Розробка уроку на тему: " Особливості живлення тварин".

Про матеріал
Розробка уроку на тему: " Особливості живлення тварин" має на меті: поглибити знання учнів про властивості живих організмів, сформувати поняття «фотосинтез»; розвивати уміння розрізняти та характеризувати типи живлення, порівнювати живлення рослин і тварин, наводити приклади організмів із різними типами живлення; виховувати спостережливість, уважність, формувати науковий світогляд.
Перегляд файлу

Урок № 2

Тема: Особливості живлення тварин.

Мета: поглибити знання учнів про властивості живих організмів, сформувати поняття «фотосинтез»; розвивати уміння розрізняти та характеризувати типи живлення, порівнювати живлення рослин і тварин, наводити приклади організмів із різними типами живлення; виховувати спостережливість, уважність, формувати науковий світогляд.

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки

називає:

- середовища існування тварин;

- прояви життєдіяльності тварин;

описує:

- будову тіла тварин;

- відмінності тварин від рослин та грибів;

характеризує:

- живлення тварин;

порівнює:
- типи живлення: автотрофний і гетеротрофний.

Обладнання і матеріали: ілюстрації тварин із різними типами живлення, схема живлення рослини, фрагмент відеофільму «Життя тварин», підручники, зошити.

Базові поняття і терміни: живлення, хемотрофи, фототрофи, автотрофи, гетеротрофи, паразити, автотрофний та гетеротрофний тип живлення.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

 

І. Організаційний етап

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

 Відгадай загадку.

     Йде в поле — як дощечка, а з поля — як бочечка. (Корова)

     Хто боком спить, а лежачи їсть? (Свиня)

     Хлопець Мартин похилився через тин.

      А дівчина Галка: «Яка в тебе гарна шапка!

      Ще й жовта китиця проти сонця світиться.

     Як прилетять горобці, буде тобі, як вівці від сірого  вовка». Про що це примовка? (Соняшник)

     Лежить на сіні, сама не їсть й іншим не дає. (Собака)

     Хто родиться з бородою? (Цап)

     На дереві я родився в кожусі, кожух розірвався, і я на землю впав. (Каштан)

     І вдень, і вночі у кожусі на печі. (Кіт)

     Маленьке, сіреньке, а хвостик, як шило. (Миша)

          Хто на собі ліс носить? (Олень)

     Під землею птиця кубло звила і яєць нанесла. (Картопля)

     Без рук, без ніг, а по землі ходить. (Змія)

     Є крила, а не літає. (Риба)

     Хто із води виходить сухим? (Гуска, качка)

          Хто мене вб’є, свою кров проллє. (Комар)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Яке наукове значення мають загадки, які ви зараз відгадували? (Варіанти відповідей учнів)

У загадках про тварин і рослин «заховані» спостереження про особливості їхньої поведінки, певні властивості. Давайте пригадаємо, які властивості характерні всім живим організмам.

Отже, основними ознаками живого є живлення, дихання, подразливість, ріст і розвиток, розмноження.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Особливості живлення тварин.Тварини (наприклад, олень, заєць, вівця) вживають у їжу тільки рослини. Їх називають рослиноїдними тваринами.

                             Інші — лев, вовк, лисиця тощо — живляться тільки іншими тваринами. Таких тварин називають хижаками, або м’ясоїдними.

Деякі тварини (наприклад, ворони, чайки, ведмеді) — всеїдні: вони вживають і рослинну, і тваринну їжу.

 

Властивий тваринним організмам тип живлення називається гетеротрофним.

 Запитання:

— Чим живляться травоїдні тварини? (Рослинами.)

Травоїдні тварини мають широкі, негострі зуби. Вони створені для того, щоб перетирати рослинну їжу. Ця їжа малопоживна, тому травоїдні тварини з’їдають її дуже багато.

— Як називають тих тварин, які поїдають інших тварин? (Хижаками, або м’ясоїдними.)

— Якою їжею живляться всеїдні тварини? (Рослинною і тваринною.)

До всеїдних тварин належать їжак, ведмідь, свиня.

— До якої групи живих організмів за типом живлення можна віднести людину? (До всеїдних. У тому разі, коли людина свідомо відмовляється від продуктів тваринного походження, її називають вегетаріанцем. Окрім органічних речовин, тваринам і людині потрібні мікроелементи, або неорганічні речовини та вітаміни.)

— З якої їжі — рослинної чи тваринної — організм може отримати більше вітамінів? (Із рослинної їжі.)

— Яка система «розносить» поживні речовини по організму багатьох тварин (ссавців, птахів, риб) і людини? (Кровоносна.)

Саме тому дрібненькі кровоносні судини підходять до кожної клітини тварин і людини, доставляючи їм поживні речовини та кисень.

Існує два типи гетеротрофного живлення.

1.Голозойний, коли завдяки складному комплексу травних ферментів організм може споживати складні, найчастіше тверді, органічні з'єднання.

2.Сапротрофний, коли організм живиться розчинами простих органічних речовин. Іноді вони виділяють ферменти безпосередньо на субстрат, а потім всмоктують поживні речовини, що утворилися. Знищуючи мертві рослини і тварини, сапротрофи відіграють важливу роль в кругообігу речовин.

Описание: Живлення тварин - Ourboox

Крім того, тваирни, голозойно, що живляться, діляться на мікрофагів, що поглинають їжу дрібними частками, і макрофагів, що поглинають їжу великими шматками.

По способу життягетеротрофів можна розділити на:

- вільноживучих, коли організми вільно живуть в певному середовищі .

- симбіотичних, коли організми існують спільно, отримуючи від цього взаємну вигоду.

- паразитичних, коли організм мешкає на поверхні (ектопаразит) або усередині тіла хазяїна (ендопаразит), живлячись за його рахунок.                                                         

Паразити бувають облігатними (не здатні жити інакше) і факультативними (за певних умов можуть переходити на інший тип живлення).

V. Узагальнення і систематизація знань

 1.    Дайте визначення що таке живлення..

2.    В чому схожість та відмінність живлення травоїдних від хижаків?

3.    Наведіть яскраві приклади гетеротрофного типу живлення.

4.    Що таке паразити? Наведіть прикладами.

5.    Намалюйте ланцюг гетеротрофного типу  живлення  в природі.

 Рослина – миша- вуж- сокіл

VІ. Домашнє завдання.

   1.  Опрацювати § 2  підручника.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 вересня 2021
Переглядів
1693
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку