Розробка уроку "Органи чуття тварин"

Про матеріал
Урок з теми "Органи чуття тварин" дозволяє з’ясувати особливості будови й функціонування органів чуттів (органів зору, слуху, смаку, нюху, рівноваги) у представників різних систематичних груп царства Тварини, їхнє значення для нормальної життєдіяльності організму.
Перегляд файлу

7-А клас                                                                                                          24 лютого 2021

Тема. Органи чуття тварин. 

Епіграф до уроку:

А нюх, як у собаки, а зір, як у орла…

З мультфільму «Бременські музики»

Мета:

  •                   навчальна: з’ясувати особливості будови й функціонування органів чуттів          (органів зору, слуху, смаку, нюху, рівноваги) у представників різних систематичних груп царства Тварини, їхнє значення для нормальної життєдіяльності організму;
  •                   розвивальна: розвивати увагу, логічне мислення, вміння зв’язного мовлення;
  •                   виховна: виховувати доброзичливого, ввічливого, комунікабельного, тактовного учня.

Тип уроку: засвоєння нових знань  

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, відеофрагмент з демонстрацією органів чуття тварин, роздатковий матеріал.

Хід уроку

І. Організаційний момент

  1. Привітання учнів, перевірка присутності та обладнання.
  2. Розминка «Епіграф»: пригадайте мультфільм «Бременські музики» та веселу пісеньку слідчого. Як ви гадаєте, чому він порівнював свої органи чуття з органами чуття тварин?

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Біологічний диктант «Нервова система тварин».

Позначте знаком + чи -  правильні та неправильні твердження:

1. Нейрони - клітини нервової системи - сприймають і передають подразнення (+).      

2. У медуз відсутня нервова система (-).         

3. Нервова система буває вузлова, довга, коротка, трубчаста, стовпчаста (-).

4. У дощового черв’яка головний мозок розташований на задньому кінці тіла (-).

5. Нервові вузли та нерви молюсків формують нервову систему розкидано-вузлового типу (+).

6. У всіх хребетних тварин нервова система трубчастого типу, оскільки формується з нервової трубки та нервів (+).

7. Периферична нервова система хребетних складається з нервів, які відходять від головного та спинного мозку (+).

8. Головний мозок більшості хребетних захищений черепною коробкою (+).

9. Півкулі переднього мозку, вкриті сірою речовиною, можна побачити у риб (-).

10. У зв'язку зі складними рухами під час польоту мозочок у птахів досягає високого рівня розвитку (+).

11. В амфібій передній мозок більший, ніж у рептилій (-).

12. Звивини сірої речовини збільшують поверхню переднього мозку ссавців, формують кору (+).

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

-

-

-

+

+

+

+

-

+

-

+

 

Учні обмінюються роботами з сусідом по парті і перевіряють роботи один одного.

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

      Прийом «Закодоване слово»

      Установіть відповідність і ви розшифруєте слово – назву системи органів, яка несе зорову, слухову, смакову, нюхову, дотикову, больову інформацію.

Вид тварин

Тип (таксономічна одиниця)

Закодована літера

1

Бджола медоносна

А- Тип Плоскі черви

Т

2

Вовк сірий

Б- Тип Кільчасті черви

Я

3

Планарія

В -Тип Круглі черви

Т

4

Галова нематода

Г -Тип Членистоногі

Ч

5

Нереїс

Д -Тип Хордові

У

Відповідь : 1 – Г; 2-Д; 3-А; 4-В; 5-Б.

Закодоване слово: чуття.

 

ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

      Тема уроку – «Органи чуття тварин». Ми розглянемо та засвоїмо особливості будови й функціонування органів чуттів (органів зору, слуху, смаку, нюху, рівноваги) у представників різних систематичних груп царства Тварини.

Формулювання разом з учнями завдань уроку.

Завдання уроку:

  • з’ясувати особливості будови й функціонування органів чуттів у представників різних систематичних груп царства Тварини;
  • визначити значення органів чуття для нормальної життєдіяльності організму.

 

V. Засвоєння нових знань

  1. Подразливість як загальна властивість тварин

Розповідь учителя

Будь-який організм нерозривно пов’язаний з навколишнім середовищем: отримує з нього поживні речовини, піддається впливу несприятливих факторів середовища, вступає у взаємодію з іншими організмами і т. д. У процесі еволюції в живих організмів з’явилася і закріпилася властивість вибірково реагувати на зовнішні впливи. Ця властивість має назву подразливості.

Запитання до учнів:

— У яких організмів спостерігаються найбільш прості форми подразливості?

(Найбільш прості форми подразливості спостерігаються в бактерій, одноклітинних тварин та водоростей.)

— Що може бути джерелом подразнення? (Джерелом подразнення можуть бути світло, температура, волога, хімічні речовини тощо.)

Розповідь учителя

У зв’язку з розвитком у багатоклітинних організмів нервової системи, органів чуття, руху форми подразливості ускладнюються і залежать від тісної взаємодії цих органів. У цих тварин подразливість має вигляд рефлексів.

Запитання до учнів:

Пригадайте, що таке рефлекс. (Рефлекс реакція організму на подразнення, яка здійснюється за допомогою нервової системи.)

У яких організмів уперше з’являються рефлекси? (Кишковопорожнинні.)

«Мозковий штурм»

Для гідри характерні прості рефлекси і подразливість. Як вони проявляються?

Очікувана відповідь учнів:

Рефлекторний характер мають рухи гідри: подразнення, сприйняті нервовими закінченнями, через нейрони передаються до шкірно-м’язових клітин, які у відповідь скорочуються. Приклад подразливості гідри: реакція викидання жалкої нитки жалкою клітиною у відповідь на подразнення чутливого волоска не пов’язана з нервовою системою.

  1. Органи чуття, їх значення

Розповідь учителя

- Шукаючи їжу, миша метушиться у темряві і почувається цілком безпечно. Але навіть не підозрює, що отруйна змія ямкоголов здатна «бачити» теплоту, яку вона виділяє. Яка ж фатальна помилка!

- У піску на дні штучної водойми причаїлася камбала, а прямо над нею сновигає голодна акула. Вона не бачить камбалу, аж раптом різко зупиняється, занурює ніс у пісок і заковтує свою здобич.

Ямкоголов і акула — це лише два створіння, що наділені особливими, не знайомими людині чуттями. Проте чуття інших живих істот дуже схожі на наші, тільки гостріші, тому вони по-іншому сприймають навколишній світ.

Технологія «Мікрофон»

— Які органи чуття мають тварини?

Обговорення відповідей учнів

— Яка основна функція органів чуття?

Основні функції органів чуття — сприйняття певного подразника, що діє на організм. За допомогою органів чуття тварини пристосовуються до умов навколишнього середовища, що постійно змінюються.

Розповідь учителя

Поза всяким сумнівом, у тварин органи чуття розвинені набагато краще, ніж у людей. Тоді як в одних представників фауни відмінно розвинений слух, інші можуть похвалитися чудовим зором і бездоганним нюхом.

Робота в групах з підручником.

Завдання для  груп:

I група — Органи чуття риб.

II група — Органи чуття амфібій.

III група — Органи чуття рептилій.

IV група — Органи чуття птахів.

V група — Органи чуття ссавців.

Прийом «Порівнюю» - заповнення таблиці

 

Порівняльна характеристика розвитку органів чуття у різних систематичних груп тварин

Група тварин

Органи

зору

нюху

слуху

дотику

смаку

 

 

 

 

 

 

 

  1. Відеоспостереження за органами чуття тварин, обговорення відеофрагментів (відеододаток.)
  2. Презентація міні-проекту: «Як тварини визначають напрям руху».

VІ. Узагальнення і систематизація знань 

Гра «Капелюх»

      Учні жеребкуванням об’єдналися у дві команди. Питання написані на папері, їх кладуть у капелюх, і учасники команд по черзі дістають їх і відповідають. У разі неправильної відповіді право відповідати отримує команда – суперниця.

Продовжте речення

  1. Складні фасеткові очі комах розрізняють не тільки форму, а й ….. (колір)
  2. Бічна лінія – особливий орган чуття, характерний для ….. ( риб).
  3. У земноводних окрім внутрішнього вуха з’являється і ….. ( середнє вухо)
  4. У плазунів добре розвинуті такі відчуття, як ….( дотик  і смак)
  5. Орган слуху плазунів за будовою подібний до …. ( земноводних)
  6. Птахи мають гострий … ( зір і слух)
  7. Добре розвинений зір серед ссавців мають нічні тварини і ті які …. (живуть на відкритій місцевості)
  8. В середньому вусі ссавців розташовані три слухові кісточки, а саме…. (молоточок, коваделко і стремінце)
  9. У сітківці земноводних є світлочутливі клітини …. ( палички і колбочки)
  10. Кришталик ссавців здатний змінювати свою кривизну задля чіткішого й гострішого бачення предметів; цю властивість ока називають….. (акомодацією)
  11. Кришталик риб круглий , не змінює своєї форми, і саме тому риби …. (короткозорі)
  12. З допомогою бічної лінії риби сприймають……. ( коливання води, швидкість і напрям течії, хвилі, рухи власного тіла, а також водяні струмені, які відбиваються від різних предметів).

 

VІІ. Підбиття  підсумків уроку

1. Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

2. Оцінювання роботи учнів та аргументація оцінок.

 

VІІІ. Домашнє завдання

Завдання для всього класу: опрацювати параграф 39, дати відповіді на питання 1,2 на с. 159.

Творче завдання: скласти п’ять тестових завдань формату Б (декілька правильних відповідей) з теми «Органи чуття тварин».

 

 


Біологічний диктант «Нервова система тварин».

 

Позначте знаком + чи -  правильні та неправильні твердження:

1. Нейрони - клітини нервової системи - сприймають і передають подразнення.      

2. У медуз відсутня нервова система.         

3. Нервова система буває вузлова, довга, коротка, трубчаста, стовпчаста.

4. У дощового черв’яка головний мозок розташований на задньому кінці тіла.

5. Нервові вузли та нерви молюсків формують нервову систему розкидано-вузлового типу.

6. У всіх хребетних тварин нервова система трубчастого типу, оскільки формується з нервової трубки та нервів.

7. Периферична нервова система хребетних складається з нервів, які відходять від головного та спинного мозку.

8. Головний мозок більшості хребетних захищений черепною коробкою.

9. Півкулі переднього мозку, вкриті сірою речовиною, можна побачити у риб.

10. У зв'язку зі складними рухами під час польоту мозочок у птахів досягає високого рівня розвитку.

11. В амфібій передній мозок більший, ніж у рептилій.

12. Звивини сірої речовини збільшують поверхню переднього мозку ссавців, формують кору.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Порівняльна характеристика розвитку органів чуття у різних систематичних груп тварин

 

Група тварин

Органи

зору

нюху

слуху

дотику

смаку

Риби

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Амфібії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рептилії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Птахи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ссавці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Складні фасеткові очі комах розрізняють не тільки форму, а й …

 

 

Бічна лінія – особливий орган чуття, характерний для …

 

 

У земноводних окрім внутрішнього вуха з’являється і …

 

 

У плазунів добре розвинуті такі відчуття, як …

 

 

Орган слуху плазунів за будовою подібний до …

 

 

Птахи мають гострий …

 

 

Добре розвинений зір серед ссавців мають нічні тварини і ті які …

 

 

В середньому вусі ссавців розташовані три слухові кісточки, а саме…

 

 

У сітківці земноводних є світлочутливі клітини …

 

 

Кришталик ссавців здатний змінювати свою кривизну задля чіткішого й гострішого бачення предметів; цю властивість ока називають…

 

 

Кришталик риб круглий , не змінює своєї форми, і саме тому риби …

 

 

З допомогою бічної лінії риби сприймають…

 

Результат пошуку зображень за запитом лев малюнок

Результат пошуку зображень за запитом лев малюнок

Результат пошуку зображень за запитом лев малюнок

Результат пошуку зображень за запитом лев малюнок

Результат пошуку зображень за запитом лев малюнок

Результат пошуку зображень за запитом лев малюнок

Результат пошуку зображень за запитом лев малюнок

Результат пошуку зображень за запитом лев малюнок

Результат пошуку зображень за запитом лев малюнок

Результат пошуку зображень за запитом лев малюнок

Результат пошуку зображень за запитом тигр малюнок

Результат пошуку зображень за запитом тигр малюнок

Результат пошуку зображень за запитом тигр малюнок

Результат пошуку зображень за запитом тигр малюнок

Результат пошуку зображень за запитом тигр малюнок

Результат пошуку зображень за запитом тигр малюнок

Результат пошуку зображень за запитом тигр малюнок

Результат пошуку зображень за запитом тигр малюнок

Результат пошуку зображень за запитом тигр малюнок

Результат пошуку зображень за запитом тигр малюнок

Результат пошуку зображень за запитом тигр малюнок

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

 

1

 

doc
Додано
1 березня 2021
Переглядів
2446
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку