Розробка уроку на тему: "Робота. Одиниці роботи" для учнів 7 класу за новою програмою.
Опис уроку:
Тема: Механічна робота. Одиниці роботи.
Мета: пояснити учням, що таке «механічна робота», допомогти учням з’ясувати коли робота буває додатною, від’ємною або дорівнює нулю. Ввести визначення одиниці роботи.
Обладнання та матеріали: підручник, лінійка, олівець
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Структура уроку: І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Механічна робота - це фізична величина, яка характеризує зміну стану тіла під дією сили і дорівнює добутку сили на шлях, пройдений тілом у напрямку цієї сили:
A = F· l
де А – символ, який позначає роботу
F – символ, який позначає значення сили
l - символ,який позначає шлях
Одиниця роботи. За одиницю роботи беруть роботу, що здійснюються силою в 1 Н, на шляху рівному 1 м. Одиниця роботи — джоуль (Дж) названа в честь англійського вченого Джеймса Джоуля.
1 Дж = 1 Н ⋅ м
При проведенні розрахунків не дуже зручно користуватись великими числами, тому використовуються кратні та частинні одиниці кілоджоуль (кДж) та міліджоуль (мДж).
1 кДж =1000 Дж |
1 мДж =0,001 Дж |
кіло (к) означає 103 або 1000, мілі (м) означає 10−3 или 0,001.
Джеймс Прескот Джоуль
Народився |
|
Помер |
11 жовтня 1889 (70 років) |
Поховання |
|
Громадянство |
|
Галузь наукових інтересів |
|
Член |
Лондонське королівське товариствоі Американська академія мистецтв і наук |
Відомий завдяки: |
|
У шлюбі з |
|
Нагороди |
медаль Королівського товариства(1852) |
Значення механічної роботи. Оскільки робота – це скалярна величина, то вона може бути додатною, від’ємною або дорівнювати нулю.
Розглянемо випадки:
Геометричний зміст роботи. Для того, щоб пояснити геометричний зміст роботи, треба побудувати графік залежності сили від шляху, який долає тіло.
Графік залежності незмінної сили F від шляху l
являє собою пряму, паралельну осі шляху
Формули для обчислення роботи.
де , де k – жорсткість пружини, x – видовження пружини , а
А = kx· vt
де F = mg, а h = l, тоді формула набуває вигляду
A = mgh
Розв’язування задач. Вправа 30 (ст.. 203, В.Г. Баряхтар, С.О. Довгий)
(Відповідь: Сила пружності не виконує роботу, бо вантаж висить нерухомо. Сила тяжіння не виконує роботу, бо тіло не рухається.)
а) лежить не землі? (ні, м’яч не рухається)
б) котиться підлогою спортивної зали? (ні, А=0)
в) летить угору? (так, А<0)
г) падає? (так, А>0)
Якщо виконує, то яку – додатну чи від’ємну?
Дано: |
Розв’язання:
А=F l → l=А/F
l = 150Дж:50Н =3Дж/Н (3м)
Відповідь: l =3м |
F=50Н |
|
А= 150Дж |
|
l -? |
Дано: |
Розв’язання :
А=F l = mgh = 4кг ·10Н/кг ·5м = 200Н/м (200Дж)
Відповідь: А = 200Дж
|
m=4кг |
|
h=5м |
|
А=? |
Дано: |
СІ |
Розв’язання: А= Fl ,а l =vt, тоді А = Fvt → v = A/ Ft A= 12000Дж :(40Н· 300с) =1м/с Відповідь: v = 1м/с |
F= 40Н |
|
|
t=5хв |
300с |
|
А=12кДж |
12000Дж |
|
v -? |
|
Дано: |
СІ |
Розв’язання: А= Fl Оскільки сила тиску F=PS, то робота газу А= PSl =600000Па ·0,005м2 ·0,04м= 120Дж Відповідь: А=120Дж |
l =4см |
0,04м |
|
Р=0,6МПа |
600000Па |
|
S=0,005м2 |
|
|
А-? |
|
IV. Домашнє завдання. §30, вправа 30 (№8). Окремим учням (№9)
V. Підсумки уроку