Розробка уроку ОЗ 5 клас Безпечне довкілля. Наслідки забруднення довкілля для життя і здоровя людини.

Про матеріал
Тема. Безпечне довкілля. Наслідки забруднення довкілля для життя і здоров’я людини. Способи збереження природного середовища. Цілі: продовжувати знайомити з екологічною ситуацією планети; розкрити умови і способи збереження природного середовища; розвивати вміння працювати з різними джерелами інформації, аналізувати подану інформацію та робити висновки; формувати мотивацію до здорового способу життя; виховувати любов до природи. Тип уроку: комбінований. Обладнання:презентація, мультимедійне обладнання.
Перегляд файлу

___________ОЗ 5 клас

Тема. Безпечне довкілля. Наслідки забруднення довкілля для життя і               здоров’я людини. Способи збереження природного середовища.

Цілі: продовжувати знайомити з екологічною ситуацією планети; розкрити умови і способи збереження природного середовища; розвивати вміння працювати з різними джерелами інформації, аналізувати подану інформацію та робити висновки; формувати мотивацію до здорового способу життя; виховувати любов до природи.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:презентація, мультимедійне обладнання.

Хід уроку

Слайд 1. І. Організаційний момент


Учитель. – Пролунав для всіх дзвінок –

                    Розпочати час урок.

                   Стали всі рівненько.

                   Вийшли із-за парт.

                   Урок з основ здоров’я

                   Будем починати.

Діти.        – Всі за парти ми сідаємо,

                   До роботи приступаємо.

Учитель. – Подивилися на мене.

                    Усміхнулися усі.

                    Чи готові до уроку?

                    Молодці!


- Бажаю вам на уроці відчути радість і задоволення від роботи, творчої активності, кмітливості і винахідливості. Нехай цей урок залишить у вас міцні знання, відмінні оцінки і чудовий настрій.

 

- Працюймо наполеглево

Швидко, старанно,

 Щоб жодна хвилинка

  Не втратилась марно.

Пригадаймо правила роботи на уроці


  • Приходити вчасно
  • Бути толерантними
  • Правило піднятої руки
  • Слухати вчителя
  • Не перебивати співрозмовника
  •  Говорити коротко, чітко, ясно
  • Бути уважними та активними
  • Мати гарний настрій
  • Бути доброзичливими

ІІ. Актуалізація опорних знань.Перевірка домашнього завдання

Слайд 2-3. Тестове завдання для контролю знань

Позначте всі правильні відповіді.


1. Якщо ти один вдома, слід:

А запросити друзів та знайомих

Б повідомити про це в Інтернеті

В зачинити двері на ланцюжок і засув

Г не відчиняти незнайомцям

2. Якщо незнайомі люди попросили тебе передати пакет, слід:

А погодитися

Б відмовитися

В залишити пакет собі

Г спочатку подивитися, що в пакеті, а потім погодитися

3. Якщо вдома зберігається значна сума грошей, слід:

А нахвалятися в школі

Б розповісти про це тільки друзям

В повідомити про це сусідів

Г нікому про це не розповідати

4. Якщо до сусідів прийшли гості, а їх немає вдома, слід:

А запросити їх почекати у вашій квартирі

Б розповісти, коли сусіди зазвичай повертаються додому

В не вступати в контакт

Г вийти і зачекати сусідів разом з ними

5. До вас приїхали родичі, яких ти не знаєш, а батьків немає вдома, слід:

А запросити їх в оселю

Б вийти й перевірити їхні документи

В попросити зателефонувати батькам

Г зателефонувати батькам, щоб ті самі зв’язалися з родичами

6. Якщо ви всією сім’єю збираєтеся у відпустку, слід:

А повідомити про це відповідним статусом у соціальних мережах

Б нахвалятися у школі

В нікому про це не розповідати

Г розповісти про це сусідам.

7. На якому автомобілі ти погодишся покататися із незнайомцями?

А Ауді

Б Мерседес

В на жодному не погодишся

8.Що ти робитимеш коли тебе переслідує автомобіль?

А Підійдеш і запитаєш у чому справа

Б спокійно йтимеш далі

В різко розвирнешся і підеш у протилежному напрямку

Слайд 4. Відповіді: 1ВГ; 2Б; 3Г; 4В; 5ВГ; 6В., 7.В.,8 .Б


 

Бесіда

  • Назвіть правила 5 НЕ,яких потрібно дотримуватися з незнайомцями

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності

  1. Бесіда
  • Слайд 5. Що таке довкілля?
  • Слайд 6. Якою ви уявляєте нашу планету в майбутньому, через 50-100 років?

Слайд 7. Демонстрація зображення Землі в 2118 році. Коментар: вода брудна, дерева понівечені, у містах – кучугури сміття, не видно птахів, озера й річки забруднені; кисень закінчується, кількість питної води – на нулі. Живих істот скоро не залишиться.

  • Як же жити далі?
  • Чому наші діди та прадіди залишили нам таку катастрофічно брудну планету?

Слайд 8. У центрі – хлопчик і дівчинка, які вирішили повернутись у минуле і з’ясувати, коли, у який період можна було б урятувати Землю та зробити її ще прекраснішою.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

Слайд 9. … Вони сіли в «машину часу», вирушили в подорож, щоб визначити:

  • Слайд 10. Що таке безпечне довкілля?
  • Слайд 11. Які наслідки забруднення довкілля для життя і здоров’я людини?
  • Які способи збереження природного середовища?

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. «Історична подорож»

Слайд 12. А) 3000-й рік до нашої ери

Середня тривалість життя первісних людей не перевищує 30 років. Що є причиною такого короткого життя: голод чи хвороби? Голод, бо здобич траплялася не щодня. Люди залежали від природи, обожнювали її.

Слайд 13. Б) Середні віки

Мало хто з людей доживав до похилого віку. Що ж у цей час загрожувало життю і здоров’ю: голод чи епідемії?

Епідемії таких хвороб, як чума, віспа, холера роз у раз спустошували міста, країни, континенти. Мешканці жили в умовах антисанітарії. Може, у цей час треба було рятувати планету, цивілізацію? Але люди проіснували ще багато років.

Вирушимо у 20 століття.

Слайд 14. В) 1980-ті роки

Люди живуть значно довше, ніж їхні пращури. Це – вік науково-технічного прогресу. Людство винайшло радіо, телебачення, автомобілі, телефон. Але вибух на ЧАЕС став справжнім екологічним лихом.

Слайд 15. Г) 21 століття

Технічний прогрес – дорожньо-транспортні пригоди, пожежі, аварії на виробництвах, забруднення довкілля. Саме тут треба шукати причини найбільших небезпек для здоровя і життя людей, усього живого на землі.

  1. Слайд 16. Усесвітня конференція «сучасні екологічні проблеми землі»

Мета:розкрити причини катастрофічного забруднення і показати його наслідки.

  • Вправа «Мікрофон»

Ведучий. Які основні екологічні проблеми притаманні сучасним містам і селам?

Представники житлово-комунальних служб. За даними дослідження в межах проекту TACIS «Удосконалення системи управління твердопаливними відходами». Близько 150 тисяч гектарів землі в Україні зайнято під смітниками. Замість того, щоб приносити прибуток і без того небагатій країні, мільйони тонн відходів отруюють землю, воду, повітря. Побутові відходи вивозять на смітники, що існують у кожному місті чи селі. Практично всі вони на 80 % не відповідають вимогам екологічної безпеки.

Ведучий. Куди дівати відходи?

Хіміки. Вторинна переробка відходів – здійснення будь-яких технологічних операцій, пов’язаних зі зміною фізичних, хімічних або біологічних властивостей відходів, із метою підготовки їх до екологічно безпечного зберігання, перевезення, утилізації чи видалення.

Утилізація відходів віддавна є важливою проблемою розвинених країн. Екологічні наслідки утилізації відходів – через забруднення підземних вод і ґрунтів – виявлялись іноді через кілька років або навіть кілька десятків років, проте були від цього не менш руйнівними.

Види утилізації: складування, захоронення, зливання у водойми, спалювання. У суспільній свідомості поступово сформувалася ідея про те, що закопування відходів у землю або скидання їх у море – це неприпустиме перекладання проблем на плечі нащадків.

Ведучий. Чому не можна спалювати сміття?

Екологи. Дим від горіння сухої трави й листя містить усі отруйні речовини, що їх убирають у себе трава і листя протягом літа: сполуки свинцю, ртуті та інших важких металів.

Густий чорний дим від тління одноразового посуду, пакетів, упаковок містить канцерогенні речовини – ПАР. Гума, згоряючи в багатті, крім ПАР, виділяє канцерогенну сажу й окиси сірки, що викликають респіраторні захворювання.

Обрізки лінолеуму, шкірозамінників, пластмасові дитячі іграшки, відра тощо виділяють під час згорання не менше 75 потенційно небезпечних речовин. Деякі з них можуть сприяти виникненню злоякісних пухлин. Уламки меблів, старих дерев’яних конструкцій просякнуті консервантами, оброблені лаками або пофарбовані олійними фарбами, що містять свинець.

Під час згорання 1 тонни рослинних залишків у повітря вивільняється більше 9 кг мікрочастин диму. До їх складу входять пил, вуглекислий газ, важкі метали тощо. У листі, що тліє без доступу кисню, виділяється речовина, що може викликати онкологічні захворювання людини.

Не даваймо себе труїти!

Ведучий. Невже не існує екологічно чистого способу утилізації?

Виробники з Японії. Існує найбільш ефективний, не лише екологічно чистий, а й ресурсозбережувальний спосіб утилізації відходів – вторинна переробка. Наприклад, компанія «Негдю Санге» в Японії з початку 80-х років почала виробляти зі старих поліетиленових (ПЕТ) виробів волокна. Процес вторинного використання ПЕТ нескінченний. Виготовивши один раз із відходів килимок, його після зносу можна переробити в килимове покриття для багажників автомобілів тощо. Японська фірма «Мідзуно» із відходів виробляє спортивний одяг для школярів, кросівки зі штучної шкіри. Фірма «Гундзе» з ефірного матеріалу виробляє скатертини, кухонні рукавиці, ковпачки для чайників, підставки. Із 100 % вторинної пластмаси виробляють тканинні покриття і матеріал для подушок. Удруге можна використовувати скло, металобрухт і харчові відходи.

  • Слайд 17. Гра « Кошик для сміття»
  • Перегляд відео «Як сортувати сміття»
  1. Слайд 18. Екологічне звернення

Діти з майбутнього вирішили зробити екологічне звернення до мешканців сучасної планети Земля, тобто до нас: «Люди, схаменіться. Праця перетворила вас на розумних істот. А що ж ви робите із природою?» Повідомлення рознесли по всіх школах, телевізійних та радіоканалах. І ось ми почули звернення людей із майбутнього. Допоможімо їм і собі, своїм дітям, онукам…

V. Узагальнення й систематизація матеріалу

1. Складання екологічних порад

Екологічні поради

Зменшуємо кількість відходів

Не купуємо сміття! Тобто не купуємо товари в зайвій упаковці, нічого зайвого – лише те, що вам дійсно потрібно.

Сортуємо відходи

Органічні відходи збирайте окремо від неорганічних.

Ремонтуємо

Якщо можливо, відремонтуйте зламану річ, а не купуйте нову. Із непотрібних, здавалося б, речей можна зробити чудові корисні предмети – надати сміттю друге життя.

Здаємо відходи на переробку

Можна не лише зекономити природні ресурси, алей повернути частину витрачених грошей. Дізнайтеся про найближчі до Вашого помешкання пункти прийому втор сировини.

Макулатура

Папір виготовляють із деревини. Для того щоб виростити дерево на заміну зрізаному, потрібно 25-30 років. Здайте папір на переробку – цим ви допоможете зберегти наші ліси.

Допомагаємо людям і природі

Віднесіть непотрібний одяг, меблі, посуд, книги чи іграшки до дитячих інтернатів або притулків.

Слайд 19. 2.Створення саморобок для повторного використання пластику

Слайд 20. VІ. Домашнє завдання.

1. § 29 підручника.

2. Об’єднавшись у групи з 2-3 особи, виконати проект “Детективи з охорони довкілля”. Кожна група має описати, замалювати чи сфотографувати випадки забруднення довкілля. Це може бути велика кількість автотранспорту на дорогах або промислове підприємство, що скидає відходи в річку, чи смітник у найближчій лісосмузі.

Слайд 21. VІІ. Підсумок уроку

Довкола тебе чарівна земля:

Озера, ріки, сонечко і небо.

Величні гори, і ліси, й поля,

Куди не глянеш – все оце для тебе!

І ти люби цей край з маленьких літ,

Люби натхненно й бережи сумлінно,

Лети за мрією у білий світ.

Я знаю, збережеш це неодмінно!

Слайд 22. Дякую за увагу!

 

Завантаження...
docx
Додано
4 травня 2021
Переглядів
2838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку