Мета: продовжити знайомлення учнів із правовими поняттями, із можливими правопорушеннями серед дітей; вчити оцінювати приклади позитивного й негативного ставлення до старших і молодших; виховувати правдивість, бажання дотримувати правил співжиття в суспільстві.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про правопорушення серед дітей.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення вчителя
— Життя змусило людей установити безліч різних правил, які керують стосунками між людьми. Ми зустрічаємось із ними на кожному кроці.
Ти заходиш до школи, і перед тобою на стіні — правила поведінки учнів.
Сідаєш у трамвай чи тролейбус — перед тобою правила користування міським транспортом, коротше — правила для пасажирів.
Заходиш у кінотеатр і тут свої правила, яких повинні дотримувати глядачі.
Дуже суворі правила дорожнього руху.
Але існують правила, обов’язкові для всіх громадян країни, ким би вони не були — дорослі чи діти, робітники чи селяни, вчителі чи учні, пішоходи чи пасажири. Це такі правила, що встановлюють порядок у всій державі, правила, за якими живе держава, обов’язки кожного громадянина та його права. Ці правила затверджує найвища влада у країні, а в нашій країні — Верховна Рада України. Називаються такі правила державними законами. Поважайте закони своєї держави!
Закон — це концентрація багатовікової мудрості і багатовікового добра. Закон захищає й оберігає перш за все тебе, твою сім’ю, твоє щастя, майбутнє твоїх дітей. Порушувати закон — це все одно, що рубати гілку, на якій ми сидимо.
Умійте підкорятися закону, дисципліні, порядку, нормам людського співжиття. Не будьте мовчазними спостерігачами порушення закону. «Якщо ти хоча б раз заплющиш очі на що-небудь, ти звикнеш заплющувати очі на все» (вислів, який приписують Г. С. Сковороді).
Закон — обов’язкове для всіх правило. Ухвалюється і захищається державою.
Головний закон держави — Конституція.
Хоча більшість людей нашої країни поважають закони, однак часто трапляються і їх порушення. Порушення законів бувають різні. Деякі з них не мають серйозних наслідків. Серйозні правопорушення називають злочинами, а людей, які їх чинять,— злочинцями.
Провина — вина; проступок — порушення правил поводження; злочин — проступок, що карається законом.
Злочин — суспільно-небезпечна дія з порушенням установлених правил і норм поведінки, яка заподіює людям зло.
Правопорушення — це антигромадський учинок, який завдає шкоди суспільству та іншим людям.
2. Робота за підручником (с. 108–115)
Робота в парах
Учні читають вірш Надії Красоткіної «Як чесним бути?» та виконують завдання на с. 109.
Потім читають оповідання В. О. Сухомлинського «Хлопці розважаються» та виконують завдання на с. 110.
— Поміркуйте, кого та чому один з героїв називає дикунами? Чи погоджується із ним автор?
— А ви? Чи повинні хлопці відповідати за свій учинок?
Учні читають оповідання «Соромно» та виконують завдання на с. 111.
Робота в парах
Учні читають оповідання «Бомжик-перевертень» та виконують завдання на с. 115.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра «Правопорушення, скоєні казковими персонажами або проти казкових персонажів»
— Чи потрібно на вашу думку, карати правопорушника? Обґрунтуйте свої міркування.
2. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Які знання ви отримали на уроці?
— Які правопорушення найчастіше бувають у нашій школі?
— Чому деякі люди стають на шлях правопорушень?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 108–115).
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ
Робота в парах
— Пригадайте, які права та обов’язки мають учні?
— З’єднайте стрілочками відповідні поняття.
— Де записані права й обов’язки у вигляді законів? (У Конституції України)
— А навіщо нам потрібні закони? (Закони підказують, як усім жити у злагоді і мирі.)
— Як громадяни повинні ставитися до законів своєї держави? (Поважати і виконувати їх.)
— Як ви гадаєте, чи всі у нашій державі дотримують законів? Наведіть приклади із життя.
— Чи є серед дітей порушники законів?
— Як називають таких дітей? (Правопорушник, злочинець, невихований, поганий)