Розробка уроку з біології для учнів 7 класу за темою "Риби"

Про матеріал
Тема уроку є поточною у вивченні розділу різноманіття тварин у курсі біології 7 класу. Урок містить матеріли та рекомендації щодо проведення і може бути адаптований під різні класи, також даний план уроку можна адаптувати за потребою для проведення як онлайн так і офлайн. Конспект уроку складено відповідно до чинної програми та з використанням матеріалу підручника Біологія для 7 кл.Соболь В.І.
Перегляд файлу

Анотація

Тема уроку є поточною у вивченні розділу різноманіття тварин у курсі біології 7 класу. Урок містить матеріли та рекомендації щодо проведення і може бути адаптований під різні класи, також даний план уроку можна адаптувати за потребою для проведення як онлайн так і офлайн.

Конспект уроку складено відповідно до чинної програми та з використанням матеріалу підручника Біологія для 7 кл.Соболь В.І.

 

Тема. Риби, їхні особливості, різноманіття та значення

Мета: ознайомити з особливостями будови, способом життя, розмноженням, розвитоком та різноманітністю риб; розвивати уявлення про значення риб у природі та житті людини; виховувати бережливе ставлення до тваринного світу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник – Біологія для 7 кл.Соболь В.І, друкований зошит – Біологія для 7 кл. Задорожний К.М., таблиці, фото тварин.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап уроку

Налаштування учнів на успішний урок (прийом – я бажаю тобі…..)

Учні бажають один одному успішного, вдалого уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

«Пригадайте!» вправа ст.104 за підручником

Запропонуйте учням скласти асоціативний кущ до поняття ХРЕБЕТНІ ТВАРИНИ.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

IV. Мотивація навчальної діяльності

«У світі цікавого!» вправа ст.104 за підручником

Для виконання завдання учні застосовують прийом критичного мислення.

 

V. Вивчення нового матеріалу

І. Пояснення вчителя з використанням таблиць та фото риб за планом:

1.Ознайомлення з групою тварин.

Вивченням риб займається іхтіологія — наука про рибах (по-грецьки іхтіс — риба, а логос — слово, розум).

 

Група тварин, які називаються у повсякденному житті рибами, об'єднує всіх водних хребетних, які дихають зябрами і мають парні кінцівки у вигляді плавців. З погляду біолога-систематика, ця група не представляє єдиного цілого.

 

Згідно сучасним науковим уявленням, все круглороті та риби відносяться до типу хордових (Chordata), підтипу Черепних (Craniata) і поділяються на 5 класів: міксини — Myxini, міноги — Cephalaspidomorphi (Petromyzontes), хрящові риби — Chondrichthyes (Elasmobranchii), химери — Holocephali і кісткові риби — Osteichthyes.

2. Особливості зовнішньої будови риб .

Риби мають тіло, розділене на три відділи: голову, тулуб і хвіст.

 

Голова закінчується у кісткових риб (А) на рівні заднього краю зябрової кришки, у круглоротих (Б) — на рівні першого зябрового отвору. Тулуб (зазвичай його називають тілом) у всіх риб закінчується на рівні анального отвору. Хвіст складається з хвостового стебла і хвостового плавця.

 

Риби мають парні і непарні плавці. До парних плавців відносять грудні й черевні плавці, до непарним — хвостовий, спинні (один-три), один або два анальних плавця і жировий плавець, розташований позаду спинного (лососі, сиги). У бичків (В) черевні плавці видозмінилися в своєрідні присоски.

 

Форма тіла риб пов'язана з умовами проживання. Риби, що живуть в товщі води (лосось), мають, як правило, торпедовидную або стріловидну форму. Донні риби (камбала) найчастіше мають уплощенную або навіть зовсім плоску форму тіла. Види, що мешкають серед водних рослин, каменів і корчів, мають сильно стисле з боків (лящ) або змієподібне (вугор) тіло, що забезпечує їм кращу маневреність.

 

Тіло риб може бути голим, покритим слизом, лускою або панциром (голка-риба).

 

Луска у прісноводних риб Центральної Україні може бути 2 типів: циклоїдною (з гладким заднім краєм) і ктеноидной (з шипиками по задньому краю). Існують різні модифікації луски і захисні кісткові утворення на тілі риб, зокрема, жучки осетрових.

 

Луска на тілі риб може розташовуватися різним чином (суцільним покривом або ділянками, як у дзеркального коропа), а також бути різною за формою і розмірами.

 

Положення рота — важлива ознака для визначення риб. Риб поділяють на види з нижнім, верхнім і кінцевим положеннями рота; є і проміжні варіанти.

 

Для риб приповерхневих вод характерно верхнє положення рота (чехоня, верхівка), що дозволяє їм підбирати видобуток, впала на поверхню води.

Для видів-хижаків і інших мешканців товщі води характерно кінцеве положення рота (лосось, окунь), а для мешканців придонному зони і дна водойми — нижнє (осетер, лящ).

У круглоротих функцію рота виконує ротова лійка, озброєний роговими зубами.

Рот і ротова порожнина хижих риб забезпечені зубами. У мирних бентосоядных риб на щелепах немає зубів, але для роздрібнення їжі є глоткові зуби.

Плавці — утворення, що складаються з твердих і м'яких променів, сполучених перетинкою або вільних. Плавці риб складаються з колючих (жорстких) та гіллястих (м'яких) променів. Колючі промені можуть мати вигляд потужних шипів (соми) або зазубреною пилки (карпо).

 

За наявністю і характером променів у плавцях більшості кісткових риб складається плавниковая формула, яка широко використовується при їх описі і визначенні. У цій формулі латинськими літерами наводиться скорочене позначення плавця: А — анальний плавник (від латинського pinna analis), P — грудний плавник (pinna pectoralis) , V — плавець черевної (pinna ventralis) і D1, D2 — спинні плавники (pinna dorsalis). Римськими цифрами дані числа колючих, а арабськими — м'яких променів.

 

Зябра поглинають з води кисень і виділяють у воду вуглекислий газ, аміак, сечовину та інші продукти життєдіяльності. У костистих риб за чотири зябрових дуг на кожній стороні.

 

Зяброві тичинки найбільш тонкі, довгі і численні у риб, що харчуються планктоном. У хижаків зяброві тичинки рідкісні і гострі. Число тичинок вважають на першій дузі, розташованої відразу під зябрової кришкою.

 

Глоткові зуби розташовані на глоткових кістках, позаду четвертої зябрової дуги.

ІІ. Робота в групах з підручником за параграфом 25 ст.108-110

Різноманітність риб

Об’єднайте учнів у 2 групи. Перша група опрацьовує матеріал та

робить коротку міні-розповідь про Хрящових риб, друга група – про

Променеперих риб.

Після опрацювання кожна група захищає свою міні розповідь.

Вчитель демонструє фото риб відповідної групи.

ІІІ. Значення риб у природі та житті людини (складання таблиці, запис у зошит).

В ході розповіді з елементами бесіди колективно заповніть з учнями таблицю.

Значення риб у природі

Значення риб у житті людини

Позитивне

Негативне

Позитивне

Негативне

 

 

 

 

 

VI. Узагальнення й систематизація знань

Робота у друкованому зошиті Біологія Здорожний К.М. ст.22-23

VII. Підсумок уроку

Метод «мікрофон»

Учні за бажанням висловлюються

Наприклад, ...

- Найцікавішим сьогодні для мене було…..

- Найбільше мені сподобалося, або не сподобалося під час уроку…..

- У мене виникло запитання за темою уроку….

VIII. Домашнє завдання

- Опрацювати параграф 24-25

Виконати завдання з рубрики «Діяльність» ст. 107 або ст. 111 підручника на вибір учня.

 

docx
Додано
20 липня 2022
Переглядів
528
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку