Розробка уроку "Птахи"

Про матеріал
Методична розробка уроку на тему"Птахи (зовнішня будова, спосіб життя, розмноження)" для учнів 7 класу.
Перегляд файлу

7 клас       Дата___________

Тема: Птахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування.

Мета: освітня: ознайомити учнів з зовнішньою будовою, середовищем існування та процесами життєдіяльності птахів;

розвивальна: розвивати вміння знаходити взаємозв’язки між об’єктами вивчення та вміння аналітично мислити;

виховна: виховувати етично-ціннісне ставлення до природи, розуміння що наша планета єдине ціле.

Очікувані результати: учні називають середовища існування птахів; ознаки будови, які вирізняють цих тварин з-поміж інших; характеризують особливості способу життя птахів; пристосування цих тварин до наземно-повітряного середовища існування; визначають риси пристосованості тварин до середовища існування

Обладнання: зошит, підручник, роздавальний матеріал, комп’ютер, телефони

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап

 Привітання.

Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Перевірка Д/З

Виконати тести за допомогою мобільного телефону та розданих вчителем посилань.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку (Бесіда)

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів (запитання проблемного характеру)

Птахи живуть скрізь. Їх легко знайти і за ними цікаво спостерігати.

Пригадайте вислів: «Видно птаха по польоту.».

Птахи мають пристосування до польоту.І сьогодні ми маємо з’ясувати, які саме пристосування до польоту у птахів.

V. Засвоєння нового матеріалу

 

Птахи́ (Aves)  клас теплокровних яйцекладних вищих хребетних тварин, які пересуваються на двох ногах, а їхні передні кінцівки перетворилися на крила. Харчуються в основному тваринними організмами( від дрібних безхребетних до ссавців), але є й рослиноїдні види.     

Поширені на всіх континентах, у всіх кліматичних зонах. Середовища існування пернатих дуже різноманітні: суходіл, повітря, водні простори.

Розміри видів міняться від 5 см (колібрі) до 2,75 м (страус). 

Характерними рисами сучасних птахів є:

Усі сучасні птахи мають крила, що розвинулися з передніх кінцівок. Винятком є нещодавно вимерлий птах моа з Нової Зеландії.

Більшість птахів здатні до польоту, до нелітаючих належать страусоподібні, пінгвіни таневелика кількість ендемічних острівних видів.

Зовнішня будова тіла.

Тіло птахів має двобічну симетрію. Є дві пари кінцівок, перша з яких видозмінена на крила. Тіло розділене на голову, тулуб, кінцівки та хвіст. Шкіра тонка й суха , немає залоз, укрита пір’ям. Є лише куприкова залоза, розташована над основою хвоста. Особливо добре розвинена у водоплаваючих птахів. Секретом цієї залози птахи змащують пір’я, завдяки чому воно не намокає.

Пір’я розташоване на певних ділянках (птеридіях). Є ділянки вільні від пір’я (аптерії).

Типи  пер:
-контурні пера - належать: махові, що відіграють головну роль в утворенні тримальної поверхні крила; рульові, що утворюють хвіст, та криючі, що вкривають тулуб птаха і значну частину крил.;

Контурні пера утворені стрижнем та двома опахалами, розташованими в одній площині. Нижня частина стрижня — так званий очин — порожня та позбавлена опахал, усередині розташовано плівчасте утворення, що називається «дужка». Решта стрижня — «стовбур» — має серцевину, що складається з легкої рогової комірчастої тканини.

-пухові пера – мають ознаки контурних і пуху;

-пух – складається із стрижня та борідок, які не сполучені між собою;

-ниткоподібні пера;

-щетинки.

Завдання: Розгляньте контурне перо. Замалюйте його в зошит і позначте головні частини.  

Типи польоту птахів:

  - маховий - складається з двох окремих типів руху: робочого ходу і зворотного ходу. Під час робочого ходу крило рухається уперед та униз, а зворотний хід повертає крило у початкову позицію. ;

- планерувальний Політ, під час якого крила нерухомо розставлені під кутом 90º відносно тіла, а птах під впливом сили тяжіння поступово втрачає висоту.

- ширяючий політ без активного використання енергії з боку птаха, що здійснюється або за рахунок втрати швидкості або висоти у спокійному повітрі, або за рахунок використання руху повітря для отримання енергії. Птахи здатні застосовувати кілька стратегій такого використання, описані нижче. Це планерувальний політ, що відбувається без утрати

висоти або навіть із підйомом. Під час такого типу

польоту птахи використовують висхідні потоки повітря.

- зависаючий -  на місці тіло птаха знаходиться у майже вертикальній позиції, його вісь складає кут 40-50° з горизонтальною площиною

Будова яйця

Жовток слугує запасом енергетично багатих поживних речовин. Залежно від виду птахів, він складається на 21-36 % з жирів та на 16-22 % з білків(все інше  вода). Жовток підтримується приблизно в центрі яйця двома закрученими джгутами, що називаються халази. Завдяки халазам жовток завжди повернутий таким чином, що зародковий диск знаходиться вгорі, що особливо важливо при насиджуванні яєць птахами.

Білок складається з 10 % протеїнів та 90 % води. Він використовується для постачання ембріону вологи, а також виконує роль протиударного захисту та, завдяки великій теплоємності рідини, з якої складається, запобігає раптовим різким перепадам температури навколо ембріону.

Шкаралупа виконує функцію зовнішнього захисту ембріона. Вона вміщує тисячі пор, які забезпечують газообмін.

Шкаралупові оболонки

Із шкаралупою яйця поєднані дві шкаралупові мембрани, внутрішня та зовнішня. Вони захищають яйце від потрапляння всередину бактерій та запобігають надмірному випаровуванню вологи.

Завдання: Замалюйте будову яйця в зошит і позначте головні частини.  

Пташенята:

  • Вивадкові – цілком вкриті пухом, з розплющеними очима;
  • Нагніздні – в деяких місцях вкриті пухом очі та вушні отвори закриті. Довгий час перебувають в гнізді.

VІ. Узагальнення і систематизація знань

Доповніть речення:

Тіло птахів вкрите …………………………………………………….

Дзьоб  без ……………………………………………………………..

Передні кінцівки видозмінені на …………………………………….

Скелет …………………………………………………………………..

Птеридії…………………………………………………………………..

Аптерії……………………………………………………………………

Виконати завдання

Скласти гру «Будова яйця»

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати § 23 запитання 1,2 ст. 93

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
28 жовтня 2020
Переглядів
572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку