Розробка уроку "Пісням присвячене життя" 6 клас

Про матеріал
Розробка уроку на тему "Пісням присвячене життя" 6 клас з предмету " Музичне мистецтво". За використанням підручника та інтернет ресурсів.
Перегляд файлу

ПІСНЯМ ПРИСВЯЧЕНЕ ЖИТТЯ 6 клас

Епіграф до уроку:

«Без пісні нема життя, як нема життя без сонця».

Юліус Фучик

Мета. Визначити особливості музичної мови обро­бок М. Леонтовича. Розвивати вокально-хорові навички, творчі виконавські здібності учнів, збагачувати їхній емоційно-естетичний досвід. Ви­ховувати інтерес до хорової пісні, творчості М. Ле­онтовича, а також почуття співпереживання.

Музичний та візуальний матеріал: М. Леонтович. Обробки українських народних пісень «Пряля» та «Щедрик» (слухання); українська народна пісня «Щедрик» (виконання); Дж. Гершвін «Колискова» (Виконання); В. Тропінін «Пряля» (сприймання).

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Обладнання: музичні інструменти (фортепиано), темброві-шумові інструменти, нотна дошка, магнітофон (музичний центр, DVD), портрети М. Леонтовича, Дж. Гершвіна.

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап уроку.

Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання української народ­ної пісні «Щедрик». Музичне вітання.

2. Актуалізація музичного досвіду учнів.

  •               Яка музика: прозвучала на початку уроку? Проведення гри «Музичне інтерв'ю».

Уявний кореспондент бере інтерв'ю в учнів за орієнтовними за­питаннями.

  •               Яке враження справила на вас музика?
  •               Як вона називається?
  •               Які народні американські пісні ви знаєте?
  •               Який зміст, характер пісень? 
  •               Хто Написав оперу про життя негритянського народу? На­звіть прізвище та ім'я композитора.
  •               Як її назва?
  •               Який фрагмент з опери «Поргі і Бесс» ви можете виконати?

3. Виконання «Колискової» Дж. Гершвіна.

  •               Які особливості мелодії, ритму, супроводу «Колискової»?
  •               Які інструменти ви обрали б для супроводу пісні? Виконання пісні з імпровізованим супроводом.

4. Мотивація музично-творчої діяльності учнів.

  •               Чому Леонтовича називають майстром хорової обробки?
  •               Чи допоможе музика, яка звучала на уроці, дати відповідь на це запитання?
  •               Чи знову його обробки викличуть неповторні почуття?

5. Слухання української народної пісні «Пряля» в обробці М.Леонтовича

Перед слуханням учитель зачитує текст пісні «Пряля», пока­зує репродукцію картини «Пряля» художника Василя Тропініна.

 — Про що розповідається в пісні?

  •               Якою, на вашу думку, має бути музика до неї?
  •               Порівняйте свої варіанти мелодій з українською народною піснею «Пряля».
  •               Чи відрізняється вона від ваших мелодій?
  •               До яких народних пісень вона належить?

Відомий український композитор Микола Леонтович створив чудову хорову обробку цієї пісні.

  •               Що означає слово «обробка»? (Обробка — це видозмінення музичного твору.)
  •               Зверніть увагу, як проходить розвиток мелодії в обробці, чи зазнає змін основна мелодія?

Слухання пісні «Пряля» в обробці М. Леонтовича.

  •               Який характер пісні?
  •               Чи зазнала змін основна мелодія в обробці композитора?
  •               Як це можна позначити схематично? (А — В — А — В, — А — С)
  •               Як можна назвати таку форму пісні?

Це цікава форма, в якій проявляється злиття куплетно-варіаційної форми з формою рондо.

6. До якого жанру належить українська народна пісня «Щедрик»?

  •               Які особливості основної інтонації, що лежить в основі ще­дрівки?

В основі щедрівки — лише один чотиризвучний мотив, який багаторазово повторюється.

Але як витончено, струнко зазвучав невибагливий старовин­ний наспів у хоровому творі! У яке вишукане ажурне мереживо сплелися голоси!

  •               Як проходив розвиток інтонації в обробці М. Леонтовича?

Короткий основний мотив (інтонація) прозвучала у творі 36 ра­зів, постійно прикрашаючись рухом інших голосів хору.

— Як називається рух голосів, що сприяє розвитку, багатству Звукової «палітри» обробки?

  •               Який хор виконував твір — дитячий чи змішаний?
  •               Виконайте двоголосний фрагмент хору.

                          Гра «Диригент»

— Хто з вас спробує уявити себе диригентом хору, рухами рук передати характер музики, показати вступ хорових голосів?

Проведення гри «Хормейстер».

7. Що можна розповісти про життя і творчість М. Леонтовича?

Розповідь учителя,

Микола Дмитрович Леонтович (1877—1921) — видатний український композитор, диригент, педагог, збирач пісенного фольклору.              ,

Народився майбутній композитор на Вінниччині. Народна піс­ня увійшла в серце малого Миколки з раннього дитинства і стала для нього зрозумілою і близькою, як і рідна мова,

Він співав у церковному хорі, працював учителем співу, був диригентом хороших колективів, збирав і записував народні пісні.

Усе життя композитора можна назвати служінням пісні. Ми­кола Леонтович. створив понад 100 хорових обробок українських народних пісень, які стали «візитівкою» музичної України в усьо­му світі.

У них яскраво і самобутньо змальоване життя українського на­роду — його думи і надії, радість і біль.

Можливо, композитор створив би ще більше обробок народних пісень, якби його життя не обірвалось раптово і трагічно. У 44 роки він загинув від кулі бандита в хаті свого батька. Безглузда смерть забрала одного з видатних співців українського народу, який усла­вив народну пісню.

Українська народна пісня «Щедрик» в обробці М. Леонтовича майже 100 років мандрує світом і звучить різними мовами, але її душа залишається українською. Вона лунала навіть в американ­ському кінофільмі «Один удома».

Про життя і творчість Миколи Леонтовича написано багато книжок, віршів. Відомий поет Павло Тичина написав про нього та­кі рядки:

Мамонько, люблю я пісню

про зозулю і про гай,—

я просю тебе, ну, люба,

Леонтовича співай!

Ти ж мені про нього вчора

ой же як розповіла! —

про калину й про малину,

що у лузі розцвіла...

Що в той луг та у лужечок

 ти біжком і я біжком —

Леонтовича зустрінем

над річкою бережком.

8. Підсумок уроку.

  •               Яка музика звучала на сьогоднішньому уроці?
  •               Які її особливості?
  •               Який музичний твір справив на вас найбільше враження?
  •               Що ви можете сказати про роль композитора М. Леонтовича в українській музиці?

Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.

9. Домашнє завдання.

Слухати музику за власним вибором, звертаючи увагу на хо­рове виконання. Спробувати написати вірш про композитора М. Леонтовича або намалювати малюнок до однієї з обробок М. Ле­онтовича.

10.Вихід учнів із класу (кабінету) під звучання музики, обраної за їхнім бажанням.

docx
Додано
9 січня 2021
Переглядів
1559
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку