STEM-МАЙСТЕРНЯ
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА STEM-УРОКУ
Урок для 6-7 класу (учні/учениці 12-13 років)
Тема: КВІТКА – ЦЕ ДОСКОНАЛЕ ТВОРІННЯ ПРИРОДИ?
(Автор: Голубенко Тетяна Сергіївна, учитель біології, основ здоров’я та трудового навчання Кровненського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області )
Інтеграція предметів: біологія, хімія, фізика, математика, українська мова та література, зарубіжна література, англійська мова, трудове навчання.
Мета. Формувати поняття про квітку як орган насінного розмноження, розкрити біологічну роль і взаємозв’язок частин квітки; розвивати зацікавленість інформацією біологічного змісту іноземною мовою, допитливіть і спостережливість, готовність до інновацій, уміння розуміти та використовувати математичні формули і моделі; створити інформаційні продукти природничого спрямування.
Очікувані результати навчання
Наприкінці заняття учні (учениці):
називають частини квітки та їхні функції, принципи складання квіткових формул та діаграм, умови, за яких відбувається фотосинтез; наводять приклади легенд, вічних образів, цитат, де описані квіти
описують біологічні об’єкти та явища, послуговуючись багатим арсеналом мовних засобів
аналізують роль комах у запиленні рослин, значення фотосинтезу в житті рослини
оцінюють можливості сучасної науки на прикладі біоніки
уміють моделювати біологічні об’єкти на прикладі квітки
Обладнання і матеріали. Моделі квіток, медіафайли, технічні засоби (комп’ютер), доступ до мережі Інтернет, Google додатки (DUO, MEET, презентації), інтерактивна дошка (Padlet), сервіс LearningApps.org .
Що підготувати заздалегідь? Моделі квіток, чай з каркаде, скинути дітям посилання на дошку Padlet із зразком публікації (наприклад, оповідання про лілею Зірки Мензатюк)
Домашнє завдання. Підготувати модель квітки, знайти легенду (поезію, історію) про квітку.
Список використаних і рекомендованих джерел.
1. Біологія. Довідник, тестові завдання. Повний повторювальний курс, підготовка до ЗНО та ДПА / Валерій Соболь. Кам`янець-Подільський : ФОП Сисин О.В., 2021. – 816 с.
2. Український квітник: науково-популярна проза / Зірка Мензатюк. – К.: Грані – Т, 2010. – 64 с., іл
3. Уроки біології в 6 класі : методичний посібник для вчителя / І.Ю. Сліпчук – К. : Видавничий дім «Освіта», 2014. – 240 с.
4. Bionic Flower – What can we learn from plants?
https://www.youtube.com/watch?v=5TrUkHrGcFI__
5. Стрічка VELKRO https://www.youtube.com/watch?v=hMNYYzQ-BuE
ВИКОРИСТАННЯ ДИЗАЙН-МИСЛЕННЯ ДО РОЗРОБКИ STEM-УРОКУ
І ЕТАП Емпатія
ІІ ЕТАП Фокусування
1. Опитування дітей в чаті, бесіда, мозковий штурм (Приймались усі відповіді дітей на запитання «Що хотілось би дізнатись про квітку?»)
2. Пошук цитат, поезії, зображень в Інтернеті заради мотивації
3. Підбираючи STEM-активності, розмірковувала: як інтегрувати предмети, зацікавити дітей, залучити батьків, повторити/вивчити фотосинтез та будову квітки, зібрати мотиваційні цитати, працювати в умовах дистанційного навчання, як оцінити?
ІІІ ЕТАП Генерування ідей
Інтерактивна дошка Padlet, Хмаринка слів (https://wordart.com ), Асоціації («вічні образи», наприклад, соняшник, калина, барвінок – символи України), сторітеллінг, німий малюнок (назвати частини квітки, яка є на рисунку), опора на досвід (наприклад, заварювання чаю з ромашки, гібіскусу), запитання до відео (біоніка).
ІV ЕТАП Оцінка ідей (ранжування, покроково продумала на якому етапі уроку використаю, враховуючі можливості і мотивацію учнів).
V ЕТАП Прототипування (діти створювали моделі квіток: в одних прості з паперу, в інших більш складні, враховувались дрібні деталі та залучались батьки; створення плану-конспекту уроку, технологічної картки уроку, презентації).
Висновки з прототипу: не всі змогли залишити публікації у Padlet (треба за кілька днів давати д/з), в онлайн-режимі не можу допомогти у створенні моделей).
VІ Тест: урок спочатку був проведений у 7 класі (тема квітка вивчалась у 6 класі, тому сприйняття матеріалу було простіше, менше уваги приділяла поясненню будови квітки та фотосинтезу, більше часу залишилось на сторітеллінг, обговорення винаходів біоніки); у 6 класі – наступний урок, для них тема абсолютно нова, потрібно більше часу, щоб здійснити задумане. Зацікавленість, ініціативність, активність були високими протягом усього уроку в обох класах.
Орієнтовний план уроку
1 |
Вступне слово вчителя, мотивація, стартові завдання, зворотний зв'язок (Padlet) |
10 хв |
2 |
Хмаринка слів «Вічні образи», сторітеллінг |
3 хв |
3 |
Робота в групах, презентація роботи груп |
15 хв |
4 |
Обговорення відео |
5 хв |
5 |
Захист міні-проєкту «Модель квітки» |
6 хв |
6 |
Контроль знань (сервіс LearningApps) |
5 хв |
7 |
Рефлексія, завершення уроку |
2 хв |
Усього 45 хв |
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ
Робота в класі або в онлайн-просторі (додаток MEET, DUO тощо)
Досконалість – це не тоді, коли нічого додати, а тоді, коли нічого відняти.
Антуан де Сент-Екзюпері
Оголошення теми і мети уроку. Вступне слово учителя. Мотивація
Добрий день розумники та розумниці! Квіти – прекрасні творіння природи! Вражають вишуканістю, ароматом, різнобарв’ям. Вони як музика, створюють настрій, надихають. Є символами почуттів, думок. Про них складали легенди, розповіді, оспівували у піснях…
Давайте спробуємо з’ясувати сьогодні:
Підтвердити чи спростувати цю думку (знайти аргументи ЗА/ПРОТИ) допоможуть знання з біології, хімії, української мови, мистецтва, історії, математики, фізики та навіть біоніки.
Оцінювати роботу на уроці будемо за принципом Ромашкової демократії:
Які запитання виникають у вас, коли ви дивитесь на квітку? (мозковий штурм)
Орієнтовні відповіді учнів:
Чому яскраві і різнобарвні?
Чому така будова?
Яка їх роль?
Чому вони приваблюють бджіл?
Чому одні пахнуть, інші - ні?
Чому різні?
Яким чином із них утворюються плоди?
Зворотний зв’язок
Перевіримо вашу самостійну роботу (вправа «КВІТКА в культурах народів світу, легендах, поезії, міфології, літературі. Як люди захоплювались красою квітів? https://uk.padlet.com/bioekomr/k2k7y5vhtiym4n0f )
Мотивація навчальної діяльності та стартові завдання
Зачитаємо одну з історій.
– Шляхетна , біла лілеє, квітко з ангельскої руки! На грядці ти мов на троні: стан свій тримаєш рівно, гордо здіймаєш голову в коштовній короні цвіту; манери твої бездоганні (певно тебе виховували в інституті дівчат благородних). Маленькі червоні сонечка, равлики та мурахи тебе величають: «Ваше високосте!»
Срібний келиху, сповнений пахощів аж по самісінькі вінця! Пахощів пряних, густих і запаморочливих – ох, вони можуть оп'янити до смерті... Пахощів, схожих на гострий двосічний меч. Вітер, що їх спиває, шепоче тобі на вушко: «Ваше духмяносте!
Снігоцвіте з Тарасових віршів, царівно із казки Лесиної! Скажи мені, де твоє царство?
– А моє царство – погідне літо; а мої замки – у небі хмарки; а скарб у мене – ясна роса!
– Лілеє, я хочу належати до вірних твоїх підданців.
Хай царює краса!
Згадайте, що таке вічні образи?
Вправа «Хмаринка слів»
Хід вправи: хмаринку можуть скласти самі діти, або ж за допомогою учителя.
Запитання до учнів:
– Чому у людей могли виникнути такі асоціації?
Робота в групах
Об’єднати учнів у 3 групи за допомогою жеребкування у випадку роботи у класі (скринька з квітками: троянда, соняшник, ромашка).
Якщо заняття проводиться в онлайні, можна об’єднати заздалегідь, до уроку, щоб учні могли у чаті (наприклад відеозв’язок у VIBER) обговорити своє питання та опрацювати потрібну інформацію в інтернеті.
Завдання групам – розкрити свою тему та презентувати напрацювання. Учитель допомагає знайти інформацію. Учні можуть вносити доповнення та результати роботи у презентацію Google.
Теми (завдання):
І група – «Квітка з точки зору Біології: функції, будова, способи запилення»
Квітка – це орган насінного розмноження квіткових рослин. Частини квітки: оцвітина – сукупність листоподібних органів квітки, які утворюють її покрив, складається з чашечки (сукупність чашолистків) та віночка (сукупність пелюсток); тичинки – органи квітки, які містять пилок; маточка – має зав’язь (де відбувається запліднення) та стовпчик з приймочкою (для вловлювання пилку, запилення). Типи запилення: самозапилення та перехресне (тваринами, вітром, водою).
ІІ група – «Хімія рослини. Фотосинтез, запахи, колір»
Фотосинтез – утворення органічних речовин з вуглекислого газу і води під дією світла, виділення кисню.
Аромат квітів. Протягом усього життя з листя, коренів, пелюсток і плодів рослини виробляються ефірні олії, які мають складну хімічну структуру. Зовнішні видільні структури – нектарники, зазвичай розташовані у квітці (флоральні нектарники) і які виділяють пахучий солодкий сік, служать приманкою для тварин-запилювачів, найчастіше комах.
Забарвлення пелюсток віночка визначають різні пігменти: антоціани (рожевий, червоний, синій, фіолетовий), каротиноїди (жовтий, помаранчевий, червоний), антохлор (лимонно-жовтий), антофеін (коричневий). Біле забарвлення пов'язане з відсутністю будь-яких пігментів та відбиттям світлових променів. Чорного пігменту не буває, а дуже темне забарвлення квітів являє собою згущені темно-фіолетові та темно-червоні кольори. Віночки деяких рослин в ультрафіолетовому світлі виглядають інакше, ніж у видимому — мають різні візерунки, плями, лінії. Все це можуть бачити бджоли, для яких різнозабарвлені в ультрафіолеті ділянки служать детекторами нектару
ІІІ група – «Математика. Формули, симетрія, діаграми»
Характеристику квітки можна дати скорочено, у вигляді формули, при складані якої використовуються наступні позначення його частин: проста оцвітина – P (Perigonium) або українська літера О; чашечка – K або Ca (Calyx) – Ч; віночок – C або Co (Corolla) – В; андроцей – А або (Androeceum) – А (або Т ); гінецей – G (Gynoeceum) – Г (або М).
Кількість членів окремих частин квітки виражають цифрами (наприклад, п’ятипелюстковий віночок – Со5, шестичленний андроцей – А6), а втому випадку, коли їх число рівне або перевищує 12 – ∞. У випадку зростання між собою чашолистиків число, що вказує на їх кількість, закриваються дужками.
За типом симетрії, особливо віночка, виділяють такі типи квіток: актиноморфні (полісиметричні,або правильні); зигоморфні (моносиметричні, або неправильні); асиметричні.
Відео: Чудеса Біоніки
Обговорення відео (посилання можна скинути до уроку, щоб не витрачати час на уроці)
Біоніка – використання біологічних методів і структур для розробки інженерних рішень та технологічних методів. Приклади: стрічка VELKRO, прототипом якої є реп’ях (широко використовується для пошиття одягу, сумок, навіть космічних скафандрів та обшивки космічних кораблів); храм Лотоса в Індії; деталі літаків-винищувачів, а саме сопло, що може змінювати діаметр, прототипом якого є бутон тощо.
Захист міні-проєкту «Модель квітки»
Виконується як домашнє завдання, із залученням батьків та за бажанням учнів/учениць. Матеріали: бісер, папір, тканина, стрічки тощо. Техніки: паперопластика, ліплення, вишивка тощо.
Зразки:
Контроль знань https://learningapps.org/display?v=pvbftsgg321
Рефлексія, завершення уроку
Учитель пропонує підрахувати ромашки, висловити свою думку щодо уроку:
*Приклади значення квіток у побуті: використання з естетичною метою, заварювання чаю тощо.
ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА УРОКУ
№ з/п |
Етап уроку |
Форми і методи роботи |
Час на виконан-ня |
Інструменти Обладнання |
1 |
Оголошення теми і мети |
Розповідь учителя |
1 хв |
Комп’ютер, презентація екрану |
2 |
Вступне слово |
Пояснення особливостей оцінювання «Ромашкова демократія» |
1 хв |
Презентація екрану, чат-активність |
3 |
Мотивація та стартові завдання |
Мозковий штурм, сторітеллінг |
3 хв |
Презентація екрану, бесіда у чаті |
4 |
Зворотний зв’язок |
Як люди захоплювались красою квітів? https://uk.padlet.com/bioekomr/k2k7y5vhtiym4n0f |
4 хв |
Інтерактивна дошка |
5 |
Хмара слів |
Вправа «Вічні образи», сторітеллінг |
3 хв |
|
6. |
Об’єднання у 3 групи |
Жеребкування |
1 хв |
Скринька з позначеннями квітів |
7 |
Робота у групах |
І група – «Квітка з точки зору Біології: функції, будова, способи запилення» ІІ група – «Хімія рослин, Фотосинтез, запах, колір» ІІІ група – «Математика. Формули, діаграми, симетрія» |
7 хв |
Інтернет-джеррела |
8 |
Презентація роботи груп |
Презентація роботи груп.
|
7 хв |
Презентація, виступи |
9 |
Відео |
Перегляд сюжету, бесіда, розповідь учителя |
5 хв |
Презентація |
10 |
Захист міні-проєктів |
Модель квітки, зв'язок з трудовим навчанням |
6 хв |
Виступи, бесіда |
11 |
Контроль знань |
https://learningapps.org/display?v=pvbftsgg321 Знайди пару |
5 хв. |
Інтерактивна гра |
12 |
Завершення уроку, рефлексія |
Висновки |
2 хв |
Бесіда |