Розробка уроку на тему: "Закон збереження та перетворення механічної енергії" для учнів 7 класу за новою програмою
Тема: Закон збереження та перетворення механічної енергії.
Мета: пригадати поняття «механічна енергія»; розкрити суть закону збереження енергії в механічних процесах; навчитися обчислювати повну механічну енергію . Удосконалити вміння розв’язувати задачі
Обладнання та матеріали: підручник, лінійка, олівець, кульки, пружина, нитяний маятник.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Структура уроку: І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
ІV. Вивчення нового матеріалу.
4. Що є мірою перетворення енергії?
5. Формули для обчислення повної механічної енергії.
6. Розв’язування задач.
1. Енергія нікуди не зникає і нізвідки не виникає, вона лише перетворюється з одного виду на інший. Механічна енергія (повна механічна енергія) – це сума двох енергій – потенціальної та кінетичної.
Еповна = Ek + Ep
Явища природи звичайно супроводжуються перетворенням одного виду енергії в інший. Перетворення кінетичної енергії в інші види потенціальної енергії і знову в кінетичну можна спостерігати у випадку виконання стрибка спортсмена з жердиною. Спочатку спортсмен набуває деякої величини кінетичної енергії. Взаємодіючи з жердиною, спортсмен поступово перетворює цей запас енергії в енергію пружно деформованої жердини і потенціальну енергію спортсмена відносно Землі. При переході через планку потенціальна енергія спортсмена знову перетворюється на кінетичну.
а) Прикладом перетворення потенціальної енергії на кінетичну може бути механічний годинник, у якому потенціальна енергія пружини переходить в кінетичну енергію деталей, які вона змушує рухатись.
б) На атомних станціях на електричну перетворюється атомна енергія. Сонячні батареї перетворюють сонячну енергію на електричну.
в) Як відбувається перетворення енергії в ході гальмування машини. Під час руху машина наділена кінетичною механічною енергією. Коли машина гальмує, колеса вже не обертаються, але машина ще продовжує рухатися якийсь час до повної зупинки, залишаючи на асфальті смуги від шин. Кінетична енергія руху частково перетворюється на внутрішню теплову енергію (шини нагріваються при гальмуванні) та на потенціальну енергію, бо машина може продовжувати рух. Про виконання роботи свідчить переміщення машини.
4. Мірою перетворення одного виду енергії на інший є робота. Один вид енергії може переходити в інший, але сама енергія ніколи не зникає
Енергія необхідна для роботи будь-якої машини. Потреба машин в енергії задовольняється переважно за рахунок згоряння пального — бензину, газу. За кількістю використання теплової енергії горіння пального в машинах перше місце посідає автомобільний транспорт. Двигуни внутрішнього згоряння перетворюють теплову енергію на механічну. При згорянні пального всередині двигуна нагрівається повітря. Як відомо, повітря при нагріванні розширюється і приводить деталі двигуна в дію. Отже, у машинах речовини, що згоряють, виділяють теплову енергію, яку двигуни перетворюють на механічну енергію, що забезпечує рух.
Е = Ек + Еп = const
Е = +mgh
Ek0 + Eп0 = Ek + Eп.
де Е — повна механічна енергія, [Дж];
Ек — кінетична енергія, [Дж];
Еп — потенціальна енергія, [Дж].
ІV. Розвязування задач. Опитування учнів за темою:
- За якої умови тіло має енергію?
- Який вид енергії мають: а) тіло, підняте на деяку висоту; б) деформоване тіло; в) рухоме тіло?
- Яку роботу треба виконати, щоб: а) тіло маси «m» підняти на висоту «h», б) пружині жорсткості «k» надати видовження «х», в) тілу маси «m» надати швидкість «v»?
- Які види механічної енергії має літак, що летить?
- Як обчислюють повну механічну енергію?
- На однаковій висоті знаходяться залізне та алюмінієве тіло однакового об'єму. Яке з них має більшу потенціальну енергію?
- Який вид енергії мають: а) вітер, б) піднята греблею вода, в) вода, що падає на лопаті турбіни ГЕС?
- Як можуть два тіла різної маси мати однакову кінетичну енергію?
- Чому важко бігати по піску?
- Швидкість тіла зросла у п'ять разів. У скільки разів збільшилася його кінетична енергія?
Розв’язування задач. Вправа 33 (ст.. 218, В.Г. Бар’яхтар, С.О. Довгий)
1. Шайба скочується з льодової гірки на асфальт і зупиняється. Чи зберігається в цьому випадку повна механічна енергія?( Не зберігається)
2. Пружинний пістолет заряджають кулькою і стріляють угору. Які перетворення енергії при цьому відбуваються?
3. Початкова потенціальна енергія тіла, яке перебуває на деякій висоті в стані спокою, дорівнює 400 Дж. Тіло відпускають. Якою буде кінетична енергія тіла в момент, коли його потенціальна енергія становитиме 150 Дж? Опором повітря знехтуйте.
Дано: |
Розв’язання: Еповна = Ek + Eп Ek0 + Eп0 = Ek + Eп. Ек = Ек0 +Еп0 - Еп Ек= 0+400-150 = 250Дж Відповідь: Ек = 250 Дж |
Еп0 =400Дж |
|
Еп=150Дж? |
|
Ек=? |
|
|
|
|
Дано: |
Розв’язання: Еповна = Ek + Eп Ek0 + Eп0 = Ek + Eп. Еп = Ек0 +Еп0 – Ек Еп= 300 + 0 - 120 = 180Дж Відповідь: Еп = 180 Дж |
Еп0 =0 |
|
Ек=120Дж? |
|
Ек0=300Дж |
|
Еп -? |
Дано: |
СІ |
Розв’язання: Знайдемо потенціальну енергію каменя Еп = mgh = 0,5кг·10Н/кг·10м=50Дж Ek0 + Eп0 = Ek + Eп. Ек0 = , а Eп0 =0 бо h=0, тоді Ek = Ек0 -Еп = - Еп = 50Дж Відповідь: Ек = 50 Дж |
m=500г |
0,4кг |
|
v =20м/с |
|
|
g = 10 Н/кг |
|
|
h=10м |
|
|
Еп=?Ек=? |
|
Дано: |
Розв’язання: 1)Ek0 + Eп0 = Ek + Eп.
2) Ек0 = 3) Eп0 =+ mgh, тоді 4) gh0=v2/2+gh → 5) h=h0 – v2/2g = 15м Відповідь: h=15м |
v 0 =0 |
|
v =10м/с |
|
g = 10 Н/кг |
|
h0=20м |
|
h-? |
Дано: |
Розв’язання: 1)Ek0 + Eп0 = Ek + Eп.
2) Еп0 = 3) Eк0 =+ mgh, тоді 4) v02/2= v2/2+gh 5) gh= v02/2- v2/2 6) h= v02/2g - v2/2g,тоді 7) h = v02 - v2/2g Відповідь: h=2,4м |
v 0 =8м/с |
|
v =4м/с |
|
g = 10 Н/кг |
|
h0=0 |
|
h-? |
IV. Домашнє завдання. §33, вправа 33 (№8). Окремим учням інформація про Л.Д.Ландау
V. Підсумки уроку