Вчитель інформатики: Кухарук І.М.
Дата проведення уроку: ______________________
Тема уроку: Налагодження програмного коду
Мета уроку:
Обладнання: комп'ютери, презентація, інструктивні картки, підручники "Інформатика 8 клас" О.О.Бондаренко та ін., "Інформатика 8 клас" Й.Я. Ривкінд та ін., "Інформатика 8 клас" Н.В. Морзе та ін.
Методика та прийоми проведення уроку: Урок засвоєння нових знань, формування вмінь
Використана методична література: підручники "Інформатика 8 клас" О.О.Бондаренко та ін., "Інформатика 8 клас" Й.Я. Ривкінд та ін., "Інформатика 8 клас" Н.В. Морзе та ін.; Інтернет-ресурси
Хід уроку
Перевірка домашнього завдання:
Опрацювати п. 25
Виконати вправи (Ривкінд, Вправа 4, 7 ст. 178)
Вправа 1.
Створіть проект, у якому подія Click для напису зменшить його відступ від лівої межі вікна на 20 пікселів, установить розмір шрифту 12, колір шрифту синій і виведе в напис назву вашої школи.
procedure TForm1.Label1Click(Sender: TObject);
begin
Label1.Left:=Label1.Left-20;
Label1.font.Size:=12;
Label1.Font.Color:=clBlue;
Form1.Caption:='Назва школи';
end;
Вправа 2.
Створіть проект, у якому подія Click для кнопки перемістить вікно на 60 пікселів праворуч і на 80 пікселів уверх і виведе у напис ваше прізвище та ім’я зеленим кольором на сірому фоні.
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
Form1.Left:= Form1.Left:+20;
Form1.Top:= Form1.Top-80;
Label1.Caption:=’Іванов Петро’;
Label1.Color:=clBlue;
Label1.Font.Color:=cLGreen;
end;
Фронтальне обговорення понять: основні властивості та події форми та кнопки.
Текст програми, уведений з клавіатури, часто містить помилки, які програміст повинен усунути. Помилки, які можуть виникнути у процесі розробки програми, поділяють на :
Компілятор створює виконувану програму лише в тому випадку, коли початковий текст не містить синтаксичних помилок.
Процес усунення помилок називають налагодженням програмного коду.
Помилки в написанні або розміщенні ключових слів та інших елементів коду називають синтаксичними.
При виявленні помилки компілятор зупиняється навпроти першого оператора, в якому виявлено помилку. Рядок, що містить помилку, виділяється жовтогарячою смугою.
У нижній частині екрана з’являється текстове вікно з відомостями про цю помилку.
Для швидкого переходу до певної помилки необхідно двічі клацнути мишею на рядку з її описом.
Типова помилка
Syntax error,”;” expected – Синтаксична помилка, «;» очікувалось.
Помилки виконання
Деякі помилки виявляються під час виконання програми, коли програма намагається обробити неприпустимі дані. Такі помилки називають помилками часу виконання.
Розглянемо фрагмент програми:
X:=a/b;
Edit1.Text:=FloatToStr(X);
Така програма скомпілюється і буде працювати правильно за будь-яких значень a і b, крім випадку, коли b=0.
Виконання програми буде зупинено на рядку, що містить помилку. Якщо навести вказівник миші на змінну, то з’явиться підказка з поточним значенням змінної.
Для керування налагодженням програми призначені кнопки для покрокового виконання програми Вступити і Переступити.
Вступити – надає можливість заходу в процедуру при покроковому виконанні.
Переступити – пропускає покрокове виконання процедури.
Логічні помилки
Більшість помилок викликана неправильною логікою програми, тобто помилками, яких припустилися під час розробки алгоритму.
Такі помилки називають логічними. Ці помилки найскладніше виправити. Програма може бути успішно скомпільована, але результати її виконання виявляться хибними.
Найпростіший спосіб виявити логічну помилку — це виконати програму в покроковому режимі, аналізуючи значення змінних на кожному кроці.
Допомагають у пошуку логічних помилок коментарі, які можна включати до тексту програми.
Коментар — це текст, який ігнорується компілятором і включається до тексту програми з метою полегшення розуміння програмного коду.
ІЦоб компілятор відрізнив команди від коментарів, у мові Object Pascal коментарі потрібно брати у фігурні дужки:
S:=Edit3.Text { введення дати народження }
Якщо текст коментаря короткий і не займає більше одного рядка, то можна перед коментарем замість дужок поставити дві похилі риски:
S:=Edit3.Text; // введення дати народження
Вдало сформульовані коментарі значно спрощують подальшу розробку програми.
Інтерактивна вправа http://LearningApps.org/display?v=puqngrzvn16
Розв’яжіть ребус:
Відповідь: НАЛАГОДЖЕННЯ
Вправа 1. (Бондаренко, Вправа 26 ст. 132)
Виправити помилки в програмному коді, ознайомитися з режимом покрокового виконання програми.
1) Створіть новий проект. Помістіть на форму командну кнопку Button1,
створіть процедуру обробки події OnClick для кнопки.
2) У вікні програмного коду запишіть таку програму:
Label 1.Caption := 'Бажаю успіху!';
Label 1.Color := clYellow;
Labe1.Font.Color := clBlue;
[Error] Unit1.pas(28): Undeclared identifier 'Label1'
Помилка виникла тому, що компонента Label1 на формі не існує.
4) Додайте на форму компонент Label.
5) Для виконання програми в покроковому режимі натисніть клавішу F8. Починає виконуватися код проекту:
begin
Application.lnitialize;
Application.CreateForm(TForm1, Form1);
Application.Run;
end.
Продовжуйте натискати клавішу F8, поки не з’явиться вікно форми. Клацніть кнопку і продовжте покрокове виконання.
Перервіть режим покрокового виконання сполученням клавіш Ctrl + F2. Збережіть проект.
Аналіз виконання практичних вправ. Оцінювання роботи учнів
Домашнє завдання
Опрацювати п. 26
Виконати вправи
Вправа 1. (Ривкінд, Вправа 6 ст. 175)
Створіть проект, у якому розташуйте на формі три кнопки. Установіть такі значення їх властивостей, щоб на початку виконання проекту перша кнопка була видима і доступна, друга - видима і недоступна, третя - невидима і недоступна. Для кожної кнопки створіть обробник події Click, щоб:
а) вибір першої кнопки робив її невидимою і недоступною, другу кнопку - видимою і доступною, третю кнопку - видимою і недоступною;
б) вибір другої кнопки робив її невидимою і недоступною, третю кнопку - видимою і доступною, першу кнопку - видимою і недоступною;
в) вибір третьої кнопки робив її невидимою і недоступною, першу кнопку - видимою і доступною, другу кнопку - видимою і недоступною.
Сторінка 1