Розробка уроку на тему: "Тиск твердих тіл."

Про матеріал
Можна використовувати під час вивчення нової теми. Тести, що знаходяться у розробці, будуть подані окремо на сайті.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект

уроку з фізики у 8 класі

 

Тема: “Тиск твердих тіл”

 

 

 

 

 

Вчитель: Терещук П.В.

 

 

Тема уроку: Тиск твердих тіл

Мета уроку: познайомити учнів з тиском як фізичною величиною; з’ясувати залежність тиску від сили тиску й площі опори.

План уроку

 

Контроль знань

10 хв

Тестування з використанням комп’ютерної програми Test з теми: «Момент сили. Важіль

і блок»

Демонстрації

5 хв

1. Залежність тиску твердого тіла на опору від

сили й площі опори.

2. Розрізування шматка пластиліну тонким дротом.

3. Фрагменти відеофільму «Сила тиску й тиск»

Вивчення нового матеріалу

20 хв

Демонструється за допомогою комп’ютерної презентації

1. Тиск, здійснюваний твердими тілами.

2. Способи збільшення й зменшення тиску

Закріплення вивченого матеріалу

8 хв

1. Контрольні питання.

2. Навчаємося розв’язувати задачі.

3. Поміркуй і відповідай

 

Тестування з використанням комп’ютерної програми Test.

  1. Тверде тіло, яке може обертатися навколо нерухомої осі, називається:
    1. Нерухомий блок
    2. Важіль
    3. Рухомий блок
  2. Плече сили позначається буквою:
    1. F
    2. l
    3. M
    4. T
  3. Плече сили вимірюється в:
    1. Н
    2. кг
    3. м
    4. Н·м
  4. Фізична величина, яка дорівнює добутку сили, що діє на тіло, на плече сили, називається:
    1. Силою
    2. Плечем сили
    3. Моментом сили
  5. Формула, яка виражає правило важеля, має вигляд:
  6. Момент сили позначається буквою:
    1. F
    2. l
    3. M
    4. t
  7. Момент сили вимірюється в:
    1. Н
    2. кг
    3. м
    4. Н·м
  8. При використанні важеля:
    1. якщо виграють в силі, то виграють у відстані
    2. якщо програють в силі, то програють у відстані
    3. якщо програють в силі, то виграють у відстані
    4. якщо виграють в силі, то програють у відстані
  9. Нерухомий блок:
    1. Дає виграш у силі
    2. Не дає виграшу в силі
    3. Дає виграш у відстані
    4. Дає виграш у силі в 2 рази
  10. Рухомий блок:
    1. Дає виграш у силі
    2. Не дає виграшу в силі
    3. Дає виграш у відстані
    4. Дає виграш у силі в 2 рази

 

Вивчення нового матеріалу

1. Тиск, здійснюваний твердими тілами

Яка приємна зимова прогулянка на лижах! Однак варто увійти в сніг без них, як ноги будуть глибоко провалюватися під час кожного кроку, іти буде важко, і задоволення буде зіпсовано.

На цьому рисунку вага лижника приблизно дорівнює вазі «пішохода». Тому сили, з якими хлопчики тиснуть на сніг, будемо вважати рівними. Але помітьте: вони діють не на одну точку, а «розподіляються» по деяких площах. У лижника — по площі торкання снігу й лиж, а в пішохода — снігу й підошов. Зрозуміло, що Sлиж > Sпідошов. Тому й результат дії лижника на сніг проявляється меншою мірою. Розподіл сили по площі її прикладання характеризують спеціальною фізичною величиною — дробом . За умови, що сила діє перпендикулярно до поверхні, цей дріб називають тиском.

 

З визначення тиску випливає, що змінити тиск можна двома способами: змінивши силу тиску або змінивши площу, на яку діє ця сила.

Одиницею тиску є 1 паскаль.

  • 1 паскаль — це тиск, за якого на площу, що дорівнює 1 м2, діє сила тиску, що дорівнює 1 Н.

2. Способи збільшення й зменшення тиску

У більшості випадків змінювати тиск, змінюючи силу тиску, незручно, тому змінюють площу поверхні, на яку діє сила. При збільшенні площі тиск зменшується, а при зменшенні — збільшується.

У техніці, будівництві, на транспорті дуже часто використовують різні способи, щоб зменшити або збільшити тиск. Наприклад, фундамент висотного будинку чинить тиск у 4·105Па. Тому при зведенні будинку його фундамент роблять більше широким, ніж сам будинок, для зменшення тиску на ґрунт.

Шини вантажних автомобілів роблять набагато ширше, ніж у легкових автомобілів. Широкі гусениці дозволяють зменшити тиск трактора на ґрунт і роблять його більш прохідним на ґрунтовій дорозі.

З іншого боку, тиск можна збільшувати завдяки зменшенню площі поверхні. Це використовується в техніці при виготовленні інструментів (зубило, свердло, різець, ножиці й т. ін.).

Далі з учнями можна обговорити питання: у яких випадках тиск необхідно збільшувати і як це роблять? Коли тиск слід зменшувати і як у цьому випадку треба чинити?

 

Коли тиск потрібно зменшувати:

Коли тиск потрібно збільшувати:

1. Щоб ґрунт міг витримати тиск будови, збільшують площу нижньої частини фундаменту

1. Всі різальні інструменти — ножі, ножиці, різці — обладнані різальною частиною із дуже малою площею для створення значного тиску

2. Шини й гусениці машин, призначених для руху по м’якому ґрунту, ширше, ніж у тих самих машин, що працюють на твердому ґрунті

2. Різальні й колючі пристосування в живій природі: зуби, пазурі, дзьоби, жала, ікла, шипи й ін.

3. Для руху по пухкому снігу використовують лижі, що значно збільшують площу опори людини

3. Лопати, металообробні інструменти (свердла, зубила, напилки й ін.)

 

 

Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу

  1. Наведіть приклади, які показують, що дія сили залежить від площі опори, на яку діє ця сила.
  2. Чому людина, що йде на лижах, не провалюється в сніг?
  3. Наведіть відомі вам способи зменшення й збільшення тиску?

 

Закріплення вивченого матеріалу

1. Навчаємося розв’язувати задачі

1. Який тиск чинить ковзаняр масою 60 кг на лід, якщо ширина леза ковзана 4 мм, а довжина леза, що стикається з льодом, 30 см? (Відповідь. 500 кПа)

2. Сталевий куб створює тиск на стіл 7,8 кПа. Чому дорівнює масса куба?

Розв’язок. За визначенням, , а площа грані S = a2. Тоді

 

Звідси довжина ребра куба . Маса куба обчислюється за формулою mV a3, де a — довжина ребра куба. Таким чином,

Перевіряємо одиниці величин:

Обчислюємо масу:

 

2. Поміркуй і відповідай

1. Чому гострий ніж ріже краще, ніж тупий?

2. Навіщо в лопати верхній край, на який надавлюють ногою, зігнуто?

3. Чому підбори туфель дівчини чинять на землю набагато більший тиск, ніж ноги слона?

Домашнє завдання.

Вивчити: § 17.

Виконати: впр. №17.

Рів П.  — 3.

Рів Д.  — 5, 6.

Рів В.  — 7*.

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Терещук Петро
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 25.Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску
Додано
6 квітня 2021
Переглядів
414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку