Розробка уроку. Плоди. Поширення плодів.

Про матеріал
Розробка уроку на тему: "Плоди. Поширення плодів". Біологія 6 клас. В розробці є посилання на цікаве відео, олайн тест, та інтерактивну вправу.
Перегляд файлу

Біологія 6 клас

Тема уроку: Плід, поширення плодів

Мета уроку:

  • Навчальна: ознайомити учнів з поняттям плід, особливістю будови плодів, їхньою класифікацією та різноманіттям; з’ясувати функцію плодів; розглянути значення плодів у природі та житті людини;
  • Розвиваюча: розвивати логічне мислення, аналізувати отриману інформацію, розвивати вміння розрізняти та порівнювати плоди, робити висновки;
  • Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: мультимедійний проектор, таблиці, муляжі плодів різних рослин, роздатковий матеріал.

Основні терміни: плід, сухі плоди, соковиті плоди, розкривний плід, нерозкривний плід, зернівка, сім’янка, стручок, стручечок, біб, крилатка, коробочка, горіх, ягода, кістянка, багатокістянка, супліддя, простий плід, збірний плід.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою; інформаційна компетентність; комунікативна компетентність; здоров’язберігаюча компетентність.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід роботи:

І. Організаційний етап

Треба дружно привітатись.

-Добрий день!

Дружно, голосно сказати

-Добрий день!

Вправо, вліво поверніться,

Один одному всміхніться.

Ще раз дружно привітались.

-Добрий день!

      ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Учням роздаються по дві картки одна зеленого та одна червоного кольору (колір повинен бути тільки з одного боку, інша сторона просто біла). Учні повинні швидко реагувати на поставлене питання відповіддю «так» або «ні», де так це червона картка, а ні – зелена.  Хто відповідає на питання вірно ставить в себе в зошиті +.

Опитування попередньо вивченого матеріалу

  1. Насінина – це вегетативний орган. (ні)
  2. Рубчик – це місце відриву від ніжки зачатку насінини. (так)
  3. Сім’ядолі – перші листки зародка насінних рослин. (так)
  4. Схожість рослин – це здатність рослин бути схожими один на одного. (ні)
  5. Для проростання насінини необхідно лише наявність субстрату. (ні)
  6. Рослини, що мають одну сім’ядолю називаються Однодомні. (ні)
  7. До Однодольних рослин відносять: яблуню, гарбуз, сою. (ні)
  8. Насінина розвивається з насінного зачатка. (так)
  9. Ендосперм утворився при злитті спермія з центральною клітиною. (так)
  10. Тичинка – це жіночий статевий орган квітки. (ні)
  11.  Насінина не містить поживних речовин. (ні)
  12. Головна частина насінини – це зародок рослини. (так)
  1. Індивідуальна робота. Проходження онлайн-тесту

https://naurok.com.ua/test/nasinina-1277309.html

      ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Фронтальна бесіда

Давайте пригадаємо, що ж таке «насінина». Яка будова насінини Однодольних рослин? Яка будова насінини Дводольних рослин? Спільні та відмінні ознаки одно- та дводольних насінин.

  1. «Асоціативний кущ» насінина. Кожен учень підходить до дошки і записує асоціацію.
  2. Пригадати різницю між Голонасінними рослинами та Покритонасінними.

  IV. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми, мети та завдання уроку.

Бесіда. Давайте пригадаємо хто такий Навашин і який цікавий процес він відкрив? (Подвійне запліднення). В яких рослин можливе подвійне запліднення? (У Квіткових або Покритонасінних). Якщо з насінного зачатку формується насінина, то зі стінок зав’язі формується? (Оплодень). Проблемне питання: Чи потрібний оплодень взагалі? І чому?

V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

Паралельне демонстрування екрану на дошку.

 

1. Що таке плід та яка його будова?

Плід- це генеративний орган, що утворюється після запліднення у квітці та містить насіння.

Плід складається з однієї чи декількох насінин та оплодня, що захищає насіння від висихання та інших несприятливих умов. Формується плід із зав’язі маточки після запліднення. В утворенні плода можуть брати участь і інші частини квітки: квітколоже, оцвітина, основа тичинок, до яких надходять поживні речовини.

Оплодень складається з трьох частин:

— зовнішнього (тоненького);

— середнього (може бути соковитим, м’ясистим, товстим);

— внутрішнього (тонкого, що часто видозмінюється і перетворюється на кісточку).

Оплодень містить різну кількість вологи. Залежно від її вмісту вирізняють сухі і соковиті плоди. До сухих відносять плоди, вміст гігроскопічної вологи в оплодні яких становить до 15 %, якщо її 15-95 %, такі плоди вважають соковитими.

За будовою вирізняють прості та складні плоди. Перші виникають тоді, коли розвиваються з квітки з однією маточкою і зав’яззю (черешня, слива). Якщо в квітці є кілька чи багато маточок, а отже і зав’язей, з кожної з яких утворюється окремий плодик, то з неї розвивається складний плід (малина, ожина, жовтець, чорнокорінь, калюжниця).

2. Робота в творчих групах, робота з підручником, робота з муляжами плодів:

Групи:

Перша група: Сухі, розкривні плоди

Друга група: Сухі, нерозкривні плоди

Третя група: Соковиті

3. Презентація творчих груп та оцінювання внесків кожного учасника групи.

4. Фізкультхвилинка

Слухати ми перестали 

I тепер вci дружно встали. 

Будемо відпочивати, 

Нумо вправу починати. 

Руки вгору, руки вниз, 

I легесенько прогнись. 

Покрутились, повертілись, 

На хвилинку зупинились. 

Пострибали, пострибали, 

Раз — присіли, другий — встали.

 

5. Способи поширення плодів

  Вітром (анемохорія): в плодів і насіння невелика маса, інколи наявні крилоподібні вирости. Так поширюються плоди та насіння берези, клену.

  Водою (гідрохорія): завдяки виростам, заповненим повітрям, плоди та насіння цих рослин не тонуть. Так поширюються плоди стрілолисту, осоки.

  Тваринами (антропохорія): завдяки шипам та гачечкам насіння та плоди прикріплюються до шерсті тварин або одягу людини. Таким чином поширюються плоди та насіння в омели, лопуха.

  Саморозкидання (автохорія): скажений огірок, люпин, караган самі розповсюджують своє насіння.

Перегляд відеоролику «Поширення плодів» за посиланням https://youtu.be/lgQy0vLhYLs

 

 

6. Мозковий штурм

Які ви знаєте сухі розкривні плоди?

У яких рослин плід стручечок?

Чому утворюється супліддя?

 

VI. Узагальнення та систематизація знань

Виконання інтерактивної вправи за посиланням https://learningapps.org/view23361662

 

VII. Підсумок уроку

На цьому уроці мені сподобалось…

На цьому уроці мені не сподобалося…

Сьогодні я дізнався…

 

VIII. Оцінювання

Кожному учню видається картка самооцінки роботи на уроці

 

 

Картка самооцінки роботи на уроці

Опитування «так» або «ні»

Кількість плюсиків

 

Проходження онлайн тесту

Оцінка

 

Робота в групах

Оцінка інших учасників групи

 

Відповіді та доповнення на уроці

Вказати були чи ні

 

Оцінка за урок

Самооцінювання виконаної роботи за урок

 

 

ІХ. Домашнє завдання

Прочитати відповідний параграф

Підготувати малюнки та цікаву інформацію про плоди

 

 

 

 

 

 

 

 

Використанні джерела:

 https://subject.com.ua/lesson/biology/6klas/40.html

https://lifelib.info/botany/water/157.html

https://biology.ed-era.com/reproduktivni_organi_roslin/plid/sposoby_poshirennya_plodiv

 

 

 

docx
Додано
7 лютого 2022
Переглядів
517
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку