Інтегрований урок географії та історії 10 клас
Тема: Японія. Економіко – географічне положення. Природні умови та ресурси. Населення.
Мета:формувати предметні компетентності: на основі групової випереджальної роботи сформувати знання учнів про географічне положення, природні умови і ресурси, історичні процеси розвитку; державний устрій, національні символи;розглянути специфіку японської історії і культури;сучасний стан населення та систему розселення;формувати ключові компетентності:компетентність в природничих науках та технологіях:формувати вміння учнів аналізувати, зіставляти, презентувати опрацьоване,узагальнювати й робити висновки;інформаційно-цифрову компетентність;уміння навчатися впродовж життя:самостійно працювати з додатковим матеріалом; формувати аналітичне мислення, творчу уяву; комунікативну компетентність і спілкування державною та іноземними мовами:розвивати мовленнєвий апарат учнів;соціальну і громадянську компетентність;загальнокультурну грамотність:виховувати повагу до історії, культури та традицій інших народів світу і надбань японської держави; формувати екологічну грамотність та здорове життя.
Обладнання:підручники,зошити,атласи, політична карта світу, роздатковий матеріал для учнів, кластери,мультимедійна презентація, проектор, ноутбук, проекти учнів,буклети, костюми в японському стилі.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення:інтегрований урок географії та історії (урок-презентація)
Хід уроку.
О, країно! Далека й така таємнича,
Де сонце щодня виринає з пітьми,
Де сакура квітне поблизу гір мальовничих,
Сьогодні до тебе звертаємось ми…
Мацуо Баско
І. Організаційний момент.
Перегляд відео-кліпу про Японію (на фоні музики починаємо урок)
Вчитель географії:"Охаё годзаймас"
Вчитель історії: Ласкаво просимо в Японську казку.
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Вчитель географії: Ми запрошуємо вас у далеку, проте дивовижну Японію – країну Сонця, що сходить.
Вчитель історії:Я б назвала її країною навпаки, настільки там все незвично для нас.
Вчитель географії:Сади з каменів. Кермо в автомобілі з правого боку. Пишуть згори вниз. Їдять паличками.
Вчитель історії:Поклони тут цілий ритуал, а чаювання представляє собою обряд. Ікебана і бонсай – ціла наука.
Вчитель географії:Входячи в дім – ми, українці, знімаємо шапки, японці – взуття, ми намагаємося досягти персональної відповідальності за якусь справу – японці твердо стоять на колективній.
Вчитель історії:Українська мати лякає дитя: «З дому більше не вийдеш», а японська: «Дивись, в дім більше не зайдеш».
Вчитель географії: Погодьтесь, цікаво. Сьогодні ми маємо можливість відкрити для себе цю країну, познайомитись з незвичними для нас традиціями. Для того, щоб допомогти нам краще зрозуміти давні традиції, особливості культури та менталітет японців,самого незбагненного народу, на нашому уроці присутня вчитель-історії Олена Сергіївна.
Сьогодні ви працюєте в міні-групах. Кожна група отримала своє випереджальне завдання. Тож починаємо нашу дивовижну подорож з «візитної картки» країни.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Виступ першої групи учнів:
Учень-географ:
Офіційна назва – Японська держава.
Площа – 378 тис. км²
Населення -126,2 млн. осіб (2018р.)
Столиця – Токіо (Східна столиця)
Тип країни – високорозвинута держава, країна «Великої сімки»
Державний устрій – конституційна монархія, унітарна держава (47 префектур)
Офіційна мова – японська
Релігії – будизм, синтоїзм
Валюта –єна
Учень - історик: Дата заснування 660 г. до н.э.Стародавня назва країни – Ямато. Японці називають її Ніппон або Ніхон , ця назва складається з двох ієрогліфічних знаків, перший з яких означає «сонце», а другий «основа». Звідси й походить назва Японії, як Країни Ранкового Сонця.
Національний прапор білого кольору з червоним колом - Сонцем в середині. Кругла хризантема на гербі країни також символізує сонце, що сходить. Національна квітка Японії - кругла хризантема,особистий герб Імператорського дому.
Вчитель історії: Які форми державного правління ви знаєте? Що таке конституційна монархія ? Імперія?
До прийняття Конституції Японія була абсолютною монархією, закони якої наділяли імператора необмеженою владою та приписували йому походження від Бога. В 1947 році абсолютна монархія була скасована.
59-річний імператор Нарухіто став 126-м імператором Японії, наприкінці квітня цього року його батько, 85-ти річний імператор Акіхіто, зрікся престолу після тридцяти років правління. Відмова Акіхіто від подальшого правління стала першою за останні 200 років, аби дозволити імператору “піти у відставку”, довелося прийняти спеціальний закон.
Зі зреченням Акіхіто в Японії завершилася ера Хейсей (“Встановлення миру”). Від початку правління кожного нового імператора в країні починається нове літочислення, паралельне загальноприйнятому західному. У травні в країні розпочалася ера Рейва – “Прекрасна гармонія”.
Але імператор в Японії – це символ нації, реальна влада належить парламенту та прем’єр-міністру,тому конституційна монархія вважається демократичною формою правління.
Вчитель географії:…Колись боги опустили кораловий клинок в океан, а коли виймали його , 4 прозорі краплі впали у воду і перетворились на 4 великих острови – (Хокайдо, Хонсю, Сікоку ,Кюсю) – так була створена Японія.
Виступ групи географів:
Японія - це не просто країна , а країна - архіпелаг , розташована в Східній Азії на чотирьох великих островах: Хоккайдо , Хонсю , Сікоку , Кюсю, крім них ще 6000 дрібних островів. (Робота з картою)
На півночі Японія омивається Охотским морем, на сході - Тихим океаном, на півдні - Тихим океаном і Східно-Китайським морем, на заході - Корейською протокою і Японським морем.(Робота з картою)
По довжині берегової лінії (30 тис.км ) вона значно перевершує таку велику країну , як США , і її можна порівняти з усією Африкою.
Вчитель географії: Попрацюйте з картою атласу, з’ясуйте особливості економіко -географічного положення Японії,заповніть таблицю.
Особливості ЕГП |
Позитивні риси |
Негативні |
Ізольованість (острівна країна) |
|
+ |
Близькість до східно-азіатських берегів та Росії |
+ |
|
Віддаленість від ринків сировини та ринків збуту |
|
+ |
Вихід до морів і океану |
+ |
|
Вчитель географії: Висновок:Економіко – географічне положення Японії є зручним. Країна розташована на периферійній частині Східної Азії, але саме Японія є економічним центром цього регіону. Несприятливою рисою ЕГП Японії є те, що Японія віддалена від більшості країн , що ускладнює процес інтеграції .
Рухаємось далі й розглянемо природні умови і ресурси Японії.
Виступ групи географів:
Давня назва країни - Ямато, в перекладі означає «шлях гір». Дійсно ¾ території Японії займають гори, малопридатні для господарської діяльності. На островах – близько 200 вулканів, 40 з яких – діючі, в тому числі й Фудзіяма – національний символ Японії. Фудзі, як її ще називають японці, вулкан правильної конічної форми – її висота 3776м, найкрасивіша гора Японії.
Вчитель географії:Давайте з вами заглянемо в атлас і подивимося чи володіє країна корисними копалинами якщо так , то якими?
Країна бідна на корисні копалини, але є поклади кам’яного вугілля, сірки, міді. Незначні поклади природного газу, свинцевих, мідних, срібних та золотих руд, кам’яної солі. . Тому особливого значення набувають інші природні ресурси . Особливу цінність представляють ліси . Численні річки порожисті і малої довжини непридатні для судноплавства , але є джерелом гідроенергії і води для зрошення.Грунти підзолисті,бурі лісові,жовтоземи,червоноземи – родючість низька. Рілля 13% площі.
Вчитель географії: Природа на Японських островах жорстока. Часто трапляються землетруси , тому тут будують такі будинки , при руйнуванні яких не гинуть люди.
Відчутної шкоди приносять тайфуни і цунамі (з японської :«хвилі в бухті»)(Відео цунамі)
Але океан може бути й другом:«Океан найближчий сусід, найважливіший партнер і союзник Японії, один із творців її історії й культури. Океан допоміг відстояти країну в часи монгольської навали, він пом’якшує клімат країни, дає мільйони тонн морепродуктів; з його дна японці добувають марганцеві конкреції, а з океанічної води витягують уран».
Вчитель історії:Не тільки природа випробовує японців на міцність.
Після Другої світової війни, в якій, до речі, країна була союзницею фашистської Німеччини, Японія була окупована американськими військами, що завдало великої шкоди економіці.
Не можна не згадати про трагічні події серпня 1945 року.
6 серпня 1945 року США вперше у світі скинули на японське місто Хіросіму атомну бомбу. Внаслідок цього всі будинки міста в радіусі 5 км відмісця вибуху були повністю знищені, вбито та поранено 140 тис. чоловік. Неможливо забутибезформні металеві злитки, на які перетворилися наручні годинники й монети, які знаходилися в кишенях спалених людей. Аналогічна доля спіткала 9 серпня 1945 року містоНагасакі. Від вибуху атомної бомби третина міста була зруйнована, загинуло 75 тис. чол.
Тисячі мешканців Хіросіми й Нагасакі були вражені смертельною променевою хворобою.
Вчитель географії:Японія – яскравий приклад того, як люди можуть долати несприятливі природні умови та досягати надзвичайно високих успіхів в економічному розвитку, незважаючи на нестачу корисних копалин або історичні долю.Причина японського «економічного дива» криється, перш за все,в самих японцях.
Японці - загадка нашого століття , це самий незбагненний , самий парадоксальний з народів . Вони не схожі не на який інший народ світу . Це натури самі чуйні , живі , артистичні і в той же час самі незворушні, непрактичні , мовчазні люди.
Вчитель історії:Японська нація зародилася від народів, які прийшли сюди з Далекого Сходу - айнів . Японія багато століть була ізольована від решти світу і тому зберегла свою самобутність і своєрідність . Японці свято шанують старовинні обряди і традиції , до числа яких відносяться шанування старших , кімоно , особливості японської кухні , сервіровка столу , чайна церемонія , ікебана , бонсай.
Учні підготували проект про японські традиції та культуру.(Виступ з проектом).
Вчитель географії по ходу проекта питання :З чим пов’язана присутність парасольки в національному жіночому костюмі японських жінок? (Мусонний клімат, влітку – сезон дощів).
Вчитель географії: Всім відомо,що японці люблять ігри. Тому,щоб краще вивчити демографічні показники складіть географічне лото.(Гра географічне лото: на аркушах паперу розкреслене поле й картки з даними по населенню, групи розкладають картки, хто швидше).
Дані для карток:
За кількістю населення (126, 2 млн. осіб – перепис 2018 року) входить до першої десятки країн світу.
Єдина країна, яка в результаті проведеної демографічної політики перейшла від ІІ типу відтворення до І типу.
Природний приріст від’ємний-2,1‰
Найвища середня тривалість життя у світі: чоловіки — 76 років, жінки — 84 роки, старіння населення (28% старші за 65 років),Японія – нація здорових людей із найнижчим у світі показником дитячої смертності.
Національна однорідність (японці — 99 %).
Релігійний склад населення – синтоїзм -79,2%, буддизм -66,8% (багато японців сповідують синтоїзм і буддизм одночасно)
Середня густота населення досить велика – понад 330 чол. на км 2 (в сім разів більше середньосвітової)
Рівень урбанізації - 93,5 %
(Перевірка завдань, відповіді на слайді)
Вчитель географії:
Населення розміщене нерівномірно. Більшість проживають на прибережних рівнинах ( на Тихоокеанському узбережжі густота населення 1000 осіб на кв.км.) Городяни становлять майже 94% населення Японії, причому близько чверті проживають у 15 найбільших містах, у тому числі в Токіо. Система розселення : Токіо – Йокогама, Осака – Кобе – Кіото, Нагоя, північна частина Кюсю (Кітакюсю – Фукуока) являють собою великі багатомільйонні агломерації. Від Токіо – Йокогама до Осаки – Кобе знаходиться мегаполіс – Токайдо (більше 65млн.чол.).Щоб вирішити проблему із житлом, будують хмарочоси.
Як в Японії вирішують проблему нестачі землі?
Учень. Проблема дефіциту земель в Японії вирішується за рахунок наступу на прибережні ділянки морів. Так, у центрі Осакської агломерації за 14 років було побудовано величезний штучний острів. При цьому використовувалася технологія дробіння гірських порід та їх подачі транспортерами до моря. На острові споруджено причали, доки, житлові квартали на 20 тис.чол. Проектується створення аналогічних островів.
Також для побудови островів використовують відсортоване сміття.
Японці вибрали хороший спосіб переробки сміття. Відходи проходять термічну обробку, потім з них роблять міцні брикети, з яких створюють плавучі острови. Таким чином, Японія не засмічує свої землі сміттям, а лише розширює територію завдяки відходам життєдіяльності.
Дана технологія вже успішно використовується японцями близько десяти років. В токійській затоці умільці створили прекрасний острів з затишним парком, стадіоном і музеєм. Також на острові можна побачити чимало зелених і красивих затишних куточків. Крім того,на штучних островах японці розмістили металургійний комбінат і повноцінний аеропорт.(Відео)
Вчитель географії:Країна добре забезпечена трудовими ресурсами. Частка економічно активного населення становить близько половини. Японці відрізняються високою кваліфікацією та виконавчою дисципліною. Один з головних критеріїв неухильного зростання Японії «людський фактор» - особливі риси,що властиві японському народу: разючапрацьовитість,сумлінність,високий рівень освіченості і професійної кваліфікації. Це досягається, завдяки особливій японській системі виховання.Виховання дитини розділене на 3 етапи:
1 етап - до 5 років. Дитина - «бог» - йому дозволяється робити все , так як дитина пізнає світ.
2 етап - до 14 років. Дитина - «раб» - він повинен беззаперечно підкорятися своїм батькам, тому що він вчиться бути виконавцем .
3 етап - від 14 років. Дитина - « друг» - його думку враховують , з ним радяться , так як він вчиться бути самостійним.
Університет — найзаповітніша мрія батьків. Їй підпорядковане все життя дитини, і дуже часто ключем для здійснення цієї мрії стає постійне зубріння. Змалку дітей навчають заприслів'ям: «Будеш спати чотири години — потрапиш до вузу, будеш спати шістьгодин — провалишся».
В Японії нараховується майже 200 університетів, це більше, ніж в усій Західній Європі.
Кількість бажаючих здобути вищу освіту постійно збільшується. І японців не зупиняютьніякі труднощі на цьому шляху — ні складні конкурси, ні висока плата за навчання, тому щопісля закінчення університету можнавлаштуватися на престижну фірму. За данимистатистики: до 25 років 40% японських юнаків здобувають вищу освіту, це вдвічі більше, ніжу США.
Вчитель історії: Японців відрізняє сильна прив’язаність до своєї сім’ї, навчального закладу, місця роботи,батьківщини. «Господарський патріотизм»: японці працюють набагато більше,ніж жителі Європи або Америки : 30% японців працюють понад 50 годин на тиждень, а 12% - навіть більше, ніж 60 годин; в Японії найкоротші відпустки в світі – всього два тижні. Більшість японців працюють в одній компанії або фірмі все життя до виходу на пенсію, яку сплачує їм ця компанія.
Вчитель географії : Хоча японці мають невелику відпустку, проте люблять подорожувати світом і мають в своїй країні багаті рекреаційні ресурси. (20 об’єктів Спадщини ЮНЕСКО). Наша туристична фірма «Навколо світу» пропонує вам маршрут подорожі «7 чудес Японії» .
Виступи учнів з проектом+буклет.
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Тестові завдання
1 . Число жителів, що проживають на території Японії:
а ) 115 млн. чол. б) 120 млн. чол. в) 127 млн.чол.
2. Державний лад:
а ) абсолютна монархія б) конституційна монархія в) республіка
3. Національний склад - ...... японці :
а ) 89 % б) 90 % в) 99 %
4. Японія належить до :
а ) I типу відтворення ; б) II типу відтворення ;
5. Населення Японії сповідує 2 основні релігії :
а ) буддизм і конфуціанство б) конфуціанство і синтоїзм ;
в) буддизм і синтоїзм г) іудаїзм і синтоїзм
6. Якими ресурсами не володіє Японія :
а ) трудовими б) мінеральними в) лісовими
Вікторина
1. Назвіть столицю Японії. Що означає Токіо? (Східна столиця)
2. Назвіть чотири найбільші острови.
3. Який рельєф переважає у Японії?
4. Чи є вулкани? Назвіть найвідоміший із діючих вулканів.
5. Яке місце займає за рівнем економічного розвитку?
6. Грошова одиниця.
7. Як перекладається слово карате? (боротьба без зброї)
8.Національна квітка японців.
9.. Мистецтво складання букетів.
10. Чайна церемонія (тяною)
14. «Символ» держави (імператор)
15.Національний одяг (кімоно)
16. Дерево – національний символ країни (сакура)
17. Державний лад Японії (конституційна монархія)
19. Назва морального кодексу самураїв (бусідо)
20.Який жест при зустрічі друзів відсутній у японців? (рукопотискання)
21.Мистецтво робити фігурки з паперу – орігамі
22. Назва паличок якими їдять рис – хасі.
V. Підведення підсумків уроку, домашнє завдання.
Вчитель географії: ЛИСТ САМОКОНТРОЛЮ.
Домашнє завдання :
1) опрацювати відповідну тему в підручнику;
2)Дослідження за вибором учнів: «Острови Кюсю і Хоккайдо: контрасти Японії».
Учитель географії: Японське побажання :
Хай обійдуть нас хвороби,
Нехай завжди буде спокій в родині,
Нехай завжди нас супроводжує вдача у справах!
Вчитель історії:Саёнара. До побачення! Дякуємо за урок.
Комунальний заклад «Навчально-виховний комплекс №24»
Кам’янської міської ради
Інтегрований урок географії та історії 10 клас
на тему: Японія. Економіко – географічне положення. Природні умови та ресурси. Населення
Розробила:
вчитель географії
спеціаліст І категорії
Дашко О.С.
вчитель історії
Бельмас О.С.