Розробка уроку " Людські чесноти"

Про матеріал
Цей матеріал буде корисний при вивченні теми про людські чесноти та проведенні виховних заходів, ранкових зустрічей у початкових класах НУШ.
Перегляд файлу

КЗ « Шполянська санаторна школа Черкаської обласної ради»

 

        

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

Вчитель             Колотило

               Людмила Михайлівна

 

 

Шпола

-2022-

 

 

 

Тема: Людські чесноти. Доброта. 

Мета: на основі різноманітних вправ формувати знання дітей про людські чесноти; довести до свідомості дітей, що добро твориться безкорисливо ; викликати бажання творити добро й уникати злих учинків; вчити думати про свої вчинки та їхні наслідки; пояснити учням сутність дружелюбності, милосердя, поступливості, наполегливості, відповідальності; вчити наводити приклади такої поведінки, де виявляються ці чесноти; розвивати мислення, мовлення; акцентувати увагу на вихованні у дітей чуйності, доброзичливості ,позитивних рис характеру, бажання робити добрі справи, розвивати  почуття взаємодопомоги; виховувати прагнення до вироблення цих якостей.

 

Обладнання: вислови видатних людей, прислів`я, словник, предмети для аплікації, мультимедійні засоби, презентації.

Хід уроку

І. Вступна частина

  1. Організаційна і нервово-психічна підготовка учнів до уроку
  1. Вступне слово вчителя                                                      (м.м.д.)

(Віршований діалог)

Подивилися на мене,

Посміхнулися усі.

Чи готові до роботи?

Молодці!

  1. Віршоване вітання.                                                               (м.м.д.)

– Доброго ранку! Доброго дня!

Доброго вчора, сьогодні, щодня!

Хай не псується годинник на вежі.

Хай буде все на землі, як належить.

          3)Технологія «Мікрофон»

              Вправа «Очікування»                                                              (м.м.д.)

- Ваші очікування від уроку ?

( «Від сьогоднішнього уроку я очікую…» більше дізнатись про значення нових  слів, навчитися висловлювати свої думки, дружної спільної праці, змагатись, спілкуватись, творити, радіти…)

4)Узагальнююча бесіда.

 Вчитель:

- Я вам бажаю, щоб ваші очікування збулися і в свою чергу сподіваюсь, що ви    будете:

- уважними,

- дисциплінованими,

- активним,.

- товариськими,

- добрими,

- ввічливими,

-старанними.

2.Перевірка виконання д/з з одночасним повторенням вивченого раніше

       1) Вступне слово вчителя.

- Як багато на світі чудес!Дерева-гіганти, фантастичні водоспади, химерні палаци, неймовірні сталактитові печери, величезні храми, які викликають подив в усіх, кому поталанило їх побачити. Але жодне із чудес світу не можна порівняти з тим, що завжди поруч із нами. Це диво - ми самі!

( Презентація фотографій ,на яких діти працюють,слухають , думають, посміхаються тощо.) 

2)Декламування вірша учнями.

-Ти знаєш, що ти-людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя- єдина,

Очі твої- одні.

                                              (В.Симоненко)

3)Вправа «Крісло автора»

- Запрошуємо у « крісло автора» групу дітей, які приготували на сьогодні особливу презентацію.

Розповідь оповідання в особах.

« Бо я - людина» В.Сухомлинський.

     Вечоріло. Дорогою ішли два подорожні: батько й малий син. Посеред дороги лежав камінь. Батько не помітив його, спіткнувся й забив ногу. Йому заболіло. Крекчучи, він обійшов камінь і, взявши хлопчика за руку, пішов далі.

      Другого дня батько з сином ішли тою самою дорогою назад. Батько знов не помітив каменя, знов спіткнувся й забив ногу.

      Третього дня батько й син знов ішли тою самою дорогою. До каменя ще було далеко. Батько сказав синові:

  • Дивись уважно, сину. Треба обминути камінь.

           Ось і те місце, де батько двічі спіткнувся й забив ногу. Вони зменшили ходу, але каменя вже не було. На обочині дороги сидів сивий дід.         

             - Дідусю, - питає хлопчик, - ви тут не бачили каменя?  

            - Я прибрав його з дороги.

            - Ви теж спіткнулися й забили ногу?

            - Ні, я не спіткнувся й не забив ногу.

           - Чого ж ви прибрали камінь?

           - Бо я - людина.

        Хлопчик став  та й думає.

            -Тату, - питає він, – а хіба ви не людина?

3. Підготовка до основної частини.

1)Технологія «Мозковий штурм»

Вправа «Коло думок».  

- Як часто ви робите добро іншим?(Учні розповідають свої історії)

- Що ви тоді відчуваєте ?Чого чекаєте?

