Розробка уроку "Музичні жанри в театрі та кіно" 6 клас

Про матеріал
Розробка уроку на тему "Музичні жанри в театрі та кіно, мюзикл" для предмету "Музичне мистецтвро" 6 клас. За використанням підручника та інтернет ресурсів.
Перегляд файлу

МУЗИЧНІ ЖАНРИ У ТЕАТРІ ТА КІНО (МЮЗИКЛ) 6 клас

Мета  уроку:

Навчальна: з метою глибшого сприйняття життєвих явищ розкрити перед учнями світ дитячих образів у творах різних жанрів та композиторів; розкрити поняття саундтрек; зосередити увагу учнів на кінофільмах, у яких музика є дійовою особою або допомагає яскравіше розкрити зміст та образи героїв;

Розвивальна: розвивати здатність виявляти головну думку в сюжетах музичних кінофільмів;

Виховна: прищеплювати учням естетичний смак.

Музичний матеріал: «До-ре-мі» з кінофільму «Звуки музики» Р. Ч. Роджерса, «Пісня про дітей» І. Єфремова з кінофільму «Пітер Пен», музика Г. Гладкова до мультфільму «Бременські музики», «Крилаті каруселі» Є. Крилатова.

Наочні посібники: таблиця; портрети Р. Ч. Роджерса, І. Єфремова, Г. Гладкова, Є. Крилатова; фрагмент кінофільму «Звуки музики».

Обладнання: музичний програвач,телевізор, фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід («До-ре-мі» з кінофільму «Звуки музики» Р. Ч. Роджерса).

1.ВСТУПНА ЧАСТИНА

Організаційний момент Повідомлення теми, мети, завдань уроку (теми семестру та уроку написані на дошці)

Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Наймолодшим із мистецтв є кінематограф, значне місце в якому сьогодні по праву належить музиці. Ще до винайдення звукового кінематографа фільми супроводжувалися звучанням музики у виконанні піаніста. Із появою перших німих кінофільмів будь-який беззвучний рух на екрані викликав подив чи навіть острах: адже в природі кожен рух породжує звук. От і виникла потреба в музичному супроводі кінострічок. Із винайденням звукового кіно це мистецтво стало одним із найулюбленіших. Саме музика часто розкриває внутрішній, глибинний сенс екранної дії. Про те, як це відбувається, ми дізнаємось сьогодні на уроці.

2.ОСНОВНА ЧАСТИНА

Розповідь учителя

— Основу сюжету кінофільму складає літературно-драматичний твір — сценарій, як лібрето є основою опери чи балету. Сценарій, як і лібрето, є посередником між літературним твором та кінофільмом, щоб пристосувати літературний сюжет до умов створення кінофільму. Отже, вимальовується така схема:

ЛІТЕРАТУРНИЙ ТВІР —► СЦЕНАРІЙ —► КІНОФІЛЬМ (МУЛЬТФІЛЬМ)

Без музики неможливі й такі театральні жанри, як оперета, мюзикл.

Мюзикл — це музична вистава на основі літературного сюжету, в якій поєднуються різноманітні виражальні можливості музичного, хореографічного, драматичного та оперного мистецтва.

Пригадайте мюзикл «Звуки музики», фрагмент якого ви слухали у 5-му класі,

  • Хто є автором цього мюзиклу? (Р. Ч. Роджерс)

1965 року американський режисер Роберт Вайз представив глядачам художній фільм «Звуки музики». Фільм був створений на основі одного з кращих мюзиклів композитора Роберта Роджерса, події відбуваються 1938 року в Австрії. Головна героїня фільму Марія влаштовується гувернанткою в багату сім'ю до сімох дітей, у яких немає матері. Ці діти були дуже веселими, але неслухняними. їхня нова вихователька дуже любила музику, гарно співала і складала для дітей прості, захоплюючі пісні. Діти теж полюбили музику. Завдяки музиці вони залишалися такими ж веселими і життєрадісними, проте припинили бешкетувати, стали слухняними і створили гарний сімейний ансамбль. Саме музика є головною дійовою особою цього кінофільму: завдяки музиці відбуваються найважливіші, інколи — дуже тривожні події сюжету.

Слухання музики. Слухання пісні Р. Ч. Роджерса «До-ре-мі» з кінофільму «Звуки музики»

Розповідь учителя

— Мюзикл, або музична комедія — це сценічний твір, в якому перемішані пісні й діалоги, музика й танці. Прабатьками цього жанру вважають оперету, водевіль і бурлеск. Мюзикл є одним з найвдаліших комерційних театральних мистецтв. Це обумовлено його видовищністю і дорогими спецефектами. Вважається, що перший мюзикл було поставлено 1866 року в Нью-Йорку. Називався він Black Crook.

Одним із найпопулярніших персонажів дитячої літератури XX століття, створеного шотландським письменником сером Джеймсом Метью Баррі, є Пітер Пен.

Далеко-далеко («другий поворот праворуч, а далі прямо до самого ранку») у морі знаходиться острів Неверландія, де живуть хлопчаки, які загубилися, на чолі з Пітером Пеном. На цьому ост¬рові див є все, про що тільки можуть мріяти маленькі шибеники: гори й море, індіанці, русалки й пірати, справжні друзі й справжні вороги...

Пітер Пен — безтурботний хлопчисько, який мешкає на острові Неверландія... Хлопчисько, який не хоче дорослішати...

Пітер Пен переконаний, що всі дорослі неодмінно були дітьми і всі вони знали про веселий острів Неверландія, де немає нудних правил і нудних слів дорослих. Біда в тому, що діти виростають і забувають про чарівну країну Дитинство й острів Неверландія.

За найпалкішого бажання дорослі не можуть піднестися в повітря і полетіти разом із Пітером Пеном назустріч пригодам до чарівної країни. Але для дівчинки Венді та її братів Джона та Майкла це виявилося можливим.

Історії про Пітера Пена неодноразово екранізувалися. Відомий мультфільм «Пітер Пен» Волта Діснея. На кіностудії «Бєларусьфільм» створений двосерійний музичний фільм «Пітер Пен», музику до якого написав композитор Ігор Єфремов.

Послухайте «Пісню про дітей» І. Єфремова з кінофільму «Пітер Пен» та дайте відповідь на запитання,

  • Як музика допомагає передати харак¬тери дітей?

Слухання музик: Слухання «Пісні про дітей» І. Єфремова з кінофільму «Пітер Пен»

  • Хто не знає відому історію про музиканта-романтика і його чоти-риногих друзів: півня, віслюка, кота й собаку? Чи здогадались ви, про кого йдеться?

Розповідь учителя

— Напевно, не знайдеться на теренах колишнього СРСР людини, яка не бачила б мультфільм за мотивами відомої казки братів Грімм. І сьогодні цей мальований мюзикл із задоволенням дивлять¬ся всі маленькі мешканці нашої країни.

Ця історія настільки приваблива для людей мистецтва, що в деяких містах (Бремені, Німеччина; Ризі, Латвія) встановле¬но пам'ятники героям казки братів Грімм. А чудовий мультфільм і його герої надих¬нули скульпторів на створення пам'ятників цим героям на вулицях Хабаровська (Росія).

Мюзикли доволі часто екранізують. Іноді композитори одразу пишуть їх для кіно. Прикладом такого мюзиклу є мультфільм «Бременські музиканти».

«Бременські музиканти» мають чарівну привабливість. Мультфільм просочений романтикою, гумором, піснями і танцями, що не старіють із плином часу. Дивитися цей мультфільм — одне задоволення, підспівувати улюбленим пісням на музику Геннадія Гладкова і вірші Юрія Ентіна та Василя Ліванова — просто насолода.

Слухання музики

Учитель. Послухайте фрагменти з мультфільму «Бременські музики» та дайте відповідь на запитання:

  • Як композитор за допомогою музичних засобів передав образи  мандрівних музикантів?

Слухання фрагментів з мультфільму «Бременські музиканти»

  • Яке значення музика має в житті людини?

Розповідь учителя

— Для музичного супроводу кожного кінофільму чи мультфільму створюється музика, яку пише один або кілька авторів. Потім цю музику виконує оркестр або соліст-інструменталіст, хор або окремий співак.

Музичний супровід будь-якого матеріалу (наприклад, фільму, мюзиклу, аніме, телепередачі, комп'ютерної гри) називається саунд- треком (звуковою доріжкою).

Вокально-хорова робота

Учитель. До багатьох фільмів створено чудову музику та пісні, які продовжують своє життя поза фільмами. До таких творів належить і пісня «Крилаті каруселі» Є. Крилатова з кінофільму «Пригоди Електроніка».

Розспівування

Розучування пісні «Крилаті каруселі» Є. Крилатова

Опрацювання всіх куплетів пісні. Виконання пісні у характері, дотримуючисьправил звукоутворення

3. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА . Підбиття підсумків уроку

Учитель. Сьогодні ми продовжили знайомство із жанром мюзиклу, більше дізналися про його особливості.

Бліц  опитування

  • Чи може існувати кіномистецтво без музики і літератури?
  • Як з'явилася музика в кіно?
  • Музика до якого фільму вам сподобалася найбільше і чому?

4. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Пригадати переглянуті фільми про музикантів і композиторів. Повторити матеріал І семестру.

Учні виходять із класу під музичний супровід («Крилаті каруселі» Є. Крилатова).