7-А клас 24 лютого 2021
Тема. Органи чуття тварин.
Епіграф до уроку:
А нюх, як у собаки, а зір, як у орла…
З мультфільму «Бременські музики»
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, відеофрагмент з демонстрацією органів чуття тварин, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Біологічний диктант «Нервова система тварин».
Позначте знаком + чи - правильні та неправильні твердження:
1. Нейрони - клітини нервової системи - сприймають і передають подразнення (+).
2. У медуз відсутня нервова система (-).
3. Нервова система буває вузлова, довга, коротка, трубчаста, стовпчаста (-).
4. У дощового черв’яка головний мозок розташований на задньому кінці тіла (-).
5. Нервові вузли та нерви молюсків формують нервову систему розкидано-вузлового типу (+).
6. У всіх хребетних тварин нервова система трубчастого типу, оскільки формується з нервової трубки та нервів (+).
7. Периферична нервова система хребетних складається з нервів, які відходять від головного та спинного мозку (+).
8. Головний мозок більшості хребетних захищений черепною коробкою (+).
9. Півкулі переднього мозку, вкриті сірою речовиною, можна побачити у риб (-).
10. У зв'язку зі складними рухами під час польоту мозочок у птахів досягає високого рівня розвитку (+).
11. В амфібій передній мозок більший, ніж у рептилій (-).
12. Звивини сірої речовини збільшують поверхню переднього мозку ссавців, формують кору (+).
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
+ |
- |
- |
- |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
Учні обмінюються роботами з сусідом по парті і перевіряють роботи один одного.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Прийом «Закодоване слово»
Установіть відповідність і ви розшифруєте слово – назву системи органів, яка несе зорову, слухову, смакову, нюхову, дотикову, больову інформацію.
№ |
Вид тварин |
Тип (таксономічна одиниця) |
Закодована літера |
1 |
Бджола медоносна |
А- Тип Плоскі черви |
Т |
2 |
Вовк сірий |
Б- Тип Кільчасті черви |
Я |
3 |
Планарія |
В -Тип Круглі черви |
Т |
4 |
Галова нематода |
Г -Тип Членистоногі |
Ч |
5 |
Нереїс |
Д -Тип Хордові |
У |
Відповідь : 1 – Г; 2-Д; 3-А; 4-В; 5-Б.
Закодоване слово: чуття.
ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
Тема уроку – «Органи чуття тварин». Ми розглянемо та засвоїмо особливості будови й функціонування органів чуттів (органів зору, слуху, смаку, нюху, рівноваги) у представників різних систематичних груп царства Тварини.
Формулювання разом з учнями завдань уроку.
Завдання уроку:
V. Засвоєння нових знань
Розповідь учителя
Будь-який організм нерозривно пов’язаний з навколишнім середовищем: отримує з нього поживні речовини, піддається впливу несприятливих факторів середовища, вступає у взаємодію з іншими організмами і т. д. У процесі еволюції в живих організмів з’явилася і закріпилася властивість вибірково реагувати на зовнішні впливи. Ця властивість має назву подразливості.
Запитання до учнів:
— У яких організмів спостерігаються найбільш прості форми подразливості?
(Найбільш прості форми подразливості спостерігаються в бактерій, одноклітинних тварин та водоростей.)
— Що може бути джерелом подразнення? (Джерелом подразнення можуть бути світло, температура, волога, хімічні речовини тощо.)
Розповідь учителя
У зв’язку з розвитком у багатоклітинних організмів нервової системи, органів чуття, руху форми подразливості ускладнюються і залежать від тісної взаємодії цих органів. У цих тварин подразливість має вигляд рефлексів.
Запитання до учнів:
— Пригадайте, що таке рефлекс. (Рефлекс — реакція організму на подразнення, яка здійснюється за допомогою нервової системи.)
— У яких організмів уперше з’являються рефлекси? (Кишковопорожнинні.)
«Мозковий штурм»
— Для гідри характерні прості рефлекси і подразливість. Як вони проявляються?
Очікувана відповідь учнів:
Рефлекторний характер мають рухи гідри: подразнення, сприйняті нервовими закінченнями, через нейрони передаються до шкірно-м’язових клітин, які у відповідь скорочуються. Приклад подразливості гідри: реакція викидання жалкої нитки жалкою клітиною у відповідь на подразнення чутливого волоска не пов’язана з нервовою системою.
Розповідь учителя
- Шукаючи їжу, миша метушиться у темряві і почувається цілком безпечно. Але навіть не підозрює, що отруйна змія ямкоголов здатна «бачити» теплоту, яку вона виділяє. Яка ж фатальна помилка!
- У піску на дні штучної водойми причаїлася камбала, а прямо над нею сновигає голодна акула. Вона не бачить камбалу, аж раптом різко зупиняється, занурює ніс у пісок і заковтує свою здобич.
Ямкоголов і акула — це лише два створіння, що наділені особливими, не знайомими людині чуттями. Проте чуття інших живих істот дуже схожі на наші, тільки гостріші, тому вони по-іншому сприймають навколишній світ.
Технологія «Мікрофон»
— Які органи чуття мають тварини?
Обговорення відповідей учнів
— Яка основна функція органів чуття?
Основні функції органів чуття — сприйняття певного подразника, що діє на організм. За допомогою органів чуття тварини пристосовуються до умов навколишнього середовища, що постійно змінюються.
Розповідь учителя
Поза всяким сумнівом, у тварин органи чуття розвинені набагато краще, ніж у людей. Тоді як в одних представників фауни відмінно розвинений слух, інші можуть похвалитися чудовим зором і бездоганним нюхом.
Робота в групах з підручником.
Завдання для груп:
I група — Органи чуття риб.
II група — Органи чуття амфібій.
III група — Органи чуття рептилій.
IV група — Органи чуття птахів.
V група — Органи чуття ссавців.
Прийом «Порівнюю» - заповнення таблиці
Порівняльна характеристика розвитку органів чуття у різних систематичних груп тварин
Група тварин |
Органи |
||||
зору |
нюху |
слуху |
дотику |
смаку |
|
|
|
|
|
|
|
VІ. Узагальнення і систематизація знань
Гра «Капелюх»
Учні жеребкуванням об’єдналися у дві команди. Питання написані на папері, їх кладуть у капелюх, і учасники команд по черзі дістають їх і відповідають. У разі неправильної відповіді право відповідати отримує команда – суперниця.
Продовжте речення
VІІ. Підбиття підсумків уроку
1. Технологія «Незакінчені речення»
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
— Урок важливий, тому що…
— Мені сподобалося…
— Мені не сподобалося…
— Від наступного уроку я чекаю…
2. Оцінювання роботи учнів та аргументація оцінок.
VІІІ. Домашнє завдання
Завдання для всього класу: опрацювати параграф 39, дати відповіді на питання 1,2 на с. 159.
Творче завдання: скласти п’ять тестових завдань формату Б (декілька правильних відповідей) з теми «Органи чуття тварин».
Біологічний диктант «Нервова система тварин».
Позначте знаком + чи - правильні та неправильні твердження:
1. Нейрони - клітини нервової системи - сприймають і передають подразнення.
2. У медуз відсутня нервова система.
3. Нервова система буває вузлова, довга, коротка, трубчаста, стовпчаста.
4. У дощового черв’яка головний мозок розташований на задньому кінці тіла.
5. Нервові вузли та нерви молюсків формують нервову систему розкидано-вузлового типу.
6. У всіх хребетних тварин нервова система трубчастого типу, оскільки формується з нервової трубки та нервів.
7. Периферична нервова система хребетних складається з нервів, які відходять від головного та спинного мозку.
8. Головний мозок більшості хребетних захищений черепною коробкою.
9. Півкулі переднього мозку, вкриті сірою речовиною, можна побачити у риб.
10. У зв'язку зі складними рухами під час польоту мозочок у птахів досягає високого рівня розвитку.
11. В амфібій передній мозок більший, ніж у рептилій.
12. Звивини сірої речовини збільшують поверхню переднього мозку ссавців, формують кору.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Порівняльна характеристика розвитку органів чуття у різних систематичних груп тварин
Група тварин |
Органи |
||||
зору |
нюху |
слуху |
дотику |
смаку |
|
Риби
|
|
|
|
|
|
Амфібії |
|
|
|
|
|
Рептилії |
|
|
|
|
|
Птахи |
|
|
|
|
|
Ссавці |
|
|
|
|
|
Складні фасеткові очі комах розрізняють не тільки форму, а й …
Бічна лінія – особливий орган чуття, характерний для …
У земноводних окрім внутрішнього вуха з’являється і …
У плазунів добре розвинуті такі відчуття, як …
Орган слуху плазунів за будовою подібний до …
Птахи мають гострий …
Добре розвинений зір серед ссавців мають нічні тварини і ті які …
В середньому вусі ссавців розташовані три слухові кісточки, а саме…
У сітківці земноводних є світлочутливі клітини …
Кришталик ссавців здатний змінювати свою кривизну задля чіткішого й гострішого бачення предметів; цю властивість ока називають…
Кришталик риб круглий , не змінює своєї форми, і саме тому риби …
З допомогою бічної лінії риби сприймають…
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
1