Матеріали даного уроку будуть корисні для учнів і студентів, які цікавляться довідковим матеріалом з фізики, а також можуть зацікавити вчителів, керівників гуртків, викладачів.
Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки
Полтавської обласної державної адміністрації
Полтавський професійний ліцей
Розробка уроку з предмета «Фізика»
на тему:
Підготувала: викладач фізики
Гайтан Л.В.
Полтава
2018
Тема уроку: Узагальнення, систематизація знань та вмінь учнів з теми "Властивості газів".
Мета уроку:
- забезпечити в ході уроку повторення та узагальнення знань з
теми: "Властивості газів";
- розвивати в учнів уміння виділяти головне, логічно висловлювати думки;
- виховувати вміння працювати як у групі, так і самостійно.
Матеріально-технічне забезпечення: ПК, мультимедійний проектор, екран.
Навчально-методичне забезпечення: відеоролик №1 " Ізохорний процес у газах ", відеоролик №2 " Ізотермічний процес у газах ", картки до вправи "Цікавий лист", презентація "Властивості газів".
Епіграф уроку:
"Гра не є пустою забавкою; це зміст життя дитини, її творча діяльність, яка потрібна для розвитку. У грі дитина живе, і сліди цього життя глибше залишаються в ній, ніж слід дійсного життя. "
К.Д.Ушинський
Тип уроку: нестандартний урок із застосуванням інформаційних технологій.
Форма проведення: гра - подорож.
План – схема уроку
Етап уроку |
Час, хв. |
Форми і методи діяльності викладача |
Результат діяльності |
I. Організаційний момент.
|
2 хв. |
Привітання. Відмітка присутніх в журналі. |
Організувати початок роботи. |
II. Оголошення теми, мети уроку та мотивація учіння. |
5 хв. |
Повідомлення викладача. |
Налаштування на плідну працю. |
III. Розминка .
|
5 хв. |
Вступне слово викладача. Вправа «Програмування себе на успіх». |
Налаштування на роботу. |
IV. Узагальнення та систематизація знань.
|
25 хв. |
1.Вступне слово викладача. 2.Початок вправи "Дерево знань". 3.Змагання"Гонка-марафон": -зупинка"Видатні постаті у фізиці"; - зупинка "Цікавий лист"; -зупинка"Калейдоскоп чисел"; -зупинка"Фізичні терміни"; -зупинка"Розв’яжи задачу"; - зупинка "Відпочинок"; - зупинка "Кросворд"; -зупинка"Знайди помилку"; - зупинка "Знайди пару"; -зупинка"Склади формулу"; - зупинка "Приказки". -зупинка "Фізичне відео". |
Узагальнення, систематизація, закріплення вивченого. |
V. Підбиття підсумків уроку.
|
5 хв. |
Визначення переможця змагання та його наго-родження. Закінчення вправи "Дерево знань". |
Підведення підсумків уроку. |
VI. Оголошення домашнього завдання. |
3 хв. |
Завдання репродуктивного та творчого характеру. |
Повторення вивченого матеріалу. |
ХІД УРОКУ
I.Організаційний момент.
Привітання.
Відмітка присутніх в журналі.
ІІ.Оголошення теми, мети уроку та мотивація учіння.
Тема уроку: Узагальнення, систематизація знань та вмінь учнів з теми: "Властивості газів".
Мета уроку:
- забезпечити в ході уроку повторення та узагальнення знань з теми: "Властивості газів".
Епіграф уроку:
"Гра не є пустою забавкою; це зміст життя дитини,її творча діяльність, яка потрібна для розвитку. У грі дитина живе, і сліди цього життя глибше залишаються в ній, ніж слід дійсного життя. "
К.Д.Ушинський
Тип уроку: нестандартний урок із застосуванням інформаційних технологій.
Форма проведення: гра - подорож.
III. Розминка .
У нас сьогодні ніби свято,
Гостей зібралося багато,
А ну ж на них ви подивіться,
І веселенько усміхніться.
А тепер тихенько поверніться,
Один одному всміхніться,
На урок старання не забудьте взяти,
Сядьте всі рівненько, будем починати.
Пролунав дзвінок,
Починається урок.
Працюватимемо старанно,щоб почути у кінці,
Що в групі №14
Учні-просто молодці!
Вітаю вас усіх на нашому уроці. Кожен урок для вас - це нові знання та несподіванки, радість перемоги над невідомим. Ми вже вивчили тему: "Властивості газів" і сьогодні ми проведемо незвичайний урок, на якому повторимо і підсумуємо вивчене нами раніше. А налаштуватися на плідну працю нам допоможе:
Викладач. Слава , успіх, визнання… Напевно, кожен із вас відчував що то за щастя, коли все вдається. В такі дні ви відчуваєте себе спиною крила, а в тілі - надзвичайну легкість.
Підніміть руки, хто відчував щось подібне. Спробуйте згадати всі ті надзвичайні відчуття, нехай ваші тіла зазвучать мелодією, і успіх вам гарантовано. Найголовніше – ніколи не втрачайте надії . На шляху до успіху вам стануть у нагоді настанови, які я пропоную озвучити:
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Сьогоднішній урок ми з вами проведемо у вигляді гри – подорожі.
Ви розділені на 2 рівносильні групи – екіпажі. Основну частину уроку буде складати автомобільна гонка - марафон. Оскільки дистанція велика, то у нас буде багато зупинок. Переможе той екіпаж, який набере найбільшу кількість балів. За перемогу у конкурсах кожна команда буде одержувати фішки. Тож бажаю вам успіху, але для початку кожен екіпаж має придумати назву : "Блискавка" і "Метеор" .
Назви команд визначені, тож вирушаємо у захоплюючу подорож.
Викладач. На дошці знаходиться дерево знань, а у вас на столах - стікери у вигляді книжок, на яких наприкінці уроку ви напишете, чого ви досягли сьогодні та приклеїте їх до дерева знань.
Викладач. Вам пропонуються портрети видатних вчених. Ви повинні вибрати ті, прізвища яких пов’язані з розділом "Молекулярна фізика", оскільки тема нашого уроку безпосередньо стосується даного розділу. Учням пропонуються портрети вчених Ома, Ампера, Гей-Люссака, Мендєлєєва, Клапейрона. (Правильна відповідь: Гей-Люссак,Мендєлєєв,Клапейрон ).
Викладач. Кожен екіпаж отримує від листоноші лист про фізичні процеси у газах. У ньому деякі слова написані нерозбірливо.
Ваше завдання – відтворити текст листа.
Лист №1
1. Всі тіла складаються з … та ... , які перебувають у безперервному та хаотичному русі. Молекули … одна з одною.
2. Явище взаємного проникнення молекул однієї речовини у … між молекулами іншої внаслідок … та … руху називається … .
( Правильна відповідь: всі тіла складаються з атомів та молекул , які перебувають у безперервному та хаотичному русі. Молекули взаємодіють одна з одною. Явище взаємного проникнення молекул однієї речовини у проміжки між молекулами іншої внаслідок безперервного та хаотичного руху називається дифузією.)
Лист №2
1. Названий на честь Броуна … рух – це безладний … завислих у … або … дуже маленьких та легеньких частинок під впливом … молекул рідин, або газів.
2.Із збільшенням температури газу швидкість руху молекул … .
( Правильна відповідь: названий на честь Броуна броунівський рух – це безладний рух завислих у рідині або газі дуже маленьких та легеньких частинок під впливом ударів молекул рідин або газів. Із збільшенням температури газу швидкість руху молекул зростає.)
6 10-23 110 1023 1,38 10-15
Викладач. Із запропонованого набору чисел екіпаж "Метеор" має скласти значення сталої Авогадро ( правильна відповідь: 6*), а команда "Блискавка" - значення сталої Больцмана
( правильна відповідь: к= 1,38*).
(Свої відповіді представники кожного екіпажу записують на дошці.)
Викладач.На електронних орбітах записані теоретичні питання, на які почергово представники кожного екіпажу повинні дати відповідь.
Команда "Блискавка"
1. Який газ називається ідеальним?
( Правильна відповідь: Ідеа́льний газ(рос. идеальный газ; англ.idealgas, нім. idealesGasn) — цегаз, в якомумолекулиможна вважатиматеріальними точками, а силами притягання й відштовхування між молекулами можна знехтувати).
2.Який процес називається ізохорним?
(Правильна відповідь: ізохоричний або ізохо́рний процес (від грец.isos — рівний, та грец.Chora — простір, зайняте місце ) — це термодинамічний процес, який відбувається при сталому об'ємі.
Команда "Метеор"
1.Який процес називається ізотермічним?
(Правильна відповідь: ізотермі́чний процес — фізичний процес, під час якого температура не змінюється).
2.Який процес називається ізобарним?
( Правильна відповідь: ізобарний процес (відгрец.Ísos— рівний,báros— вага) —термодинамічний процес, який відбувається при сталомутиску.)
Викладач.До дошки виходять по одному представнику з кожного екіпажу, яким пропонується розв’язати по одній задачі. Бал отримує той екіпаж, який правильно і швидко виконає поставлене завдання.
Задача № 1
Який об’єм займає газ при температурі 77 С якщо при температурі 27° С його об’єм становить 6 л.
Дано: = 27°C = 6 л = 27°C |
Розв’язання: === = 27 °+273 = 300K
= 77 = = 7л. Відповідь: 7 л. |
Знайти: - ? |
Задача № 2
При якій температурі перебував газ у закритій посудині, якщо у результаті його нагрівання на 140° тиск збільшився у 1,5 рази?
Дано: =+140 K = 1.5 |
Розв’язання: = = +140К = 1,5 =
Відповідь: 280 К. |
Знайти: -? |
(Учні виконують динамічні вправи під музику.)
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, учні, кілька раз,
За роботу, все гаразд.
Викладач. Екіпажам пропонується розгадати кросворд, ключовим
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
О |
|
|
||||||||
|
м |
|
|
|
||||||||||
Викладач. Завдання для екіпажів виправити у наведених твердженнях помилки. Бал отримає та команда, яка зробить це найшвидше.
T=t-273.
( Правильна відповідь: T=t+273).
=*RT.
(=kT).
р=n*k*T.
(Правильна відповідь: тиск ідеального газу залежить від числа молекул в одиниці об’єму та від абсолютної температури).
На дошці знаходяться в хаотичному порядку питання, які записані на аркушах червоного кольору, а відповіді до них - на аркушах бежевого кольору. До дошки запрошуються представники з кожного екіпажу, які повинні дати скласти правильні твердження. За найбільшу кількість правильних тверджень екіпажу присвоюється бал.
Викладач.У формулах замість знаків питання ви повинні встановити потрібну фізичну величину так, щоб у вас утворилась правильна рівність.
Команда "Метеор" :
Команда "Блискавка"
= ).
Викладач. Кожному екіпажу пропонується 2 приказки, які ви повинні пояснити на основі ваших знань про властивості газів. Спочатку відповідає команда "Метеор".
Команда "Метеор"
(Правильна відповідь: взаємодія між молекулами: вона тим більше виявляється, чим менша відстань між ними).
(Правильна відповідь: випаровування і конденсація).
Команда "Блискавка "
(Правильна відповідь: залежність сил міжмолекулярного притягання від відстані).
(Правильна відповідь: Взаємодія молекул).
Кожному екіпажу пропонується переглянути фрагмент відеоролика про фізичні процеси, наприкінці якого вказати назву фізичного процесу. Переможе той екіпаж, який правильно охарактеризує фізичний процес.
(Правильна відповідь: ролик № 1 " Ізохорний процесу газах",
ролик № 2 "Ізотермічний процес у газах".)
Викладач аналізує хід гри на кожному етапі.
Викладач.
Ось настав кінець уроку,
Прийшов і грі кінець.
Команда переможниця
Сьогодні молодець!
Сьогодні ліцеїсти не витрачали час,
Тому є кандидати
Для нагород у нас.
(Відбувається нагородження екіпажа-переможця.)
Закінчення вправи "Дерево знань"
Викладач. Учні на стікерах записують свої враження від уроку і прикріпляють їх на плакат із намальованим деревом, при цьому їх озвучують.
VІ. Оголошення домашнього завдання.
1. Повторити §22.
2. Творче завдання: скласти кросворд, використовуючи терміни з розділу «Молекулярна фізика» .