Орієнтований план проведення уроку української літератури у 5 класі за змішаним навчанням
Дата:
Урок № 19
Клас: 5
Тема уроку: Василь Симоненко. Цікаві сторінки з життя митця. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична і оптимістична), риси характеру героїв.
Навчальні цілі (за таксономією Блума)
5. |
творчість |
Складати віршовані рядки за поданими вчителем співзвучними словами. |
4. |
оцінка |
Давати оцінку діям персонажів, висловлювати власне ставлення до подій. |
3. |
застосування |
Вміти знаходити потрібну інформацію у тексті, а також вибудовувати логічні зв’язки. |
2. |
розуміння |
Розрізняти позитивні та негативні риси, оптимістичну життєву позицію Лоскотона ті песимістичну – Плаксія. |
1. |
отримання знання |
Знати зміст казки, визначення поняття «віршована мова». |
|
Робота вдома
|
|
Елементи традиційного навчання
|
|
Робота в школі, на уроці |
|
Робота з книгою, словником, зошитом |
|
Засоби мультимедії, ресурси on-line |
|
Групова робота, презентація власної роботи |
|
Мережа |
|
|
Опис навчальних завдань
|
|
Час хв |
Місце |
Засоби |
on-line/ off-line |
1 |
Прочитати казку Василя Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон», ознайомитися із статтею у підручнику. |
заздалегідь |
|
|
|
2 |
Виписати з казки 4 пари рим. |
7 |
|
|
|
3 |
Розв’язування кроссенсу. Режим доступу: https://sway.com/dYpvqIXxYfcj67kM?ref=Link |
3 |
|
|
|
4 |
Сторітеллінг. Від імені Лоскотона або Плаксія розказати про те, як склалася доля персонажа. |
5 |
|
|
|
5 |
Перегляд відео виразного читання уривку казки. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=9ru1IOrC2XY |
6:55 |
|
|
|
6 |
Проблемне питання. У перших двох розділах автор не зображує жодної події, а лише розповідає про Плаксія та Лоскотона. Чому саме так починається твір? |
3 |
|
|
|
7 |
Спробуймо охарактеризувати Царя Плаксія за цитатами, що описують його особистість. Режим доступу: http://linoit.com/users/Latuca/canvases/Цар%20Плаксій |
5 |
|
|
|
8 |
Пошукова робота з текстом. А тепер спробуємо пошукати в тексті цитати, що описують Лоскотона. Перед вами твердження, ваше завдання підтвердити їх словами з тексту. Режим доступу: http://linoit.com/users/Latuca/canvases/Лоскотон |
7 |
|
|
|
9 |
Проблемне питання. Чому веселий Лоскотон «носить дітям сміх» у розмальованій торбині? |
3 |
|
|
|
10 |
Знайди риму. Із запропонованих слів скласти буріме. |
7 |
|
|
|
11 |
Намалювати мапу-маршрут до країни Сльозолий. |
|
|
|
|
Резервний час – 5 хв. (організаційні моменти, ціле покладання, фізкультпауза, оцінювання, підсумки, домашнє завдання).
Пояснення для колег
До завдання 1. Учні вільні вибирати яким чином читати казку (у підручнику, у книзі з бібліотеки чи онлайн).
До завдання 5. Увазі дітей пропонується відео декламації уривку з казки.
До завдання 7. На дошку спроектовані цитати з казки у вигляді стікерів, що створені на платформі Linoit. Учням пропонується одним або двома словами пояснити, як ці цитати характеризують Царя Плаксія (наприклад, потворний, жорстокий, улюблене заняття, тиран, гнобитель, боязливий).
До завдання 8. Аналогічне попередньому завдання описати Лоскотона, але має воно на меті розвивати навички роботи з текстом, а також пошукової роботи. Дітям пропонуються риси характеру, які вони мають підкріпити прикладами з тексту.
1. Мав він вдачу теплу й щиру,
Ще й лукавинку в очах.
Лоскотливі мав він вуса
І м'якенькі, наче пух.
2.Але дядько Лоскотон
Не боявся цих заслон:
Він ходив по всій країні
І носив з собою сміх
В розмальованій торбині,
В пальцях лагідних своїх.
3. Перерили всі двори,
Обходили всі бори,
Час потратили дарма:
Лоскотона скрізь нема,
Бо його завжди і всюди
Од ловців ховали люди.
4. - Гей, веселий Лоскотоне,
Це прийшли твої брати!
Йди до нас, веселий брате,
В нашу здружену сім'ю!
До завдання 10. До цього часу діти вивчали лише прозові казки. А що ж можна сказати про мову казки «Цар Плаксій та Лоскотон»? Звертаємося до Завдання 2, під час якого діти вдома мали виписати 4 пари рим. Акцентуємо їхню увагу на тому, що казку написано віршованою мовою. Віршована мова ритмічна, схожа на пісенну. Запропонуйте учням приміряти на себе роль поета, дібрати і записати співзвучні слова до тих, які записані на дошці.
І – дівчатка, калина, рідненька, засіяний, пісні, берегти, сестричка.
ІІ – ягнятка, дні, розцвісти, дошка, завіяний, синичка, чорненька.