Мета:
Розробка уроку
інтегрованого курсу
«Я досліджую світ»
1 клас
Тема: ЩО МЕНЕ ОТОЧУЄ?
І. Ранкова зустріч «Що ти побачив дорогою до школи?»
1. Робота в парах «Що я побачив дорогою до школи?»
– Чий співрозмовник побачив щось цікаве дорогою до школи?
Зробіть висновок про те, що світ навколо нас дуже цікавий, тому його потрібно досліджувати. І цьому будуть присвячені наші заняття, а всі учні стануть справжніми дослідниками світу, що нас оточує.
Перша ознака дослідника – спостерігати і ставити запитання. Тому наступне наше завдання буде присвячене саме цьому.
2. Гра «Скринька невідкритих таємниць»
Заздалегідь підготую скриньку, у якій зберігатимуться «дослідницькі» запитання.
Ідучи до школи, ви бачите навколишній світ, можливо, у вас виникають запитання, пов’язані з тим, що ви бачите. А спробуйте самостійно поставити таке запитання, яке вас цікавить (намалюй, розкажи і поклади у скриньку).
Наприклад:
Обов’язково наголошую, що відповіді на всі запитання ми намагатимемося знайти разом.
II. Дослідження: що означає слово «довкілля»
Промовляючи цей вираз, намалюю на дошці схематично людину й обведу її колом (можна скористатися цим малюнком):
Д _ _ _ _ _ _ Я
|
Запитаю у дітей:
III. Розпізнавання природних і рукотворних тіл. Слухання вірша «Гімн довкіллю» (Є. Кукуяшна, О. Смага). Лічба
1. Слухання вірша «Гімн довкіллю» (Є. Кукуяшна, О. Смага).
• Запропоную учням послухати уважно вірш «Гімн довкіллю» й описати настрій вірша.
Гімн довкіллю Це Сонце і Місяць, і блискавка, й грім. І кулі, що з неба привіти шлють всім. Це вітер веселий, що з травами грає. Ранкова зоря, що в небі засяє. Струмочок маленький, що швидко біжить. Це батько і ненька – без них не прожить. Земля, де ти ходиш, вода, що ти п’єш. Будинок рідненький, в якому живеш. І друзі, і школа, і все, що довкола. Що любиш, шануєш, завжди бережеш, Словом єдиним – ДОВКІЛЛЯМ назвеш ! Воно дасть тобі силу, наснагу, дозвілля. Бо сам ти також частина довкілля. |
2. Робота в групах. Розпізнавання природних і рукотворних тіл.
Запитайте в учнів:
Предмети живої природи |
Предмети не живої природи |
Рукотворні предмети |
|
люди |
народжуються |
Сонце |
будівлі меблі |
рослини |
дихають |
вода |
одяг взуття |
тварини |
живляться |
повітря |
транспорт |
комахи |
ростуть |
Земля |
побутова техніка |
|
розмножуються |
|
|
|
вмирають |
|
|
3. Вправа (розпізнавання природних і рукотворних тіл)
ü 1-ша група має плеснути в долоні, коли називатимуть предмети живої природи;
ü 2-га група має плеснути в долоні, коли називатимуть предмети неживої природи;
ü 3-я група має плеснути в долоні, коли називатимуть рукотворні предмети.
4. Гра «Квіткова галявина» (для групової чи парної роботи)
|
|
IV. Слухання вірша В. Чуба «Що таке довкілля?» або казки В.О. Сухомлинського «Горобчик і вогонь». Знаходження слів на позначення живої і неживої природи
Що таке довкілля? Довкілля – це Місяць, і Сонце, веселка і грім, І вітер, що хмари приносить. Земля, на якій твій збудований дім, Зірки в синім небі і роси. Туман у дібровах, пташині пісні У долах духмяного зілля. Дитинства щасливого сонячні дні – Усе це, мій друже, довкілля. |
ГОРОБЧИК І ВОГОНЬ Стара горобчиха дозволила нарешті своєму маленькому синочку вилетіти із гнізда. Зрадів Горобчик, вилетів, пурхає та все матір питає: „А це що? А то що таке?”. Пояснила йому мати, що таке земля, трава, дерева, кури, гуси, ставок. Та ось Горобчик побачив у небі величезну кулю й питає матір:” А це що?” „Це Сонце”, – каже Горобчиха, – „Воно світить і пече”. „А що таке Сонце?” – знову питає невгамовний Горобець. „Ну, навіщо тобі все це знати?” – буркотливо відповідає мудра Горобчиха. – „Це вогонь”. „А мені хочеться знати, що таке Вогонь”, – зацвірінчав Горобчик і полинув усе вгору і вгору – до Сонця. Линув, поки аж не обпалив тоненьке пір’я своїх крилець. Наполохався й повернувся додому. Мати чекала вже на нього ні жива, ні мертва. „Ну, тепер я знаю, що таке Вогонь”, – сказав Горобчик. |
V. Рефлексія. Повернення до «скриньки невідкритих таємниць»
Запитаю в учнів: