Тема: Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню.
Мета:
Обладнання та реактиви: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиця «Колообіг Оксигену в природі», слайди «Застосування кисню».
Базові поняття та терміни: Оксиген, кисень, коло обіг Оксигену
Тип уроку: комбінований.
Девіз: «Хімія широко простягає руки свої у справи людські».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
(Учитель зачитує питання. а учні по черзі дають швидко відповідь. Якщо учень не знає відповіді на запитання, то право відповідати переходить до наступного учня).
Запитання для гри:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Масова частка у оболонці Землі (атмосфера, гідросфера, літосфера) – 52%
Масова частка у повітрі – 25% (об’ємна – 21%)
В земній корі – 47% (за масою)
В гідросфері – 85,6%
Робота з підручником, схемою
Прочитай! Весь кисень повітря через живу речовину проходить приблизно за 2000 років.
Підтримує дихання;
Відбуваються реакції окиснення поживних речовин;
Вивільняється енергія для діяльності організму;
Вивільняється теплота для підтримки температури тіла теплокровних тварин
Фізіологічна дія кисню.
Чистим киснем людина дихати не може: він отруйний для організму. В атмосферному повітрі кисню 21%. Якщо концентрація кисню в атмосфері Землі підвищиться до 30%, то всі процеси в живих організмах прискоряться, й організми почнуть швидко старіти. В разі дихання повітрям з підвищеною концентрацією кисню може виникнути стан ейфорії й так зване кисневе отруєння. З іншого боку, якщо рівень кисню в атмосфері впаде нижче 16%, людина почне задихатися.
Оксиген утворює 2 алотропні форми – кисень О2 та озон О3. На відміну від кисню, озон має запах, є отруйним, його температура плавлення та кипіння вищі. Він виявляє більшу хімічну активність.
Робота з таблицею
Властивості кисню та озону
КИСЕНЬ |
ОЗОН |
|
|
Учні зачитують свої повідомлення
IV. Узагальнення та систематизація знань.
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал підручника.