Розробка уроку з всесвітньої історії (11 клас)
Тема уроку: "Холодна війна: протистояння двох систем (1946-1991)"
Мета уроку:
-
Навчальна: сформувати в учнів розуміння сутності Холодної війни, її причин, етапів та наслідків
-
Розвивальна: розвивати навички аналізу геополітичних процесів, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки
-
Виховна: формувати розуміння цінності миру та важливості дипломатії
Тип уроку: комбінований
Обладнання: політична карта світу, мультимедійна презентація, документальні матеріали
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (2 хв.)
-
Привітання
-
Перевірка готовності класу
-
Створення робочої атмосфери
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (7 хв.)
Бліц-опитування:
-
Які країни входили до антигітлерівської коаліції?
-
Які територіальні зміни відбулися після Другої світової війни?
-
Що таке біполярний світ?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (3 хв.)
Проблемне питання: "Чому після спільної перемоги у Другій світовій війні колишні союзники стали противниками?"
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (20 хв.)
1. Початок Холодної війни
-
Фултонська промова Черчилля
-
Доктрина Трумена
-
План Маршалла
-
Створення НАТО та ОВД
2. Основні кризи та конфлікти
-
Берлінська криза та поділ Німеччини
-
Корейська війна
-
Карибська криза
-
В'єтнамська війна
-
Введення військ до Афганістану
3. Гонка озброєнь
-
Ядерне протистояння
-
Космічні перегони
-
Економічне змагання систем
4. Завершення Холодної війни
-
Політика "перебудови"
-
Падіння Берлінської стіни
-
Розпад СРСР
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ (8 хв.)
Робота в групах:
-
"Політики" - аналіз доктрин та стратегій
-
"Економісти" - порівняння економічних систем
-
"Військові експерти" - аналіз гонки озброєнь
-
"Культурологи" - вплив на культуру та суспільство
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ (3 хв.)
-
Узагальнення вивченого матеріалу
-
Відповідь на проблемне питання
-
Оцінювання роботи учнів
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (2 хв.)
-
Опрацювати параграф підручника
-
Створити хронологічну таблицю основних подій Холодної війни
-
Підготувати аналіз однієї з криз періоду Холодної війни
Творче завдання: підготувати презентацію про вплив Холодної війни на розвиток науки і техніки
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ
Ключові дати:
-
1946 р. - Фултонська промова Черчилля
-
1947 р. - проголошення доктрини Трумена
-
1949 р. - створення НАТО
-
1955 р. - створення ОВД
-
1961 р. - будівництво Берлінської стіни
-
1962 р. - Карибська криза
-
1989 р. - падіння Берлінської стіни
-
1991 р. - розпад СРСР
Основні поняття:
-
Холодна війна
-
Біполярний світ
-
Залізна завіса
-
Гонка озброєнь
-
Політика стримування
-
Доктрина Трумена
-
План Маршалла
-
Розрядка міжнародної напруженості
Історичні постаті:
-
Вінстон Черчилль
-
Гаррі Трумен
-
Йосип Сталін
-
Джон Кеннеді
-
Микита Хрущов
-
Михайло Горбачов
-
Рональд Рейган
Міжпредметні зв'язки:
-
Географія (політична карта світу)
-
Фізика (ядерна зброя)
-
Економіка (економічні системи)
-
Інформатика (розвиток комп'ютерних технологій)
Методи оцінювання:
-
Усні відповіді:
-
Знання фактів
-
Розуміння причинно-наслідкових зв'язків
-
Аналітичні здібності
-
Письмові роботи:
-
Заповнення таблиць
-
Робота з документами
-
Написання есе
-
Групова робота:
-
Активність
-
Якість аргументації
-
Вміння співпрацювати
Очікувані результати:
Після уроку учні повинні:
-
Розуміти причини та наслідки Холодної війни
-
Вміти аналізувати міжнародні конфлікти
-
Усвідомлювати важливість мирного вирішення конфліктів
-
Вміти працювати з історичними джерелами