РОЗРОБКА УРОКУ ГЕОГРАФІЇ З ВИКОРИСТАННЯМ ІКТ ТЕХНОЛОГІЙ
тема:
«Екологічні проблеми Харківщини»
8 клас
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про джерела техногенного забруднення навколишнього середовища; показати на конкретних прикладах негативний вплив людини на природу; розвивати почуття особистої відповідальності за збереження природи.
Навчальне завдання: виявити зв'язок людини з навколишнім середовищем, сформувати правила поведінки її в природі з метою збереження здоров'я, удосконалювати вміння працювати над доповіддю, виступати з повідомленням, вивчати додаткову літературу.
Обладнання: карта «Геоекологічна ситуація в Україні», роздавальний матеріал, ТЗН, презентація »Екологія Харківщини».
Схаменіться, будьте люди,
Бо лихо вам буде.
Т. Г. Шевченко
Наш девіз: «Збережемо красу Землі для наших нащадків».
Хід уроку
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності
Подивіться на мене добрими очима! Погляньте у вічі й подаруйте доброзичливий погляд один одному. Посміхніться. Ми бажаємо вам на цьому уроці творчих успіхів, взаєморозуміння і співпраці. Сьогодні на уроці ми поговоримо про нашу рідну землю, про проблеми, які з нею пов'язані. Але спочатку я хочу, щоб ви подумали над таким питанням: «Яким ви б хотіли бачити навколишнє середовище?» Спробуйте декількома реченнями описати ваш ідеал.
Учитель:
Тому сьогодні на уроці у нас відбудеться розмова про красу і біль нашої рідної землі. Ми оглянемо її з висоти пташиного польоту, пропливемо її річками і морями, пройдемось по її поверхні і з'ясуємо причину всіх її бід.
Немає кращої землі, ніж наша Харківщина. Ми любимо її веселі
доли, зажурені діброви, зелені верховини і стихію моря. Мову і пісню, що споконвіку живуть у серцях її людей. Любимо тебе, Харківщина - наш тихий, зелений раю.
Гармонія і краса не обминули при роду Харківщини, таке багатство, таке різноманіття ландшафтів на порівняно невеликій території не зразу знайдеш на земній кулі. Говорили в давнину: «Тут усього вдосталь».
Рідна природа... неосяжний чарівний світ.
Та чи ж вічна вона? Чи буде отак і завтра, і завжди, через роки, століття?
Побоювання ці не безпідставні. Чи мало лиха навколишньому середовищу заподіяло людство?
Вирубано ліси, затоплено землі, забруднено річки і моря. Людина активно впливає на природу. І вплив цей не завжди бажаний. Тисячоліттями ми боролися з нею, підкоряли її, перетворювали й безжалісно знищували. Кинутий нами бумеранг повертається. Ми самі занесли меч над власною головою.
І лунає сьогодні всім: «Майбутнє Землі в небезпеці». Це крик.
За цими словами гірка істина. Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи. Так далі жити неможливо - суворий висновок нового тисячоліття.
Екологічна криза все більше нівечить природу нашої країни. Загинули сотні малих річок, деградують Чорне і Азовське моря, перетворюються на брудні відстійники дніпровські та інші водосховища.
Задихаються від промислових і транспортних забруднень міста, знищуються останні ліси, забруднюються і виснажуються орні землі.
Рятувати потрібно чисте повітря, воду, квіти, тишу, землю, небо. А від кого рятувати?..
Від себе, поки ще не пізно, і можна хоч щось зберегти.
А сьогодні хочем розказати,
Що країна наша у біді.
Якщо будем далі всі мовчати,
Що нащадкам лишимо тоді?
Людству загрожує загибель, якщо воно терміново не змінить свого ставлення до природи, стилю своєї діяльності та існування. А для цього потрібно усвідомити цінність навколишнього середовища, зрозуміти особисту відповідальність за його збереження.
II. Актуалізація опорних знань
Ще донедавна чужоземне слово «екологія» жило хіба тільки в словниках і не мало такого тривожного змісту.
III. Оголошення теми та мети уроку
На сьогоднішньому уроці ми обговоримо основні екологічні проблеми Харківщина і виявимо причини їх виникнення. На жаль, протягом тисячоліть людина втручалася в життя природи, не дбаючи про дотримання в ній рівноваги. Господарські навантаження стали перевищувати здатність екосистем до самоочищення й відновлення. У відносинах людини і природи настала криза, яка й спричинила такі екологічні проблеми: забруднення до критичних меж атмосфери, літосфери і гідросфери. (Запис на дошці)
Тому головна проблема, яку ми повинні розв'язати на уроці, буде звучати так:
Як поліпшити навколишнє середовище і вмираючу природу зробити придатною для існування для нас і наступних поколінь?
Для того, щоб розв'язати цю проблему, ми повинні знайти відповіді на такі питання:
Забруднення до критичних меж:
а) атмосфери;
б) літосфери;
в) гідросфери.
3. Шляхи розв'язання екологічних проблем.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Організація роботи в групах
Для того, щоб розглянути ці питання і з’ясувати, яка реальна ситуація в Харківщині, ми єднаємо вас у групи - експертні комісії з питань вивчення:
а) атмосфери;
б) літосфери;
в) гідросфери;
г) експерти ООН з охорони довкілля {розповідь про правову основу
екологічних проблем);
д) експерти з охорони здоров'я (розповідь про вплив забруднення навколишнього середовища на здоров'я людини).
Зараз кожна комісія буде працювати, використовуючи додаткову літературу, та підготує звіт з відповідного питання.
Під час звіту решта комісій уважно слухає доповіді своїх товаришів і коротко занотовує все необхідне у схеми 1, 2. На виконання роботи вам відводиться 10 хвилин. Слідкуйте, будь ласка, за регламентом.
2. Самостійна робота учнів у групах (під музику)
3. Звіт експертних комісій
Експерти з питань охорони атмосфери:
Без чого людина не зможе прожити і п'яти хвилин? (Без повітря). Повітряна оболонка Землі, її атмосфера є однією з головних умов життя. Атмосфера має велике значення, але на Землі практично не лишилось такого місця, де повітря зберігало б свою первозданну чистоту і якість. Отже, першою глобальною екологічною проблемою є забруднення атмосфери до критичних меж.
Я пропоную вам подивитися антивиставку. Тут представлені речі - продукти діяльності людини. Усі вони працюють на фреоні - газі, який руйнує озоновий шар атмосфери, що захищає нашу планету від ультрафіолетового випромінювання. (Фреони виділяються під час роботи холодильних установок, використовуються в промисловості як розчинники, аерозольні розпилювачі в балончиках з фарбами, лаками, парфумами. Строк життя фреонів в атмосфері - до 80 років. Щоб атмосфера позбавилася від фреонів, необхідно майже 150 років.)
Руйнуванню озонового шару сприяє газ - оксид Нітрогену, який виділяється внаслідок використання в сільському господарстві добрив, а також під час польотів надзвукових літаків. Цьому також сприяє військова діяльність. (Запуск балістичних ракет. Під час запуску потужних ракетоносіїв «Сатурн-5» виникає «дірка» діаметром 1800 км, що затягується лише через півтори години.)
(Потрібно відмовитися від використання фреонів (ось вони перед вами) і використовувати безпечніші, кулькові, сухі, без аерозолів. А вченим пропонуємо відмовитися від ракетоносіїв і замінити їх на кораблі багаторазового використання, які менше руйнують атмосферу.)
Смог. Хмара шкідливих газів, яка виникає через посилену роботу сотень котелень, у топках яких горить вугілля, мазут та ін. Білий смог - це загазованість території автотранспортом.
Тож давайте будемо озеленювати міста і селища, автотраси з напруженим рухом прокладати за межами житлових районів, а промислові райони розміщувати якомога далі один від одного.
Оксиди Сульфуру й Нітрогену, що викидаються в атмосферу внаслідок роботи ТЕС і автомобільних двигунів, поєднуються з атмосферною вологою та утворюють дрібні крапельки сірчаної та азотної кислот. Ці дощі, які називають кислотними, вкрай шкідливо діють на навколишнє середовище:
Висновок: вугілля, мазут необхідно замінити екологічно чистими енергоносіями, шкідливі гази вловлювати з диму фільтрами, щоб запобігти викиданню їх у повітря.
Учитель географії. Яким же брудним повітрям ми дихаємо. Аж страшно подумати. Людина недбало ставиться до цього безцінного дарунка. Один західний вчений якось спересердя вигукнув: «Або люди зроблять так, щоб на Землі було менше диму, або дим зробить так, що на Землі стане менше людей!»
Звіт експертів з питань охорони літосфери
а) джерела забруднення літосфери;
б) негативний вплив людини на рельєф Харківщини;
в) на ґрунти;
г) наслідки забруднення ґрунтів:
Ґрунти - це «шкіра» Землі. Ерозія її руйнує, хімія отруює.
(Виступ учнів.)
Висновок: забруднюючи грунти отруйними речовинами, людина через рослини і тварини сама може отруїшся. Людина легко може перенести дозу 150-200 мг нітратів удень, 600 мг - токсична доза, яка викликає отруєння. Нітрати накопичуються у верхній і нижній частинах коренеплодів, а в огірках навіть і в шкірці.
Учитель географії. За висловом В. Федорова, «Земля - не вечная благодать. Когда далекого потомка ты пустишь по миру с котомкой, ей будет нечего подать».
Чи в змозі ми щось зробити для того, щоб ці слова не стали пророчими?
Чи є якісь шляхи розв'язання проблеми грунтів?
(Виступ учнів.)
Звіт експертів з охорони гідросфери
Вода - це життя, головна складова частина всіх живих організмів. Вода - мінерал, без якого неможливе життя на планеті. В результаті інтенсивного використання водних ресурсів відбуваються значні кількісні та якісні зміни. (Зменшується кількість води, придатної для споживання; якісні зміни зумовлені тим, що більшість річок є не лише джерелом водопостачання, але й стічною ямою, куди скидаються промислові, сільськогосподарські та побутові стоки.)
а) Проблема водопостачання;
б) забруднення суходолу;
в) проблеми Чорного й Азовського морів.
Учитель біології. Вода - кров землі. Вона повинна текти кришталевими потоками, а не гнити в брудних клоаках; венозна кров біжить до серця - артеріальна від нього. Бажаючі повернути ці течії навпаки хай спробують спочатку це на собі.
(Виступ учнів.)
Висновок: отже, використовуючи воду, людина забруднює її, що відбивається на її здоров'ї та призводить до загибелі рослин і тварин водойми.
Учитель гeoграфії. Що ж необхідно зробити, щоб припинити забруднення водойм?
Нам обов'язково слід пам'ятати слова Ж. І. Кусто: «Нас, жителів Землі, можна порівняти з пасажирами корабля, яким дано-певний запас води. Але пасажири судна можуть розраховувати, що в разі нестачі води якесь інше судно допоможе їм, тоді як ми у Всесвіті самотні, цілком самотні з нашим невеликим запасом води, необхідної для життя».
Мікрофон «Факти»
Наведіть приклади фактів, які характеризують сучасну екологічну ситуацію в Харківщині, Кому надати мікрофон?
(Виступи учнів.)
Наведені факти ще раз підтверджують один з головних парадоксів сучасності: повна невідповідність наших бажань і нашого реального життя. Всі хочуть дихати чистим повітрям, пити чисту воду, жити в екологічно чистому, красивому середовищі. Але тоді хто створив те, що ми маємо реально?
Висновок: отже, суть конфлікту людини і природи полягає в тому, що людство намагається взяти, у природи значно більше, ніж вона може дати без шкоди для свого «здоров'я». Природа, що оточує нас, дуже чутлива.
Про те, що треба жити в мирі і злагоді з природою, з самим собою, завжди сповідувалося в неписаному законі народної мудрості.
Що ж стверджує кодекс народної моралі?
(Звертаю увагу учнів на вислови - листочки дерева мудрості.)
4. Райони найбільшого екологічного забруднення
(Показ їх на карті.)
5. Робота з картою Харківщини
Розгляньте уважно ту частину карти, де знаходиться наша область. До якої території за ступенем забрудненості вона належить? Які види забруднень спостерігалися на території області протягом 2001 року? Які, на вашу думку, головні джерела забруднення нашої території?
6. Вплив забруднення території на здоров'я людини
Учитель біології. Чи впливає забрудненість території на здоров'я людини? Чи спостерігається між цим зв'язком взаємозалежність?
(Відповіді за картою)
Висновок: люди розуміють залежність здоров’я від стану навколишнього середовища, але своїми ж діями порушують рівновагу природного середовища, викликаючи її забруднення, підривають своє здоров'я.
Назвіть основні причини, що спричинили таку складну екологічну ситуацію в Харківщині.
а) Застаріла технологія виробництва;
б) відсутність сучасних очисних споруд;
в) надлишок «брудних підприємств»;
г) байдуже ставлення людей до екологічних проблем;
д) недостатня увага до екологічних проблем державних органів.
Чи є вихід із такого становища?
Які ви можете запропонувати шляхи розв'язання цих екологічних проблем?
(Відповіді учнів)
7. Вікторина «Охорона природи»
Про які заповідники йдеться?
1. Цей заповідник є масив цілинного степу, єдиний, що зберігся в Європі. В заповіднику налічується понад 300 видів рослин, утримуються рідкісні тварини з усіх частин світу. (Асканія-Нова)
2. На території цього заповідника знаходиться найвища вершина України. Унікальною є фауна амфібій заповідника, а запашні весняні квіти, які ми звикли бачити на клумбах, ростуть тут в одній із долин. Який це заповідник? («Долина нарцисів» у Карпатах)
8. Конкурс «Плоди діяльності людини»
Представники підходять до «дерева», на якому розвішані різні предмети. Необхідно з'ясувати проблему, яка пов'язана з цими предметами і знайти вихід.
(На «дереві»: аерозоль, протигаз, целофановий пакет, картоплина, пуста консервна банка)
Висновок: людська діяльність негативно впливає на природу, тим самим породжуючи екологічні проблеми.
V. Закріплення вивченого
а) природні джерела забруднення навколишнього середовища;
б) антропогенні джерела.
4. Які наслідки забруднення:.
VI. Робота з краєзнавчим матеріалом
Діти наводять приклади фактів, що стосуються першої колонки, роблять висновки.
VII. Інтелектуальна гра «Міцний горішок»
1. Жителі села часто скаржаться: «Знову кислотний дощ випав, огірки пропали». Чому виникають кислотні дощі? Чи є можливість запобігти цьому явищу?
VIII. Поетична сторінка
Які вислови відомих людей чи віршовані рядки ви підготували до уроку?
Вимирають на планеті звірі,
І зникають ріки на землі,
Треба жить у злагоді і вірі,
Мати хліб й до хліба на столі.
Нам треба всім запам'ятати.
Що це від нас залежить
майбуття.
Тож бий тривогу!
Має кожен знати,
Що під загрозою саме наше
життя.
Зупинімось - останній є шанс!
Озирнімось, благаємо Вас!
Все задумано мудро
в природі -
Жити треба у мирі і згоді.
Зупинімось - останній є шанс!
Ця планета не тільки для нас!!!
IX. Заключне слово вчителя
Нині ми боремося проти знищення природи: думаємо про те, як зберегти воду і повітря, як посадити сади по всій Харківщині, як знову барвистими квітами прикрасити нашу землю. Все це потребує воістину героїчної праці. Але перш за все потребує доброго серця, невтомних рук та розуміння того, що без щоденної роботи по збереженню природи нам просто не вижити.
Кожна людина не має морального права стояти осторонь екологічних турбот, бути пасивним спостерігачем, бо все менше й менше залишається на нашій землі місць, де людина почувала б себе у цілковитій безпеці.
Багато чого ще не пізно виправити. А для того, щоб допомогти природі, треба її вивчати. Тут у пригоді стануть книги, екскурсії, екологічні експедиції рідним краєм.
Головне - пам'ятайте: чим швидше ви надасте допомогу пошкодженому дереву, тварині, яка потрапила в біду, тим багатшою і прекраснішою буде Природа рідної Харківщини, тим більше користі й радощів подарує вона нам.
Від кожного з нас залежить доля природи і людей, які є частиною цієї природи. Хочеться зачитати такі рядки:
Доглядайте наші землі, наші
води,
І тонесеньку билиночку любіть.
Не вбивайте звірів у природі,
Звіра убивайте лиш в собі.
X. Підсумок уроку