Тема. Види пейзажу. Відтворення плановості розміщення об’єктів у просторі. Тематичне завдання: виконання аплікації «Подорож у гори» (гуаш або акварельні фарби)
Мета: ознайомити учнів із видами пейзажу; навчити визначати їх, робити замальовки елементів пейзажу, створювати гірський пейзаж за уявою, розвивати мислення, творчу уяву, окомір, універсальні особистісні якості та здібності, художньо-практичні вміння та навички, спостережливість, вміння насолоджуватися творами образотворчого мистецтва, аналізувати їх, виховувати в учнів естетичний смак, прищеплювати зацікавленість творами образотворчого мистецтва, любов до рідного краю.
Матеріали та інструменти: гуаш, пензлі, ємності для води, альбоми, серветки для витирання рук та пензлів, клейонки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Світ навколо нас неймовірно красивий. І ми ще раз переконуємося в цьому, коли споглядаємо твори мистецтва, адже митці черпають своє натхнення саме з природи. На одних картинах ми бачимо обличчя людей, на інших – предмети побуту, а в декого найбільше захоплення викликають роботи із зображеннями чудових краєвидів.
- Пригадайте назви жанрів образотворчого мистецтва.
2.Гра «Мистецька скриня»
Художній твір, сюжетом якого є зображення тварин, називається анімалістичний.
Зображення людини – це портрет.
Художній твір, сюжетом якого є зображення сцен повсякденного життя, називається побутовий.
Зображення моря – це мариністичний жанр образотворчого мистецтва.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми й мети уроку
- Який жанр образотворчого мистецтва ми ще не назвали? Відгадайте загадку.
Як побачиш: на картині
Намальована хмаринка,
А під нею квітне гай,
Чи вирує водограй,
Чи садок вишневий наш –
Мусиш знати, що картина
Називається…(пейзаж)
Невичерпна краса природи дала початок різним видам пейзажного жанру. Про це ми поговоримо сьогодні.
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу
1.Вступна бесіда
Як ви вже знаєте, пейзаж - жанр образотворчого мистецтва, у якому основним предметом зображення є дика або певною мірою перетворена людиною природа. Пейзаж – це простір, передній і дальній плани. Живописці передають простір за допомогою колірних відтінків. Колір також допомагає передати стан природи та настрій художника: зачарований, похмурий, сумний, грізний тощо.
На які види поділяють пейзаж? Пейзаж поділяють на історичний, міський, сільський, гірський, морський, промисловий, садово-парковий, ландшафтний, пейзаж лісу, степу, архітектурних споруд тощо.
Демонстрація
- Уважно розгляньте репродукції картин. Спробуйте визначити вид кожного пейзажу.
Створюючи свої картини, видатні художники-пейзажисти не просто зображають природу, а намагаються передати певний настрій, подарувати відчуття прекрасного, спонукають насолоджуватися життям і знаходити дива, що ховаються в навколишньому світі.
А зараз я пропоную вам розгадати ребус, аби ви дізналися, яку композицію ми з вами малюватимемо.
Сьогодні на уроці ми спробуємо намалювати пейзаж, який передасть наш настрій і красу української природи – гори.
Заплющте очі
Зелені гори, гори сині,
Густі смерекові ліси,
Квітучі трави в полонині
Молочно-сизі від роси…
Гурти корів, овець отари
Мов атакують висоту,
І ген до сонця линуть хмари…
- Які образи постали у вашій уяві?
- Які гори є на Україні?
Гори Карпати – край казкової краси гірських пейзажів, щедро вмитий кришталевою водою цілющих джерел. Ці різнобарвні відблиски стрімких гірських рік, не раз оспівані в легендах та піснях. Це край, зігрітий любов’ю його жителів, в будь-яку пору відкритий для всіх оточуючих долучитися до дива. У мовчанні застигли величні гори. Квітнуть барвисті килими полонин, стрункі ялини стоять, мов почесна варта, вітаючи вас легкими помахами верховіть. Лагідні полонинські вітри, які, здається, увібрали всі запахи розкішних лук… Карпати – це розкішна перлина в багатій скарбниці матінки природи.
2.Аналіз творчого завдання
3.Послідовність виконання роботи
1)Починайте простим олівцем ескіз малюнка.
2)Починайте роботу світлішими фарбами. Зазвичай, найсвітлішим на картині зображують небо.
3)Розфарбуйте гори темнішою фарбою.
4)Для дальніх планів використовуйте холодні кольори, а для переднього плану – яскраві і теплі.
5)Зобразіть дерева, будинки, хмарки, отари овець тощо.
Виконай загальний начерк композиції.
Зобрази небо – найсвітліше місце в композиції та визнач колір гір і землі.
Для дальніх планів використовуй холодні кольори, а для переднього плану – яскраві й теплі.
Об’єкти переднього прописуй більш детально, а дального – узагальнено.
V. Самостійна робота учнів
1.Виконання учнями практичної роботи
2.Надання індивідуальної допомоги тим, хто потребує
VІ. Підсумок уроку
1.Аналіз учнівських робіт
2.Підведення підсумків уроку
- Які види пейзажу ви запам’ятали?
- Яку композицію ми з вами створювали?
— Чим сподобалися вам Карпати?
— Що цікавого ви запам’ятали?
— Які твори ви пам’ятали ?
3.Прибирання робочих місць