Конспект
уроку з фізики у 8 класі
Тема: “Тиск твердих тіл”
Вчитель: Терещук П.В.
Тема уроку: Тиск твердих тіл
Мета уроку: познайомити учнів з тиском як фізичною величиною; з’ясувати залежність тиску від сили тиску й площі опори.
План уроку
Контроль знань |
10 хв |
Тестування з використанням комп’ютерної програми Test з теми: «Момент сили. Важіль і блок» |
Демонстрації |
5 хв |
1. Залежність тиску твердого тіла на опору від сили й площі опори. 2. Розрізування шматка пластиліну тонким дротом. 3. Фрагменти відеофільму «Сила тиску й тиск» |
Вивчення нового матеріалу |
20 хв |
Демонструється за допомогою комп’ютерної презентації 1. Тиск, здійснюваний твердими тілами. 2. Способи збільшення й зменшення тиску |
Закріплення вивченого матеріалу |
8 хв |
1. Контрольні питання. 2. Навчаємося розв’язувати задачі. 3. Поміркуй і відповідай |
Тестування з використанням комп’ютерної програми Test.
Вивчення нового матеріалу
1. Тиск, здійснюваний твердими тілами
Яка приємна зимова прогулянка на лижах! Однак варто увійти в сніг без них, як ноги будуть глибоко провалюватися під час кожного кроку, іти буде важко, і задоволення буде зіпсовано.
На цьому рисунку вага лижника приблизно дорівнює вазі «пішохода». Тому сили, з якими хлопчики тиснуть на сніг, будемо вважати рівними. Але помітьте: вони діють не на одну точку, а «розподіляються» по деяких площах. У лижника — по площі торкання снігу й лиж, а в пішохода — снігу й підошов. Зрозуміло, що Sлиж > Sпідошов. Тому й результат дії лижника на сніг проявляється меншою мірою. Розподіл сили по площі її прикладання характеризують спеціальною фізичною величиною — дробом . За умови, що сила діє перпендикулярно до поверхні, цей дріб називають тиском.
З визначення тиску випливає, що змінити тиск можна двома способами: змінивши силу тиску або змінивши площу, на яку діє ця сила.
Одиницею тиску є 1 паскаль.
2. Способи збільшення й зменшення тиску
У техніці, будівництві, на транспорті дуже часто використовують різні способи, щоб зменшити або збільшити тиск. Наприклад, фундамент висотного будинку чинить тиск у 4·105Па. Тому при зведенні будинку його фундамент роблять більше широким, ніж сам будинок, для зменшення тиску на ґрунт.
Шини вантажних автомобілів роблять набагато ширше, ніж у легкових автомобілів. Широкі гусениці дозволяють зменшити тиск трактора на ґрунт і роблять його більш прохідним на ґрунтовій дорозі.
З іншого боку, тиск можна збільшувати завдяки зменшенню площі поверхні. Це використовується в техніці при виготовленні інструментів (зубило, свердло, різець, ножиці й т. ін.).
Далі з учнями можна обговорити питання: у яких випадках тиск необхідно збільшувати і як це роблять? Коли тиск слід зменшувати і як у цьому випадку треба чинити?
Коли тиск потрібно збільшувати: |
|
1. Щоб ґрунт міг витримати тиск будови, збільшують площу нижньої частини фундаменту |
1. Всі різальні інструменти — ножі, ножиці, різці — обладнані різальною частиною із дуже малою площею для створення значного тиску |
2. Шини й гусениці машин, призначених для руху по м’якому ґрунту, ширше, ніж у тих самих машин, що працюють на твердому ґрунті |
2. Різальні й колючі пристосування в живій природі: зуби, пазурі, дзьоби, жала, ікла, шипи й ін. |
3. Для руху по пухкому снігу використовують лижі, що значно збільшують площу опори людини |
3. Лопати, металообробні інструменти (свердла, зубила, напилки й ін.) |
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
Закріплення вивченого матеріалу
1. Навчаємося розв’язувати задачі
2. Сталевий куб створює тиск на стіл 7,8 кПа. Чому дорівнює масса куба?
Розв’язок. За визначенням, , а площа грані S = a2. Тоді
Звідси довжина ребра куба . Маса куба обчислюється за формулою m=ρV =ρa3, де a — довжина ребра куба. Таким чином,
Перевіряємо одиниці величин:
Обчислюємо масу:
1. Чому гострий ніж ріже краще, ніж тупий?
2. Навіщо в лопати верхній край, на який надавлюють ногою, зігнуто?
3. Чому підбори туфель дівчини чинять на землю набагато більший тиск, ніж ноги слона?
Вивчити: § 17.
Виконати: впр. №17.
Рів П. — 3.
Рів Д. — 5, 6.
Рів В. — 7*.
1