Урок образотворчого мистецтва на тему "Вироби гончарів"

Про матеріал

Розробка уроку з образотворчого мистецтва для третього класу містить детальний опис усіх етапів роботи під час вивчення теми, розроблена, враховуючи вікові та індивідуальні особливості школярів молодших класів. Метою уроку було поглиблення знань про гончарство, про види орнаментів, розвиток творчої уяви дітей, виховання уважності, спостережливості.

Перегляд файлу

 

 Вироби гончарів. Основні види гончарного посуду. Різноманітність форм. Узгодження декору з формою. Створення орнаменту, яким можна прикрасити вибір гончара.

Мета:
- навчальна: ознайомити учнів з основними видами гончарного посуду, різноманітністю форм; навчити узгоджувати декор із формою предметів;
- розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися творами декоративного мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;
- виховна: прищеплювати зацікавленість творами гончарного мистецтва, шанобливе ставлення до праці майстрів декоративно-прикладного мистецтва. 
Оснащення. 
- Матеріали та інструменти: альбоми, гуаш, пензлі, ємності для води, серветки для витирання рук та пензлів, клейонки.
- Зоровий ряд: фотозображення гончарних виробів, процесів роботи майстра-гончаря, розписів гончарних виробів різних регіонів України.
- Літературний ряд: загадка про глину, фрагмент вірша М. Стріхи. 
Тип уроку: комбінований урок. 
Словник термінів:
- гончарний круг — один із прадавніх механізмів, що придумали люди для створення керамічних виробів.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
* Про які види декоративно-прикладного мистецтва йшлося на попередньому уроці?
* Які вироби народних майстрів є у вас удома? До якого виду декоративно-прикладного мистецтва вони належать?
* Які матеріали використовували майстри декоративно-прикладного мистецтва, створюючи ці вироби?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Відгадайте загадку.
В землі ховається, В руках змінюється. Вогнем загартовується. На посуд перетворюється. (Глина)
Так, це глина. Сьогодні ми поговоримо про цей чарівний матеріал та про один із видів декоративно-прикладного мистецтва — гончарство. Це дуже старовинне й неймовірно цікаве мистецтво!
Послухайте, які чудові слова присвятив Максим Стріха нашим гончарям:
І диво з див — коли народжувався глек, І сиві гончарі, що вік свій без упину Із глини і пісень ліпили Україну.
IV. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 
Розповідь учителя
— Глина... На перший погляд звичайна глина... А які чарівні вироби з неї!
Народні умільці, з покоління в покоління передаючи набуті знання та вміння, створюють дивовижний світ кераміки. Вони надихаються звичаями та традиціями свого краю, свого народу. Грудка гончарної глини, вода та декілька майже звичайних рухів рук гончаря, і... виникає справжнє диво — чарівна кераміка. Чого б не торкнулися вмілі руки майстра — усе сповнюється життям.
Гончарна справа — одне з перших ремесел, яке опанували прадавні люди.
Головним помічником гончаря є гончарний круг, що є одним із прадавніх механізмів, вигаданих людьми. (Учитель демонструє наочність.)
Процес виготовлення будь-якого виробу можна стисло уявити так. Гончар бере підготовлений шматок глини, кладе його у центр спеціального верстата, що обертається, і починає його обертати, штовхаючи ногами важкий крутень. Руками він надає шматку глини, що крутиться, потрібної форми, немов витягуючи з цього шматка миску, глек або горщик. Якщо готовий виріб має бути з ручкою, то її роблять окремо і потім прикріплюють до готового предмета. Майстер прикрашає виріб рельєфним малюнком або розфарбовує його спеціальними керамічними фарбами і, щоб глина перетворилася на камінь, обпалює в гончарній печі.
Погляньте на посуд, створений народними майстрами. (Учитель демонструє наочність.) Якщо придивитися уважніше, то можна побачити, як гармонійно поєднані всі деталі й орнамент цих виробів з формою керамічного посуду. На тарелях орнамент розташовано по колу, мов барвистий віночок. Іноді зображення розташовують у центрі тарелі. А горщики та глечики орнамент прикрашає, мов декоративний поясок.
Скільки тепла і любові, натхненної праці закладено в цей, на перший погляд, звичайний посуд!
Наш народ може пишатися виробами опішнянських гончарів, яким властиво плетиво мальованого рослинного орнаменту.
На Гуцульщині провідними осередками гончарства є Косів і Пістинь. На мисках, дзбанках, кахлях гуцульських гончарів зображені рільники й пастухи, солдати й пани, музиканти й шинкарі, мірошники, ткалі й гончарі.
На Закарпатті вироби розписують пензликом. Ці вироби прикрашає квітковий орнамент, нанесений широкими мазками по рожевому черепку глечиків, дзбанків, горщиків. (Учитель демонструє наочність.)
V. ДИДАКТИЧНА ГРА «ВЕСЕЛИЙ ОРНАМЕНТ»
Дидактичне завдання: закріплення знань про орнамент, його елементи, поняття «ритм», «форма», «колір».
Дидактичні матеріали: набори геометричних фігур або елементів рослинних орнаментів.
Технологія проведення. Учні класу об'єднуються у 3—4 команди. На дошці вчитель закріплює чисті стрічки паперу (за кількістю команд) для створення колективної роботи. За командою вчителя учасники по черзі підходять до своїх стрічок (по одному від команди), обирають та прикріплюють перший елемент візерунка. Потім виходять другий, третій та решта представників команди. Кожен обирає та прикріплює один елемент візерунка, дотримуючи ритм. Перемагає команда, яка правильно, красиво й швидко виконає завдання. Учасник естафети виходить до дошки, щоб прикріпити свій елемент орнаменту тільки тоді, коли попередній учасник повернеться на своє місце.
VI. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Творче завдання № 1
Придумайте і намалюйте орнамент, яким можна прикрасити виріб гончаря.
Творче завдання № 2
Створіть ескіз для розпису керамічного посуду за мотивами народних промислів (косівська або опішнянська кераміка).
VII. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
Бесіда
*  Що таке кераміка?
*  Які центри української кераміки вам відомі?
*  Як називають головний прилад гончаря?
VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку (вдома знайти та розглянути репродукції робіт різних художників; принести на наступний урок цупкий папір (білий та кольоровий), олівці, пензлі).
3. Проголошення уроку завершеним. Образотв.мистецтво 3 кл. Вироби гончарів

 

docx
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
1406
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку