___________
уроку фізики у 11 класі
Тема уроку: Тиск світла
Мета уроку: навчальна – ознайомити учнів з тиском світла.
розвивальна – формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуванні вправ;
виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях і розв’язуванні завдань та навчити дітей «бачити» фізику навколо себе.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
План уроку
1. Дослід Лебєдєва
2. Пояснення тиску світла з квантових позицій
3. Розв’язування задач
І. Організаційна частина (привітання, перевірка д/з)
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Дослід Лебедева. Вперше висловив припущення про існування тиску світла Й. Кеплер у 1619 р., пояснюючи цим тиском відхилення хвостів комет, які наближались до Сонця. У 1873 р. Дж. Максвелл теоретично розрахував силу тиску сонячного випромінювання на чорну поверхню, розташовану перпендикулярно до сонячних променів. Цей тиск приблизно дорівнював 4-10-6 Па. Згідно з теорією Максвелла світло, як і будь-яка електромагнітна хвиля, чинить тиск на перешкоду. Під дією електричного поля хвилі електрони в тілах коливаються. Утворюється електричний струм. Цей струм напрямлений уздовж напруженості електричного поля. На електрони, які рухаються впорядковано, діє сила Лоренца магнітного поля. За правилом лівої руки сила Лоренца напрямлена вздовж хвилі. Це і є сила тиску світла.
Проте жодних експериментальних даних, які б підтвердили існування світлового тиску, на той час не було. Виявити і виміряти тиск світла вдалось у 1900 р. російському фізику П. М. Лебедеву.
ІV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання: опрацювати § 67 ст. 255-257, дати в-ді на питання після параграфа, виконати вправу №32.3
1