10 клас
Урок №11
Дата:
ФРАНЦІЯ.
Очікувані результати НПД: учні виявляють та характеризують основні чинники, що визначають місце країни у міжнародному поділі праці, називають домінуючі складники третинного, вторинного та первинного секторів економіки Франції, становлять комплексну економіко-географічну характеристику.
Розвивальна та виховна мета: формувати вміння наукового аналізу даних, удосконалювати вміння працювати з навчальною літературою та візуальними джерелами, формувати пізнавальний інтерес, самостійність, уміння долати труднощі.
Тип уроку: урок засвоєнн янових знань.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта Європи, фізична карта Європи, ресурси Інтернету, мультимедійна презентація.
Опорні та базові поняття: ЕГП, природні ресурси, природний приріст, густота населення, Франкофонія, урбанізація, постіндустріальна країна, ВВП, промисловість, сфера послуг, сільське господарство, транспорт, зовнішньоекономічні зв’язки.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ Й ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Пригадайте, що вам відомо про Францію, з чим асоціюється образ цієї країни.
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Коли йдеться про Францію, перше, щозгадуютьмайжевсі, — цепоказиколекційвсесвітньовідомихфранцузькихмодельєрів. Франціювважають «законодавицею» світовоїмоди. Такіімена, як Коко Шанель, КрістіанДіор, Жан-Поль Готьє,П’єр Карден та інші давно стали «візитноюкарткою» країни. Утім, Франціярозуміється не лише наелегантномувбранні та аксесуарах. Франція — високорозвиненапостіндустріальна держава, одна з найрозвиненішихкраїнсвіту, щовходять доскладу «ВеликоїСімки». ОднакФранція не завждибулазаможною та розвиненою.
Дізнаємосядетальніше, якіпередумовисприялиїїпіднесенню, якісучасніекономічнідосягненнямаєкраїна. Безумовно, цейдосвід є цінним для України, яка перебуваєнастадіїекономічних реформ.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. «Візитнакартка»
Офіційнаназва — ФранцузькаРеспубліка. Площа — 543,9 тис.км2. Населення — 65,1 млносіб (2018 р.). Столиця — Париж. Економічновисокорозвинена держава, країна «ВеликоїСімки». Президентськареспубліка, унітарна держава (96 департаментів).
2. ЕГП
Головніознаки: компактністьтериторії, доситьвеликірозміри; розташування на територіїЗахідноїЄвропи («центральна вісьрозвитку»), широкий вихід доАтлантичного океану та Середземного моря; численнісусіди (8), більшість входитьдо складу ЄС; наявністьважливихшляхівсполучення; 5 заморськихтериторій.
Завдання. Порівняйте ЕГП Франції та Німеччини. Якіперевагимаєкожнаізцихкраїн?
3. Природно-ресурснийпотенціал
Перевагарівниннихпросторівізродючимиокультуренимибуримилісовимий підзолистимиґрунтами в сполученні з помірним теплим і вологимморськимкліматом є сприятливимчинником для розвиткусільськогогосподарства. М’якийклімат, мальовнича природа, тисячікілометрівморськихпляжів, великіможливостідля розвитку туризму, альпінізму й зимовихвидів спорту в горах, багатствоісторичних та архітектурнихпам’яток. Лісистість 29,2 %. Великі запаси залізних, уранових руд, бокситів. Видобутоквугілляприпинено.
4.Населення
Природнийприріст 2,9 ‰, сальдо міграції 1,1 ‰ (2017 р.), старіннянаселення (20 % старші за 65 р.). Густота населення 119,7 осіб/км2. Французи (82 %), корсиканці, баски, ельзасці, бретонці, фламандці; іммігранти (понад 4,5 млн) — португальці, алжирці, марокканці та ін. Католики — 66 %, мусульмани — 9 %. Урбанізація 80 %. Найбільшіміста: Париж (10,8 млн); Ліон (1,6 млн), Марсель (1,6 млн),Лілль (1,027 млн), Ніцца — Канни (1 млн). Робоча сила — 30, 4 млн, структура зайнятості: сільськегосподарство — 2,4 %, промисловість — 18,3 %, сфера послуг — 79,3 %.
5. Господарство
Робота з мультимедійною презентацією, картами атласу, підручником
Франція — один з лідерів світової та європейської економіки, постіндустріальна країна. Загальний ВВП (за ПКС) — 2,7 трлн. $ (2016) — 10-те місце в світі, ВВПна душу населення — 42,3 тис. $ — 37 місце.
Структура ВВП: сільськегосподарство — 1,6 %, промисловість — 19,6 %, сфера послуг — 78,8 %. Особливістюпросторовоїорганізаціїгосподарства є домінуванняПаризького району (Іль-де-Франс),де виробляється 1/3 сільськогосподарської та понад 40 % промисловоїпродукції.
Третинний сектор: фінансовокредитніпослуги (BNP Paribas, SocieteGenerale, CreditAgricoleта ін.). головнийфінансовий центр — Париж; туризм — 1-ше місце за кількістютуристичнихвідвідувань у світі (понад 85 млн), 4 – те за доходами від туризму; ІТ та телекомунікаційніпослуги (технологічний парк Софія-Антиполіс); розвиненатранспортна мережа.
Промисловість. Провідніпозиціїзаймаєтранспортнемашинобудування (автомобілебудування — «Рено», «Пежо-Сітроєн», виробництвошвидкіснихпотягів, авіабудування — Airbus), виробництвоозброєння, електротехнічної та комунікаційноїтехніки,парфумерії, косметики, дорогого одягу, взуття. Електроенергетика: АЕС — 48,8 %,ТЕС — 16, 1 %, ГЕС — 14 %, відальтернативнихджерел — 16,9 %. 14-те місцев світі за виробництвомсталі. Кольороваметалургія — алюмінієвапромисловість(2-ге місце в Європі). Харчова — виноробна, молочна, м’ясна, цукрова, кондитерська.
Сільськегосподарство. Франція — найбільший в Європівиробниксільськогосподарськоїпродукції (25 % вартості с/г продукції ЄС), за експортомаграрноїпродукції 2-ге місце в світіпісля США.
6.Міжнароднізв’язки
Експорт: машини, транспортнеобладнання, авіація, пластмаси, парфуми,сталь, прокат, алюміній, зерно, цукор, вина, сири, м’ясо.
Імпорт: мінеральнасировина, машини й обладнання, хімікати, деякасільськогосподарськапродукція(бавовник, кава, чай).
Основніпартнери— країни ЄС, США. Вивезеннякапіталу,пряміінвестиції за кордоном перевищують 30 млрд дол. ТоварообігміжУкраїноюта Францією становить більше 1,6 млрд дол. Українськогоекспорт: жири та оліїтваринногоаборослинногопоходження, насіння та плоди олійнихрослин, одяг,текстиль. УФранціїУкраїнакупуємінеральніпалива, хімічнупродукцію, автомобілі, фармацевтичнітовари, обладнання для АЕС.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання. Складіть схему зовнішньоекономічнихзв’язківФранції.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 11.
2. Об’єднатися в 6–7 груп для роботи на наступномууроці.
3. Випереджальне: скластирозгорнутий план наступного § 12 (ВеликаБританія).
1