаришем.)

 

  • Морозного дня дідусь ходив за покупками. Коли він повернувся додому і зайшов у тепле приміщення,його окуляри запотіли так,що старенький кілька хвилин не міг крізь них дивитися. Поясніть, чому так сталося? (Водяна пара,що була у повітрі сконденсувалася на холодних скельцях, вони спітніли).

 

  • Вийшовши в спекотний день з річки, ви відчуваєте прохолоду. Це відчуття посилюється у вітряну погоду. Поясніть, чому це відбувається? (Вода, випаровуючись,забирає енергію від нашого тіла, і ми відчуваємо прохолоду).

 

  • Для чого продукти у спеку іноді покривають вологою тканиною?(Щоб захистити їх від псування. Вода, випаровуючись,  охолоджує продукти).
  • Нам часто доводиться прати і сушити білизну. У яку погоду це найкраще робити?  (У сонячну і вітряну. За цих умов випаровування відбувається швидше).

 

  • Чому температура води у відкритих водоймах в літню пору майже завжди нижча температури навколишнього повітря?(Влітку вода інтенсивно випаровується. А під час випаровування рідина охолоджується).

 

  • Всім відома казка про Лисичку і Журавля. Посварилися вони через непорозуміння з посудом, з якого пригощали один одного. Дещо змінимо плин казки. Запропонуємо їй фізичну інтерпретацію. Налили молочну кашу у глечик і у миску. А каша гаряча. Хто швидше з’їсть кашу, Лисичка з миски чи журавель з глечика? Поясніть чому. (Лисичка,бо в миски більша площа вільної поверхні,  отже, випаровування відбувається швидше, і каша вихолоне швидше). 
  • Щоб швидше зварити картоплю, в каструлю перед варінням вкидають шматочок масла. Поясніть для чого це роблять? (масло розтопиться і вкриє поверхню води жирною плівкою, яка перешкоджатиме випаровуванню,а отже, і охолодженню води).

 

Гра «Бачити невидиме».

Прочитайте прислів’я  про випаровування та конденсацію на слайді.  Що, немає записаних прислів’їв? Слайд пустий? Спробуємо відтворити їх.(Учні пригадують прислів’я про вивчені явища)

1). Коли гаряче,то студи, козаче.

2). Суши сіно, поки вітер.

3). Краса, як літня роса.

4). Щоб прання сохло скоріше,проси вітер дуть сильніше.

5). Весняний туман  сніг з’їдає. 

6). Поки сонце зійде, роса очі виїсть.

7). Узимку сонце так сміється,що вікна плачуть.

Учитель. Послухаємо цікаві повідомлення про випаровування та конденсацію в живій    природі, які ви  підготували  .

 1 . В пустелях температура земної поверхні може підвищуватися до 70° - 80° С.     За помірних температур,щоб збільшити випаровування, ящірка здатна міняти площу поверхні тіла і його забарвлення  ,   а коли температура стає досить  високою, ящірка висовує язик і вирячує очі ,щоб збільшити швидкість випаровування і охолодити себе.  

 2 . Шерсть у собак дуже тепла , а потових залоз в шкірі практично немає. Є тільки на пальцях лап  . Собаки ніколи не пітніють . Влітку їм стає особливо спекотно . Щоб охолодити себе , собака широко розкриває рота , висовує язик  і посилено дихає. Слина починає інтенсивно випаровуватися , і температура тіла знижується до нормальної.

3  У слона в шкірі немає жодної потової залози. Але водойма у слона завжди під рукою. Набирає слон слини з рота хоботом і розмазує по тілу. Відразу полегшення відчувається - адже слина добре випаровується. 

4 .Верблюд має густу шерсть,яка не дає тілу нагріватися більш ніж на 40°.Шерсть перешкоджає випаровуванню.Верблюд ніколи навіть у сильну спеку,не відкриває рота,щоб не випаровувати через слизову оболонку багато води.Частота дихання дуже низька-8 раз за хвилину.Верблюд має цікавий спосіб добування води .Зі своїх горбів він може мати до 50 кг води.

VІІ. Домашнє завдання  

  1. Опрацювати матеріал підручника §13, вправа 13 (1-6).
  2.  Підібрати загадки,уривки з художніх творів у яких йдеться про випаровування і конденсацію.

VІІІ.  Оцінювання роботи учнів на уроці.

IX. Підбиття підсумків уроку.

 Інтерактивна гра «Мікрофон»

  • Чи отримали ви від уроку те, що очікували?
  • Про що ви можете розповісти  своїм знайомим після цього уроку?
  • Чи знадобляться  вам  знання, які ви отримали під час уроку, у вашому житті?
  • Як ви сьогодні працювали?
  • Яка форма роботи сподобалась найбільше? А що не сподобалось?

 

Учитель. Діти, сьогодні на уроці ви працювали плідно, наполегливо і завзято. Молодці! Дякую вам за співпрацю і бажаю успіхів! 

docx
Додав(-ла)
Канюк Оксана
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
Додано
28 лютого 2019
Переглядів
567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку