Розробка уроку на тему: "Землетруси"

Про матеріал

Тема: Землетруси.

Мета: поглиблення та систематизація знань про рухи літосферних плит та їх наслідки; формування знань про внутрішні процеси Землі; формувати уміння розпізнавати представників землетрусів та дій під них

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, аркуші паперу, маркери, фрагменти відеофільму землетруси, ІКТ, атласи

Опорні поняття: літосферні плити, природні катастрофи, землетруси.

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

І. Географічна мозаїка

Кожна групка отримує конвертик в якому знаходиться слово. Вам потрібно його скласти і дати визначення поняттям.

1 група – землетруси

2 група – катастрофічні явища

3 група – земна кора

ІІ. Інтелектуальна розминка «М'ячик». Перевірка понять та термінів

Учитель кидає м'ячик і називає поняття із вивченої теми, учень має дати його визначення і кидає м'ячик учителеві назад. Якщо учень не знає відповіді, то бере допомогу однокласника і м'ячик кидає йому.

  • 1.Мантія – внутрішній шар Землі, що вкриває ядро;
  • 2.Ядро – центральна, серцевина частина земної кори;
  • 3.Літосфера – тверда оболонка Землі, що охоплює земну кору і верхній шар мантії;
  • 4.Астеносфера – в'язкий частково розплавлений шар;
  • 5.Літосферні плити – великі частини, які обмежені глибинними розломами і перебувають у постійному русі;
  • 6.Земна кора – зовнішній твердий шар Землі.

ІІІ. Прийом «Географічний диктант»

1.Учені вважають, що колись на Землі був єдиний материк... (Пангея)

2.З глибиною температура гірських порід... (Підвищується)

3.Ера сучасного життя називається... (Кайнозойською)

4.Астеносфера є частиною... (Мантії)

IV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

  • Прийом «Проблемне питання»

Учитель. Це природне явище, що володіє силою, це непередбачуване стихійне лихо, що відбувається раптово і несподівано, це підземні поштовхи, викликані тектонічними процесами, що відбуваються в середині землі, це коливання земної поверхні, що виникають в результаті раптових розривів і зміщення ділянок земної кори. Вони відбуваються в будь – якій точці земної кулі, в будь – який час року, визначити, де і коли, і якої сили буде це явище неможливо. Вони не тільки руйнують наші будинки і змінюють природний ландшафт, але і зносять з лиця землі міста і знищують цілі цивілізації, вони приносять людям страх горе і смерть.

Що це за природне диво(землетруси)

Отже, сьогодні на уроці ми з вами будемо розглядати цікаві тему – землетруси та дії під час землетрусів.

V. Вивчення нового матеріалу

  • 1.Оголошення теми та плану уроку

Тема сьогоднішнього уроку: Землетруси (запис теми і плану в зошит)

2. План уроку:

а) Землетруси – підземні поштовхи земної поверхні.

б) Підводні землетруси?

в) Які небезпеки спричиняють землетруси?

г) Де найчастіше відбуваються землетруси і хто за цим слідкує?

д) Дії під час землетрусів?

Також, ми з вами познайомимося із внутрішніми процесами Землі; навчимося розпізнавати дії та причини виникнення землетрусів.

  • 3.Робота з новим матеріалом

Розповідь вчителя з елементами бесіди

А) Землетруси – підземні поштовхи земної поверхні.

Стародавня японська легенда свідчить, що землетруси трапляються через величезну рибу – кішку, яка живе в мулі на дні океану. Майже весь час вона сидить біля великого магнітного каменя, який оберігає бог Касима. При цьому, як тільки він обертається риба – кішка робить землетрус.

Запитання:

А як ви гадаєте, правда це чи вигадка?

Так, це легенда, адже справжня причина землетрусу зовсім інша. Розвиток людини постійно рухається у перед. Адже людині підвладні керувати, будувати, руйнувати, впливати, змінювати,підкорювати, відкрито багато таємниць природи.

Численні землетруси відбуваються на планеті, але людина так і до кінця не зрозуміла їх причини. Протягом одного року на Землі відбулося близько мільйона землетрусів, які змогли передбачити вчені за допомогою приладів. Сила землетрусів оцінюється за спеціальною шкалою, яка має назву Ріхтера.

Отже, землетруси – підземні поштовхи землі, які зумовлені природними та штучними процесами. Землетрус розпочинається з розриву і переміщенням гірських порід у глибині землі. Це місце називається осередком землетрусу або гіпоцентром. Глибина зазвичай буває не більше 100 км, але іноді доходить до 700км. Іноді землетрус може бути і у поверхні землі. У таких випадках, якщо землетрус сильний, мости, дорого, будинки виявляються розірваними та зруйнованими.

(Запис у зошиті) Землетруси – підземні поштовхи та коливання земної поверхні, які викликані розривами гірських порід у літосфері та подальшим їх зміщенням. Наприклад, у 1977 року коли відбувся землетрус у Карпатах, то у Москві у будинках хиталися люстра. Середньо статистичний землетрус триває близько 1хвилини, але найдовший зафіксований у 2004 році в Індійському океані, який тривав 10 хвилин.

Б) Підводні землетруси

Вони є причиною цунамі породженим потужним впливом на всю товщу води в океані, під час яких відбувається різке зміщення ділянки морського дна. Цунамі утворюється при землетрусі будь – якої сили, але великих сил досягають ті, які виникають під час сильних землетрусів (більше 7 балів)

  • 4.Фізкультхвилинка

А зараз проведемо з вами фізкультхвилинку

Всі піднесли руки – раз

На носках стоїть ввесь клас.

Два – присіли руки в низ,

На сусіда подивись.

Раз -! І вгору, два – і в низ,

На сусіда не дивись.

Будем дружно ми вставати,

Щоб ногам роботу дати.

В) Які небезпеки спричиняють землетруси

1. Самостійна робота з підручником (5 хв)

А зараз відкриймо у підручнику сторінку 79 опрацьовуємо текст підручника і даємо відповіді на такі запитання:

  • 1.Які землетруси називають катастрофічними? (1 група)
  • (це потужні землетруси, тому вони розпочинаються зненацька, відбуваються блискавично іі мають велику руйнівну силу)
  • 2.У чому вимірюється сила землетрусів? (3 група)
  • (для вимірювання сили землетрусів застосовують шкалу Ріхтера)
  • 3.Охарактеризувати коротенько шкалу Ріхтера? (2 група)

Перегляд відео про наслідки землетрусів

Г) Де найчастіше відбуваються землетруси і хто за цим слідкує?

1. Самостійна робота із підручником (5 хв)

Відкриймо у підручнику сторінку 80 опрацьовуємо текст підручника і даємо відповіді на такі запитання:

1 група – Де на вашу думку, найчастіше відбуваються землетруси?

2 група – Яка наука вивчає землетруси?

3 група – Хто слідкує за землетрусами?

2. Дати відповіді на запитання

1. Назвати і показати на карті сейсмічні пояси Землі (гори Азії, Північної та Південної Америки, Середземноморський, Тихоокеанський)

2. Чи бувають землетруси в Україні? Де і чому?

д) Дії під час землетрусів

Розповідь учителя з елементами бесіди

Важливим завданням сейсмології є прогноз землетрусів. На жаль сучасна наука не може їх передбачити. Більш – менш можна визначити район і силу землетрусів. Тому найкращий спосіб зменшити втрати – підготуватися до землетрусу. Для цього будують сейсмостійкі будинки, які витримують 10 – бальні землетруси. Є дуже багато країн, де часто відбуваються землетруси, тому у школах дітей навчають правильної поведінки під час землетрусів

Перегляд відео

А зараз пропоную вашій увазі перегляд відео.

Випереджальне завдання (цікавинки).

Вам було задано додому випереджальне завдання підготувати цікавинки про землетруси.

Висновки

• До внутрішніх процесів Землі відносять рухи літосферних плит, землетруси,. •Найбільш активно внутрішні процеси виявляються в сейсмічних поясах, які утворюються на межах літосферних плит.

•Розрізняють підземні горизонтальні та вертикальні рухи ділянок земної кори та швидкі розривні — землетруси.

•Вивчення рухів літосферних плит дає ученим можливість складати прогнози щодо того, на яких територіях та якого масштабу землетруси можливі.

V. Закріплення вивчених знань

Прийом «Експрес-тест»

1 . Блоки, з яких складається літосфера, називають:

а)підземними блоками; б) літосферними плитами; в)материками.

2. Швидкі розривні рухи літосферних плит — це:

а)цунамі; б) землетруси; в) дрейф континентів.

3. Унаслідок зіткнення материкових літосферних плит виникають:

а)моря; б) западини; в) гори.

4. Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються:

а)в епіцентрі; б) у вогнищі землетрусу; в) у мантії.

5. В Україні найбільш імовірно виникнення землетрусів:

а)на півночі; б) на сході; в)у Карпатах.

VI. Підсумок уроку

Вчитель оцінює учнів - коментар

Зараз ви мені здаєте завдання я перевірю і на наступний урок скажу вам оцінки.

VII. Рефлексія

А зараз кожному із вас я роздам анкету для того щоб ви зробили самоаналіз уроку, дали якісну оцінку уроку.

  • 1.На уроці я працював (ла) __________________
  • 2.Своєю роботою на уроці я ___________________
  • 3.Урок для мене був __________________________
  • 4.За урок я ______________________
  • 5.Мій настрій _____________________
  • 6.Матеріал уроку мені був ___________
  • 7.Усім бажаю ______________________

VIII. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф

Підготувати доповідь, чи легенди про вулкани.

Перегляд файлу

Тема: Землетруси.

Мета: поглиблення та систематизація знань про рухи літосферних плит та їх наслідки; формування знань про внутрішні процеси Землі; формувати уміння розпізнавати представників  землетрусів та дій під них

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, аркуші паперу, маркери, фрагменти відеофільму землетруси, ІКТ, атласи

Опорні поняття: літосферні плити, природні катастрофи, землетруси.

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

І. Географічна мозаїка

Кожна групка отримує конвертик в якому знаходиться слово. Вам потрібно його скласти і дати визначення поняттям.

1 група – землетруси

2 група – катастрофічні явища

3 група – земна кора

ІІ. Інтелектуальна розминка «М'ячик». Перевірка понять та термінів

Учитель кидає м'ячик і називає поняття із вивченої теми, учень має дати його визначення і кидає м’ячик учителеві назад. Якщо учень не знає відповіді, то бере допомогу однокласника і м’ячик кидає йому.

  1. Мантія – внутрішній шар Землі, що вкриває ядро;
  2. Ядро – центральна, серцевина частина земної кори;
  3. Літосфера – тверда оболонка Землі, що охоплює земну кору і верхній шар мантії;
  4. Астеносфера – в’язкий частково розплавлений шар;
  5. Літосферні плити – великі частини, які обмежені глибинними розломами і перебувають у постійному русі;
  6. Земна кора – зовнішній твердий шар Землі.

 ІІІ. Прийом «Географічний диктант»

1.Учені вважають, що колись на Землі був єдиний материк... (Пангея)

2.З глибиною температура гірських порід... (Підвищується)

3.Ера сучасного життя називається... (Кайнозойською)

4.Астеносфера є частиною... (Мантії)

IV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Проблемне питання»

Учитель. Це природне явище, що володіє силою, це непередбачуване стихійне лихо, що  відбувається раптово і несподівано, це підземні поштовхи, викликані тектонічними процесами, що відбуваються в середині землі, це коливання земної поверхні, що виникають в результаті раптових розривів і зміщення ділянок земної кори. Вони відбуваються в будь – якій точці земної кулі, в будь – який час року, визначити, де і коли, і якої сили буде це явище неможливо. Вони не тільки руйнують наші будинки і змінюють природний ландшафт, але і зносять з лиця землі міста і знищують цілі цивілізації, вони приносять людям страх горе і смерть.

Що це за природне диво(землетруси)

Отже, сьогодні на уроці ми з вами будемо розглядати цікаві тему – землетруси та дії під час землетрусів.

V. Вивчення нового матеріалу

  1. Оголошення теми та плану уроку

Тема сьогоднішнього уроку: Землетруси (запис теми і плану в зошит)

2. План уроку:

а) Землетруси – підземні поштовхи земної поверхні.

б) Підводні землетруси?

в) Які небезпеки спричиняють землетруси?

г) Де найчастіше відбуваються землетруси і хто за цим слідкує?

д) Дії під час землетрусів?

Також, ми з вами познайомимося із внутрішніми процесами Землі; навчимося розпізнавати дії та причини виникнення землетрусів.

  1. Робота з новим матеріалом

Розповідь вчителя з елементами бесіди

А) Землетруси – підземні поштовхи земної поверхні.

Стародавня японська легенда свідчить, що землетруси трапляються через величезну рибу – кішку, яка живе в мулі на дні океану. Майже весь час вона сидить біля великого магнітного каменя, який оберігає бог Касима. При цьому, як тільки він обертається риба – кішка робить землетрус.

Запитання:

А як ви гадаєте, правда це чи вигадка?

Так, це легенда, адже справжня причина землетрусу зовсім інша. Розвиток людини постійно рухається у перед. Адже людині підвладні керувати, будувати, руйнувати, впливати, змінювати,підкорювати, відкрито багато таємниць природи.

Численні землетруси відбуваються на планеті, але людина так і до кінця не зрозуміла їх причини. Протягом одного року на Землі відбулося близько мільйона землетрусів, які змогли передбачити вчені за допомогою приладів. Сила землетрусів оцінюється за спеціальною шкалою, яка має назву Ріхтера.

Отже, землетруси – підземні поштовхи землі, які зумовлені природними та штучними процесами. Землетрус розпочинається з розриву і переміщенням гірських порід у глибині землі. Це місце називається осередком землетрусу або гіпоцентром. Глибина зазвичай буває не більше 100 км, але іноді доходить до 700км. Іноді землетрус може бути і у поверхні землі. У таких випадках, якщо землетрус сильний, мости, дорого, будинки виявляються розірваними та зруйнованими.

Image result for поширення коливань земної кори під час землетрусів

(Запис у зошиті) Землетруси – підземні поштовхи та коливання земної поверхні, які викликані розривами гірських порід у літосфері та подальшим їх зміщенням. Наприклад, у 1977 року коли відбувся землетрус у Карпатах, то у Москві у будинках хиталися люстра. Середньо статистичний землетрус триває близько 1хвилини, але найдовший зафіксований у 2004 році в Індійському океані, який тривав 10 хвилин.

Б) Підводні землетруси

Вони є причиною цунамі породженим потужним впливом на всю товщу води в океані, під час яких відбувається різке зміщення ділянки морського дна. Цунамі утворюється при землетрусі будь – якої сили, але великих сил досягають ті, які виникають під час сильних землетрусів (більше 7 балів)

Image result for цунамі

  1. Фізкультхвилинка

А зараз проведемо з вами фізкультхвилинку

Всі піднесли руки – раз

На носках стоїть ввесь клас.

Два – присіли руки в низ,

На сусіда подивись.

Раз -! І вгору, два – і в низ,

На сусіда не дивись.

Будем дружно ми вставати,

Щоб ногам роботу дати.

В) Які небезпеки спричиняють землетруси

1. Самостійна робота з підручником (5 хв)

А зараз відкриймо у підручнику сторінку 79 опрацьовуємо текст підручника і даємо відповіді на такі запитання:

  1. Які землетруси називають катастрофічними? (1 група)

(це потужні землетруси, тому вони розпочинаються зненацька, відбуваються блискавично іі мають велику руйнівну силу)

  1. У чому вимірюється сила землетрусів? (3 група)

(для вимірювання сили землетрусів застосовують шкалу Ріхтера)

  1. Охарактеризувати коротенько шкалу Ріхтера? (2 група)

Image result for шкала сили землетрусів

Перегляд відео про наслідки землетрусів

Г) Де найчастіше відбуваються землетруси і хто за цим слідкує?

1. Самостійна робота із підручником (5 хв)

Відкриймо у підручнику сторінку 80 опрацьовуємо текст підручника і даємо відповіді на такі запитання:

1 група – Де на вашу думку, найчастіше відбуваються землетруси?

2 група – Яка наука вивчає землетруси?

3 група – Хто слідкує за землетрусами?

2. Дати відповіді на запитання

1. Назвати і показати на карті сейсмічні пояси Землі (гори Азії, Північної та Південної Америки, Середземноморський, Тихоокеанський)

2. Чи бувають землетруси в Україні? Де і чому?

д) Дії під час землетрусів

Розповідь учителя з елементами бесіди

Важливим завданням сейсмології є прогноз землетрусів. На жаль сучасна наука не може їх передбачити. Більш – менш можна визначити район і силу землетрусів. Тому найкращий спосіб зменшити втрати – підготуватися до землетрусу. Для цього будують сейсмостійкі будинки, які витримують 10 – бальні землетруси. Є дуже багато країн, де часто відбуваються землетруси, тому у школах дітей навчають правильної поведінки під час землетрусів

Перегляд відео

А зараз пропоную вашій увазі перегляд відео.

Випереджальне завдання (цікавинки).

Вам було задано додому випереджальне завдання підготувати цікавинки про землетруси.

Висновки

• До внутрішніх процесів Землі відносять рухи літосферних плит, землетруси,. •Найбільш активно внутрішні процеси виявляються в сейсмічних поясах, які утворюються на межах літосферних плит.

•Розрізняють підземні горизонтальні та вертикальні рухи ділянок земної кори та швидкі розривні — землетруси.

 •Вивчення рухів літосферних плит дає ученим можливість складати прогнози щодо того, на яких територіях та якого масштабу землетруси можливі.

V. Закріплення вивчених знань

 Прийом «Експрес-тест»

1 . Блоки, з яких складається літосфера, називають:

а)підземними блоками; б) літосферними плитами; в)материками.

2. Швидкі розривні рухи літосферних плит — це:

а)цунамі; б) землетруси; в) дрейф континентів.

3. Унаслідок зіткнення материкових літосферних плит виникають:

 а)моря; б) западини; в) гори.

4. Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються:

а)в епіцентрі; б) у вогнищі землетрусу; в) у мантії.

5. В Україні найбільш імовірно виникнення землетрусів:

а)на півночі; б) на сході; в)у Карпатах.

VI. Підсумок уроку

 Вчитель оцінює учнів - коментар 

Зараз ви мені здаєте завдання я перевірю і на наступний урок скажу вам оцінки.

VII. Рефлексія

А зараз кожному із вас я роздам анкету для того щоб ви зробили самоаналіз уроку, дали якісну оцінку уроку.

  1. На уроці я працював (ла) __________________
  2. Своєю роботою на уроці я ___________________
  3. Урок для мене був __________________________
  4. За урок я ______________________
  5. Мій настрій _____________________
  6. Матеріал уроку мені був ___________
  7. Усім бажаю ______________________

VIII. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф

Підготувати доповідь, чи легенди про вулкани.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прийом «Експрес-тест»   Прізвище ім'я учня __________________

1 . Блоки, з яких складається літосфера, називають:

а)підземними блоками; б) літосферними плитами; в)материками.

2. Швидкі розривні рухи літосферних плит — це:

а)цунамі; б) землетруси; в) дрейф континентів.

3. Унаслідок зіткнення материкових літосферних плит виникають:

 а)моря; б) западини; в) гори.

4. Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються:

а)в епіцентрі; б) у вогнищі землетрусу; в) у мантії.

5. В Україні найбільш імовірно виникнення землетрусів:

а)на півночі; б) на сході; в)у Карпатах.

 

 

Рефлексія

  1. На уроці я працював (ла) __________________
  2. Своєю роботою на уроці я ___________________
  3. Урок для мене був __________________________
  4. За урок я ______________________
  5. Мій настрій _____________________
  6. Матеріал уроку мені був ___________
  7. Усім бажаю ______________________
docx
Додано
16 грудня 2018
Переглядів
5429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку