Розробка уроку з біології для учнів 7 класу за темою "Рептилії"

Про матеріал
Тема уроку «Рептилії, їхні особливості, різноманіття та значення» є поточною у вивченні розділу різноманіття тварин у курсі біології 7 класу. Рептилії — це покриті лускою хребетні тварини, які зазвичай вилуплюються із яєць, їх називають холоднокровними, тому що температура їхнього тіла така сама, як зовнішнього середовища. Урок містить матеріли та рекомендації щодо проведення і може бути адаптований під різні класи, також даний план уроку можна адаптувати за потребою для проведення як онлайн так і офлайн. Конспект уроку складено відповідно до чинної програми та з використанням матеріалу підручника Біологія для 7 кл.Соболь В.І.
Перегляд файлу

Анотація

Тема уроку «Рептилії, їхні особливості, різноманіття та значення» є поточною у вивченні розділу різноманіття тварин у курсі біології 7 класу.

Рептилії — це покриті лускою хребетні тварини, які зазвичай вилуплюються із яєць, їх називають холоднокровними, тому що температура їхнього тіла така сама, як зовнішнього середовища.

 Урок містить матеріли та рекомендації щодо проведення і може бути адаптований під різні класи, також даний план уроку можна адаптувати за потребою для проведення як онлайн так і офлайн.

Конспект уроку складено відповідно до чинної програми та з використанням матеріалу підручника Біологія для 7 кл.Соболь В.І.

 

Тема. Рептилії, їхні особливості, різноманіття та значення

Мета: ознайомити з особливостями будови, способом життя, розмноженням, розвитоком та різноманітністю рептилій; розвивати уявлення про значення рептилій у природі та житті людини; виховувати бережливе ставлення до тваринного світу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник – Біологія для 7 кл.Соболь В.І, друкований зошит – Біологія для 7 кл. Задорожний К.М., таблиці, фото тварин.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап уроку

Налаштування учнів на успішний урок (прийом – я бажаю тобі…..)

Учні бажають один одному успішного, вдалого уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

«Пригадайте!» вправа ст.121 за підручником

Запропонуйте учням об’єднатися у 3 групи та скласти асоціативний кущ до понять 1рупа- шкіра, 2 група- яйце, 3 група - легені.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

IV. Мотивація навчальної діяльності

«поміркуйте!» вправа ст.121 за підручником

Для виконання завдання учні застосовують прийом критичного мислення.

 

V. Вивчення нового матеріалу

І. Пояснення вчителя з використанням таблиць та фото рептилій за планом:

1.Ознайомлення з групою тварин.

Рептилії — це покриті лускою хребетні тварини, які зазвичай вилуплюються із яєць, їх називають холоднокровними, тому що температура їхнього тіла така сама, як зовнішнього середовища.

   Динозаври були найбільшими сухопутними рептиліями за всю історію планети. В епоху динозаврів Земля була не така, як тепер. Квіткові рослини з'явилися тільки недавно: перші магнолії, тюльпанові дерева, дуби, клени і горіхи росли поруч із хвойними, саговниками, бенетитами, папоротями і хвощами.

 

2. Особливості зовнішньої будови рептилій .

Форма тіла плазунів змієподібна, ящіркоподібна або широка і плоска (ящірки). Розміри рептилій різноманітні: від декількох см до десятка метрів.

 

У тілі виділяють голову, шию, тулуб, хвіст. Завдяки наявності шиї голова рухомо з’єднана з тілом і може здійснювати рух як у вертикальному, так і в горизонтальному напрямку. Тулуб подовжений (викл. черепахи), гнучкий. Як правило, хвіст довгий, ноги добре розвинені.

 

3.Особливості способу життя рептилій

Важливою особливістю рептилій є перехід повністю на легеневе дихання. У зв’язку з цим у них є грудна клітка, яка здійснює швидкий газообмін. Органи й тканини рептилій добре постачаються киснем завдяки наявності малого і великого кіл кровообігу та трикамерного серця з неповною перегородкою між шлуночками. Але все ж таки кров у них змішується, і тому рептилії є холоднокровними. А це означає, що обмін речовин у них залежить від температури середовища. У тих районах Землі, де теплі сезони змінюються холодними, рептилії здатні впадати в заціпеніння. При цьому обмін речовин різко сповільнюється, а резерви організму використовуються повільно й економно.

 

Відомо, що на суші рухатися важче, ніж у воді через більший вплив сили тяжіння. Тому в рептилій міцний скелет і розвинені м’язи. Крім того, у них рухливіше з’єднання черепа з хребтом, у якому п’ять відділів: шийний, грудний, поперековий, крижовий та хвостовий. Це забезпечує повороти голови у всі сторони, створює можливість міцнішого приєднання кінцівок до осьового скелета, що полегшує полювання та захист від ворогів. Ускладнення організму та збільшення його рухливості спричинило формування в рептилій складнішої нервової системи, ніж у амфібій. У них з’являється кора великих півкуль головного мозку (відповідає за набуту поведінку) й добре розвинений мозочок (координує рухи тварини).

 

Життя на суходолі вплинуло й на розмноження та розвиток. Самі органи розмноження - яєчники й сім’яники - у плазунів істотно не відрізняються від таких же у земноводних. Зміни в яєчниках пов’язані тільки з великими розмірами яєць, які суттєво відрізняються від ікри амфібій. Будова яйця рептилій є важливою особливістю для їхнього існування на суходолі. У яйці є яйцеві оболонки - жовткова, білкова та пергаментна (ящірки, змії) або вапнякова (черепахи, крокодили). Жовткова оболонка містить запас поживних речовин для розвитку зародка, білкова оболонка є джерелом води, а зовнішня оболонка захищає від висихання й несприятливих впливів. Таким чином, завдяки збільшенню запасів поживних речовин у яйці, появі зародкових і яйцевих оболонок став можливим розвиток рептилій поза водним середовищем і без личинкової стадії. Тому розвиток рептилій прямий, і навіть у тих видів, які мешкають у воді.

ІІ. Робота в групах з підручником за параграфом 29 ст.125-127

Різноманітність рептилій

Запропонуйте учням заповнити таблицю під час опрацювання параграфу

 

Лускаті

Черепахи

Крокодили

Місце існування

 

 

 

Особливості будови

 

 

 

Представники

 

 

 

 

 

ІІІ. Значення рептилій у природі та житті людини.

Розповідь учителя з елементами бесіди.

Значення плазунів у природі полягає в тому, що вони є регуляторами чисельності безхребетних та дрібних хребетних тварин і слугують поживою для інших тварин. Деякі види плазунів людина вживає в їжу (наприклад, м'ясо та яйця черепах, змій).

VI. Узагальнення й систематизація знань

Робота у друкованому зошиті Біологія Здорожний К.М. ст.26-27

VII. Підсумок уроку

Метод «мікрофон»

Учні за бажанням висловлюються

Наприклад, ...

- Найцікавішим сьогодні для мене було…..

- Найбільше мені сподобалося, або не сподобалося під час уроку…..

- У мене виникло запитання за темою уроку….

VIII. Домашнє завдання

- Опрацювати параграф 28-29

Виконати завдання з рубрики «Діяльність» ст. 124 або ст. 128 підручника на вибір учня.

 

 

docx
Додано
21 липня 2022
Переглядів
503
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку