1
Розробка уроку
я досліджую світ
у 3 класі
учителя початкових класів
Макарівського ліцею №1
Шкуратової Валентини Миколаївни
Макарів 2023
Тема: «Різноманітність корисних копалин та використання їх людиною»
Мета: формувати уявлення про корисні копалини їх різноманітність, про значення корисних копалин в діяльності людини;
розвивати спостережливість, уміння порівнювати ;
виховувати бажання економно використовувати корисні копалини.
Обладнання: ноутбук, проектор, таблиці, картки.
«Природа – це не те, що ми
отримали у спадок від предків,
а те, що ми взяли в борг у наших нащадків»
Рабіндранат Тагор (індійський письменник)
Хід роботи
І Організація класу до уроку.
Дзвоник нам дає наказ:
До роботи стати час.
Тож і ми часу не гаймо
Працювати починаймо.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Прийом “Продовж речення”
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
З-під землі їх дістають
І корисними всі звуть.
Ну, а користі багато: буде тепла у вас хата,
Зготувати можна їсти, в транспорт покататись сісти.
Що ж таке там дістають, що «корисними» всі звуть?
(Корисні копалини)
2. Робота з підручником
ІV Актуалізація опорних знань.
1 Вправа « Мозковий штурм».
- Що таке гірські породи?( Це природні тіла, які вкривають поверхню Землі й залягають у її глибинах. Вони складаються з мінералів).
- Що таке корисні копалини? (Усі гірські породи і мінерали, які люди використовують в господарстві).
- Якими способами видобувають корисні копалини? Чому? (Відкритим і закритим. Залежить від глибини залягання гірської породи).
- На які три групи поділяють корисні копалини? ( Рудні, будівельні, паливні). -Приклади.
V. Робота над новим матеріалом.
- Пісок, глина, граніт, які лежать у нас часто прямо під ногами, кам’яна (кухонна) сіль, вапняки, які знаходяться під землею у різних місцях України – це корисні копалини, які називають природними скарбами.
-То чому ж потрібно ощадливо витрачати корисні копалини, якщо вони в нас просто під ногами?
- На партах у вас листочки. Візьміть їх і всавте пропущені слова
(Під час згорання паливо зникає. Рудні й нерудні корисні копалини зазвичай використовують лише один раз. Запаси корисних копалин поступово __________________. Тому їх називають _____________________. А поновити ми їх не можемо. Недарма вони отримали назву _____________________. Натомість енергія Сонця, води і вітру належить до ______________________________ природних ресурсів).
VI. Закріплення знань.
1. Відгадайте загадки
З мене паливо чудове,
Я потрібне для тепла,
З мене зроблені, до речі,
І такі корисні речі.
Як пластмаси, гума, фарба.
Ліки, спирт, бензин, смола.
Чи впізнали ви мене?
Я — ... (вугілля кам'яне).
Масляниста рідина,
З різким запахом вона,
Темно-бурий колір має.
Під землею залягає.
Чорним золотом її
Звуть всі люди на землі,
З неї роблять, любий друже,
2. Тест.
1.Корисні копалини – це
а) природні тіла,які знаходяться в землі, або на її поверхні;
б) гірські породи, які люди видобувають у природі і використовують їх.
2. Родовище – це
а) місце, де жили предки твоєї родини;
б) місце, де залягає багато корисних копалин,
в) корисні копалини.
VIІ. Підсумки уроку.
VIIІ. Домашнє завдання:
Опрацювати статтю підручника .Записати, які речі, виготовлені з корисних копалин, є у вас вдома.