Урок . Сила . Сила тяжіння. Зображення сили.
Мета: формувати в учнів знання про силу як фізичну величину, що є мірою впливу одного тіла на інше, знання про явище земного тяжіння, розкрити суть понять «сила тяжіння». Розвивати вміння самостійно отримувати знання, логічне мислення, пізнавальний інтерес, увагу та уміння спостерігати явища, визначати хід та етапи проведення досліду, вміння аналізувати результати дослідження та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Компетентності:
Задачі уроку:
Предметні: навчатися визначати залежність зміни швидкості тіла від прикладеної сили; аналізувати досліди і робити висновки.
Пізнавальні - здійснювати самоконтроль і оцінку результатів своєї діяльності; вміння аналізувати інформацію.
Регулятивні - виконувати планування і регуляцію своєї діяльності; висувати гіпотезу, пропонувати шляхи її вирішення; порівнювати свій спосіб дії з еталоном.
Комунікативні - організовувати навчальний співробітництво і спільну діяльність з учителем і однолітками; вміти за допомогою питань добувати інформацію, якої бракує.
Особистісні: переконаність в можливості пізнання природи, в необхідності різного використання досягнень науки і технології для подальшого розвитку людського суспільства.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Матеріали, обладнання: картки-завдання, динамометри, важки по 100г, штатив, кулька на нитці, лінійка, опори, два візочки, пластилін, тягарці, брусочок, кульки різної маси, ваги, телефон.
План уроку:
1. Організаційний момент
2. Актуалізація опорних знань учнів
3. Мотивація навчальної діяльності
4. Оголошення теми і мети уроку
5. Вивчення нового матеріалу (Фізкультхвилинка)
6. Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу
7. Підведення підсумків уроку
8. Домашнє завдання
Хід уроку:
Доброго дня вам. Бажаю, щоб ми з вами добре попрацювали на уроці. Привітайте один одного посмішкою.
Наш урок почну з історії про великого вченого, ім'ям якого названі теореми, закони, одиниці виміру. Він народився в хуртовину взимку 1643 року, після Різдва, коли заметіль особливо тоскно вила в високих кам'яних трубах Вулсторп. Важким було для нього початок шкільного життя. Навчався погано, був слабким хлопчиком, і одного разу однокласники дуже сильно побили його. Переносити таке було нестерпно, і залишилося тільки одне ...
-Діти, я пропоную вам подумати і закінчити цю пропозицію.
Припущення і висловлювання учнів.
... виділитися успіхами в навчанні. Наполегливою роботою він домігся того, що став великим англійським фізиком, математиком і астрономом.
Сер Ісаак Ньютон. (Фото 1). Усе його життя - це напружене наукова творчість, ряд блискучих ідей і відкриттів, величезна працьовитість і наполегливість у досягненні мети. Він відкрив:
• знаменитий закон всесвітнього тяжіння;
• сформулював основні закони механіки;
• вперше пояснив руху і форми планет;
• шляхи комет, припливи і відпливи океану;
• перший досліджував різноманітність світлових променів;
• сконструював один з перших термометрів;
• вперше побудував телескоп ...
Припущення і висловлювання учнів.
Вибираючи зміни у своєму житті, людині необхідно докласти певних зусиль, що вимагають величезних духовних, розумових і фізичних сил:
• духовна сила: сила переконання, сила красномовства
• сила розуму
• сила волі
• моральна сила
Не дарма ця сильна духом людина досліджував прояв сил в природі.
3. Мотивація навчальної діяльності
- Яке слово об'єднує ці поняття?
Питання запуску постановки навчального завдання:
- Чи достатньо знань у вас про поняття «сила»?
- Яке завдання поставили сьогодні на уроці?
Формулює навчальну задачу на підставі відповідей учнів, наприклад:
- Вивчити поняття «сила».
4. Оголошення теми і мети уроку
Організовує спільне з учнями формулювання мети і завдань уроку.
-Яку мету і завдання уроку ви б запропонували?
-Чому потрібно навчитися? (Беруть участь у формулюванні цілей і завдань уроку:
- осягнути сутність поняття «сила»;
Отже, ми говоримо про поняття «сила», а тепер перейдемо до теми нашого уроку.
Записують в робочий лист. (Тема уроку: «Сила»)
Рабочий лист.
Сила – __________________________________________________
Сила позначається латинською буквою ____________________________
Одиниця виміру сили ______________________________________
Силу на кресленнях зображують _________________________________
Прилад для вимірювання сили ___________________________________
Пояснює учням новий матеріал. Пропонує заповнити спеціальну таблицю для активізації розумової діяльності.
1. Перед вами лежать фізичні тіла. Подивіться на кульку.
В якому стані він зараз знаходиться?
Штовхніть акуратно кульку рукою? Що зараз відбувається?
(В цьому досвіді, тіло під дією іншого тіла (вашої руки) приходить в рух. У цьому випадку говорять, що тіла взаємодіють, або на тіло діє сила.)
Результатом дії сили є ... ..?
Висновок 1: Отже, силу можна розглядати як причину зміни швидкості руху і зміни напрямку руху.
Сила - це міра взаємодії тіл.
2. Візьміть в руки пластилін і стисніть його. Що сталося?
Змінилася його швидкість?
Який можна зробити висновок?
Висновок 2: Сила, діюча на тіло, може не тільки змінити швидкість всього тіла, а й окремих його частин. У таких випадках кажуть, що тіло деформується.
Деформацією називається будь-яка зміна форми і розміру тіла.
Види деформації:
Пружна - тіло приймає первісну форму після зовнішніх впливів
1. зрушення;
2. кручення;
3. вигин;
4. деформація стиснення.
Пластична - тіло не приймає первісну форму після зовнішнього впливу
Підіб'ємо підсумок вище сказаного. Результатом дії сили є зміна швидкості руху, форми і розмірів тіла.
Звертає увагу на проблемне питання. Запитує, чи отримали вони на нього відповідь.
Пояснює учням основні теоретичні положення.
Демонстрація на робочому столі:
-Перед вами стоїть візок. Докладемо до неї силу (тягнуть шнурок). Поясніть, що спостерігається явище.
Машинка набуває швидкість через дії на неї сили (сила тяги) і починає рухатися ... куди? .. в тугіше сторону, куди спрямована прикладена до неї сила.
Висновок: напрям швидкості збігається з напрямом сили.
- Сила, як і швидкість, є векторною величиною. Вона характеризується не тільки числовим значенням, а й напрямком.
Коли говорять про силу, важливо вказувати, до якої точки тіла прикладена діюча на нього сила.
Експеримент: викликається до дошки дитина і йому пропонується відкрити вхідні двері. Але спочатку приклавши зусилля біля ручки, а потім близько дверних петель. Результат різний.
Висновок: Результат дії сили на тіло залежить від її модуля, напрямку і точки прикладання.
На кресленнях силу зображують у вигляді прямої стрілки, званої вектором цієї сили. Довжина стрілки символізує числове значення сили, а напрямок стрілки вказує напрямок дії сили.
Сила - фізична величина, значить, її можна виміряти, у неї є позначення і одиниці вимірювання.
Позначається сила буквою F. Одиниця виміру сили - Ньютон, позначається [H].
Прилад дозволяє визначити числове значення сили називається динамометр.
Отже ми з вами познайомилися з поняттям сила. Зробили головні висновки про силу.
I. |
Дослід: |
||
|
Перед вами лежать фізичні тіла. Подивіться на кульку. Дайте відповідь на питання, запишіть висновок. В якому стані він зараз знаходиться? _____________________ Товчіть акуратно кульку рукою? Що зараз відбувається? _____________________ Висновок: _______________________________________________________________________________________________________________ |
||
№ |
Питання |
Відповідь |
|
1. |
Коли змінюється швидкість тіла? |
|
|
2. |
Під дією чого тіло змінює швидкість? |
|
|
3. |
Результатом дії сили є ... ..? |
|
|
II. |
Дослід: |
||
|
Візьміть в руки пластилін і стисніть його. Дайте відповідь на питання, запишіть висновок. Що сталося? ____________________________ Змінилася його швидкість? ____________________
Висновок: ___________________________________ |
||
4. |
Що називається деформацією? |
|
|
5 |
Які види деформації знаєте? |
|
|
6. |
Результатом дії сили є ... ..? |
|
|
Сила тяжіння – це сила, з якою Земля притягує до себе тіла, що перебувають на її поверхні або поблизу неї.
Позначають силу тяжіння :