Розробка уроку "Розв'язування графічних задач"

Про матеріал
Мета: Поглибити знання учнів про рівномірний прямолінійний рух. Навчати використовувати знання, сформовані на уроках математики, про графічне подання функцій для розв’язування задач кі¬нематики. Формувати в учнів уміння визначати ха-рактеристики рівномірного прямолінійного руху за гра¬фіками шляху, переміщення, швидкості, координати. Розвивати уяву, абстрактне мислення та уміння аналізувати і робити висновки.
Перегляд файлу

 

Предмет – фізика

Клас – 7

Вчитель – Н.Г.Зверховська

 

Тема: Розв'язування графічних задач.

 

Мета:

Поглибити знання учнів про рівномірний прямолінійний рух. Навчати використо­вувати знання, сформовані на уроках математики, про графічне подання функцій для розв’язування задач кі­нематики. Формувати в учнів уміння визначати ха­рактеристики рівномірного прямолінійного руху за гра­фіками шляху, переміщення, швидкості, координати.

Розвивати уяву, абстрактне мислення та уміння аналізувати і робити висновки.

 

Тип уроку – комбінований

 

1.Актуалізація опорних знань з використанням між предметних зв’язків (фізика-математика)

 

МАТЕМАТИКА

ФІЗИКА (механіка)

Горизонтальна вісь – завжди х,

вертикальна – завжди у

Горизонтальна вісь – завжди t,

вертикальна – для графіка швидкості v, для графіка руху s або  l  або x

Графік – це залежність  у від х

Графік – це залежність характеристики руху від часу

За формулою залежності між величинами можна визначити вигляд графіка

Пряма пропорція – пряма, що проходить через початок координат.

Якщо якась величина не міняється, то графік перпендикулярна пряма до осі цієї змінної.

Лінійна функція – пряма, що не проходить через початок координат

 

Робота в парах:

1.Назвати вид графіка

 v                                                     s                                                    x

 

 

 

       t

 

 t                                 t

 

(аргументувати відповідь, акцентувати увагу, що саме вертикальна вісь визначає назву графіка та указує яка фізична величина залежить від  часу)

 

 

 

2.Доповнити висловлювання (перевірка домашнього завдання)

 

 Якщо графік для прямолінійного рівномірного руху – пряма, що проходить через початок координат, то це графік _______________________.

Якщо графік для прямолінійного рівномірного руху – пряма паралельна осі t, то це графік _______________________.

 

Координата позначається буквою х. Графік, побудований в осях tx – це залежність _____________________________ від часу.

 

Графік швидкості показує залежність швидкості від часу. Графік шляху показує залежність шляху від  ________________. Графік руху показує залежність координати від  ________________.

 

 

 

Розв'язування задач

1.За графіком залежності шляху від часу визначити середню швидкість руху на всьому шляху. (розв’язуємо в зошитах з коментарем та поясненням)

  s, м

 

   200

 

 

     100

 

 

 

 2           4                     8 t, с

 

 

Проаналізувати кожну ділянку графіка, визначити час та шлях за графіком та усно обчислити швидкість на кожній ділянці. Розв'язати задачу двома способами (алгебраїчним, враховуючи характеристики трьох ділянок руху та графічним), показати переваги графічного способу в даному випадку.

Відповідь: 25м/с

 

 

 

 

2.Із селища виїхав велосипедист зі швидкістю 20 км/год, а через 4 години після нього – автомобіль зі швидкістю 6о км/год. Через скільки годин автомобіль наздожене велосипедиста? Розв’язати графічно.

 

s,км

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   1     2   3    4    5    6    7               t, год

 

Точка перетину графіків – це час та місце зустрічі ( зручніше використовувати графік залежності координати від часу)

Відповідь: на 6-ій годині, тобто через 2 години.

 

 

 

3.Побудувати графіки швидкостей в одній системі координат.

(один учень біля дошки, всі в зошитах без коментарів, після закінчення роботи усний аналіз учня біля дошки, відповідь аналізує інший учень – оцінюється робота учня біля дошки, учня, який проводив аналіз відповіді та декілька робіт в зошитах)

 

S,м

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10  

 

 

 

 

 

 

 

t,с

 

v 1= 5 м/с

v2 = 0 м/с

v 3= 10 м/с

Звернути увагу на послідовність побудови графіка швидкості.

 

4.Мандрівник їхав дві години на велосипеді, потім велосипед зламався і він шість годин йшов пішки. Якою була його середня швидкість, якщо їхав він утричі швидше, ніж ішов, а йшов зі швидкістю 4 км/год.

Відповідь: 6 км/год  (сформулювати правило визначення середньої швидкості – акцентувати увагу на тому, що це єдиний спосіб, звернути увагу на правильність оформлення розв'язку задачі)

 

На якому рис. Правильно показано графік швидкості мандрівника? Поясніть.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцінювання проводиться протягом уроку.

Домашнє завдання:

1.повторити правила побудови графіків прямолінійного рівномірного руху.

2. підготувати повідомлення "Рівномірний та нерівномірний рухи в природі та техніці"

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
7 квітня 2021
Переглядів
476
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку