ПІСНЯМ ПРИСВЯЧЕНЕ ЖИТТЯ 6 клас
Епіграф до уроку:
«Без пісні нема життя, як нема життя без сонця».
Юліус Фучик
Мета. Визначити особливості музичної мови обробок М. Леонтовича. Розвивати вокально-хорові навички, творчі виконавські здібності учнів, збагачувати їхній емоційно-естетичний досвід. Виховувати інтерес до хорової пісні, творчості М. Леонтовича, а також почуття співпереживання.
Музичний та візуальний матеріал: М. Леонтович. Обробки українських народних пісень «Пряля» та «Щедрик» (слухання); українська народна пісня «Щедрик» (виконання); Дж. Гершвін «Колискова» (Виконання); В. Тропінін «Пряля» (сприймання).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (фортепиано), темброві-шумові інструменти, нотна дошка, магнітофон (музичний центр, DVD), портрети М. Леонтовича, Дж. Гершвіна.
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання української народної пісні «Щедрик». Музичне вітання.
2. Актуалізація музичного досвіду учнів.
Уявний кореспондент бере інтерв'ю в учнів за орієнтовними запитаннями.
3. Виконання «Колискової» Дж. Гершвіна.
4. Мотивація музично-творчої діяльності учнів.
5. Слухання української народної пісні «Пряля» в обробці М.Леонтовича
Перед слуханням учитель зачитує текст пісні «Пряля», показує репродукцію картини «Пряля» художника Василя Тропініна.
— Про що розповідається в пісні?
Відомий український композитор Микола Леонтович створив чудову хорову обробку цієї пісні.
Слухання пісні «Пряля» в обробці М. Леонтовича.
Це цікава форма, в якій проявляється злиття куплетно-варіаційної форми з формою рондо.
6. До якого жанру належить українська народна пісня «Щедрик»?
В основі щедрівки — лише один чотиризвучний мотив, який багаторазово повторюється.
Але як витончено, струнко зазвучав невибагливий старовинний наспів у хоровому творі! У яке вишукане ажурне мереживо сплелися голоси!
Короткий основний мотив (інтонація) прозвучала у творі 36 разів, постійно прикрашаючись рухом інших голосів хору.
— Як називається рух голосів, що сприяє розвитку, багатству Звукової «палітри» обробки?
Гра «Диригент»
— Хто з вас спробує уявити себе диригентом хору, рухами рук передати характер музики, показати вступ хорових голосів?
Проведення гри «Хормейстер».
7. Що можна розповісти про життя і творчість М. Леонтовича?
Розповідь учителя,
Микола Дмитрович Леонтович (1877—1921) — видатний український композитор, диригент, педагог, збирач пісенного фольклору. ,
Народився майбутній композитор на Вінниччині. Народна пісня увійшла в серце малого Миколки з раннього дитинства і стала для нього зрозумілою і близькою, як і рідна мова,
Він співав у церковному хорі, працював учителем співу, був диригентом хороших колективів, збирав і записував народні пісні.
Усе життя композитора можна назвати служінням пісні. Микола Леонтович. створив понад 100 хорових обробок українських народних пісень, які стали «візитівкою» музичної України в усьому світі.
У них яскраво і самобутньо змальоване життя українського народу — його думи і надії, радість і біль.
Можливо, композитор створив би ще більше обробок народних пісень, якби його життя не обірвалось раптово і трагічно. У 44 роки він загинув від кулі бандита в хаті свого батька. Безглузда смерть забрала одного з видатних співців українського народу, який уславив народну пісню.
Українська народна пісня «Щедрик» в обробці М. Леонтовича майже 100 років мандрує світом і звучить різними мовами, але її душа залишається українською. Вона лунала навіть в американському кінофільмі «Один удома».
Про життя і творчість Миколи Леонтовича написано багато книжок, віршів. Відомий поет Павло Тичина написав про нього такі рядки:
Мамонько, люблю я пісню
про зозулю і про гай,—
я просю тебе, ну, люба,
Леонтовича співай!
Ти ж мені про нього вчора
ой же як розповіла! —
про калину й про малину,
що у лузі розцвіла...
Що в той луг та у лужечок
ти біжком і я біжком —
Леонтовича зустрінем
над річкою бережком.
8. Підсумок уроку.
Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.
9. Домашнє завдання.
Слухати музику за власним вибором, звертаючи увагу на хорове виконання. Спробувати написати вірш про композитора М. Леонтовича або намалювати малюнок до однієї з обробок М. Леонтовича.
10.Вихід учнів із класу (кабінету) під звучання музики, обраної за їхнім бажанням.