2) Узагальнююча бесіда                                                 

— Що таке людські чесноти?                                                   (м.м.д).                                                       

Чесно́та (лат. virtus, дав.-гр. ρετή "арете") — це позитивна моральна якість людини. Чеснота є рисою або властивістю, яка вважається морально доброю і, таким чином, оцінюється як основа моральних законів, принципів і цінностей. Персональні чесноти є характеристикою етичних цінностей особи. Протилежною до чесноти є вада.

4. Підомлення теми і завдань уроку.                                          (м.м.д.)

— Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про людські чесноти. Побуваємо в країні, яка має чудову назву – Доброта.

5. Фізхвилинка      (рухлива).

Пісенька – гра «В нашім класі друзі всі».                                    (м.м.д.)

 В нашім класі друзі всі!

(Тримаємось за руки.)

Раз – два – три!

(Оплески)

І великі і малі!

(Піднімаємо руки вгору, потім опускаємо донизу.)

Раз – два – три!

(Оплески)

Руку дай тому, хто справа.

Руку дай тому, хто зліва.

(Діти потискують руки сусідам)

Ми – одна сім'я

Потім по черзі замість слів «руку дай» вживаються дієслова «посміхнись», «обніми»…

     6.Узагальнення І частини уроку.

 Підведення підсумків роботи учнів.

(Оцінювання квадратиками різного кольору.)

                                           ІІ. Основна частина

  1. Первинне ознайомлення учнів з темою.
  1. Вирішення проблемної ситуації.

Вправа: «Павутинка.»

Робота в групах.

     Діти сідають у коло. Під час виконання вправи у кожного буде можливість висловити свою думку. Учитель просить одного  учня почати(наприклад: «Бути людиною чудово, адже вона може мислити»). Потім ця дитина міцно береться за кінчик вовняної пряжі, а весь клубочок передає кому-небудь навпроти у колі. Це продовжується доти, поки  не висловляться всі учні. Якщо хтось не хоче говорити, він має право сказати: « Пропускаю». Утворюється своєрідна «павутинка» зв’язків із пряжі.

      2)  Узагальнююча бесіда вчителя.                                          (м.м.д.)

- Бути людиною чудово, адже вона може мислити, творити добро, любити, вірити, цінувати дружбу, оберігати ближнього, приносити радість кожному, допомогти в скрутну хвилину, підтримати в разі потреби тощо.   

      Кожен із вас неповторний і єдиний. Але є і спільні риси .А всі ми поєднані між собою, як ця «павутинка».Бережіть один одного.

     3) Словникова робота із словником.

Вправа  «Довідкове бюро»                                                                  (м.м.д.)

 слово «Добро». (Корисна справа, добрий вчинок.)

слово «Доброта». (Чуйне, дружнє ставлення до людей.)

слово «Милосердя». (Добре, співчутливе ставлення до кого-небудь.)

    4)Логопедична хвилинка.

Чітко вимовимо слово «Добро». «Доброта». «Милосердя».

    5)  Узагальнююча бесіда вчителя.                                                    (м.м.д.)

- Що легше зробити : допомогти чи образити?

(Образити, бо ображають бездумно. Щоб допомогти, треба  розібратись, як вчинити мудро,вивчити обставини, умови.)                                                            

-оцінювання (вербальне)

 2. Всебічний    аналіз теми

  1. Пояснення вчителя.

( за матеріалами притчі «Два вовки»)

    Одного разу один старий мудрий індіанець, вождь племені, розмовляв зі своїм онуком.

       - Чому бувають погані  люди? – запитав його допитливий малюк.

       - Поганих людей не буває, - відповів вождь. - У кожній людині є дві половини – світла й темна. Світла половина душі закликає людину до любові, доброти, чуйності, надії, щирості. А темна уособлює зло, егоїзм, руйнування, заздрість, брехню, зраду. Це як битва двох вовків. Уяви собі, що один вовк світлий, а другий темний. Розумієш?

       - Розумію, - сказав малюк, зворушений до глибини душі словами діда. Хлопчик на якийсь час задумався, а потім запитав:  - А який же вовк перемагає в кінці ?

         Старий індіанець ледь помітно посміхнувся:

- Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.

  1. Робота над змістом притчі.
  • До чого закликає світла сторона душі людини?

(Світла половина душі закликає людину до любові, доброти, чуйності, надії, щирості).

3)Узагальнююча бесіда вчителя.

   Добро проростає в наших душах і серцях завдяки старанням і бажанню його творити. Часто ми не замислюємось над тим, що таке добро, в чому воно проявляється і чому ми маємо бути добрими, милосердними.

    Тому я зараз пропоную вам разом побудувати спільний «Дім Добра», розуміння, дружби. Першим кроком у будівництві буде закладання фундаменту.

 - Діти, це будуть риси світлої половини душі людини.

 

( Світла половина душі закликає людину до любові, доброти, чуйності, надії, щирості, милосердя).

4) Бесіда за висловами інших людей.

      Вправа «Ознайомимось із думкою видатних людей»  (м.м.д.)                                       

«Ми не робимо нічого великого, ми робимо мало,

але з великою любов'ю.»                      

Мати Тереза, черниця, засновниця доброчинних  місій.

 

Свята ма́ти Тере́за, M.C. (ім'я при народженні Аньє́за (Аґне́с) Ґо́ндже Бояджі́у, алб. Anjezë Gonxhe Bojaxhiu, [aˈɲɛz ˈɡɔɲdʒe bɔjaˈdʒiu]; 26 серпня 1910  5 вересня 1997)  католицька черниця, засновниця доброчинних місій, лауреатНобелівської премії миру за 1979 рік. Впродовж понад сорока років допомагала злиденним, хворим і сиротам у місті Колката вІндії.

Зростаючи під керівництвом матері Терези, доброчинні місії поширили свою діяльність на інші країни. На порозі 70-х років мати Тереза здобула міжнародну відомість і визнання як заступниця злиденних та безпомічних. Частково її слава завдячує документальному фільму й книзі Малькольма Маґґеріджа «Щось прекрасне для Бога» (англ. Something Beautiful for God). Після смерті мати Тереза була канонізована як Свята Тереза з Калькутти.[3][4]

3.Виконання пробних вправ з ціллю уточнення і корекції одержаних знань учнів.

1)  Вступне слово вчителя.

      Ви -  молодці!  Заклали добрий фундамент, але який же це будинок, якщо в ньому немає  стін? Ми їх зараз зведемо, адже це дім Добра і Милосердя, і стіни в ньому мають бути міцними й надійними. Допоможуть  нам у цьому наступні завдання.

2)  Гра  «Добре — погано»

— Додайте слово: «добре» чи «погано».

  • Бути уважним — це...
  • Ображаю менших — це...
  •  Допомагаю іншій людині — це...
  • Дарую квіти — це...
  • Дражню товаришів — це...
  • Займаюсь спортом — це...
  • На вулиці голосно розмовляю, галасую, сміюся — це...
  •  Поступаюся місцем старшим — це...
  •  На вулиці гризу насіннячко, недогризки від яблук — це...
  •  Під час відвідування кінотеатру не галасую, не бігаю — це...
  •  Розштовхую інших дітей, займаючи місце  — це...
  •  Кидаю обгортки від цукерок не в зазначені місця  — це...
  • У салоні автобуса голосно розмовляю  — це...
  •  Поводжуся чемно, дисципліновано  — це...

3) Гра «Так — ні»

      Учні утворюють коло. Учитель називає якість характеру.

— Якщо вам ця якість подобається — плескаєте в долоні, якщо ні — тупотіть ногами.

Добрий, веселий, щедрий, злий, дратівливий, люб’язний, активний, уважний,грубий, упертий, правдивий, сміливий,скупий, ввічливий, працьовитий,делікатний, улесливий, жадібний,

справедливий, агресивний, брехливий.

4)Практична діяльність учнів з елементами бесіди.

- У вас на партах лежать аркушики із словами і чисті. Кожен  може написати або вибрати собі слово, якими рисами повинна бути наділена людина, щоб про неї говорили лише добре.( Діти записують слова на аркушиках.)

- Зачитайте, будь ласка, свої записи.

- Отже, ви розумієте, що означає бути добрим. Ці риси будуть цеглинками для стін нашого « Дому Добра». (Аркушики прикріплюються на дошку у вигляді стін будинку). Тому й  будинок наш виходить міцним та надійним.

- Діти,найвища цінність людини це – золото, життя чи  гроші?(життя)

-Я хочу, щоб ви взяли ці найцінніші риси характеру із собою у дорогу, яка називається життя.

- Давайте разом доберемо до слова життя такі ознаки, якими ми хотіли б наділити своє життя.(Цікаве, щасливе,світле, веселе,чесне, мирне, спокійне,багате,добре, творче, яскраве, радісне).

- Скільки гарних слів ми дібрали! Завдяки цьому в нашому будиночку з’явилось віконечко, крізь яке  у наш будинок надходитиме світло і затишок.

            5) Узагальнююча бесіда за висловами інших людей.

      Вправа «Ознайомимось із думкою видатних людей»                (м.м.д.)                                       

- «Раз добром нагріте серце – вік не охолоне» ( Т.Г.Шевченко )

(оцінювання вербальне)

 

4.Осмислення і узагальнення одержаних знань учнів.

 

1) Метод  «Відкритий мікрофон»

Інтерактивна вправа «Задіяні всі»

Діти сідають в коло.

 – Завдання: Пригадайте випадки зі свого життя, коли ви відчували  до себе добре ставлення інших людей.

2) Вправа « Обмін інформацією»

    Гра «Відшукай половину».

 

– Завдання: З’єднайте частини прислів’їв.

Добре роби,                                      а не примітливий.

Кого почитають,                                добре буде й тобі.

Робиш добро — не кайся,                   а зла уникай.

Все добре переймай,                             а робиш зло, на зло й сподівайся.

В чужому домі будь привітливий,         того й величають.

— Не лише дітям, а й дорослим хочеться, щоб усі їхні друзі, і всі сусіди, і навіть зовсім незнайомі перехожі завжди ставилися до них уважно, по - доброму. І весь секрет у тому, що тільки до ввічливої, вихованої і доброї людини сторонні люди завжди ставляться по-доброму. Тільки таку людину всі люблять, поважають. І у неї є вірні й надійні друзі. Тому всі ті добрі вчинки , про яківи згадували, стануть нам дверима у нашому будинку добра.

  1. Узагальнююча бесіда.

- Наш будинок матиме двері, завжди відчинені для добра, щастя, милосердя. (Двері прикріплюються до будиночка на дошці.) 7)Узагальнююча бесіда.

- У Біблії записано:

«Не роби іншим того,чого не хотів би, щоб робили тобі»

( Іншими словами «Поводься з іншими так, як би ти хотів, щоб поводились із тобою»

– оцінювання вербальне .

 

3. Виконання пробних вправ з ціллю уточнення і корекції одержаних знань учнів.

1)Первинне засвоєння знань.

4) Інтерактивна вправа «Задіяні всі»

Завдання: Складіть правила чеснот, знайшовши

потрібне слово,що є у кожного з вас

Говори те,     що думаєш.

Не можеш сказати правду — чужу таємницю.

Не видавай   поясни чому.

ДВЕРІ

 

2) Практична діяльність учнів.

                         .                                  (м.м.д.)

8)Руханка для очей.

- Прослідкуйте очима за рухомими предметами.

4. Осмислення і узагальнення одержаних знань учнів.

 1)Вправа «Обмін інформацією»

– Завдання: З’єднайте частини прислів’їв.

Добре роби,                                      а не примітливий.

Кого почитають,                                добре буде й тобі.

Робиш добро — не кайся,                   а зла уникай.

Все добре переймай,                             а робиш зло, на зло й сподівайся.

В чужому домі будь привітливий,         того й величають.

2)Робота в групах.

Інтерактивна вправа «Відкритий мікрофон»

 Поясніть вислів.Обгрунтуйте прикладами з життя.

1 група: «Кращі ліки від кривди — пробачення.»

Поясніть вислів.Обгрунтуйте прикладами з життя.

2 група: «Уміння прощати властиве сильним. Слабкі ніколи не прощають.»

- Звіт груп і висновок. Оцінювання  вербальне  .

 

5.Узагальнення ІІ частини уроку.

1)Декламування вірша учнями .                                               (м.м.д.)   

-колективно

Людина починається з добра

Сказав мудрець:

-Живи, добро звершай !

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізняє від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра!

                                                                                            (Л. Забашта)

           2) Узагальнююча бесіда за висловами інших людей.

      Вправа «Ознайомимось із думкою українського народу»                (м.м.д.) 

      « Життя дане для добрих справ»

                              МАЙДАН                              (українська народна мудрість)

ІІІ. Заключна частина

  1. Пояснення завдання додому (диференційовано) (м.м.д.)

      Опрацювати оповідання В. Сухомлинського «Чому дідусь такий добрий сьогодні?» Визначити , про яку чесноту говорить вчинок головного героя.         (с. 60–63).

  Скласти відповіді на запитання:

- Що ти можеш робити для себе щоденно?

- Що ти в змозі зробити для тих, хто тебе оточує?

2.Підведення підсумків роботи учнів.

   Для чого ми це вчили?

 — Чого навчилися на уроці?

— Що вам найбільше запам’яталося?

— Яку чесноту хочете виробити в собі?

— Чого позбутися?

3. Аргументоване оцінювання знань і умінь учнів

  • Оцінювання  вербальне (квадратиками).

Вправа «Дім Добра»

-Розвиток креативного мислення.                                                            (м.м.д.)

-Колективне виконання аплікації з квадратів-цеглинок (елементів оцінювання)                                                             

4. Приведення організму дитини в спокійний стан

Свічка.

Вправа «Повтори за мною»                                              (м.м.д.)

 

Я дякую вам за урок.

- Ви у мене молодці!

- Ми - молодці!

- Ви - розумні!

- Ми - розумні!

- Ви - найкращі!

- Ми - найкращі!

- Я люблю вас!

- Ми любимо вас!

 

 

 

                                                       

 

 

 

docx
Додано
12 червня 2023
Переглядів
744
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку