24 квітня о 18:00Вебінар: Хто змінює світ? Результати найбільшого освітянського форуму Global Education and Skills Forum

Розробка уроку природознавства "Природа океанів. Тихий океан"

Про матеріал
Нашу планету, Землю, називають блакитною планетою. Адже більша частина її поверхні вкрита водами Світового океану. Це величезні маси солоної води, що містять чотири океани і численні моря. Найбільший на Землі океан — Тихий. Він займає 1/3 поверхні всієї планети. У своєму уроці я поставила за мету сформувати в учнів уявлення про особливості Тихого океану; продовжити навчати читати карту та працювати із нею; розповідати про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати спостережливість, захопленість неповторністю й величчю природи.
Перегляд файлу

Бердянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №20

Бердянської міської ради Запорізької області

 

 

 

 

 

 

План-конспект

уроку природознавства

тема «Природа Океанів. Тихий океан»

 

 

Урок розробила

учитель початкових класів

Лубянова Інна Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018 р.

 

Природа океанів. Тихий океан

Мета: 

формування предметних компетентностей: продовжувати формувати уявлення про поверхню Землі, її зображення на карті, уміння читати карту і працювати з нею, сформувати уявлення про світовий океан, ознайомити з особливостями Тихого  океану, висвітлити  значення океану , використання його багатств людиною, а також екологічні проблеми, пов’язані із   життєдіяльністю людини.

формування ключових компетентностей:

вміння вчитися – висловлювати власні думки, робити висновки, стимулювати творчу уяву учнів, розвивати критичне мислення.

комунікативної : формувати здатність невимушено спілкуватися, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати  мовлення, творче мислення;

соціальної: удосконалювати навички роботи в парі, групі;

громадянської: виховувати дбайливе ставлення до природи, захопленість  її неповторністю і величчю .

Тип уроку: комбінований.

Міжпредметні зв’язки: музика, українська мова.

Обладнання: фізична карта світу, атласи, роздатковий матеріал із завданнями  для груп.

Хід уроку

І.Організаційний момент.(2хв)

Пропоную девізом сьогоднішнього уроку взяти слова

Якщо хочеш, щоб життя тобі посміхнулося, сам посміхнися!

Я розраховую на вашу підтримку і допомогу. І вам бажаю бути: (слайд1)

«У» – усміхненими

«С» – спокійними

«П» – працьовитими

     «І» – ініціативними

«Х» – хоробрими

«У» – умілими

Інакше кажучи – УСПІХУ!

А зараз усміхнімося один одному, (слайд2) співпраці та   подумки побажаймо один одному  успіхів!

   ІІ. Підсумок фенологічних спостережень( 1хв) (виступ чергового синоптика) (слайд3):

- Ми всі живемо на планеті Земля. В її мальовничому куточку, який має назву Україна.  

Надворі господарює місяць грудень. Він має 31 день. Грудень називають шапкою зими, передднем новоріччя, заспівом зими: "Грудень рік закінчує, зиму розпочинає". У народі здавна 10 грудня спостерігали за вітром. Звідки подме –така й погода буде: північні вітри морози принесуть, а південні – відлигу.

Сьогодні – 10 грудня, понеділок .  Вітер _____________. Опадів ______________. Температура повітря ____ С . Прохолодно.

А я бажаю: нехай проблеми та незгоди, не роблять на уроці нам погоди. Приємного всім настрою.

    ІІІ. Повідомлення теми та завдання уроку (2 хв)

- Чи не здається вам, що наша планета отримала свою назву помилково?  (слайд 4)

- Який  колір переважає на глобусі? Водні простори покривають 71% поверхні Землі і містять 98% всієї води нашої планети! Коли ж отримали перші   знімки супутників Землі із космосу, люди були у захваті від тієї неймовірної краси і дали ще одну назву - Блакитна планета. То, мабуть, більш правильно   було б назвати - планета «Вода»?

Ми вже говорили, що усі води нашої планети утворюють Світовий океан А сьогодні починаємо розділ, із якого ви дізнаєтеся про особливості природи кожного із величних океанів Землі.

 IV. Інтерактивна вправа «Очікування»(2хв) (слайд)

- Що ви очікуєте від нашого уроку?

- Яким на вашу думку повинен бути наш урок?

-        Щоб ви хотіли дізнатися, з’ясувати, запам’ятати під час подорожі?

-     А я, у свою чергу, сподіваюсь, що ви будете правильно, точно  висловлювати свої думки; злагоджено працювати в групах, робити висновки, учитися слухати інших.

- А якими маєте бути ви, щоб нам усе це вдалося?

Нагадаємо правила  співпраці (слайд):

  • Чути один одного
  • Вміти поступатися
  • Уміти домовлятися
  • Розподіляти свої ролі в групі

V. Перевірка домашнього завдання (5хв)

 -  Перш, ніж вирушити у нашу подорож, треба перевірити, чи гарненько  ви до неї підготувалися.

    Щоб отримати ключ до теми нашого уроку, потрібно розшифрувати  завдання з конверту, і скласти слово. Таким чином дізнаємося, куди вирушимо сьогодні.

- У нас працюють 4 груп дослідників: географи , історики, біологи, екологи, . Отже, приступаймо!

1)Тестове опитування. Робота в групах

1. Великі ділянки суші, оточені з усіх сторін водою, називають:

в) островами;

б) півостровами;

т) материками

2.На Землі є:

а) 9 материків

и) 6 материків

о) 5 материків

3.Найбільший материк

х) Євразія

щ) Антарктида

г) Африка

4.Невеликі ділянки суші, з усіх сторін оточені водою

и) острів

й) материк

п) півострів

5. Україна розташована на материку:

а) Австралія

й) Євразія

у) Антарктида

6. Живуть кенгуру

о)  Австралія

е) Європа

в) Африка

7. Найжаркіший материк

а)  Австралія

б) Європа

к) Африка

8. Другий за розмірами материк.

е) Африка

і) Північна Америка

о) Південна Америка

9.Цей материк – «безлюдний континент»

р) Австралія

б) Європа

а) Антарктида

10.  Найбагатший рослинний і тваринний світ знаходиться біля:

 м) Південного полюса;   

 б) Північного полюса;  

 н) екватора.

Оцінювання : у кожного з вас лежить «Картка успіху». Та команда, яка розгадала кросворд правильно і відгадала слово-ключ, виставляє собі 2 бали, а усі інші по 1 балу.

Так, розшифрували вірно!(слайд)

І першим об’єктом нашого дослідження буде його величність  Тихий океан, океан-гігант, океан-дідусь (найдавніший за часом утворення), океан-скарбниця різноманітних, але ще малодоступних природних багатств, спробуємо розібратися у проблемах, які існують у цього велетня та долучитися до їх розв’язання.

VІ. Вивчення нового матеріалу

1.Робота в підручнику (стр.47-48) (5 хв)

Розгорніть підручники і прочитайте самостійно текст про природу океанів. Знайдіть відповіді на питання: (слайд)

  • Яких живих організмів більше? (тварин чи рослин,),
  • Що впливає на живі організми океанів,?
  • Як змінюється життя Світового океану в залежності від глибини?
  • На які групи поділяються мешканці океанів? (активно плаваючі  і донні організми) ( по 1 балу за відповідь)
  1. Робота в групах ( 15 хв)

-  Кожна із команд дослідників, досліджуватиме свою проблему, яка міститься у кожного у конверті. Потім ви презентуєте питання і ми разом збираємо всю інформацію  в одній пам’ятці, яка міститиме  усе найголовніше про Тихий океан, буде зрозумілою не тільки нам, а й будь-кому, кого цікавить цей велетень. ( Поступово учні прикріплюють на макет Фрегати із короткою інформацією за своїми питаннями, наприкінці роботи отримаємо Лепбук «Тихий океан»)

  • Географи знають усе про місце розташування Тихого океану та його природні особливості!

Ви вже знаєте, що Тихий океан — найбільший океан на планеті. Він займає майже 1/2 площі Світового океану і 1/3 поверхні планети. За площею він більший за усі океани, разом узяті.

Розгляньте фізичну карту півкуль. У яких півкулях розташований Тихий океан?

(Тихий океан розташований в усіх півкулях Землі — Північній, Південній, Східній і Західній.)

Береги яких материків омиває океан?

(Тихий океан омиває береги п’яти материків: на сході — Північну й Південну Америки, на заході — Євразію і Австралію, на півдні — Антарктиду.)

В яких теплових поясах розташовано Тихий океан?

Значна частина океану знаходиться у жаркому поясі. Його води отримують багато тепла, тому він один з найтепліших серед океанів. Біля екватора вода на поверхні океану впродовж року тепла (до +29 °С) й більш солона, на крайньому півночі й півдні — холодна (до — 1 °С ) й менш солона.

 

  • Історики  підготували інформацію про відкриття Тихого океану :

 Хто був першою людиною, яка відкрила Тихий океан?

Вперше Тихий океан було відкрито іспанським конкістадором Васко де Бальбоа у 1513 році. Він дав йому назву Південне море.

Чому Тихий океан отримав таку назву?

Наступним, хто потрапив до вод Тихого океану, був португальський мореплавець Фернан Магеллан у 1520 році. Він  очолив експедицію з 5 кораблів і вирушив у першу навколосвітню подорож.  Подолав Магеллан Тихий океан за 3 місяці і 20 днів. І протягом всього цього часу мореплавці бачили океан спокійним, тому і дали йому цю назву – Тихий.  Хоча це- найнеспокійніший океан на Землі, йому властиві часті шторми та урагани. 

Хто першим із мореплавців почав досліджувати  Тихий океан?

Досліджував Тихий океан також і  англієць Джеймс Кук у 1768-1771 роках. Він відкрив багато островів. У його  експедиціях брали участь природознавці, яким вдалося зібрати багатий науковий матеріал.

Хто із наших співвітчизників став дослідником Тихого океану?

У 1880-х роках Тихий океан досліджував наш співвітчизник Степан Макаров, який за свою роботу був удостоєний золотої медалі Географічного товариства.

У якому столітті вперше відкрив найглибшу западину планети?

У 1957 році  радянськими вченими на дослідницькому судні «Витязь» було виявлено Маріанський  жолоб —найбільшу глибину Тихого океану — (11 022 м.)

 

Фізкультхвилинка (усіх на розминку запрошує маленьке акуленя)! (слайд)

  • Біологи  знають усе про різноманітність тваринного та рослинного світу Тихого океану

Які водорості ростуть у Т.О?

У Тихому океані росте багато видів зелених, бурих і червоних водоростей.

Серед бурих водоростей у Тихому океані росте ламінарія, яку називають «морською капустою».  

У Тихому океані на різних глибинах живе багато видів тварин У теплих водах Тихого океану живуть корали (коралові поліпи). Корали яскраво забарвлені, ведуть прикріплений спосіб життя. Колонії  коралів утворюють коралові рифи..

Що є кормом для риб та інших океанських мешканців?

На поверхні океану живе багато дрібних рачків-планктону, які є кормом для риб та інших тварин.

Яких риб можна зустріти у Т.О?

Серед риб у Тихому океані живуть скумбрії, оселедці, тунці, акули, камбали, лососі.

Яких молюсків можна дослідити у Т.О.?

 Живуть в океані і молюски. (У молюсків м’яке тіло, у більшості воно вкрите захисною черепашкою (мушлею.) Наприклад, у мідій та устриць, які ведуть прикріплений спосіб життя.)

— Немає черепашки у таких молюсків як кальмари, восьминоги, каракатиці. Від неї залишилася тільки тонка пластиночка під шкірою спини. У  них є велика голова, тулуб і щупальця, які оточують рот. Тому й називають їх головоногими молюсками. На їх щупальцях розміщені круглясті присоски, якими вони утримують свою здобич. Ці молюски — хижаки, щупальцями вони ловлять рибу. По боках голови у головоногих молюсків знаходяться великі очі, що допомагають їм розшукувати здобич. Головоногі молюски можуть змінювати забарвлення шкіри. Це дає їм змогу залишатися непомітними на різному фоні. Вони здатні плавати з великою швидкістю.

Яких звірів побачимо у Т.О?

Живуть у Тихому океані і звірі — кити, дельфіни, морські котики й морські леви.

У Тихому океані мешкає найбільший звір на Землі — синій кит, завдовжки 33 м і масою 150 т.

Для яких ще дивних тварин Т.О. є домівкою?

Водяться у Тихому океані морські черепахи і змії

Водяться у Тихому океані й ракоподібні — морські раки, краби і креветки. Найбільший серед ракоподібних — гігантський японський краб-павук .Свою назву він отримав через те, що подібний на павука, проте у нього десять ходильних ніг. Живе він на значних глибинах. Його тіло невелике, без ніг завдовжки не більше 60 см.

  • Екологи  готові доповісти про господарську діяльність людини та проблеми, які виникли внаслідок цієї діяльності.

Як людина використовує багатства Т.О.?

Більше половини світового вилову риби припадає на Тихий океан. Ловлять тут молюсків (устриці, кальмари), ракоподібних (краби, креветки).)

Які корисні копалини видобуває людина із надр Т.О.?

З дна Тихого океану добувають нафту і природний газ, руди металів (залізні й марганцеві); з морської води — кухонну сіль.)

Як людина використовує океанічні води?

 (Океанічна вода має великий запас енергії. У Росії, Китаї, Японії отримують електроенергію від морських хвиль па електростанціях.)

Як сполучаються материки завдяки Т.О.?

 Через Тихий океан пролягають важливі морські транспортні шляхи, які забезпечують сполучення між материками.)

Який негативний вплив людини на води Т.О. спостерігаємо останнім часом?

 До берегів Тихого океану виходять території понад 50 країн, у яких проживає майже половина населення Землі. Через активне використання природних багатств океану його води дуже забруднені і потребують охорони.

З кожним роком зростає забруднення океанічних вод нафтою та нафтопродуктами, що потрапляють у Тихий океан з материків та під час аварій кораблів. Вони утворюють на водній поверхні нафтову плівку, крізь яку не проникають так необхідні живим організмам світло й повітря. Внаслідок цього багато рослин і тварин гине.

Надмірна господарська діяльність людини спричинила скорочення чисельності багатьох видів тварин, зокрема черепах, китів та морських котиків, вилов яких у Тихому океані заборонений або обмежений.

(Перегляд ролику про «Сміттєвий острів» у Т.О.)

-  Екологи всього світу б’ють  тривогу через проблеми, пов’язані із діяльністю людей. Запропонуйте вихід із ситуації , що склалася? ( 2 хвилини кожна група працює на місцях)

  •         ( Наприклад, припинити використовувати разовий пластиковий посуд та пластикові речі, а користуватися багаторазовим, не засмічувати води рік різним непотребом, керівництва усіх країн планети змусити виділяти гроші на переробку сміття, що накопичується на материках та того, що потрапило до океанів, зменшити видобуток  корисних копалин, розводити риб, молюсків, щоб поповнювати поголів’я,треба економно використовувати воду,уникати обробки полів отрутохімікатами, забороняти вилив стічних вод із заводів, фабрик, тваринницьких ферм, щоб не забруднювати воду, будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду,попереджувати стік нафтопродуктів з танкерів, що потерпіли аварію тощо)

- Дякуємо Знавцям з усіх питань! (Поаплодуйте собі!)

П’ятий Фрегат!

V.Закріплення вивченого матеріалу.(3хв)

1. Вправа «Кубування»

— Де розташований Тихий океан?

— Чи підходить назва океану, який назвали Тихим? Яку назву ви дали б цьому океану?

Чому такий  багатий та різноманітний рослинний і тваринний світ Тихого океану?

— Чому  всі люди Землі повинні турбуватися про чистоту океанських вод?

— Яке значення має Тихий океан для людства?

2. Вправа «Сенкан»

Тихий океан

Велич, сила.

Нестримний, бурний, могутній.

Штормить, колише, годує, мчить.

Дідусь-океан, що об’єднує  материки та людей.

Великий океан!

VІ. Рефлексія

     Повернімося на початок уроку. Ви висловлювалися щодо очікувань.

  • Чи справдилися вони?
  • Чого навчив вас наш урок?
  • Що не вдалося?
  • Що було складним?
  • Побажання на наступні уроки.

 

 VІІ. Оцінювання : кожний вид роботи діти ставлять відмітку до своєї «Карти успіху». Наприкінці уроку підсумовують.

VІІІ. Домашнє завдання:

  1. Довідайтесь про цікаві факти про Тихий  океан та підготуйте розповідь для однокласників. Заповнимо п’ятий фрегат «Цікавий»
  2. Написати твір-есе «Тихий океан – який він».
  3. Використовуючи різні джерела інформації, підготуйте повідомлення про тварину, яка мешкає в Тихому океані. Презентуйте своє повідомлення.

 

На світі багато є ще невідомого. Різні бувають відкриття. Бувають відкриття для всіх, а бувають для себе. Майбутнє нашої планети залежатиме від вас , тому що ви можете «стати дослідниками, моряками, авіаторами, інженерами, вченими, що перемагають усі труднощі і стихії».

Отож , і я вам бажаю бути наполегливими у досягненні своєї мети, бажаю успіхів у здобутті  знань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Інтелектуали знають усе на світі і доповнять цікавинками  усі попередні доповіді

- Середня глибина океану — 3984 м.  

- Це найглибше місце на Землі - Маріанський жолоб (11 022 м.) ще називають ще «Безодня Челленджера».

       - Нині, практично кожного року, вчені знаходять і досліджують невідомі  донині живі організми, які мешкають у Тихому океані.

     - Коралові рифи є місцем, де оселяються найрізноманітніші водорості і тварини. Найбільший кораловий риф — це Великий Бар’єрний рис)) біля Австралії.

- Особливістю Тихого океану є те, що тут живе багато тварин-гігантів.

 - Китова акула — одна з найбільших у світі риб. Вона може бути завдовжки до 15 м і важити до 15 т.Незважаючи на свої великі розміри, китова акула живиться дрібними рачками та іншими дрібними організмами, що живуть у товщі води. Зуби у китової акули дрібні, хоча їх дуже багато — до 15 тисяч. Проте проковтнути велику рибу вона не може, бо в неї дуже вузька глотка.

 Ската манту називають морським дияволом. Свою назву скат отримав за головні плавці, що скручені в трубку і сторчать, як роги. Вони досягають до 6 м завдовжки і важать до 1,5 т, але тварини здатні вискакувати з води і знову занурюватися у воду. Іноді ці тварини, вистрибнувши з води, падають на човен і топлять його.

Живе кит до 80 років, щоденно з’їдаючи до 4 т дрібних рачків. У синього кита немає зубів. На щелепі є рогові пластинки, особливий цідильний апарат — китовий вус. Синій кит повільно пливе, роззявивши пащу, і в неї потрапляє маса води з різними ракоподібними. Потім тварина змикає щелепи і язиком виштовхує воду крізь китовий вус, після чого злизує і заковтує їжу, яка осіла на його бахромі.У спокійному стані синій кит дихає 1-4 рази на хвилину і при видиху випускає в повітря фонтан — струмінь води заввишки близько 10 м. Зір і нюх у тварини погані, зате добре розвинений слух.

 

 

Картка Успіху_______________________________

 

Робота з підручником

Домашнє завдання

Робота групи

Екологічні питання

Сенкан

Додаткові відповіді

Фізкультхвилинка

Підсумковий бал

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
19 лютого
Переглядів
84
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку