Тема: Які властивості має повітря.
Мета: продовжити формувати в учнів уявлення про повітря; ознайомити з властивостями повітря (пружність, теплопровідність, розширення під час нагрівання); виховувати дбайливе ставлення до багатств природи.
Обладнання: підручник «Природознавство. 3 клас» за ред. І. Грущинської.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
1. Привітання.
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо .
Роботу швидше починаймо.
2. Хвилинка спостережень.
- Яке сьогодні число та місяць?
- Яка погода надворі?
- Чи були сьогодні опади?
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
— Відгадайте загадку.
• Де не ступиш — всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)
— Чим ми дихаємо?
— Що є необхідним для існування людини?
— Як довести, що нас оточує повітря?
— Як довести, що воно не тільки навколо нас, воно є й у воді? (Якщо подивитися на банку з водою, бачимо на її стінках невеличкі бульбашки. Це повітря.)
— А хто дихає повітрям у воді? (Риби)
— Як довести, що повітря є і в землі? (Якщо кинути грудочку землі у воду, із неї виходитимуть бульбашки повітря.)
— Хто дихає повітрям у землі? (Черв'яки, комахи)
— Повітря є і в нас самих.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про властивості повітря.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Робота за підручником (с. 26-30).
— Ми починаємо вивчати нову тему «Повітря». Розгляньте фотографії на с. 26-27 та прочитайте, про що ви дізнаєтеся в цій темі.
— Роздивіться, пригадайте і розкажіть! Чи вам доводилося бачити повітря? Як можна довести існування повітря навколо нас? Які властивості повітря вам відомі? Розгляньте малюнки на с. 28 і розкажіть про це.
— Правильно, повітря безбарвне, прозоре і, отже, невидиме. Повітря не тільки огортає Землю, а й міститься в усьому, що нас оточує. Порожня пляшка, тобто звільнена від рідини, яка в ній містилася, насправді заповнена повітрям.
Повітря є в шафі, тріщинах, щілинах, воді, ґрунті тощо. Товстий шар повітря має блакитний колір завдяки вмісту в ньому краплинок водяної пари, освітлених Сонцем.
Повітря оточує нас скрізь. Але ми його не бачимо, адже воно прозоре. А чому ж тоді небо блакитне?
Як на це запитання відповіли Повітряні Дракончики?
— Розгляньте картини Олексія Леонова і Андрія Соколова «Люди у космосі» у художній галереї Матінки Природи.
Робота у парах.
— Поміркуйте! Чому космонавти, які виходять у відкритий космос, і водолази, які спускаються в морські глибини, вимушені вдягати спеціальні скафандри?
— Що вам підказали Повітряні Дракончики?
— Тепер зайдемо у дослідницьку лабораторію та ознайомимося з іншими властивостями повітря.
— Розгляньте фотографії на с. 30.
— Чому кулька, заповнена повітрям, не тоне?
— Чому м’яч після удару відскакує?
— Як це пояснив Повітряний Дракончик?
2. Фізкультхвилинка.
Один – піднести руки вгору,
Два – нагнутися додолу.
Не згинайте, діти, ноги,
Не торкайтеся підлоги.
Три, чотири – прямо стати,
Будемо відпочивати.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
Робота в групах
— Поміркуйте!
• Чому птахи настовбурчують пір’я під час морозів?
• Чому вікна в будинках мають подвійне, а іноді — потрійне скло?
• Коли краще зберігається тепло в кімнаті: якщо вікно засклене товстим склом чи коли воно з подвійними рамами?
• Чому взимку в шубі тепліше, ніж в осінньому одязі? Чому в морозну погоду люди надівають речі зі штучного або натурального хутра?
• Як люди використовують у побуті властивість повітря погано проводити тепло?
— Наведіть власні приклади практичного використання людиною знань про властивості повітря.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ.
— Прочитайте висновки на с. 30.
— З якими властивостями повітря ви ознайомилися? (Повітря безбарвне, прозоре, невидиме, заповнює весь простір, пружне. Під час нагрівання повітря розширюється, стає легшим і піднімається вгору; під час охолодження повітря стискається, стає важчим і опускається вниз.)
— Поясніть, чому взимку під снігом можна побачити зелені рослини. Яка властивість повітря сприяє цьому?
— Доведіть, що повітря пружне.
— Поясніть, як нагрівається повітря. Що при цьому відбувається?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
С. 28-30.