Біологія 6 клас
Тема уроку: Плід, поширення плодів
Мета уроку:
Обладнання: мультимедійний проектор, таблиці, муляжі плодів різних рослин, роздатковий матеріал.
Основні терміни: плід, сухі плоди, соковиті плоди, розкривний плід, нерозкривний плід, зернівка, сім’янка, стручок, стручечок, біб, крилатка, коробочка, горіх, ягода, кістянка, багатокістянка, супліддя, простий плід, збірний плід.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою; інформаційна компетентність; комунікативна компетентність; здоров’язберігаюча компетентність.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід роботи:
І. Організаційний етап
Треба дружно привітатись.
-Добрий день!
Дружно, голосно сказати
-Добрий день!
Вправо, вліво поверніться,
Один одному всміхніться.
Ще раз дружно привітались.
-Добрий день!
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Опитування попередньо вивченого матеріалу
https://naurok.com.ua/test/nasinina-1277309.html
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Давайте пригадаємо, що ж таке «насінина». Яка будова насінини Однодольних рослин? Яка будова насінини Дводольних рослин? Спільні та відмінні ознаки одно- та дводольних насінин.
IV. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми, мети та завдання уроку.
Бесіда. Давайте пригадаємо хто такий Навашин і який цікавий процес він відкрив? (Подвійне запліднення). В яких рослин можливе подвійне запліднення? (У Квіткових або Покритонасінних). Якщо з насінного зачатку формується насінина, то зі стінок зав’язі формується? (Оплодень). Проблемне питання: Чи потрібний оплодень взагалі? І чому?
V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
Паралельне демонстрування екрану на дошку.
1. Що таке плід та яка його будова?
Плід- це генеративний орган, що утворюється після запліднення у квітці та містить насіння.
Плід складається з однієї чи декількох насінин та оплодня, що захищає насіння від висихання та інших несприятливих умов. Формується плід із зав’язі маточки після запліднення. В утворенні плода можуть брати участь і інші частини квітки: квітколоже, оцвітина, основа тичинок, до яких надходять поживні речовини.
Оплодень складається з трьох частин:
— зовнішнього (тоненького);
— середнього (може бути соковитим, м’ясистим, товстим);
— внутрішнього (тонкого, що часто видозмінюється і перетворюється на кісточку).
Оплодень містить різну кількість вологи. Залежно від її вмісту вирізняють сухі і соковиті плоди. До сухих відносять плоди, вміст гігроскопічної вологи в оплодні яких становить до 15 %, якщо її 15-95 %, такі плоди вважають соковитими.
За будовою вирізняють прості та складні плоди. Перші виникають тоді, коли розвиваються з квітки з однією маточкою і зав’яззю (черешня, слива). Якщо в квітці є кілька чи багато маточок, а отже і зав’язей, з кожної з яких утворюється окремий плодик, то з неї розвивається складний плід (малина, ожина, жовтець, чорнокорінь, калюжниця).
2. Робота в творчих групах, робота з підручником, робота з муляжами плодів:
Групи:
Перша група: Сухі, розкривні плоди
Друга група: Сухі, нерозкривні плоди
Третя група: Соковиті
3. Презентація творчих груп та оцінювання внесків кожного учасника групи.
4. Фізкультхвилинка
Слухати ми перестали
I тепер вci дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо вправу починати.
Руки вгору, руки вниз,
I легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
5. Способи поширення плодів
Вітром (анемохорія): в плодів і насіння невелика маса, інколи наявні крилоподібні вирости. Так поширюються плоди та насіння берези, клену.
Водою (гідрохорія): завдяки виростам, заповненим повітрям, плоди та насіння цих рослин не тонуть. Так поширюються плоди стрілолисту, осоки.
Тваринами (антропохорія): завдяки шипам та гачечкам насіння та плоди прикріплюються до шерсті тварин або одягу людини. Таким чином поширюються плоди та насіння в омели, лопуха.
Саморозкидання (автохорія): скажений огірок, люпин, караган самі розповсюджують своє насіння.
Перегляд відеоролику «Поширення плодів» за посиланням https://youtu.be/lgQy0vLhYLs
6. Мозковий штурм
Які ви знаєте сухі розкривні плоди?
У яких рослин плід стручечок?
Чому утворюється супліддя?
VI. Узагальнення та систематизація знань
Виконання інтерактивної вправи за посиланням https://learningapps.org/view23361662
VII. Підсумок уроку
На цьому уроці мені сподобалось…
На цьому уроці мені не сподобалося…
Сьогодні я дізнався…
VIII. Оцінювання
Кожному учню видається картка самооцінки роботи на уроці
Картка самооцінки роботи на уроці
Опитування «так» або «ні» |
Кількість плюсиків |
|
Проходження онлайн тесту |
Оцінка |
|
Робота в групах |
Оцінка інших учасників групи |
|
Відповіді та доповнення на уроці |
Вказати були чи ні |
|
Оцінка за урок |
Самооцінювання виконаної роботи за урок |
|
ІХ. Домашнє завдання
Прочитати відповідний параграф
Підготувати малюнки та цікаву інформацію про плоди
Використанні джерела:
https://subject.com.ua/lesson/biology/6klas/40.html
https://lifelib.info/botany/water/157.html
https://biology.ed-era.com/reproduktivni_organi_roslin/plid/sposoby_poshirennya_plodiv